• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat trolejbusów w Gdyni. Wyjątkowa parada w sobotę

Michał Sielski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Powojenna rzeczywistość trolejbusów w Gdyni. Jak widać, do doskonałości było jeszcze daleko, głównie z powodu wojennej zawieruchy. Powojenna rzeczywistość trolejbusów w Gdyni. Jak widać, do doskonałości było jeszcze daleko, głównie z powodu wojennej zawieruchy.

Jeżdżą po całym świecie: w Japonii, USA, Brazylii, Chinach, Szwecji czy Hiszpanii, ale to Gdynia może pochwalić się jedną z najnowocześniejszych flot trolejbusowych w Europie. W sobotę będzie można obejrzeć zarówno najnowsze, jak i najstarsze trolejbusy, a także zrobić im zdjęcie i wygrać atrakcyjne nagrody.



Trajtek, autobus na szelkach - określeń na ten środek transportu jest sporo, bo i jego fanów nie brakuje. W przenośni i dosłownie elektryzuje wielu, bo od lat traktowany jest jak powiew nowoczesności na tle kopcących autobusów. Ekologiczny transport nie miał jednak w Gdyni łatwych początków.

- Wprowadzenie komunikacji trolejbusowej po raz pierwszy rozważano w 1930 r., gdy okazało się, że autobusy z silnikami benzynowymi są drogie w eksploatacji. Przeprowadzono analizy i konsultacje, w szczególności dotyczące relacji cen paliw i energii elektrycznej, które przesądziły jednak o zakupie nowych autobusów z silnikami diesla - mówi prof. Olgierd Wyszomirski, szef katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego i dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Najdłuższa trasa w Polsce

Paradoksalnie trolejbusom pomogła II wojna światowa. Autobusy zostały przekazane wojsku i wiele z nich zostało kompletnie zniszczonych. W mieście już w 1942 roku zaczęto więc budować sieć trakcyjną. Rok później można już było dojechać z dworca głównego do Chyloni. Dwa lata później sieć została jednak zniszczona w wyniku działań wojennych, odbudowano ją dopiero po wojnie.

Sukcesywnie otwierano nowe linie i powiększano tabor. Przełomowym rokiem był 1958, kiedy wprowadzono pierwsze fabrycznie nowe czechosłowackie trolejbusy Škoda 8Tr. Mimo dynamicznego rozwoju, w latach 70. były nawet plany całkowitej rezygnacji z trolejbusów, ale szybko je zarzucono. Dzięki temu dziś gdyńskie trolejbusy pokonują rocznie 5 milionów km i przewożą ok. 25 milionów pasażerów. Do Gdyni należy też rekordowa długość polskiej linii trolejbusowej. Trasa z Cisowej do Kaczych Buków w obie strony wynosi ok. 41 km.

Pocałował, a boleć nie przestało

Siłą gdyńskich trolejbusów są przede wszystkim ludzie, często niemal szaleni pasjonaci. Ale myliłby się ten, kto pomyśli, że to bezkrytyczni, lokalni gdyńscy patrioci. Jednym z nich jest np. Zdzisław Jarząb, góral z Nowego Sącza, który do Gdyni przyjechał za miłością. Zakochał się w kobiecie, która musiała jednak ustąpić trochę miejsca w sercu... trolejbusom, bo pan Zdzisław został kierowcą "trajtka". Kierowcą uwielbianym przez pasażerów, którzy od razu zobaczyli, że kocha ten zawód. Nie zawsze było jednak tak wspaniale. Nawet jemu zdarzyło się przytrzasnąć pasażerkę drzwiami. Od razu wysiadł, by zobaczyć, czy nie zrobił jej krzywdy.

- Wysiadłem, gorąco ją przeprosiłem i pocałowałem w rękę - opowiada Zdzisław Jarząb. - A ona spojrzała się na mnie kątem oka i powiedziała: co gówniarzu? Myślisz, że jak mnie pocałowałeś, to przestało boleć?

Zobacz również: Kierowca trolejbusu, o którym piszą fraszki.

Inwestycje w wyszkolenie i dobranie odpowiednich ludzi się bezsprzecznie opłacały, ale bardziej widoczne były inwestycje w sprzęt. W ostatniej dekadzie zakupiono ok. 50 całkiem nowych trolejbusów, a 30 przebudowano z autobusów, dzięki nowatorskiej metodzie. "Stara" została w nich tylko karoseria.

Dziś Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dysponuje 87 trolejbusami - tylko cztery z nich nie są niskopodłogowe, ale to pojazdy zabytkowe, obsługujące linie specjalne i uroczystości.

Sfotografuj trolejbus, wygraj nagrody

Zapraszamy do udziału w konkursie "Złap trolejbus! Gdyńskie trolejbusy - tradycja i nowoczesność". Z okazji 70-lecia gdyńskich trolejbusów specjalna strona zostanie uruchomiona w poniedziałek 9 września o godzinie 10 w naszym serwisie konkursowym. Czekamy na zdjęcia nowoczesnych i zabytkowych trolejbusów w ujęciu współczesnym oraz na zdjęcia archiwalne - skany starych fotografii. Konkurs będzie trwał od 9 do 16 września 2013 roku. Dla autorów 3 zwycięskich fotografii ZKM Gdynia zorganizuje Dzień z Trolejbusami - będą m.in. uczestniczyć w kontroli i organizowaniu ruchu pojazdów, prowadzić (na terenie zajezdni) pojazd wart prawie 2 miliony złotych, własnoręcznie podpiąć trolejbus do sieci (założyć szelki) i zobaczyć trolejbus od spodu. Zwycięzca otrzyma także kartę miejską na okaziciela.

Parada trolejbusów, dzień otwarty i piknik

W sobotę o godz. 11:30 z pętli przy węźle Franciszki Cegielskiej wyruszy Parada Trolejbusów. Kolorowa kawalkada przemierzy centrum Gdyni ulicami: Świętojańską, 10 Lutego, Podjazd i Morską do Zajezdni Trolejbusowej PKT przy ul. Zakręt do Oksywia. W jednym rzędzie pojadą odrestaurowane trolejbusy zabytkowe i najnowocześniejsze cuda trolejbusowej techniki. Na czele będzie można zobaczyć zielonego Saurera 4TIILM z 1957 r., czerwoną Skodę 9Tr wyprodukowaną w Czechosłowacji w 1975 r. i Jelcza 120MTE z 1994 r. Nie zabraknie oczywiście pierwszych niskopodłogowych mercedesów, modelu 0530 AC Citaro, nowoczesnych Solarisów Trollino 12 oraz efektownych pojazdów technicznych.

Zajezdnia przy ul. Zakręt do Oksywia w sobotę między godz. 12 a 16 będzie otwarta dla zwiedzających. Oddana do eksploatacji w 2007 r. baza posiada m.in. zadaszony plac postojowy dla 90 trolejbusów, hale warsztatowe służące do codziennego serwisu, ale też większych napraw, remontów czy przebudowy trolejbusów, dwie myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz ekologiczną lakiernię.

Kogo szczegóły techniczne nie interesują, ten może wziąć udział w Pikniku Trolejbusowym, który w samo południe rozpocznie się na parkingu obok Akwarium Gdyńskiego. Dmuchane zjeżdżalnie, ogromne bańki mydlane, zabawy z balonami, stanowisko malowania buziek, plenerowe eksperymenty, doświadczenia z elektrycznością, a nawet... kontrolowane wybuchy - atrakcji dla dużych i małych na pewno nie zabraknie.

Wydarzenia

70 lat komunikacji trolejbusowej w Gdyni - Parada trolejbusów w Gdyni (5 opinii)

(5 opinii)
festyn, parada, pokaz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Nie ma czym się chwalić

    i tak wszystkie jeżdżą na Kacze Buki;)

    • 2 1

  • A gdzie ZIU-tki?

    Szkoda tylko, że oprócz zabytkowego Saurera nie ma już w Gdyni choć jednego zabytkowego ZIU-tka. Te trolejbusy odegrały w Gdyni naprawdę ogromną rolę, a przejazd takim to było prawdziwe przeżycie. Szczególnie gdy podczas jazdy miał awarię :) Tak ładnie strzelały bezpieczniki w skrzynce obok kabiny kierowcy :-P

    • 14 0

  • Brakuje historycznego już Ziu9B

    Nie ma jak radziecka myśl techniczna - dlaczego żadnego z nich nie zachowano?

    • 12 0

  • BRAWO ZA INFORMACJĘ W CZASIE

    O to chodzi można zaplanować weekend Pozdrawiam

    • 1 0

  • a

    Ikarusy też jeżdziły

    • 3 0

  • Trupy + Atom = Ekologiczne miasto ( czy zielone jak kto woli)

    pozdr

    • 1 4

  • A będą wyścigi na ćwierć mili np. na Świętojańskiej

    to by było.

    • 1 0

  • Trolejbusa są za malo pojemne , prawie zawsze jest w nich tlok ale to wina malej ilości miejsca (1)

    i na dodatek śmierdzi często potem ,w tramwajach tak nie ma

    • 3 4

    • Jak ludzie beda sie myc i uzywac deodoranty

      to nie bedzie smrodu. Ale jesli ktos z internautow za zycia jeszcze slubowal Panu Bogu czystosc (jak zona Krola Bolesława V Wstydliwego Kinga) i tak jak sie urodzil takim chce zejsc kiedys z tego swiata nie uzywajac mydla to wtedy bedzie smrod. I nie wazne czy to tramwaj czy trolleybus lub kolejka SKM. Smrod zostaje.

      • 0 0

  • (1)

    Czy w Gdyni po wojnie jeździł piętrowy autobus?
    Tak mi coś iskrzy w pamięci.Pytam weteranów.

    • 0 1

    • Ja pamietam ze byly trzy takie autobusy.

      Ale najlepiej odwiedz strone internetowa ponizej

      O ZKM - Historia gdyńskiej komunikacji miejskiej - fotografie&lang=pl

      Jest tam zdjecie jednego z nich. Dwa byly malowane na u gory kremowo a na dole czerwono a ten trzeci byl u gory kremowy a na dole jakos ciemno fioletowy. Ale brakuje tam zdjecia bardzo dlugiego z naczepa popularnego wtedy przegubowego jednopokladowca. Podobno byla to amerykanska nazywana Rebecca. Ja tak dokladnie nie pamietam. Dzieckiem wtedy bylem. Zawsze z moja matka do hali targowej jezdzilismy na zakupy ze Wzgorza Foche'a. Tak wtedy Wzgorze Maxymiliana/Nowotki bylo nazywane. Sam chodzilem do przedszkola na ulicy Harcerskiej. Pamietam ze jeszcze Stalin zyl, wiec bylo to przed 1953 rokiem.

      • 0 0

  • ekolodzy to banda egoistów (2)

    To że trajtek nie kopci pod nosami "ekologów" wystarczy by nazwać go "ekologicznym". To że setki kilometrów dalej kopci elektrownia wytwarzająca zasilający trajtki prąd już ich nie interesuje.

    Banda idiotów.

    • 8 1

    • A jeszcze (1)

      jakby wyliczyć ile energii marnuje się podczas przesyłania i przetwarzania.

      • 0 0

      • Juz Nicola Tesla uwazal ze mozna przesylac energie

        elektryczna bezprzewodowo. Mamy rok 2013. A co bedzie w 3013 albo w 4013 to sobie nawet nie wyobrazamy. I pomysly Tesli (Najwybitniejszego Serbskiego geniusza) beda w szerokim zastosowaniu.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane