- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (265 opinii)
- 2 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (59 opinii)
- 3 Będzie pył, nie będzie premii? (64 opinie)
- 4 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (129 opinii)
- 5 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (105 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (41 opinii)
7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany
Już prawie siedem lat trwają prace związane z przygotowaniem projektu ul. Nowej Jabłoniowej w Gdańsku. W lutym ponownie przedłużono termin na wykonanie zadania. Urzędnicy nie tylko nie widzą podstaw do naliczenia kar, ale zwiększyli wynagrodzenie dla biura projektowego. Obecnie nieznany jest termin budowy tej nowej drogi z buspasami oraz sposób ewentualnego etapowania realizacji.
To właśnie wówczas otwarto oferty w przetargu na przygotowanie niezbędnych materiałów. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 1,142 mln zł złożyło konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.
W maju 2014 r. podpisano umowę z określeniem daty realizacji zamówienia do końca kwietnia 2015 r. W toku prac dokonano jednak zmiany w usytuowaniu trasy tramwajowej względem jezdni, przedłużając termin wykonania przedmiotu umowy o kolejne pięć miesięcy.
Rozwiązanie pierwszej umowy ze względu na nieterminowość
Już 1 października 2015 r., a więc zaledwie dzień po upływie terminu, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła zerwać umowę z wykonawcą. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.
- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku [2016 - dop. red.]. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - mówił w listopadzie 2015 r. dyrektor DRMG Włodzimierz Bartosiewicz.
Kolejny, 2016 rok upłynął na wyborze nowego wykonawcy przez DRMG:
- nowy przetarg ogłoszono w kwietniu,
- otwarcie ofert w przetargu nastąpiło w lipcu,
- wyboru wykonawcy dokonano w październiku,
- umowa z wykonawcą została podpisana 3 listopada 2016 r.
Mniejszy zakres prac projektowych, opóźnienie jeszcze większe
Przy okazji powtórzenia przetargu postanowiono zmienić zakres inwestycji - ze względów "ekonomiczno-eksploatacyjnych" zrezygnowano całkowicie z sieci tramwajowej, zaś układ drogowy przewidziano jako dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym pasy skrajne w obu kierunkach będą buspasami.
Wydaje się zatem, że z punktu widzenia zakresu projektu znacznie uproszczono jego przygotowanie, a z dotrzymaniem terminów nie powinno być już żadnych trudności. Nic bardziej mylnego.
Nowym wykonawcą została firma Mosty Katowice z Katowic z ofertą na kwotę 1 291 500 zł. Termin realizacji zamówienia określono na 16 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli do marca 2018 r.
Najnowsza deklaracja: dokumentacja do końca maja 2021 r.
W sierpniu 2018 r. DRMG poinformowała, że udało się uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednocześnie wykonawcy przedłużono termin przygotowania dokumentacji do kwietnia 2019 r.
W lipcu 2020 r. urzędnicy informują, że dokumentacja wciąż jest na etapie pozyskiwania uzgodnień z poszczególnymi gestorami sieci. Kolejny wskazany termin jej realizacji to IV kw. 2020 r.
W lutym 2021 r. po raz kolejny wydłużono czas na realizację zamówienia - do końca maja 2021 r. Na ten moment jest to najnowsza deklaracja daty wykonania dokumentacji.
Z czego wynika tak znaczne opóźnienie z wywiązania się z powierzonego zadania?
- Obszar ul. Jabłoniowej znajduje się na terenie, który obecnie mocno się rozbudowuje, dlatego też sporządzenie dokumentacji projektowej wymaga skoordynowania wielu uzgodnień i wprowadzania związanych z nimi modyfikacji, co wymaga czasu. Na termin opracowania dokumentacji bezpośredni wpływ ma wiele czynników, m.in. potrzeba gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej. Są to nowe rozwiązania, spowodowane zmianami klimatu, których Gdańsk nie stosował do tej pory, dlatego też proces uzgadniania trwa dłużej niż przy procedurze standardowej, gdzie projektuje się tylko kanalizację deszczową. Do wydłużenia terminu przyczyniła się także konieczność rozdzielenia potoków Szadólskiego i Oruńskiego, co wymusiło zaprojektowanie dodatkowego obiektu mostowego na potoku Szadólskim. Wprowadzenie wspomnianych zmian wiąże się również z uzyskaniem dodatkowej decyzji środowiskowej, która jest obecnie procedowana - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Nie ma podstaw do rozwiązania umowy ani naliczenia kar
Urzędnicy przekonują, że na obecnym etapie nie mają podstaw do rozwiązania umowy z projektantem, ponieważ "istnieją realne przesłanki wpływające na wydłużenie [terminu realizacji - dop. red.] opracowania".
Mostom Katowice nie zostały też naliczone żadne kary umowy, a wręcz przeciwnie - zwiększono wynagrodzenie.
- Biuro projektowe na opracowanie dokumentacji projektowej zgodnie z zapisami umowy ma czas do końca maja, dlatego też nie ma podstaw do naliczania kar. Z uwagi na konieczność opracowania dodatkowego zakresu prac zmieniona została wysokość umownego wynagrodzenia o 126 tys. zł - informuje Zakrzacka.
Tramwaju nie będzie ani teraz, ani kiedykolwiek w przyszłości
Warto nadmienić także, że nowy projekt nie tylko nie obejmuje sieci tramwajowej, ale nie przewiduje dla układu szynowego niezbędnej rezerwy terenowej, gdyby w przyszłości zapadła decyzja o budowie tramwaju (jeszcze dekadę temu planowano tramwaj aż do lotniska z opcją do Osowej). Jak tłumaczą obecnie urzędnicy, rezygnacja z rezerwy pod tramwaj podyktowana jest "gęstą i zwartą zabudową" w sąsiedztwie.
Czytaj też:
Dzielnice - wizje przestrzeni: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej
Termin realizacji Nowej Jabłoniowej nieznany
Realizacja Nowej Jabłoniowej z buspasami nie ma zapewnionego żadnego finansowania. To oznacza, że nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Powstająca z trudem dokumentacja obejmuje cały jej przebieg, tj. od al. Adamowicza
Podczas konferencji prasowej na temat planów inwestycyjnych miasta na najbliższe lata w listopadzie 2020 r. ul. Nowa Jabłoniowa została wymieniona obok szeregu innych projektów z komentarzem o możliwości połączenia jej budowy z przebudową węzła Szadółki.
Pod względem priorytetów w 2019 r. ul. Nowa Jabłoniowa znajdowała się natomiast za trasą tramwajową Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) oraz na kolejnej pozycji za ul. Nową Świętokrzyską (tu również zrezygnowano z tramwaju na rzecz buspasów).
Czytaj też:
Rusza budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska
Nowa Świętokrzyska również czeka na realizację
W przypadku trasy GP-W niedawno otwarto oferty w przetargu na dokumentację, a więc projekt jest dopiero na bardzo wczesnym etapie przygotowań - dokumentacja gotowa powinna być dopiero w grudniu 2022 r.
Dla Nowej Świętokrzyskiej prace projektowe zakończono wprawdzie już kilka lat temu (wykonawcą również były Mosty Katowice), ale miasto wciąż nie uzyskało dofinansowania unijnego. Obecnie planowane jest etapowanie budowy Nowej Świętokrzyskiej - w pierwszym etapie miałby powstać fragment w części najbliżej obwodnicy.
- Moim marzeniem jest, by chociaż rozpocząć budowę Nowej Świętokrzyskiej jeszcze w tej kadencji - powiedziała na czacie z internautami we wrześniu 2020 r. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też:
Dwa lata rządów Aleksandry Dulkiewicz. Jakie były?
Miejsca
Opinie (268) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-08 10:05
Rezygnacja z tramwajów na Nowej Świętokrzyskiej i Jabłoniowej poto by się non stop przesiadać na pętlach.A żeby było ciekawie to autobusy taka mają słaba częstotliwość że nie masz jak dojechać do pętli i czekasz 20,30 minut na autobus a potem na pętli kolejne 20 minut marnotrawstwo czasu.brak bezpośrednich autobusów. Jeśli są bezpośrednie to trasy turystyczne na około godzina jazdy.
- 7 3
-
2021-03-08 10:07
Sekretarja przez przypadek zostala predydentem gdanska wiec co sie dziwicie ze jest zawinieta jak św...i ogon
- 10 3
-
2021-03-08 10:09
Na chu* rozpoczynać budowę Nowej Świętokrzyskiej od Kowal? Tylko po to żeby w kolejnych wyborach pochwalić się samym rozpoczęciem budowy? Taki sam efekt miałoby wylanie asfaltu na środku pola. Wybudujcie chociaż odcinek do pierwszego węzła za Kampinoską, to 1/2 korka się rozładuje.
- 5 2
-
2021-03-08 10:09
Ależ piękne "kwiatki" naszych urzędasów
1) nie ma rezerwy terenowej na tramwaj, bo??? bo za gęsto zabudowano ten rejon :D, oczywiście to deweloperzy sami sobie tworzą plany zagospodarowania i budują jak im się podoba...hmmm
2) dłużej projektują bo??? klimat się zmienił i ogrody deszczowe trzeba budować. No, no to teraz bez takich wynalazków żadna droga nie powstanie. Brawo DRMG.
Tragedia i żenada.- 21 2
-
2021-03-08 10:13
To specjalność Platfusów - POwoli, od Nowej Jabłoniowej, autostrady Tuska po elektrownię atomową
- 8 3
-
2021-03-08 10:19
Najpierw plan zagospodarowania przestrzennego z drogą, tramwajem. A u nas jest tak że najpierw budują bloki a potem sie myśli jak zmieścić tramwaj, drogę w zagospodarowaniu przestrzennym. Nie ma gdzie budować i ogranicza się do minimum inwestycję. Do tego projekty się zmieniają za które się płaci sporą kasę a inwestycje nadal stoją i nie są zrealizowane. Ceny w tym czasie idą góry i zamiast zrealizować całą trasę to tworzy się ja etapami. A etapy są jeszcze drożdże niż cała trasa po całości i jeszcze dłużej trwają...logiki tu nie ma ...
- 8 2
-
2021-03-08 10:23
To ze w ankiecie motorniczy i ich znajomi głosują to nic dziwnego.obecnie tramwajem nawet małpa z zoo
może kierować .
Jak podawali ostatnio zatrudniają nawet emerytów. Do autobusu już by się nie nadawali nie zdali by egzaminu. A i tak najwięcej wypadków spowodowanych tramwajami jest właśnie przez motorniczych!! Wiec jak sa to najbezpieczniej było by motorniczych zastapic elektroniką !Już obecnie jest to stosowane i najbardziej się sprawdzi w tramwajach by były bez obsługowe autonomiczne zlikwidowały by kolizje do zera!!Autonomiczny system reaguje szybciej niż człowiek i nie gabi się w smartfona jak obecnie motorniczy! Niema możliwości by się zagapił i nie przystrzasnie drzwi razem z człowieka jak to robi motorniczy!I nie spowoduje wypadku dlatego ze on ma pierwszeństwo.- 2 3
-
2021-03-08 10:25
Może i nie ma dróg, przedszkoli, porządku, etc. - ale mamy Tolerancję
Dodam Tolerancję na wszystko - nie tylko na ludzkie inności.
Gdańsk miastem Tolerancji: - przerostu biurokracji, bałaganu, braku założeń urbanistycznych, dziurawych ulic, samowoli deweloperów, braku efektywnej pracy aparatu urzędniczego, braku wizji rozwoju, etc.
Tylko czy aby o taką Tolerancję Mieszkańcom miasta chodziło?- 13 3
-
2021-03-08 10:26
(3)
By rozładować korek na Niepołomickiej, Mackowy, Wielkopolskiej. Nowa Świętokrzyska powinna być zaczęta od pętli Lostowice Świętokrzyska a nie od obwodnicy. Dzięki temu na Świętokrzyska by nie stała w korkach. I nie etapami tylko po całości jak Adamowicza.
- 6 0
-
2021-03-08 11:22
Otóż to (2)
Rozpoczęcie budowy NŚ od strony Kowal to absurd w czystej postaci. Komu miałoby to przynieść korzyść? Bo na pewno nie ludziom mieszkającym w granicach administracyjnych Gdańska!
- 1 0
-
2021-03-08 11:55
Trochę by to poprawiło, ale nie za dużo (1)
Koszt tej budowy byłby spory, a utrudnienia też nie małe, bo wiązałoby się to z całkowitą przebudową ronda na Łostowice-Świętokrzyska.
To rondo bez przebudowy po dołączeniu kolejnej drogi kompletnie by się zatkało.
Problemem zapewne jest też teren po którym miałaby iśc droga, bo przebiega tam rzeka, do tego konieczna byłaby przebudowa obecnego zalewu, a tereny są podmokłe.- 0 1
-
2021-03-08 12:14
Masz na myśli Potok Kowalski?
Bo chyba tak się zwie ten strumyk płynący w jarze. Ten projekt ma już ponad 20 lat, zakładam więc, że uwzględnia te trudności terenowe. A nawiasem mówiąc to cała ta okolica to osuszone bagna - tak ten obszar był oznaczony na mapie Gdańska z roku bodajże 1970. Nie kłamię, sam widziałem tę mapę, mój ojciec wciąż ją ma.
- 1 0
-
2021-03-08 10:29
Czy teraz każdą drogę będzie się robić etapami???
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.