• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1 pojedziemy już jesienią?

Mikołaj Chrzan
31 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Połowa robót już za nami - ogłosili wczoraj drogowcy budujący północny odcinek autostrady A1. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią na pierwszy fragment trasy wyjadą samochody, a czas podróży z Gdańska do Tczewa będzie dwa razy krótszy.

O tym, jak wyglądają postępy przy budowie autostrady A1, mieszkańcy Pomorza mogą się przekonać tylko przy kilku okazjach - ślady robót zobaczymy np. przejeżdżając skrajem obwodnicy Trójmiasta i drogą krajową nr 1 w okolicach Nowego i Warlubia. To jednak tylko drobne wycinki z wielkiej budowy, która równolegle prowadzona jest na długości 90 kilometrów i - jak twierdzi firma Gdańsk Transport Company - jest już w połowie ukończona. Inwestycję najlepiej oglądać z lotu ptaka - dlatego GTC zaprezentowała dziennikarzom efekty swoich prac podczas podróży samolotem.

Tuż po starcie z lotniska w Pruszczu Gdańskim widzimy węzeł Rusocin - to tutaj autostrada połączy się z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Tuż za węzłem powstał wielki wyasfaltowany plac. - To punkt poboru opłat. Wkrótce pojawią się bramki, w których kierowcy będą płacić za przejazd - tłumaczy Szwed Per Akerman, dyrektor budowy A1.

Gdański odcinek (Rusocin - Swarożyn k. Tczewa) jest jednym z bardziej zaawansowanych - a to dobra wiadomość dla zmotoryzowanych. GTC chce oddać go do użytku jeszcze jesienią tego roku. To by oznaczało, że czas przejazdu z Gdańska do Tczewa, który dziś zajmuje około godziny, skróci się o połowę. Nadal nie wiadomo, od kiedy i ile będziemy musieli za niego płacić.

- Ustalenie stawek za podróż autostradą, a także terminu, od którego będą pobierane, to sprawy leżące w wyłącznej gestii ministra transportu - mówi Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC. Jerzy Polaczek, szef resortu transportu (PiS), odpowiedział jednak ostatnio, że o cenach nic nie wie i zapyta o to wykonawcę.

Kozłowski: - Doświadczenie specjalistów wskazuje, że w pierwszym okresie przejazd powinien być bardzo tani lub nawet bezpłatny, bo to promuje wśród kierowców korzystanie z autostrady. Jeśli minister nas zapyta, właśnie takiej odpowiedzi mu udzielimy.

Gdyby przyjąć maksymalny obowiązujący w Polsce poziom opłat, to za przejechanie odcinka Rusocin - Swarożyn zapłacilibyśmy 6 zł, a całej trasy z Rusocina do Nowych Marz w województwie kujawsko-pomorskim - prawie 21 zł.
Per Akerman
dyrektor budowy autostrady A1

Odcinek autostrady A1 pomiędzy Rusocinem a Swarożynem może być otwarty dla kierowców jeszcze w tym roku. Wcześniej musimy jednak uzgodnić warunki przekazania go do użytku z Ministerstwem Transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Kiedy z ich strony zapali się zielone światło, zrobimy wszystko, by zdążyć. Będzie to oznaczało dla nas nawet konieczność przesunięcia ludzi i sprzętu pracujących na południowych fragmentach na pierwsze dwie sekcje autostrady: Rusocin - Stanisławie i Stanisławie - Swarożyn. Ale jesteśmy na to przygotowani.
not. mich
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (212) ponad 20 zablokowanych

  • gallux

    co ty gadasz?
    nikt nie neguje rozwoju, idzie on siła odśrodkowa,
    buduje sie rozwija, kasa z unii płunie szeroka struga, są rzeczy pozytywne, ale sa również negatywne.
    i patrząc obiektywnie-Ty rowniez powiniens je dostrzec.

    • 0 0

  • sugerowanie że PO zrobiłaby to lepiej, taniej i szybciej jest takim samym kłamstwem jak jej program wyborczy
    właściwie, to dwa programy hi hi hi jeden rokity, a drugi komorowskiego
    macie dwóch działaczy PO i dwa programy:-) nie potraficie sie dogadać co do kompetencji, nie macie żadnych sukcesów, ale z uporem twierdzicie, że wiecie lepiej.
    więcej pokory, może przyjdzie wasz czas, to sie wykażecie:-) oby jak najpóźniej...

    • 0 0

  • ..." na terenie kraju tyle sie buduje, że zaczyna brakować wielu rzeczy " ...
    A jak w PRL-u czegos brakowalo , to nie bylo dobrze .
    Zakrecila mnie ta Wybiorcza .
    P.S. Najwazniejsze , ze miedzywojewodzka autostrada , z Rusocina (pomorskie) do Nowych Marz (kujawsko-pomorskie) niedlugo powstanie .
    Do stolicy torunskiej juz tylko rzut beretem .

    • 0 0

  • jana

    Nie znam się na branży, przepraszam, że wtrącam się w fachową dyskusję między ekspertami, z których - czuje przez skórę - gniewny expert jana mówi coś bez sensu. Jako ciemna masa w tej branży nie potrafię wskazać gdzie.

    • 0 0

  • omnibus, ptysiu

    Nigdzie nie twierdziłam, że jestem ekspertem od lotnictwa czy budownictwa.
    Jestem laikiem, który interesuje się kilkoma rzeczami i stara się szukać informacji u dobrych źródeł, czyli u ludzi, którzy się na tym czy tamtym znają. Akurat tak się składa, że mam na podorędziu niezłych ekspertów od lotnictwa czy budowania autostrad, więc pytam i jestem ciekawa. Nie znajdziesz mnie na przykład w wątkach o futbolu, bo się nie znam, nie interesuję i nie mam kogo zapytać.
    To takie dziwne? Ja jestem zdania, że człowiek inteligentny to człowiek ciekawy świata i zadowolony, kiedy uda mu się dowiedzieć czegoś nowego z różnych dziedzin, taki który nie ogranicza się wyłącznie do tego, w czym się specjalizuje, bo wtedy życie byłoby okropnie nudne. Z ciekawością słucham opowieści pilotów o lotnictwie, budowlańców o budowie dróg, speców od nawigacji GPS w budownictwie o nawigacji GPS w budownictwie. Na podstawie tego co od nich usłyszę, wyrabiam sobie własne zdanie.
    A wypowiadając się np. o A1, wyraźnie zaznaczyłam na samym początku dyskusji, że jestem laikiem, który ma okazję obserwować postępy w budowie A1.

    • 0 0

  • uzupełnie
    rynek nie zna slów "nie ma" "nie można" tylko "za ile" "czy sie opłaca":-) to chyba juz każdy wie
    długi sezon budowlany spowodowany brakiem zimy, złe obliczenie popytu i sie rynek rozregulował
    jest popyt, to za chwile bedzie towar:-)

    • 0 0

  • Ktoś tu coś mówił o PO?

    • 0 0

  • Mexico Sun co mówi bzdury

    ..." Jako ciemna masa w tej branży nie potrafię wskazać gdzie "...
    Ciebie wlasnie brakowalo w tej dyskusji .
    Bitumow , betonow i asfaltow , czyli ciemnej masy .

    • 0 0

  • przez 17 lat narodową gospodarke rozpalcelowano "sprywatyzowano", oodano za psi pieniądz albo zwyczajnie zlikwidowano
    przydałyby sie teraz polskie huty i cementownie, co? cegielnie:-) tego sie nawet nie da policzyc ile mamy w plecy
    nie da sie w półtora roku naprawić tego co rozwalano 17 lat:-) ktoś ma w tym swoje zasługi, ale jak zwykle paluch odwraca od siebie:-)

    • 0 0

  • pierwszeństwo

    Wątku "Bitumow , betonow i asfaltow , czyli ciemnej masy" nie zabrakło w tej dyskusji. Pisała jana. O kopalniach też, jakbyś przeoczył.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane