• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1 pojedziemy już jesienią?

Mikołaj Chrzan
31 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
- Połowa robót już za nami - ogłosili wczoraj drogowcy budujący północny odcinek autostrady A1. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią na pierwszy fragment trasy wyjadą samochody, a czas podróży z Gdańska do Tczewa będzie dwa razy krótszy.

O tym, jak wyglądają postępy przy budowie autostrady A1, mieszkańcy Pomorza mogą się przekonać tylko przy kilku okazjach - ślady robót zobaczymy np. przejeżdżając skrajem obwodnicy Trójmiasta i drogą krajową nr 1 w okolicach Nowego i Warlubia. To jednak tylko drobne wycinki z wielkiej budowy, która równolegle prowadzona jest na długości 90 kilometrów i - jak twierdzi firma Gdańsk Transport Company - jest już w połowie ukończona. Inwestycję najlepiej oglądać z lotu ptaka - dlatego GTC zaprezentowała dziennikarzom efekty swoich prac podczas podróży samolotem.

Tuż po starcie z lotniska w Pruszczu Gdańskim widzimy węzeł Rusocin - to tutaj autostrada połączy się z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Tuż za węzłem powstał wielki wyasfaltowany plac. - To punkt poboru opłat. Wkrótce pojawią się bramki, w których kierowcy będą płacić za przejazd - tłumaczy Szwed Per Akerman, dyrektor budowy A1.

Gdański odcinek (Rusocin - Swarożyn k. Tczewa) jest jednym z bardziej zaawansowanych - a to dobra wiadomość dla zmotoryzowanych. GTC chce oddać go do użytku jeszcze jesienią tego roku. To by oznaczało, że czas przejazdu z Gdańska do Tczewa, który dziś zajmuje około godziny, skróci się o połowę. Nadal nie wiadomo, od kiedy i ile będziemy musieli za niego płacić.

- Ustalenie stawek za podróż autostradą, a także terminu, od którego będą pobierane, to sprawy leżące w wyłącznej gestii ministra transportu - mówi Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC. Jerzy Polaczek, szef resortu transportu (PiS), odpowiedział jednak ostatnio, że o cenach nic nie wie i zapyta o to wykonawcę.

Kozłowski: - Doświadczenie specjalistów wskazuje, że w pierwszym okresie przejazd powinien być bardzo tani lub nawet bezpłatny, bo to promuje wśród kierowców korzystanie z autostrady. Jeśli minister nas zapyta, właśnie takiej odpowiedzi mu udzielimy.

Gdyby przyjąć maksymalny obowiązujący w Polsce poziom opłat, to za przejechanie odcinka Rusocin - Swarożyn zapłacilibyśmy 6 zł, a całej trasy z Rusocina do Nowych Marz w województwie kujawsko-pomorskim - prawie 21 zł.
Per Akerman
dyrektor budowy autostrady A1

Odcinek autostrady A1 pomiędzy Rusocinem a Swarożynem może być otwarty dla kierowców jeszcze w tym roku. Wcześniej musimy jednak uzgodnić warunki przekazania go do użytku z Ministerstwem Transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Kiedy z ich strony zapali się zielone światło, zrobimy wszystko, by zdążyć. Będzie to oznaczało dla nas nawet konieczność przesunięcia ludzi i sprzętu pracujących na południowych fragmentach na pierwsze dwie sekcje autostrady: Rusocin - Stanisławie i Stanisławie - Swarożyn. Ale jesteśmy na to przygotowani.
not. mich
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (212) ponad 20 zablokowanych

  • przecież ciołki nie wierzycie, że GTC byłoby w stanie budować, poniżej realnych kosztów tych faktycznie ponoszonych, to nie jest instytucja charytatywna
    przecież każda umowa ma zawartą możliwość jej renegocjacji ze względu na ceny
    normalne, że w momencie wejścia na plac budowy od razu chcieliby zmiany ceny

    • 0 0

  • napisz do naczelnego "Jamayca Sun", że sie staramy....

    • 0 0

  • a teraz coś na zgage:-)
    "Tuż po wakacjach rząd przyjmie uchwałę zmieniającą dotychczasowy program budowy dróg i autostrad. Kończą się konsultacje międzyresortowe nowego projektu. Zakłada on, że do końca 2011 roku zostanie wybudowanych 700 km nowych autostrad i 1900 km nowych dróg ekspresowych.

    Oznacza to, że część inwestycji zaplanowanych do roku 2015 zostanie ukończona 4 lata wcześniej. Wartość inwestycji związanych z Euro szacowana jest na 41 mld zł, z czego 22,6 mld zł zostanie wydanych na nowe przedsięwzięcia, których wcześniej nie ujęto w programie."

    • 0 0

  • Tja.

    To ja tyle. Pa, kochani.

    • 0 0

  • Droga ta autostrada...

    Ten kraj to jest jednak lipa i tyle.Teraz jeszcze mamy takich dwoch co to ukradli ksiezyc...ehh...

    • 0 0

  • pa, i nie zapomnij o łopacie:-) wszystkie ręce na A-1:-)

    • 0 0

  • Gallux

    ale pewnosci nie masz.oczywiscie w góre poszło wszystko: materiały, robocizna, ceny paliwa, sprzetu, koszty podwykonawców.
    ale tak czy siak, bardziej opłaca sie renegocjować ceny z obecnym wykonawcą, który juz wie co robi, co ma robic, mam ustalony biznes plan, organizacje pracy, sprzet, ludzi itp itd.
    niz zaczynac na nowo z GDDKIA- najpierw roboty papierowo-przetargowe, potem projektowe, potem szukanie wykonawców, podwykonawców, organizacja pracy z kopalniami,pozwolenia na stawianie wytwórni mas bitumicznych, zakup wytwórni mas bitumicznych, umowy z rafineriami na dostawe asfaltu i masa masa masa innych.

    GTC juz to wszystko ma wiec jezli nawet podniesie ceny adekwatne do cen na rynku to i tak bedzie taniej i szybciej niz tworzenie wszystkiego od podstaw.

    na logike biorąc , kto cos wie o tym jak to sie kręci nie widzi tu zadnej logiki.

    a Pan Minister pierwszy to wszystko wiedziec powinien.

    • 0 0

  • a skąd ty to wiesz?

    • 0 0

  • z " Jamayca Sun "

    • 0 0

  • Czarna Żmija

    Wiesz co kobieto z toba sie dyskutuje jak ze scianą , ty naprawde nie analizujesz ty wyłącznie czytasz i nie rozumiesz co sie pisze , co ty dziewczyno robiłas na logice ????? spałaś czy cuś :)))) Szkoda czasu na debate :)))z toba. Przerwij narazie pisanie i zajmij sie czytaniem i analizą bo sie osmieszasz. Teraz wiem czemu dajesz wiare gazecie w... bo jestes łatwy łup do odbioru , nie odrózniasz realu od fikcji .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane