• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany

Krzysztof Koprowski
8 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony

Już prawie siedem lat trwają prace związane z przygotowaniem projektu ul. Nowej JabłoniowejMapka w Gdańsku. W lutym ponownie przedłużono termin na wykonanie zadania. Urzędnicy nie tylko nie widzą podstaw do naliczenia kar, ale zwiększyli wynagrodzenie dla biura projektowego. Obecnie nieznany jest termin budowy tej nowej drogi z buspasami oraz sposób ewentualnego etapowania realizacji.



Czy na ul. Nowej Jabłoniowej powinna być trasa tramwajowa?

Aby zrozumieć, z jakim trudem powstaje dokumentacja projektowa ul. Nowej Jabłoniowej, niezbędna do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane, trzeba cofnąć się co najmniej do lutego 2014 r.

To właśnie wówczas otwarto oferty w przetargu na przygotowanie niezbędnych materiałów. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 1,142 mln zł złożyło konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.

W maju 2014 r. podpisano umowę z określeniem daty realizacji zamówienia do końca kwietnia 2015 r. W toku prac dokonano jednak zmiany w usytuowaniu trasy tramwajowej względem jezdni, przedłużając termin wykonania przedmiotu umowy o kolejne pięć miesięcy.

Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej. Planowany przebieg ul. Nowej Jabłoniowej.

Rozwiązanie pierwszej umowy ze względu na nieterminowość



Już 1 października 2015 r., a więc zaledwie dzień po upływie terminu, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła zerwać umowę z wykonawcą. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku [2016 - dop. red.]. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - mówił w listopadzie 2015 r. dyrektor DRMG Włodzimierz Bartosiewicz.
Kolejny, 2016 rok upłynął na wyborze nowego wykonawcy przez DRMG:
  • nowy przetarg ogłoszono w kwietniu,
  • otwarcie ofert w przetargu nastąpiło w lipcu,
  • wyboru wykonawcy dokonano w październiku,
  • umowa z wykonawcą została podpisana 3 listopada 2016 r.

Budowa ul. Nowej Jabłoniowej z punktu widzenia kierowców aut niewiele zmieni. Droga będzie nadal posiadała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną natomiast pasy dla autobusów. Budowa ul. Nowej Jabłoniowej z punktu widzenia kierowców aut niewiele zmieni. Droga będzie nadal posiadała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną natomiast pasy dla autobusów.

Mniejszy zakres prac projektowych, opóźnienie jeszcze większe



Przy okazji powtórzenia przetargu postanowiono zmienić zakres inwestycji - ze względów "ekonomiczno-eksploatacyjnych" zrezygnowano całkowicie z sieci tramwajowej, zaś układ drogowy przewidziano jako dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym pasy skrajne w obu kierunkach będą buspasami.

Wydaje się zatem, że z punktu widzenia zakresu projektu znacznie uproszczono jego przygotowanie, a z dotrzymaniem terminów nie powinno być już żadnych trudności. Nic bardziej mylnego.

Nowym wykonawcą została firma Mosty Katowice z Katowic z ofertą na kwotę 1 291 500 zł. Termin realizacji zamówienia określono na 16 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli do marca 2018 r.

Początek ul. Jabłoniowej i zwężenie za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni w tym miejscu. Początek ul. Jabłoniowej i zwężenie za skrzyżowaniem z al. Adamowicza. W ramach inwestycji przewiduje się dobudowę drugiej jezdni w tym miejscu.

Najnowsza deklaracja: dokumentacja do końca maja 2021 r.



W sierpniu 2018 r. DRMG poinformowała, że udało się uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednocześnie wykonawcy przedłużono termin przygotowania dokumentacji do kwietnia 2019 r.

W lipcu 2020 r. urzędnicy informują, że dokumentacja wciąż jest na etapie pozyskiwania uzgodnień z poszczególnymi gestorami sieci. Kolejny wskazany termin jej realizacji to IV kw. 2020 r.

W lutym 2021 r. po raz kolejny wydłużono czas na realizację zamówienia - do końca maja 2021 r. Na ten moment jest to najnowsza deklaracja daty wykonania dokumentacji.

Z czego wynika tak znaczne opóźnienie z wywiązania się z powierzonego zadania?

- Obszar ul. Jabłoniowej znajduje się na terenie, który obecnie mocno się rozbudowuje, dlatego też sporządzenie dokumentacji projektowej wymaga skoordynowania wielu uzgodnień i wprowadzania związanych z nimi modyfikacji, co wymaga czasu. Na termin opracowania dokumentacji bezpośredni wpływ ma wiele czynników, m.in. potrzeba gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej. Są to nowe rozwiązania, spowodowane zmianami klimatu, których Gdańsk nie stosował do tej pory, dlatego też proces uzgadniania trwa dłużej niż przy procedurze standardowej, gdzie projektuje się tylko kanalizację deszczową. Do wydłużenia terminu przyczyniła się także konieczność rozdzielenia potoków Szadólskiego i Oruńskiego, co wymusiło zaprojektowanie dodatkowego obiektu mostowego na potoku Szadólskim. Wprowadzenie wspomnianych zmian wiąże się również z uzyskaniem dodatkowej decyzji środowiskowej, która jest obecnie procedowana - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Za przystankiem autobusowym Leszczynowa ul. Nowa Jabłoniowa będzie poprowadzona w śladzie ul. Potęgowskiej ułożonej z płyt betonowych. Za przystankiem autobusowym Leszczynowa ul. Nowa Jabłoniowa będzie poprowadzona w śladzie ul. Potęgowskiej ułożonej z płyt betonowych.

Nie ma podstaw do rozwiązania umowy ani naliczenia kar



Urzędnicy przekonują, że na obecnym etapie nie mają podstaw do rozwiązania umowy z projektantem, ponieważ "istnieją realne przesłanki wpływające na wydłużenie [terminu realizacji - dop. red.] opracowania".

Mostom Katowice nie zostały też naliczone żadne kary umowy, a wręcz przeciwnie - zwiększono wynagrodzenie.

- Biuro projektowe na opracowanie dokumentacji projektowej zgodnie z zapisami umowy ma czas do końca maja, dlatego też nie ma podstaw do naliczania kar. Z uwagi na konieczność opracowania dodatkowego zakresu prac zmieniona została wysokość umownego wynagrodzenia o 126 tys. zł - informuje Zakrzacka.

Tramwaju nie będzie ani teraz, ani kiedykolwiek w przyszłości



Warto nadmienić także, że nowy projekt nie tylko nie obejmuje sieci tramwajowej, ale nie przewiduje dla układu szynowego niezbędnej rezerwy terenowej, gdyby w przyszłości zapadła decyzja o budowie tramwaju (jeszcze dekadę temu planowano tramwaj aż do lotniska z opcją do Osowej). Jak tłumaczą obecnie urzędnicy, rezygnacja z rezerwy pod tramwaj podyktowana jest "gęstą i zwartą zabudową" w sąsiedztwie.

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej



Rejon planowanego skrzyżowania ul. Nowej Jabłoniowej z Potęgowską (Nową Stężycką). Rejon planowanego skrzyżowania ul. Nowej Jabłoniowej z Potęgowską (Nową Stężycką).

Termin realizacji Nowej Jabłoniowej nieznany



Realizacja Nowej Jabłoniowej z buspasami nie ma zapewnionego żadnego finansowania. To oznacza, że nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Powstająca z trudem dokumentacja obejmuje cały jej przebieg, tj. od al. AdamowiczaMapka do rejonu ul. LubowidzkiejMapka, a ewentualne etapowanie realizacji będzie zależne od możliwości finansowych Gdańska.

Podczas konferencji prasowej na temat planów inwestycyjnych miasta na najbliższe lata w listopadzie 2020 r. ul. Nowa Jabłoniowa została wymieniona obok szeregu innych projektów z komentarzem o możliwości połączenia jej budowy z przebudową węzła Szadółki.

Pod względem priorytetów w 2019 r. ul. Nowa Jabłoniowa znajdowała się natomiast za trasą tramwajową Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) oraz na kolejnej pozycji za ul. Nową Świętokrzyską (tu również zrezygnowano z tramwaju na rzecz buspasów).

Czytaj też:

Rusza budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska



Nowa Świętokrzyska również czeka na realizację



W przypadku trasy GP-W niedawno otwarto oferty w przetargu na dokumentację, a więc projekt jest dopiero na bardzo wczesnym etapie przygotowań - dokumentacja gotowa powinna być dopiero w grudniu 2022 r.

Dla Nowej Świętokrzyskiej prace projektowe zakończono wprawdzie już kilka lat temu (wykonawcą również były Mosty Katowice), ale miasto wciąż nie uzyskało dofinansowania unijnego. Obecnie planowane jest etapowanie budowy Nowej Świętokrzyskiej - w pierwszym etapie miałby powstać fragment w części najbliżej obwodnicy.

- Moim marzeniem jest, by chociaż rozpocząć budowę Nowej Świętokrzyskiej jeszcze w tej kadencji - powiedziała na czacie z internautami we wrześniu 2020 r. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też:

Dwa lata rządów Aleksandry Dulkiewicz. Jakie były?



Miejsca

Opinie (268) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Śmiejecie się z wyborców PiS-u, a ja się pytam, co jeszcze musi zrobić Dulkiewicz, by ludzie jej nie popierali?!

    • 19 2

    • mowic prawde

      • 3 1

  • A juz takich badan zanim sie wyda zgode na sprzedaz pod zabudowe to nie mozna zrobic?

    "To nie jest budowa prostej drogi na pustkowiu. Jak ktoś pracował w biurze projektowym to ma pojęcie ile zajmują formalności, różne decyzje i jak trzeba zmieniać założenia i projekt po badaniach geologicznych czy środowiskowych. Tu jeszcze teren poszatkowany infrastrukturą naziemną i podziemną. To mocno wpływa na czas i koszty. Tutaj dużo się zmienia w trakcie opracowywania i nie jest to żadne "widzimisię". Więc nie wiem o co te pretensje. Znowu krzykliwy artykuł z pretensjami w hasłach."

    Chyba taka kolejnosc rozwiazala by problem.

    Niestety w biurach u Adamowicza to priorytet miala kasa i sprzedaz gruntu na gwalt.

    • 8 3

  • gorzej niz w afrykańskich miastach , tam beda ludzie ginąc , tylko czekać

    • 8 1

  • hmm, to, że te tereny będą zabudowane i to gęsto (i jeszcze dostawią) (1)

    było wiadomo przed 1997 rokiem, kiedy wiele z tych działek było sprzedawanych. Wtedy też od razu UM wiedział, że potrzebna jest infrastruktura, bo jakoś ludzie muszą dojeżdżać do tych nowych mieszkań i domów. Co zrobiono przez te lata ? Nic. Sami sobie odpowiedzcie, jak UM rządzi miastem. Pewnie bez ich jakichkolwiek decyzji było by podobnie jak jest teraz. Orły, które od lat wymieniają się tylko stołkami, ciągle te same nazwiska i karuzela stanowisk, specjaliści od wszystkiego - a jak ktoś jest od wszystkiego to jest do **** no właśnie. PS zainteresujcie się czym co niektórzy z nich jeżdżą, to się zdziwicie, bo nie są to golfy....

    • 14 1

    • Wiem tyle, ze adamowicz konksekwetnie wyrzucal ludzi od tego z UM

      zastepujac ich dyletantami. Mniej wiecej tak od 2004 do 2007.

      • 5 2

  • Wyburzyc te zle projekty, i zaczac od nowa. od przeprowadzenia badan

    a wtedy magicznie okaze sie, ze wszystko pojdzie sprawnie.

    • 5 2

  • Od poczatki wiadomo ze tramwaje to same problemy!!Wiec bardzodobrze ze ich niema bo wystarczą autobusy.

    Który są najbardziej efektywne najtańsze i najmniej kosztowne.!!

    • 4 5

  • inwestycje w Gdansku (2)

    Gdansk traktowany jest po macoszemu przez obecnie nam panujacych,chcecie przykladow to prosze Lotos do Orlenu,Gdańsk tak jak wiele ,,niegrzecznych miast zostal pozbawiony ogromnych pieniędzy a bez kasy to niewiele mozna zrobic!!!!!!!!!!!!!

    • 3 11

    • ale oni panuja od 20 lat..

      • 4 2

    • Czy nienawiść do PiSu aż tak zaślepia - w artykule jest o niemocy władz Gdańska od 7 lat!

      • 4 2

  • Dulkiewicz musi odejść Wraz z całą bandą niudaczników jak Grzelak.

    • 18 3

  • Urzedniczy belkot"gesta i zwarta zabudowa"to wywlaszcie teren!!!w czym problem id...i???

    I budojcie po 4 pasy!!!

    • 9 2

  • Trzeba pokolenia na wybudowanie ulicy.... (3)

    Okazuje się, że Prezydent Miasta powinien posiadać kompetencje i talent. Życie wyraźnie weryfikuje p. Dulkiewicz. Adamowicz pomimo hojnego rozdawnictwa synekur w całej plejadzie spółeczek i instytucji - trzymał te towarzystwo jeszcze jako tako w garści, nadając miastu mimo wszystko jakąś sterowność.

    Teraz jesteśmy w pełnym dryfie, okraszanym ideologią......

    • 17 2

    • Nie wiem, po ile lat ma liczyć to pokolenie?

      Nowa Świętokrzyska w planach od lat 90-tych ubiegłego wieku....

      • 5 1

    • Proszę nic już nie mów o Budyniu

      Bo tylko i wyłącznie dzięki jego zblatowaniu z deweloperami Południe jest dziś komunikacyjnym koszmarem. Szkoda, że już nie żyje, bo należne mu miejsce jest na Kurkowej a nie w Bazylice.

      • 6 0

    • Nie kompetencje chodzi, a o pieniądze

      Z pustego i Salomon nie naleje.
      Kiedyś można było starać się o dofinansowanie z Unii i Budrzetu Państwa, a teraz ciężko o kasę z obu źródeł, bo w obu pusto. Ponadto powiedzmy sobie szczerze ale Jabłoniowa jest dla większości mieszkańców kompletnie nie potrzebna i zaspokaja potrzeby zaledwie garstki.

      W wielu innych miejscach są potrzebne drogi, a mieszka tam więcej osób.
      Proszę nie pisać, że mieszka tam duża liczba i nie uwzględniać Robygu, który otrzymał obecnie bardzo dobrą komunikację.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane