• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat trolejbusów w Gdyni. Wyjątkowa parada w sobotę

Michał Sielski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Powojenna rzeczywistość trolejbusów w Gdyni. Jak widać, do doskonałości było jeszcze daleko, głównie z powodu wojennej zawieruchy. Powojenna rzeczywistość trolejbusów w Gdyni. Jak widać, do doskonałości było jeszcze daleko, głównie z powodu wojennej zawieruchy.

Jeżdżą po całym świecie: w Japonii, USA, Brazylii, Chinach, Szwecji czy Hiszpanii, ale to Gdynia może pochwalić się jedną z najnowocześniejszych flot trolejbusowych w Europie. W sobotę będzie można obejrzeć zarówno najnowsze, jak i najstarsze trolejbusy, a także zrobić im zdjęcie i wygrać atrakcyjne nagrody.



Trajtek, autobus na szelkach - określeń na ten środek transportu jest sporo, bo i jego fanów nie brakuje. W przenośni i dosłownie elektryzuje wielu, bo od lat traktowany jest jak powiew nowoczesności na tle kopcących autobusów. Ekologiczny transport nie miał jednak w Gdyni łatwych początków.

- Wprowadzenie komunikacji trolejbusowej po raz pierwszy rozważano w 1930 r., gdy okazało się, że autobusy z silnikami benzynowymi są drogie w eksploatacji. Przeprowadzono analizy i konsultacje, w szczególności dotyczące relacji cen paliw i energii elektrycznej, które przesądziły jednak o zakupie nowych autobusów z silnikami diesla - mówi prof. Olgierd Wyszomirski, szef katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego i dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Najdłuższa trasa w Polsce

Paradoksalnie trolejbusom pomogła II wojna światowa. Autobusy zostały przekazane wojsku i wiele z nich zostało kompletnie zniszczonych. W mieście już w 1942 roku zaczęto więc budować sieć trakcyjną. Rok później można już było dojechać z dworca głównego do Chyloni. Dwa lata później sieć została jednak zniszczona w wyniku działań wojennych, odbudowano ją dopiero po wojnie.

Sukcesywnie otwierano nowe linie i powiększano tabor. Przełomowym rokiem był 1958, kiedy wprowadzono pierwsze fabrycznie nowe czechosłowackie trolejbusy Škoda 8Tr. Mimo dynamicznego rozwoju, w latach 70. były nawet plany całkowitej rezygnacji z trolejbusów, ale szybko je zarzucono. Dzięki temu dziś gdyńskie trolejbusy pokonują rocznie 5 milionów km i przewożą ok. 25 milionów pasażerów. Do Gdyni należy też rekordowa długość polskiej linii trolejbusowej. Trasa z Cisowej do Kaczych Buków w obie strony wynosi ok. 41 km.

Pocałował, a boleć nie przestało

Siłą gdyńskich trolejbusów są przede wszystkim ludzie, często niemal szaleni pasjonaci. Ale myliłby się ten, kto pomyśli, że to bezkrytyczni, lokalni gdyńscy patrioci. Jednym z nich jest np. Zdzisław Jarząb, góral z Nowego Sącza, który do Gdyni przyjechał za miłością. Zakochał się w kobiecie, która musiała jednak ustąpić trochę miejsca w sercu... trolejbusom, bo pan Zdzisław został kierowcą "trajtka". Kierowcą uwielbianym przez pasażerów, którzy od razu zobaczyli, że kocha ten zawód. Nie zawsze było jednak tak wspaniale. Nawet jemu zdarzyło się przytrzasnąć pasażerkę drzwiami. Od razu wysiadł, by zobaczyć, czy nie zrobił jej krzywdy.

- Wysiadłem, gorąco ją przeprosiłem i pocałowałem w rękę - opowiada Zdzisław Jarząb. - A ona spojrzała się na mnie kątem oka i powiedziała: co gówniarzu? Myślisz, że jak mnie pocałowałeś, to przestało boleć?

Zobacz również: Kierowca trolejbusu, o którym piszą fraszki.

Inwestycje w wyszkolenie i dobranie odpowiednich ludzi się bezsprzecznie opłacały, ale bardziej widoczne były inwestycje w sprzęt. W ostatniej dekadzie zakupiono ok. 50 całkiem nowych trolejbusów, a 30 przebudowano z autobusów, dzięki nowatorskiej metodzie. "Stara" została w nich tylko karoseria.

Dziś Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dysponuje 87 trolejbusami - tylko cztery z nich nie są niskopodłogowe, ale to pojazdy zabytkowe, obsługujące linie specjalne i uroczystości.

Sfotografuj trolejbus, wygraj nagrody

Zapraszamy do udziału w konkursie "Złap trolejbus! Gdyńskie trolejbusy - tradycja i nowoczesność". Z okazji 70-lecia gdyńskich trolejbusów specjalna strona zostanie uruchomiona w poniedziałek 9 września o godzinie 10 w naszym serwisie konkursowym. Czekamy na zdjęcia nowoczesnych i zabytkowych trolejbusów w ujęciu współczesnym oraz na zdjęcia archiwalne - skany starych fotografii. Konkurs będzie trwał od 9 do 16 września 2013 roku. Dla autorów 3 zwycięskich fotografii ZKM Gdynia zorganizuje Dzień z Trolejbusami - będą m.in. uczestniczyć w kontroli i organizowaniu ruchu pojazdów, prowadzić (na terenie zajezdni) pojazd wart prawie 2 miliony złotych, własnoręcznie podpiąć trolejbus do sieci (założyć szelki) i zobaczyć trolejbus od spodu. Zwycięzca otrzyma także kartę miejską na okaziciela.

Parada trolejbusów, dzień otwarty i piknik

W sobotę o godz. 11:30 z pętli przy węźle Franciszki Cegielskiej wyruszy Parada Trolejbusów. Kolorowa kawalkada przemierzy centrum Gdyni ulicami: Świętojańską, 10 Lutego, Podjazd i Morską do Zajezdni Trolejbusowej PKT przy ul. Zakręt do Oksywia. W jednym rzędzie pojadą odrestaurowane trolejbusy zabytkowe i najnowocześniejsze cuda trolejbusowej techniki. Na czele będzie można zobaczyć zielonego Saurera 4TIILM z 1957 r., czerwoną Skodę 9Tr wyprodukowaną w Czechosłowacji w 1975 r. i Jelcza 120MTE z 1994 r. Nie zabraknie oczywiście pierwszych niskopodłogowych mercedesów, modelu 0530 AC Citaro, nowoczesnych Solarisów Trollino 12 oraz efektownych pojazdów technicznych.

Zajezdnia przy ul. Zakręt do Oksywia w sobotę między godz. 12 a 16 będzie otwarta dla zwiedzających. Oddana do eksploatacji w 2007 r. baza posiada m.in. zadaszony plac postojowy dla 90 trolejbusów, hale warsztatowe służące do codziennego serwisu, ale też większych napraw, remontów czy przebudowy trolejbusów, dwie myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz ekologiczną lakiernię.

Kogo szczegóły techniczne nie interesują, ten może wziąć udział w Pikniku Trolejbusowym, który w samo południe rozpocznie się na parkingu obok Akwarium Gdyńskiego. Dmuchane zjeżdżalnie, ogromne bańki mydlane, zabawy z balonami, stanowisko malowania buziek, plenerowe eksperymenty, doświadczenia z elektrycznością, a nawet... kontrolowane wybuchy - atrakcji dla dużych i małych na pewno nie zabraknie.

Wydarzenia

70 lat komunikacji trolejbusowej w Gdyni - Parada trolejbusów w Gdyni (5 opinii)

(5 opinii)
festyn, parada, pokaz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • trolejbus to relikt, skansen wojennej biedy (4)

    i tłumek pasjonatów tego nie zmieni - obecnie autobusy z nowoczesnym silnikiem i paliwami załatwiają sprawę. Stopień wyżej w rozwoju i praktyczności to tramwaj

    • 10 14

    • do zacofania nie musisz się przyznawać, to widać i czuć

      • 5 6

    • . (1)

      To prawda.
      Trolejbusy wprowadzono z powodu oszczędności na ropie (wojna).
      Autobusy w czasie wojny były na gaz!
      To synonimy biedy...

      • 4 1

      • na holzgas

        dokładniej

        • 1 0

    • Sam sie przyznales nie tyle co do

      zacofania ale raczej do prymitywnego myslenia. Nowe Trolleybusy jezdza w Gdyni znakomicie. Wiele krajow na kazdym prawie kontynencie je uzywa a wiec nie sa one skazane na wyginiecie.

      • 0 0

  • bilety za darmo (2)

    powinno się wprowadzić opłatę dla osób starszych którzy mają darmowe bilety taką z 10 % ceny czyli 30 gr za przejazd.Pewnie wiele ludzi się z tym nie zgodzi ale jak patrze ile jeżdzi ludzi z miesięcznymi i jednorazowymi to jakieś 60 - 80 % są to ludzie starsi zwolnieni z opłat , dlaczego??? Nie raz słuchałem - a ty gzie jedziesz? - a jadę po chleb na świętojańską bo tam mają dobry , albo ja jadę do warzywniaka bo tam jest taniej o 10 groszy.Czy naprawdę te 30 groszy opłaty za bilet naruszyło by budżet emeryta? myślę że nie jeśli musi jechać np. do lekarza itp , a wyeliminowało by tych jeżdżących za free.

    • 12 2

    • kontrowersyjne

      z jednej strony masz racje, bo fakt, że czasem nie można wejść do trajtka, bo tam 90 % to emeryci jadący do Sopotu, z drugiej strony Ci ludzie przez całe swoje życie płacili podatki, kupowali bilety - należy im się coś na starość od Państwa/miasta...
      Sam nie wiem - ciężka sprawa

      • 3 1

    • ?

      Za darmo?
      Nie ma nic za darmo!
      Kto konkretnie pokryje koszty, komuszku?

      • 2 1

  • Nie tylko trolejbusy i autobusy... (2)

    Popularny w Gdyni tramwaj wodny, w ubiegłym sezonie z Gdyni na Hel i z powrotem przewiózł (w okresie od maja do końca sierpnia) ponad 60 tysięcy osób. Tymczasem w tym roku, tylko w lipcu i sierpniu, na trasie Gdynia - Jastarnia tramwajem popłynęło ponad 101 tysięcy osób.

    - To imponujący wzrost, ale w części spowodowany tym, że na trasie na Półwysep Helski nie mieliśmy w tym roku konkurencji w postaci tramwaju wodnego z Gdańska...

    • 11 3

    • (1)

      no i druga rzecz to pogoda. W tym roku była o wiele lepsza niż w ubiegłym

      • 1 0

      • nie powiesz mi, że w Gdyni była lepsza pogoda niż w Gdańsku

        • 0 0

  • brakuje mi przegubowych trajtków

    Pamiętam jak w latach 90 jeździły przegubowe trajtki Ikarusy... a teraz w godzinie szczytu wejść do tego cda to masakra :( ciaśniej jest tylko w SKM :)

    • 11 2

  • sic! (4)

    Flota trolejbusowa? Co to k... jest?!

    • 5 4

    • .

      To jest unijna "nowomowa".
      Masz już nawet flotę rowerową, a wkrótce będzie armada pieszych roznosicieli gazet!

      • 4 1

    • To tłumaczenie-neologizm

      W angielskim słowo fleet (flota) ma swój odpowiednik w odniesieniu do samochodów, które posiada przedsiębiorstwo transportowe. Sęk w tym, że w języku polskim flota dotyczy wyłącznie transportu morskiego i lotniczego. Określenie-kalka językowa. Po prostu niektórzy autorzy dodają sobie splendoru używając tego typu określeń. To i tak lepsze niż eventy, seatowersy czy weaterfronty.

      • 6 0

    • To te podwodne na trasie Gdynia - Hel

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • "Pierwszy dzień funkcjonowania trolejbusów w Gdyni w 1943 roku. " (1)

    Albo ja niedowidzę a na zdjęciu są faktycznie Niemcy, albo trzeba zmienić podręczniki historii i zmienić bieg II WŚ. Bo z opisu wynika, że trochę wcześniej niż mnie uczono Sowieci wjechali do Prus.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 5 0

    • !

      Rzeczywiście, zdjęcie jest z Sowietami, a podpis 1943 rok.
      Rzetelność tego Portalu jest porażająca!

      • 4 0

  • Codziennie do pracy jeżdzę trolejbusami i sobie chwalę (4)

    są punktualne, czyste i nowoczesne

    i piszcie co chcecie ale bardzo dobrze ze u nas są "trajtki"

    • 14 7

    • ? (3)

      Głośne, arcydrogie (trakcja!), szkodliwe dla zdrowia (pole elektromagnetyczne).

      • 4 9

      • a pan z Greenpeace 'u? nie załapał się Pan na haracz dla "ekologów"?

        • 4 1

      • Głośne?? Głośne były 20 lat temu!

        • 4 2

      • Pole elektromagnetyczne???

        Niech sie lepiej naukowcy wypowiedza na ten temat. Jezeli komunikacja samochodowa ma byc zastapiona z samochodow z napedem spalinowym na elektryczny to bedziesz spedzal w samochodzie prawie 5 a nawet 6 razy dluzej w ciagu dnia niz w trajtku. A poza tym wez pod uwage tramwaje.

        • 0 0

  • W Warszawie, (1)

    zrezygnowano z trajtków ze względu na wzmożony ruch i infrastrukturę. Sieć trolejbusowa coraz bardziej kolidowała z tramwajową. Postawiono na tramwaje i oczywiście autobusy. Ruskie trajtki były awaryjne i blokowały ulice. Jedyna linia z dworca południowego do Piaseczna, zakończyła żywot w 1995r.

    • 4 0

    • re W Warszawie

      Jedna z większych głupot polskich to ówczesne stwierdzenie władz, że sieć trolejbusowa kolidowała coraz bardziej z tramwajową. Jak to jest, że na całym świecie, a szczególnie w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej trolejbusy w bardzo wielu miastach jeżdżą razem z tramwajami, mają też wspólne ciągi komunikacyjne, sieci krzyżują się. Przecież napięcie jest to samo, zasilanie to samo, infrastruktura wspólna na wielu ulicach, a Polak "wyidiocił", że kolidują,,, wrrr szlag mnie trafia.

      • 0 0

  • Brawo! (2)

    Jak delikatnie pan redaktor napisal, ze w slonecznej Gdyni szelkowe autobusy wprowadzila III Rzesza. Jest co swietowac. Doprawdy...

    • 5 6

    • Najprościej to obrazić się na historię (1)

      Koronację Chrobrego przeprowadził Otton III, więc należy wykastrować tę część historii Polski.

      • 7 1

      • hmmmm

        jestem wrogiem kasowania jakiejkolwiek czesci historii bez wzgledu na jej wydzwiek. jak pisal Mackiewicz: tylko prawda jest ciekawa. Natomiast ja mowie o swietowaniu i mglistym potraktowaniu przez naszego lokalnego redaktora tej kwestii. Nie swietujemy wszystkich wydarzen. W Gdansku nie swietuje sie zbudowanej przez II Rzesze (Nie III, ktora byla zbrodnicza) np. kanalizacji itp., ktore w sposob zasadniczy wplynely na higieniczny poziom zycia miasta itd. Nie swietujemy w Polsce zwyciestw pod Kircholmem, nie swietujemy odkrycia przez Marie Sklodowska radu i polonu, nie swietujemy w koncu koronacji na pierwszego krola polski ksiecia boleslawa Chrobrego alias Wielkiego. Wymazywanie faktow z dziejow a stawianie ich na piedestale ppoprzez swietowanie to dwie rozne sprawy.

        • 0 1

  • (2)

    Podchodząc w ten sposób do życia - w Gdańsku w ogóle byłoby niewiele do świętowania...

    • 8 1

    • hmmm... (1)

      mysli Pani, ze III rzesza, tzn. panstwo niemieckie istniejace w latach 1933-1945(!) az tak wiele wybudowalo na terenie Gdanska?

      • 0 0

      • Na podstawie dat mozna zobaczyc ponizej

        ktory z przywodcow wszystkich Rzesz Niemieckich przysluzyl sie najbardziej Gdanskowi i takze calej Polsce. Prosze czytac ponizej...
        =============================================

        Przywodcy I Rzeszy
        German Empire-Cesarstwo Niemieckie(18711918)
        Wilhelm I(17971888)Cesarz Niemiec od Stycznia 1871 do Marca 1888.

        Frederick III(18311888)Cesarz Niemiec od Marca 1888 do 15 Czerwca 1888, panowal tylko 3 miesiace.

        Wilhelm II(18591941)Cesarz Niemiec od 15 Czerwca 1888 do 18 Listopada 1918, zmarl na wygnaniu w Holandii w 1941.
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Przywodcy II Rzeszy
        Weimar Republic Republika Weimarska (1919-1933)

        Friedrich Ebert (18711925)Reichspräsident-Prezydent Rzeszy od 11 Lutego 1919 do 28 Lutego 1925

        Paul von Hindenburg (18471934)Reichspräsident-Prezydent Rzeszy od 12 Maja 1925 do 2 Sierpnia 1934
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Przywodcy III Rzeszy
        Nazi Germany (19331945)

        Adolf Hitler (18891945)Führer und Reichskanzler Lider i Kanclerz Rzeszy od 2 Sierpnia 1934 do 30 Kwietnia 1945

        Karl Dönitz (18911980)Reichspräsident Prezydent Rzeszy od 30 Kwietnia 1945 do 23 Maja 1945
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane