• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

50 zł rocznie to zbyt wiele

Mikołaj Chrzan
23 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Związki zawodowe gdańskiego ZKM chcą, by pracownicy tej firmy jeździli po mieście za darmo. Teraz za bilety muszą płacić. Ile? 50 zł rocznie, czyli ok. 4 zł miesięcznie.

Do końca 2004 r. pracownicy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeździli autobusami i tramwajami za darmo. Taki przywilej dawał im specjalny zapis w uchwale Rady Miasta. Z powodów oszczędności radni te uprawnienia im jednak odebrali.

1600 pracowników ZKM wiele jednak nie straciło. Całoroczne bilety sieciowe zaczęła kupować im od miasta ich firma - ZKM. - Mamy specjalną umowę z Zarządem Transportu Miejskiego. W ubiegłym roku za przewóz naszych pracowników zapłaciliśmy ok. 700 tys. zł. W tym roku zainteresowanie jest trochę mniejsze, więc zapłacimy ok. pół miliona zł - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM.

Za bilety, które ZKM kupuje od ZTM, pracownicy muszą jednak płacić podatek dochodowy. Zgodnie z interpretacją fiskusa, taki bilet traktowany jest jako część pensji. Ile wynosi podatek? Rocznie jest to ok. 50 zł, czyli oznacza to miesięczny wydatek ok. 4 zł. Normalny sieciowy bilet miesięczny, dla zwykłych mieszkańców Gdańska, kosztuje tymczasem ok. 132 zł.

Mimo że pracownicy ZKM jeżdżą teraz i tak prawie za darmo, obowiązek zapłaty podatku nie podoba im się. - Wiceprezydent Gdańska Szczepan Lewna i radni obiecali nam, że podczas restrukturyzacji nie stracimy żadnych uprawnień. W sprawie biletów nas jednak oszukano. Za bilety musimy płacić podatek, który nawet nie wspiera budżetu miasta, ale wpada do ogólnopolskiego worka fiskusa - mówi Stanisław Stencel, przewodniczący związku zawodowego pracowników komunikacji miejskiej ZKM w Gdańsku.

Sprawa powróciła podczas wtorkowej komisji Rady Miasta, gdy radni zajmowali się zmianami taryfy biletowej. Za przywilejami dla ZKM wstawił się Kazimierz Koralewski z PiS. - Trzeba dotrzymać naszego zobowiązania, poza tym nie widzę sensu, żeby poprzez przepływy finansowe pomiędzy ZTM a ZKM wspierać budżet centralny - mówi Koralewski.

Z takim pomysłem nie zgadza się jednak Agnieszka Pomaska z PO. - Co będzie w sytuacji, gdy ZKM zostanie sprywatyzowany lub na naszym rynku pojawią się inne prywatne firmy, czy także ich pracownikom miasto będzie fundować bilet? Zamiast upraszczać przepisy, niepotrzebnie je komplikujemy - twierdzi Pomaska.

Koralewski odpiera te zarzuty: - To tylko zobowiązanie Rady Miasta wobec pracowników ZKM. Innym firmom nie będziemy go przyznawać, a jak ZKM będzie sprywatyzowany, to takie uprawnienia pracownikom tej firmy zostaną odebrane - twierdzi Koralewski.

Jaki będzie los biletów dla ZKM? Okaże się to już w przyszły czwartek, gdy na sesji Rady Miasta o losach uchwały zdecydują wszyscy radni.
Agnieszka Pomaska, radna Platformy Obywatelskiej

Wpisywanie do uchwały prawa do bezpłatnych przejazdów dla pracowników ZKM to nie jest dobry pomysł. Jeśli ZKM na to stać, niech tak jak teraz kupuje bilety dla swoich pracowników. Nasz rynek komunikacyjny się otwiera, wkrótce będą ogłaszane przetargi na nowe linie, w których startować będą także prywatni przewoźnicy. Czy także pracownicy takich firm będziemy rozdawać bezpłatne bilety?

Stanisław Stencel, związek zawodowy pracowników komunikacji miejskiej

Chcemy, by radni przyznali nam w uchwale uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Władze miasta obiecały nam, że nie stracimy na restrukturyzacji. Teraz teoretycznie też mamy bezpłatne bilety, ale musimy płacić za nie podatek! Nie ma sensu wspierać budżetu centralnego. Tracimy na tej operacji, więc domagamy się, by ta sprawa została załatwiona tak jak kiedyś.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (174) 1 zablokowana

  • p&n=palant & neptyk

    czarnym baranem to jest twój stary prowincjonalny przygłupie.

    • 0 0

  • o czym wogóle ta dyskusja...

    ... ZKM jest firmą niezależną od miasta i bilety dla swoich pracowników kupuje wg praw wolnego rynku od ZTM. Czego się czepiacie, od razu widać że artykuł napisany tendenyjnie, po pierwszym przeczytaniu tez byłem zdezorientowany (do tego wątek propagandy politycznej: PiS-marnotrawi pieniądze miasta, PO-obrońca sprawiedliwości). Pracownicy supermarketów też mają bezpłatne autobusy specjalnie dla nich przed otwarciem sklepu.

    • 0 0

  • Brak słów!!!

    Eh,szkoda gadać:(Nie dosc ze w tych tramwajach jest sam syf,co chwile sie jakis psuje lub autobus to jeszcze oni maja jezdzic za darmo!Przeciez to jest chore i nienormalne...

    • 0 0

  • ZKM zarabia wystarczajaco duzo by obnizyc ceny biletów

    i np tali sieciowy bilet powinien kosztowac miesiecznie ok 60-80 zł, daje głowe ze 80% podrózujacych zakupiłoby takie bilety. Gdańsk ma najdrozszy transport w Polsce, nawet Warszawa jest tansza !!!!!

    • 0 0

  • Pedro

    sam widzisz że neo-socjalistami nie da się gadać
    tak chcieli posałać komunę w pi**du że skutecznie ją zawrócli.
    pier***nie związkoli - 5 dych na rok i wielki problem.
    to państwo, ta IV Kwakorepublika serio zaczyna już być śmieszna
    całą parą wracają lata 50. tylko zamiast sierpa i młota jest krzyż, zamiast komitetu centralnego - rydzolowe media, do których trolle walą na spowiedź przy każdej okazji.
    wczoraj na spowiedzi był pitbul i wdzięczył się, nie przymierzając, jak panienka dziewica do prowadzącego ojczulka cydzika, który z iście pedrylskim uśmieszkiem wzdychał na jego szczekanie.
    tia - szefowa KRRiTV jasno powiedziała gdzie kończy się wolność słowa - tam gdzie zaczyna się rydzyk, a że rydzyk jest już wszędzie to ....
    zastanawiam się co będzie z takich dzieci, które słuchają co wieczór pie***nia z TV o cudach, kółkach różańcowych i nieskończonej miłości ....?
    Ile TP S.A. odpala rydzykowi za skłanienie ludzi do wielo godzinego paplania przez telefon?

    • 0 0

  • palant&neptyk

    Mój stary był więżniem gułagu , w Wilnie aresztowało Go po 17 września 1939 NKWD ,dopiero w latach 50-tych wrócił do PRL schorowany , przywoływanie w tym kontekście Jego osoby to typowe PiSowskie zachowanie.
    Mój interlokutorze , masz niestety mętne , wyniesione z dyskusji w radyju poglądy , i o to mam do derektora pretensje. Nie dba otóż on o wychowanie patriotyczne młodzieży ale o dobra doczesne i do nich nieograniczony dostep.

    • 0 0

  • Pedro

    a jak pięknie wyglądało wczoraj powitanie "króla" jagiełły wracającego z białoruskiego boju
    mamy nowego bohatera narodowego, za wolność naszą i waszą, żywią y bronią
    serio się wzruszyłem jak "król" przez nadedgara ucałowan został, dzowny dzwoniły, tłum wiwatował
    niech żryją wolne stany...

    • 0 0

  • parapetyk

    "... ZKM jest firmą niezależną od miasta i bilety dla swoich pracowników kupuje wg praw wolnego rynku od ZTM."

    Gówno prawda skowronku. ZKM jest spółką gminy Gdańsk z jej 100% udziałem.
    Prawa wolnego rynku misiu masz w punktach sprzedaży. Tam bilet miesięczny sieciowy kosztuje 132 zł. Co daje w ciągu roku 1584 zł. Pracownicy ZKM tymczasem muszą płacić aż 50 zł.

    • 0 0

  • Bolo

    Nic dodać, nic ująć z twojej wypowiedzi . Jak zawsze trafnie i celnie ujmujesz ten nasz Cyrk Kaczolitoludowy :)

    • 0 0

  • Coś mi tu nie pasuje

    1600 pracowników x 50 złotych za bilet to 80 tyś złotych a nie 700 tys!!!!!!!! A co sie stało z tą różnica???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane