- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
50 zł rocznie to zbyt wiele
Do końca 2004 r. pracownicy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeździli autobusami i tramwajami za darmo. Taki przywilej dawał im specjalny zapis w uchwale Rady Miasta. Z powodów oszczędności radni te uprawnienia im jednak odebrali.
1600 pracowników ZKM wiele jednak nie straciło. Całoroczne bilety sieciowe zaczęła kupować im od miasta ich firma - ZKM. - Mamy specjalną umowę z Zarządem Transportu Miejskiego. W ubiegłym roku za przewóz naszych pracowników zapłaciliśmy ok. 700 tys. zł. W tym roku zainteresowanie jest trochę mniejsze, więc zapłacimy ok. pół miliona zł - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM.
Za bilety, które ZKM kupuje od ZTM, pracownicy muszą jednak płacić podatek dochodowy. Zgodnie z interpretacją fiskusa, taki bilet traktowany jest jako część pensji. Ile wynosi podatek? Rocznie jest to ok. 50 zł, czyli oznacza to miesięczny wydatek ok. 4 zł. Normalny sieciowy bilet miesięczny, dla zwykłych mieszkańców Gdańska, kosztuje tymczasem ok. 132 zł.
Mimo że pracownicy ZKM jeżdżą teraz i tak prawie za darmo, obowiązek zapłaty podatku nie podoba im się. - Wiceprezydent Gdańska Szczepan Lewna i radni obiecali nam, że podczas restrukturyzacji nie stracimy żadnych uprawnień. W sprawie biletów nas jednak oszukano. Za bilety musimy płacić podatek, który nawet nie wspiera budżetu miasta, ale wpada do ogólnopolskiego worka fiskusa - mówi Stanisław Stencel, przewodniczący związku zawodowego pracowników komunikacji miejskiej ZKM w Gdańsku.
Sprawa powróciła podczas wtorkowej komisji Rady Miasta, gdy radni zajmowali się zmianami taryfy biletowej. Za przywilejami dla ZKM wstawił się Kazimierz Koralewski z PiS. - Trzeba dotrzymać naszego zobowiązania, poza tym nie widzę sensu, żeby poprzez przepływy finansowe pomiędzy ZTM a ZKM wspierać budżet centralny - mówi Koralewski.
Z takim pomysłem nie zgadza się jednak Agnieszka Pomaska z PO. - Co będzie w sytuacji, gdy ZKM zostanie sprywatyzowany lub na naszym rynku pojawią się inne prywatne firmy, czy także ich pracownikom miasto będzie fundować bilet? Zamiast upraszczać przepisy, niepotrzebnie je komplikujemy - twierdzi Pomaska.
Koralewski odpiera te zarzuty: - To tylko zobowiązanie Rady Miasta wobec pracowników ZKM. Innym firmom nie będziemy go przyznawać, a jak ZKM będzie sprywatyzowany, to takie uprawnienia pracownikom tej firmy zostaną odebrane - twierdzi Koralewski.
Jaki będzie los biletów dla ZKM? Okaże się to już w przyszły czwartek, gdy na sesji Rady Miasta o losach uchwały zdecydują wszyscy radni.
|
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2006-03-23 07:13
ztm
po 1) moim zdaniem pracownicy powinni miec bilet za darmo !!! po 2) 4 zlotyhc miesiecznie to naprawde nie jest duza kwota !!! wiec ludzie zastanowcie sie co wy gadacie !!!!!!!!!
- 0 0
-
2006-03-23 07:16
co za piramidalna bzdura...
nie widze potrzeby,by pracownicy ZKM jezdzili za darmo miejskimi srodkami transportu-powinni miec refundowany przejazd do pracy i z powrotem, ale dlaczegoz pasazerowie maja placic za ich prywatne eskapady. A poza tym wiekszosc pojazdow jest w RUINIE-moze zarzad ZKM powinien zainwestowac te grube tysiace w ich wymiane i szkolenia swoich pracownikow.
Ostatnio znowu czekalismy 40 minut na autobus 122 w Sopocie. Kiedy po kwadransie oczekiwania zadzwonilismy do ZKM Pani poinformowala nas, ze "autobus jest w trasie". No tak. Byl, tylko ze w trasie do mechanika, a nasz przystanek ominal jadac inna ulica. Nikt nie zainteresowal sie, by podstawic drugi pojazd. Jestem w siodmym miesiacu ciazy i na mrozie czekalam prawie godzine, bo autobus byl "w trasie". ..- 0 0
-
2006-03-23 07:18
do ztm
masz racje, 4 zl to niewielka kwota, ale 500 tys to juz cos.
- 0 0
-
2006-03-23 07:29
Bilety dla ZKM? (1)
Autobusy brudne? To przeciez kierowcy w wolnych chwilach świnią , rzygają , wywalają papiery po hamburgerach na podłogę.To przecież kierowcy rzucają kamieniami w szyby na Olszynce.To przecież kierowcy okradają pasażerów z biżuterii.Autobusy psują się ? Przecież autobusy z np.Planetobusu to nowiutkie ( bo przecież 18 lat to młodzież)niepsujące się autobusy. Tylko ZKM ma cholerne Many i Solarisy , które nie wytrzymują dziur na naszych ulicach.Miasto powinno kupić im czołgi to może by się nie psuły.Darmowe bilety? A czemu policja jeżdzi bez biletów? A czemu Radni nie kasują? A czemu Kolejarze mają darmówki mimo , że Kolej przynosi tyle strat? A czemu Posłowie maja tyle przywilejów ? walmy się we własne piersi.Czy sami jesteśmy ok? Oprócz tsunami i trzęsienia ziemi wszystkiemu winny jest ZKM. Ale czekajcie: jak się zacznie ostra konkurencja to wtedy okaże sie , że aby pomniejszyć koszty firmy komunikacyjne nie robią przeglądów OC , kupuja stare trupy a nie Many.Poza tym te 10 000 gapowiczów złapanych przez Renomę w pierwszym miesiącu ich działania to oczywiście pokolenie Jana Pawła II , rzewnie płaczące po stracie a potem w tym żalu zapominające kasować bilet. Ot , i cała prawda o Polakach. Jak sami coś nie tak to normalne , ale jak inni mają "przywilej" to udupic ich!Przywilej od 100 lat!I ostatnia sprawa: Lenie z ZKM wstają do pracy o 2 - 3 w nocy. To chociaż za to należy im sie odrobina szacunku.
- 0 0
-
2007-12-20 12:42
święta racja trzeba zacząć od góry a nie od kierowców którym ledwo co starcza na utrzymanie rodziny. Pan prezes zkm on może zrezygnować z biletu bo go stać.
- 0 0
-
2006-03-23 07:31
a koszty
pracownicy ZKM burzą się,że mają płacic podatek od biletów fundowanych przez ZKM-bo o to tak naprawdę chodzi,czyli 50 zł. rocznie .....a przecież każdy kto pobiera wynagrodzenie przy obliczaniu wypłaty miesięcznej ma pomniejszaną podstawę do opodatkowania o tzw. koszty dojazdu-miesięcznie 102,25 zł.i dopiero po wszystkich odliczeniach liczony podatek.Przeciętny obywatel za swój dojazd do pracy płaci-bo ma odliczane koszty-czym różni się obywatel z ZKM? skoro
firma dodatkowo daje mu bilet,na który już "dostaje" w kosztach-to musi zapłacić od tego podatek-to jest jego zysk... CHYBA LIGICZNE ?!- 0 0
-
2006-03-23 07:33
ZKM
Aniu z Sopotu ! A czemu twoje Miasto nie zafunduje sobie własnej komunikacji tylko żeruje wiecznie na ZKM i na pojazdach z Gdyni .Pora aby Uzdrowisko( hi,hi hi ) kupiło sobie autobusy ekologiczne na gaz !
- 0 0
-
2006-03-23 07:35
do pasazera
place-wymagam. wybacz, takie sa prawa rynku. jak wymienicie wszystkie autobosy i tramwaje, wyremontujecie wszystkie przystanki i wprowadzicie system ich monitorowania, a bedziecie mieli zyski-nie mam nawet nic przeciwko dozywianiu waszych pchel przez ZKM
- 0 0
-
2006-03-23 07:35
jesli mam wysluchiwac bluzgow i roznego rodzaju wyzwisk ze strony kierowcy skierowanych do pasazerow, to ceny tych biletow podnioslabym jeszcze baaardziej, moze sami by zrezygnowali ze stanowiska :/
- 0 0
-
2006-03-23 07:37
szacunek
pasażer?
każdemu należy się odrobina szacunku...zgadzam się...ale czy przyjrzałeś się jakimi samochodami jeżdżą kierowci (i inni pracownicy) ZKM- dziwen,ale wszystkie na ogół są na ropę-wiem coś na ten temat,bo mam w rodzinie kierowcę..więc tak sobie myślę: paliwko za darmo- bileciki dla rodzinki za darmo - i nagle- cholera? każą płacić podatek!!!! a wszyscy którzy zasuwają bez kombinacji w kraju i rzesza za granicą - płacą podatek,a niektórzy podwójny- i jakoś nie mogą zastrajkować ....ciekawe...- 0 0
-
2006-03-23 07:40
Problemy?
Przyjmijcie się marudy do roboty w ZKM i też dostaniecie " darowe bilety" . Kobiety już jeżdżą autobusami i taka Ania z Sopotu będzie wiecznie uśmiechniętą, uprzejmą i zadowoloną z siebie pracownicą!Jak podniesie swój tyłek o 3 w nocy do pracy to szybko zmięknie jej .... . A wiecie , że policjant po 15 latach pracy może iść na emeryturę? Mlode 30-letnie byki (emeryci ) idą do firm ochroniarskich i tam oprócz emerytury bez ograniczenia dorabiają.To jest problem a nie te zakichane 50 zl dla ZKM
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.