- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (226 opinii)
- 2 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (48 opinii)
- 3 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (109 opinii)
- 4 Biegli zbadali list Grzegorza B. (186 opinii)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (323 opinie)
- 6 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (365 opinii)
7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany
Już prawie siedem lat trwają prace związane z przygotowaniem projektu ul. Nowej Jabłoniowej w Gdańsku. W lutym ponownie przedłużono termin na wykonanie zadania. Urzędnicy nie tylko nie widzą podstaw do naliczenia kar, ale zwiększyli wynagrodzenie dla biura projektowego. Obecnie nieznany jest termin budowy tej nowej drogi z buspasami oraz sposób ewentualnego etapowania realizacji.
To właśnie wówczas otwarto oferty w przetargu na przygotowanie niezbędnych materiałów. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 1,142 mln zł złożyło konsorcjum firm: Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej oraz Komi z Białegostoku.
W maju 2014 r. podpisano umowę z określeniem daty realizacji zamówienia do końca kwietnia 2015 r. W toku prac dokonano jednak zmiany w usytuowaniu trasy tramwajowej względem jezdni, przedłużając termin wykonania przedmiotu umowy o kolejne pięć miesięcy.
Rozwiązanie pierwszej umowy ze względu na nieterminowość
Już 1 października 2015 r., a więc zaledwie dzień po upływie terminu, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła zerwać umowę z wykonawcą. Wykonawca otrzymał ok. 230 tys. zł wynagrodzenia, ale jednocześnie naliczono ok. 114 tys. zł kar.
- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku [2016 - dop. red.]. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - mówił w listopadzie 2015 r. dyrektor DRMG Włodzimierz Bartosiewicz.
Kolejny, 2016 rok upłynął na wyborze nowego wykonawcy przez DRMG:
- nowy przetarg ogłoszono w kwietniu,
- otwarcie ofert w przetargu nastąpiło w lipcu,
- wyboru wykonawcy dokonano w październiku,
- umowa z wykonawcą została podpisana 3 listopada 2016 r.
Mniejszy zakres prac projektowych, opóźnienie jeszcze większe
Przy okazji powtórzenia przetargu postanowiono zmienić zakres inwestycji - ze względów "ekonomiczno-eksploatacyjnych" zrezygnowano całkowicie z sieci tramwajowej, zaś układ drogowy przewidziano jako dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym pasy skrajne w obu kierunkach będą buspasami.
Wydaje się zatem, że z punktu widzenia zakresu projektu znacznie uproszczono jego przygotowanie, a z dotrzymaniem terminów nie powinno być już żadnych trudności. Nic bardziej mylnego.
Nowym wykonawcą została firma Mosty Katowice z Katowic z ofertą na kwotę 1 291 500 zł. Termin realizacji zamówienia określono na 16 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli do marca 2018 r.
Najnowsza deklaracja: dokumentacja do końca maja 2021 r.
W sierpniu 2018 r. DRMG poinformowała, że udało się uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednocześnie wykonawcy przedłużono termin przygotowania dokumentacji do kwietnia 2019 r.
W lipcu 2020 r. urzędnicy informują, że dokumentacja wciąż jest na etapie pozyskiwania uzgodnień z poszczególnymi gestorami sieci. Kolejny wskazany termin jej realizacji to IV kw. 2020 r.
W lutym 2021 r. po raz kolejny wydłużono czas na realizację zamówienia - do końca maja 2021 r. Na ten moment jest to najnowsza deklaracja daty wykonania dokumentacji.
Z czego wynika tak znaczne opóźnienie z wywiązania się z powierzonego zadania?
- Obszar ul. Jabłoniowej znajduje się na terenie, który obecnie mocno się rozbudowuje, dlatego też sporządzenie dokumentacji projektowej wymaga skoordynowania wielu uzgodnień i wprowadzania związanych z nimi modyfikacji, co wymaga czasu. Na termin opracowania dokumentacji bezpośredni wpływ ma wiele czynników, m.in. potrzeba gospodarowania wodami opadowymi i konieczność zaprojektowania ogrodów deszczowych wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej. Są to nowe rozwiązania, spowodowane zmianami klimatu, których Gdańsk nie stosował do tej pory, dlatego też proces uzgadniania trwa dłużej niż przy procedurze standardowej, gdzie projektuje się tylko kanalizację deszczową. Do wydłużenia terminu przyczyniła się także konieczność rozdzielenia potoków Szadólskiego i Oruńskiego, co wymusiło zaprojektowanie dodatkowego obiektu mostowego na potoku Szadólskim. Wprowadzenie wspomnianych zmian wiąże się również z uzyskaniem dodatkowej decyzji środowiskowej, która jest obecnie procedowana - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Nie ma podstaw do rozwiązania umowy ani naliczenia kar
Urzędnicy przekonują, że na obecnym etapie nie mają podstaw do rozwiązania umowy z projektantem, ponieważ "istnieją realne przesłanki wpływające na wydłużenie [terminu realizacji - dop. red.] opracowania".
Mostom Katowice nie zostały też naliczone żadne kary umowy, a wręcz przeciwnie - zwiększono wynagrodzenie.
- Biuro projektowe na opracowanie dokumentacji projektowej zgodnie z zapisami umowy ma czas do końca maja, dlatego też nie ma podstaw do naliczania kar. Z uwagi na konieczność opracowania dodatkowego zakresu prac zmieniona została wysokość umownego wynagrodzenia o 126 tys. zł - informuje Zakrzacka.
Tramwaju nie będzie ani teraz, ani kiedykolwiek w przyszłości
Warto nadmienić także, że nowy projekt nie tylko nie obejmuje sieci tramwajowej, ale nie przewiduje dla układu szynowego niezbędnej rezerwy terenowej, gdyby w przyszłości zapadła decyzja o budowie tramwaju (jeszcze dekadę temu planowano tramwaj aż do lotniska z opcją do Osowej). Jak tłumaczą obecnie urzędnicy, rezygnacja z rezerwy pod tramwaj podyktowana jest "gęstą i zwartą zabudową" w sąsiedztwie.
Czytaj też:
Dzielnice - wizje przestrzeni: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej
Termin realizacji Nowej Jabłoniowej nieznany
Realizacja Nowej Jabłoniowej z buspasami nie ma zapewnionego żadnego finansowania. To oznacza, że nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Powstająca z trudem dokumentacja obejmuje cały jej przebieg, tj. od al. Adamowicza
Podczas konferencji prasowej na temat planów inwestycyjnych miasta na najbliższe lata w listopadzie 2020 r. ul. Nowa Jabłoniowa została wymieniona obok szeregu innych projektów z komentarzem o możliwości połączenia jej budowy z przebudową węzła Szadółki.
Pod względem priorytetów w 2019 r. ul. Nowa Jabłoniowa znajdowała się natomiast za trasą tramwajową Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna) oraz na kolejnej pozycji za ul. Nową Świętokrzyską (tu również zrezygnowano z tramwaju na rzecz buspasów).
Czytaj też:
Rusza budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska
Nowa Świętokrzyska również czeka na realizację
W przypadku trasy GP-W niedawno otwarto oferty w przetargu na dokumentację, a więc projekt jest dopiero na bardzo wczesnym etapie przygotowań - dokumentacja gotowa powinna być dopiero w grudniu 2022 r.
Dla Nowej Świętokrzyskiej prace projektowe zakończono wprawdzie już kilka lat temu (wykonawcą również były Mosty Katowice), ale miasto wciąż nie uzyskało dofinansowania unijnego. Obecnie planowane jest etapowanie budowy Nowej Świętokrzyskiej - w pierwszym etapie miałby powstać fragment w części najbliżej obwodnicy.
- Moim marzeniem jest, by chociaż rozpocząć budowę Nowej Świętokrzyskiej jeszcze w tej kadencji - powiedziała na czacie z internautami we wrześniu 2020 r. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też:
Dwa lata rządów Aleksandry Dulkiewicz. Jakie były?
Miejsca
Opinie (268) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-08 10:49
Patodeweloperka po Gdańsku
"postaw 25 bloków bez dojazdu - dogadaj się z miastem o plany na tramwaj by sprzedać mieszkania na wyższej marży - zgarnij kasę - następnie posmaruj (oby sprytnie) by móc dostawić kolejne 3 w rezerwie terenowej pod przyszły tramwaj - zgarnij kasę - powtórz 15 razy, za każdym razem nowym miejscu miasta.
Efekt: bloki w błocie i bez dojazdu sprzedane za 20% wyższą marżę a ludzie będą szukać winnych straty swoich pieniędzy i czasu wśród średniego szczebla, łatwo wymienialnych urzędników.
Gdy tym czasem prawdziwi zarobieni siedzą na samym szczycie łańcucha pokarmowego.- 19 1
-
2021-03-08 10:53
Wniosek jest jeden:
Natychmiast wstrzymać prace projektowe i zaprojektować tramwaj. Choćby trzeba było rozebrać wczoraj wybudowane bloki. Będzie taniej niż rozbierać za 10 lat. Widzi to każdy, kto ma, jak mawiał Zagłoba, choć trochę "oleum w głowie".
- 12 1
-
2021-03-08 11:04
w przeciągu 7 lat wybudowano kilkadziesiąt nowych bloków. wzdłuż tej ulicy
które nie były brnę pod uwagę 7 lat temu, w między czasie urzędnicy zrozumieli, że natężenie ruchu, warunki komunikacyjne i wymagania mieszkańców się zmieniły, do tego myśli się ciągle o nowym węźle z obwodnicą (rozbudowa obecnego na Szadółkach), biorąc to wszystko pod uwagę wszystko się zmieniło, w sumie to normalne bo świat się zmienia, pytanie tylko czemu urzędnicy nie radzą sobie ze zmianami, czyli coś co w prywatnym biznesie jest na porządku dziennym...
- 8 0
-
2021-03-08 11:06
to są k...wa normalne jaja.
- 5 0
-
2021-03-08 11:07
Od kilkunastu lat Trójmiasto zamiast się rozwijać to się cofa
Myślę, że to przez typ ludzi u władzy. Mentalność KODowa.
- 11 0
-
2021-03-08 11:07
Niepotrzebna
- 0 0
-
2021-03-08 11:18
Bez poszerzenia nie ma sensu
Jeżeli nie zostanie poszerzona to nie ma sensu wykonywania nowej drogi. Wstawić ronda zeby ułatwić wyjazd z osiedli i zapomnieć
- 0 0
-
2021-03-08 11:33
a ile lat zajmie Wam zaplanowanie ul. LEMA na Morenie?
bo tam nie wiele trzeba, tylko kilku płyt po drugiej stronie budynku, których właściciele odcięli dojazd osiedli Robyga Słonecznej Moreny i Morenova od Kartuskiej
- 4 0
-
2021-03-08 11:48
Urzędnicy powinni dostać Nobla w kategori brak kompetencji. (1)
- 15 0
-
2021-03-08 12:19
:)))))
- 0 0
-
2021-03-08 12:00
Masakra
Trzeba było tak projektować zabudowę aby było miejsce na tramwaje. Ale jak rządzą deweloperzy to mamy bajzel. Współczuję tym co tam będą mieszkać. Pól dnia aby wrócić z Centrum na peryferie.
- 24 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.