• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

56 mln zł kary dla wykonawcy Trasy Kaszubskiej

bra
7 sierpnia 2024, godz. 11:00 
Opinie (94)
Opóźnienie w budowie odcinka Gdynia Szemud odbiło się na terminie otwarcia całej Trasy Kaszubskiej. Opóźnienie w budowie odcinka Gdynia Szemud odbiło się na terminie otwarcia całej Trasy Kaszubskiej.

Chodzi o półroczne opóźnienie w budowie kluczowego z punktu widzenia Trójmiasta odcinka GdyniaMapka - Szemud, co opóźniło otwarcie całej Trasy Kaszubskiej. Wykonawca - firma Polaqua - nie zgadza się z tą karą.



Trzeba przyznać, że odcinek Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Szemudu był najdłuższy ze wszystkich trzech budowanych i najbardziej skomplikowany.

Odcinek dłuższy i droższy niż pozostałe



Jechałe(a)ś już Trasą Kaszubską?

Miał 21 km (pozostałe dwa po ok. 10 km) i w jego ramach powstał m.in. ogromny węzeł Wielki Kack łączący nową ekspresówkę z Obwodnicą Trójmiasta oraz węzeł w Chwaszczynie pod przyszłe połączenie z Obwodnicą Metropolitalną.

Skala przedsięwzięcia była na tyle duża, że umowa z Polaquą opiewała na 817 mln zł, a dwa pozostałe odcinki kosztowały po ok. 330 mln zł. A termin realizacji był praktycznie ten sam.

Nic zatem dziwnego, że ostatecznie dwa krótsze odcinki były gotowe już w połowie 2022 r., ale otwarcie trzeba było przełożyć o pół roku ze względu na opóźnienia na najdłuższym odcinku. Otwarcie nastąpiło 21 grudnia 2022 r.



Kara naliczana od lipca 2022



Tłumaczenia wykonawcy, że wojna na Ukrainie spowodowała opóźnienia w dostawach materiałów, odpływ pracowników i wywindowanie ceny, nie przekonały GDDKiA.

Drogowcy zaczęli naliczać kary już od lipca 2022 r. Jak podaje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, licznik zatrzymał się na kwocie 56,7 mln zł.

- Na firmę Polaqua zostały nałożone kary z powodu zwłoki w zakresie dwóch kluczowych czynników: przejezdności drogi ekspresowej S6 na odcinku Szemud-Gdynia Wielki Kack oraz przekroczenia czasu na ukończenie robót. Wykonawca powinien zakończyć roboty zasadnicze w lipcu 2022 roku, a stało się to dopiero w sierpniu 2023 - wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ponadto cały czas prowadzone są jeszcze prace gwarancyjne. Powinny się zakończyć w jesienią tego roku. Usterek jest bardzo dużo, ale są one sukcesywnie usuwane.

GDDKiA oczekuje zapłaty w ciągu 14 dni. Gdy tak się nie stanie, kolejnym krokiem będzie próba odzyskania pieniędzy z zabezpieczonej w banku gwarancji należytego wykonania.

Wykonawca nie zgadza się z wysokością kary



Wiadomo, że Polaqua nie zgadza się z wysokością kary. Nie odbyły się jednak żadne negocjacje w tej sprawie. Czekamy na oficjalne stanowisko wykonawcy.
bra

Opinie (94) 7 zablokowanych

  • czemu GDDKiA samo nie zbudowało tej drogi? GDDKiA chce zniszczyć firme która płaci tak ogromne podatki w Polsce (10)

    Semeko z powodu wojny na Ukrainie ma do tej pory problemy .

    • 27 63

    • "która płaci tak ogromne podatki w Polsce" (2)

      Jak ogromne? Podaj liczby i źródło tych danych.

      • 12 1

      • Sam sobie zajrzyj do Monitora Polskiego.

        • 0 2

      • spółeczka bagno

        postkomuny i jej nieudacznictwa - czego się spodziewać...

        • 4 1

    • jakie ogromne? polaqua nie jest w 100 procentach polską firmą, więc dzięki kreatywnej księgowości płacą dużo mniejsze podatki i nie są one wcale takie ogromne w porównaniu do innych firm.

      • 10 1

    • (2)

      Co ty p... wojna na ukrainie nie ma zadnego wplywu na to. Po za tym ze wiecej pracownikow , psujacy sie rynek transportowy bo firmy z ukrainy to za koszt paliwa by jezdzily gdyz nie maja co robic z tymi swoimi autami.

      • 4 6

      • (1)

        Mam wrazenie ze wojna na Ukrainie stala dobra wymowka do wszystkiego - aby nie dostarczyc, aby podniesc ceny, aby nic nie robic.

        • 15 3

        • to tak jak inflacja, wymówka aby podnosić ceny.

          • 3 0

    • Ty, Szatan, ty się z Archaniołem na rozumy zamieniłeś czy co? (1)

      Jak GDAKA ma sama budować? To nie jest firma budowlana, oni są inwestorem.

      • 14 0

      • przecież on jest zbyt tę.y jak większość z jego grona silnychrazem

        • 0 0

    • Brak naliczania kar wynikających z umowy ..

      ... to działanie na szkodę innych konkurencyjnych podmiotów, które być może dały wyższą cenę ofertową, bo szacowały zakres prac i potencjalne ryzyka (w tym wynikające z zapisów umowy) prawidłowo. W ten sposób zakłócamy korzystny dla wszystkich mechanizm, że lepsze wypiera gorsze.

      • 3 0

  • jak zawsze

    nie było S6 - ŻLE jest też ŻLE , najlepiej nie robić nic ,, bo se neda ,,

    • 0 5

  • A mnie ciekawi

    ile milionów kar zapłaciło MTM za przedłużenie budowy Węzła Karwiny?

    • 14 0

  • Obwodnica metropolitalna

    A na tej budowie dla niektórych wykonawców już należy rozpocząć naliczanie kar. Może się przestraszą i zabiorą się do roboty

    • 46 4

  • A ile zapłacą decydenci za opóźnienie budowy Drogi Czerwonej?

    Tyle obiecywał Horała, a potem niczego nie zbudował - przez ostatnie 8 alt, jak mawia PISowska premierzyca

    • 12 3

  • kary ściągać to tak pierwsi ale ekrany postawić aby ludzie mieli spokój w swoich domach to w 4 literach mają

    • 4 2

  • Kazimierz 1

    Czytając ten artykuł to widzę , że chodzi tutaj o Trasę Pomorska , a nie jakaś kaszubska .

    • 2 3

  • (1)

    dlaczego od wezła z obwodnica do chwaszczyna stoja biao-czerwone pachoły. Czemu to ma służyć. Powoduje to straszne zamieszanie na drodze.

    • 7 1

    • Ktoś pod jakimś artykułem o Kaszubskiej próbował mi tłumaczyć, że te pachołki znikną jak Kaszubska połączy się z tą trasą, co jest budowana do Żukowa... Tyle, że to połączenie wygląda jakby miało być w okolicy tego miejsca, gdzie w Chwaszczynie robi się jednopasmówka, a nie tam, gdzie jest ten wiadukt na Dąbrowę... Więc nadal nie widzę sensu tych pachołków.

      • 3 0

  • (2)

    Trasa Kaszubska jest ok, jak chcesz poruszać się między okolicznymi miejscowościami, ale kiedy chcesz pojechać dalej, np. do Łeby, to przed końcem dwupasmówki jest dramat - robi się korek i ciągnie się potem przez kolejne miejscowości już na jednopasmówce... Póki tego nie rozwiążą, to nadal bardziej opłaca się jeździć po staremu przez inne wioski. To jest pierwsza kwestia. Druga kwestia - pracuję w okolicy i tyle co ja się napatrzyłam na ludzi chodzących w błocie po ciemku do pracy z tymczasowych przystanków... Wyrazy współczucia. Na koniec podsumowałabym, ile mnie naprawy samochodu kosztowały przez te ich objazdy i zniszczone okoliczne drogi, ale tyle tego było, że szkoda gadać.

    • 4 4

    • Dodam jeszcze, że zimą Trasa Kaszubska za Gdynią praktycznie nie jest odśnieżana. Jedziesz sobie jedziesz odcinkiem gdyńskim, mijasz granice miasta i biało. Znam ludzi, którzy z okolicznych miejscowości jeżdżą nią do pracy - mówią, że mnóstwo wypadków tam jest. Pomysł ktoś miał dobry, ale wykonanie i utrzymanie dramat.

      • 1 1

    • tam jest jedno skrzyzowanie ze swiatlami i korek ciagnie sie

      • 1 0

  • Brawo

    Co myśmy się tam wszyscy nastali to szkoda gadać

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane