• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1 pojedziemy już jesienią?

Mikołaj Chrzan
31 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Połowa robót już za nami - ogłosili wczoraj drogowcy budujący północny odcinek autostrady A1. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią na pierwszy fragment trasy wyjadą samochody, a czas podróży z Gdańska do Tczewa będzie dwa razy krótszy.

O tym, jak wyglądają postępy przy budowie autostrady A1, mieszkańcy Pomorza mogą się przekonać tylko przy kilku okazjach - ślady robót zobaczymy np. przejeżdżając skrajem obwodnicy Trójmiasta i drogą krajową nr 1 w okolicach Nowego i Warlubia. To jednak tylko drobne wycinki z wielkiej budowy, która równolegle prowadzona jest na długości 90 kilometrów i - jak twierdzi firma Gdańsk Transport Company - jest już w połowie ukończona. Inwestycję najlepiej oglądać z lotu ptaka - dlatego GTC zaprezentowała dziennikarzom efekty swoich prac podczas podróży samolotem.

Tuż po starcie z lotniska w Pruszczu Gdańskim widzimy węzeł Rusocin - to tutaj autostrada połączy się z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Tuż za węzłem powstał wielki wyasfaltowany plac. - To punkt poboru opłat. Wkrótce pojawią się bramki, w których kierowcy będą płacić za przejazd - tłumaczy Szwed Per Akerman, dyrektor budowy A1.

Gdański odcinek (Rusocin - Swarożyn k. Tczewa) jest jednym z bardziej zaawansowanych - a to dobra wiadomość dla zmotoryzowanych. GTC chce oddać go do użytku jeszcze jesienią tego roku. To by oznaczało, że czas przejazdu z Gdańska do Tczewa, który dziś zajmuje około godziny, skróci się o połowę. Nadal nie wiadomo, od kiedy i ile będziemy musieli za niego płacić.

- Ustalenie stawek za podróż autostradą, a także terminu, od którego będą pobierane, to sprawy leżące w wyłącznej gestii ministra transportu - mówi Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC. Jerzy Polaczek, szef resortu transportu (PiS), odpowiedział jednak ostatnio, że o cenach nic nie wie i zapyta o to wykonawcę.

Kozłowski: - Doświadczenie specjalistów wskazuje, że w pierwszym okresie przejazd powinien być bardzo tani lub nawet bezpłatny, bo to promuje wśród kierowców korzystanie z autostrady. Jeśli minister nas zapyta, właśnie takiej odpowiedzi mu udzielimy.

Gdyby przyjąć maksymalny obowiązujący w Polsce poziom opłat, to za przejechanie odcinka Rusocin - Swarożyn zapłacilibyśmy 6 zł, a całej trasy z Rusocina do Nowych Marz w województwie kujawsko-pomorskim - prawie 21 zł.
Per Akerman
dyrektor budowy autostrady A1

Odcinek autostrady A1 pomiędzy Rusocinem a Swarożynem może być otwarty dla kierowców jeszcze w tym roku. Wcześniej musimy jednak uzgodnić warunki przekazania go do użytku z Ministerstwem Transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Kiedy z ich strony zapali się zielone światło, zrobimy wszystko, by zdążyć. Będzie to oznaczało dla nas nawet konieczność przesunięcia ludzi i sprzętu pracujących na południowych fragmentach na pierwsze dwie sekcje autostrady: Rusocin - Stanisławie i Stanisławie - Swarożyn. Ale jesteśmy na to przygotowani.
not. mich
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (212) ponad 20 zablokowanych

  • "- roboty papierowo przetargowo projektowe już zostały raz przygotowane, może wymagają korekty"
    Właścicielem projektów jest konsorcjum GTC, rząd NIE MA projektów, będą musiały być na nowo przygotowane.
    Przetarg trzeba będzie rozpisać nowy.
    Kruszywa faktycznie na rynku po prostu NIE MA, trzeba je zamawiać z gigantycznym wyprzedzeniem. Wytwórnie mas bitumicznych faktycznie, tak jak pisze jana, należą do wykonawców.
    Ogólnie, nie wygląda to dobrze, ale nie sądzę żeby zwolennicy pisiorów cokolwiek zobaczyli przez zamydlone oczy. I tradycyjnie będzie pobudka z ręką w nocniku.

    • 0 0

  • to co piszesz świaddczy tylko o tym, że na terenie kraju tyle sie buduje, że zaczyna brakować wielu rzeczy lub trzeba czekać
    to chyba dobrze? rynek nie zna słowa "nie można"
    nie dociera to do główki??

    • 0 0

  • z A-1 nie zyje. mało tego w zyciu nie byłam na placu budowy.
    staram Ci sie tylko wytłumaczyc na czym to wszystko polega.
    chociaz przyblizyc, ze nie jest to takie proste i oczywiste jak mówi Polaczek

    przecietnie ludzie którzy nie maja z tym nic wspólnego nie widzą , bo i skąd?

    polityka natomiast nie powinna przysłaniac człowiekowi rozumu.

    • 0 0

  • tak samo jak niechęć nie skłania do obiektywnego spojrzenia na sprawe:-P

    • 0 0

  • Ale mna sopocka mafia zakrecila !
    Sam juz nie wiem .
    Jestem echem GW , czyli łatwym łupem do odbioru , czy wyrobionym czytelnikiem "The Jamayca Sunday Morning Star" ?

    • 0 0

  • Sopocianko

    Kasandra jest expertem wszelkich branż, od lotnictwa po budowę A1 poprzez udowodniony dobroczynny wpływ pornografii na przyrost naturalny w kraju.

    • 0 0

  • Gallux

    bardzo dobrze.
    ze sie buduje,
    ale wydajnośc np kopalni które nie były modernizowane przez lata, kiedy drogownictwo było rozłozone na łopatki ma swoje ograniczenia.

    mozna oczywiscie sprowadzac kruszywo czy asfalt z zagranicy, ale to dopiero podwyzsza koszty, a i kruszywa musza miec odp. swiadectwa jakości, więc nie każde się nadają.

    • 0 0

  • przecież tu miał być dolar po 6 zł, zachodnie kapitały w ucieczce, krach na giełdzie, skok na kase zwykłych prostych ludzi z ulicy itd itp
    nic z tych rzeczy jakos sie nam nie przytrafiło i już to świadczy jakie macie podstawy i kompetencje żeby wam dawać wiarę i traktowac was poważnie:-)
    coraz cieniej pierdzicie:-)

    • 0 0

  • obiektywnie? mówisz.
    obiektywne spojrzenie na sprawe.
    sugeruje to ,ze twoje jest obiektywne?
    to czystej wody hipokryzja.
    moje jest inne, twoje jest inne, zadne nie jest obiektywne.
    patrzymy przez pryzmaty róznych rzeczy.
    ale wymieniajac poglądy mozemy sie czegos od siebie nauczyc i moze wypracowac wspólne bardziej obiektywne spojrzenie.

    • 0 0

  • Gallux, życzę tobie, sobie i wszystkim nam, żeby to co mówisz było prawdą.

    Ludzie z branży jednak mówią co innego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane