• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ABW w Stoczni Gdynia

Mikołaj Chrzan
27 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Ceremonia chrztu samochodowca ELBE HIGHWAY, matką chrzestna zostala synowa Ramiego Ungara - izraelskiego biznesmena, wspoludzialowca Stoczni Gdynia. Ceremonia chrztu samochodowca ELBE HIGHWAY, matką chrzestna zostala synowa Ramiego Ungara - izraelskiego biznesmena, wspoludzialowca Stoczni Gdynia.

ABW i prokuratura prześwietlają decyzje podejmowane przez byłych członków zarządu Stoczni Gdynia. Pod lupą śledczych są kontakty mendżerów stoczni z izraelskim armatorem Ramim Ungarem, a także umowa z ukraińską firmą ISD, dotyczącą pochylni w Gdańsku



Rząd 12 września wysłał do Brukseli plan restrukturyzacji polskich stoczni w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Wynika z niego m.in., że trójmiejskie stocznie zostaną połączone i będą miały jednego właściciela - ukraiński koncern metalurgiczny ISD. Ukraińcy od jesieni 2007 r. są już bowiem właścicielami Stoczni Gdańsk, teraz starają się o przejęcie państwowej Stoczni Gdynia.

- Przygotowaliśmy dobry plan dla tych stoczni - mówili niedawno wspólnie w Gdyni minister skarbu Aleksander Grad (PO) i Konstanty Litwinow, prezes ISD Polska.

Okazuje się jednak, że podległy Gradowi zarząd Stoczni Gdynia w sierpniu skierował do prokuratury doniesienie, z którego wynika m.in., że w 2007 r. stocznia zawarła z ISD niekorzystną dla niej umowę.

- Zarząd Stoczni Gdynia złożył zawiadomienie do prokuratury - przyznaje Janusz Wikowski, rzecznik Stoczni Gdynia. - Jest tam kilka różnych wątków, ale nie jestem uprawniony, by o nich mówić.

Od jednego z pracowników Stoczni Gdynia udało nam się dowiedzieć, co znajduje się w zawiadomieniu. Z pisma wynika m.in.:
• b. członkowie zarządu stoczni w latach 2004-2008 r. działali na korzyść głównego klienta stoczni, armatora z Izraela Ramiego Ungara,
• straty stoczni wynikłe z uprzywilejowanego traktowania tego armatora (m.in. pozorne renegocjacje kontraktów) wynoszą ok. 500 mln zł,
• w październiku 2007 r. b. członkowie zarządu Stoczni Gdynia podpisali z ISD niekorzystną dla stoczni umowę.

- Chodzi o pochylnie stoczniowe w Gdańsku - opowiada jeden z mendżerów Stoczni Gdynia. - Na mocy porozumień z przeszłości, Stocznia Gdynia ma możliwość przejęcia ich od firmy Synergia 99. Ale tak naprawdę są one potrzebne nie nam, a należącej do ISD Stoczni Gdańsk. W październiku 2007 r. b. członkowie zarządu Stoczni Gdynia podpisali umowę z ISD, która gwarantuje, że jeśli Stoczni Gdynia stanie się właścicielem pochylni, to sprzeda je ISD za 32 mln zł. Tymczasem w wysłanym do Brukseli planie restrukturyzacyjnym ISD wycenia te pochylnie już na 190 mln zł. Umowa jest więc dla stoczni skrajnie niekorzystna.

Jednym z menedżerów, który podpisywał umowę z ISD jest Arkadiusz Aszyk, odwołany w listopadzie 2007 r. z zarządu Stoczni Gdynia. Wczoraj Aszyk nie chciał komentować tej sprawy.

Komentarza odmówił także Jacek Łęski, rzecznik ISD Polska.

- Po informacjach od zarządu Stoczni Gdynia, zdecydowaliśmy o wszczęciu śledztwa. Pod naszym nadzorem prowadzi je Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego - informuje Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Na razie nie wiadomo, jak Komisja Europejska oceni plany restrukturyzacji dla polskich stoczni. Wczoraj minister Grad poprosił odpowiedzialną za decyzję komisarz Neelie Kroes o spotkanie.

Pozytywna decyzja oznacza, że państwo udzieli Stoczni Gdynia kolejną transzę pomocy publicznej w wysokości ok. 800 mln zł, a trójmiejskie stocznie zostaną połączone.

Negatywna decyzja to konieczność zwrotu pomocy publicznej (niemożliwa, bo gdyński zakład nie ma na to pieniędzy), w efekcie jedynym wyjściem będzie ogłoszenie bankructwa stoczni. W takim przypadku możliwa będzie prywatyzacja przez sprzedaż majątku stoczni przez syndyka.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (98)

  • jescze raz napisze

    czy zawsze interesy z zydami muszą sie konczyc żle ????

    • 0 0

  • fajna niunia mo ktos namiar na nia?????

    • 0 0

  • aj waj !

    aj waj ! Stocznio !

    • 0 0

  • za takie przekrety powinna byc tylko jedna kara (1)

    za takie przekręty powinna być tylko jedna kara...

    • 0 0

    • wycięcie jajec, zwane potocznie kastracją

      • 0 0

  • rewelacyjny interes

    zrzuta polskich podatnikow dla obcych milionerow...
    czy nie ma w polsce menadzerow? jezeli tak to co za problem zatrudnic obcego (z referencjami)?
    wyglada na to ze rodzimi to albo zlodzieje albo tepaki.
    inna sprawa - to jak widac znowu ten "oszolom" i "faszysta" korwin mial racje, trza bylo na poczatku lat 90-tych sprzedac stocznie na licytacji. czysty zarobek i zadnego doplacania.

    • 0 0

  • zastanawiające (1)

    ja jednak bym dociekał jak to się stało, że pochylnie na których w Stoczni Gdańskiej buduje się statki należą do bardzo dziwnej firmy, bodajże z Radomia, Synergia 99 a nie do stoczni. Mało tego, ta ostatnia dzierżawi je od radomskiej spółki za grube pieniądze.
    Radomska spółka weszła w posiadanie terenów stoczniowych, które próbuje docelowo, jak na razie bez skutku, zaorać i sprzedać z zyskiem deweloperom pod zabudowę.
    Radomska firma posiada stoczniowe grunty ale stale zalega z płaceniem podatku gruntowego. Gdy zaległości robią się poważne, radomska spółka w ramach spłaty długu oddaje miastu jakiś kawałek gruntów stoczniowych. Tak czytałem.
    Gdy zaś czytam "oddaje", wnioskuję, że grunty stoczniowe w jakimś momencie należały do miasta ale przestały należeć. Teraz należą do spółki Synergia 99, która musiała je od miasta kupić czy dostać.

    Czy komuś wiadomo, jak do tej nadzwyczaj dziwnej sytuacji doszło i dlaczego tym dziwnym stanem rzeczy nie zajęła się dotychczas żadna ABW czy innego rodzaju agencja bezpieczeństwa, biuro antykorupcyjne czy temu podobne.

    • 0 0

    • Bo to najwiekszy przekręt nowych czasów

      Tak likwidator desygnowany prze solidarność i noworyszy przeprowadził likwidację stoczni. Komuchy przy nich to przedszkolaki ze swoimi "łyżeczkowym" przekrętami!

      • 0 0

  • kto ma księdza w rodzinie- nie zginie! (1)

    • 0 0

    • a kto rabina ten dopiero ma jak pączek w maśle

      • 0 0

  • Rami Ungar

    to udziałowiec Stoczni Gdynia .Statki dal niego budowaną cały czas poniżej koszów .Zarządy i Rada Nadzorcza Stoczni Gdynia straty tłumaczyli spadkiem dolara.Sprawa strat jest prosta .Wystarczy porównać kurs dolara w dniu podpisania kontraktu na statek z dniem jego oddania.Jeśli w tym czasie kurs US dolar spadł o 10 % strata 10 % jest dopuszczalna ale jeśli wynosi poda 10 % to coś nie tak.Kontrakty powinny być sprawdzone 10 lat wstecz lub więcej.Osoby które je zawarły jeśli straty większe do pudła.Obawiam się jednak że ze śledztwa nic nie wynikanie ,będzie się wlokło i wlokło .Ani ABW ani prokuratura sobie z tym nie poradzą.Chyba w tym kraju prawidłowością jest dotować armatora z Izreale.Najłatwiej ścigać tych co ukradną trochę złomu.Taki się wsadza.A biznesmeni od siedmiu boleści są zawszę pod ochroną .Bez względu na partie która jest u władzy.To partie posadziły ich na stołki prezesów itp.A przecież w prawie RP działanie na szkodę spółki to przestępstwo .To takie proste .Ale tego nie wie prokurator i ABW.

    • 0 0

  • Sprawa stoczni czy sprawa kolesi???... (1)

    Pogonic obecnego prezesa Antoniego Poziomskiego , przeciez on niedawno jeszcze byl jednym z dyrektorow w nieistniejacych {rozszabrowanych ! } juz Polskich Liniach Oceanicznych, potem dluzszy czas nie robil nic ,teraz kolesie dali mu pogrzac dupsko , brac kase a na koncu wcale niezla odprawe...Zastanawia mnie dlaczego nigdy nie ma konkursu na Menagera Prezesa Stoczni ? ,tylko zawsze jakis chlystek - koles kolesi...

    • 0 0

    • bo to jest polska katolicka

      i najważniejsza jest miłość bliźniego głupcze!!!

      • 0 0

  • dziwne opisy

    sam jestem stoczniowcem i nie mogę tego pojąć jak w Polsce nie może się opłacać budować statków- za wszystko są odpowiedzialni menadżerowie i dyrektorzy. Jeżeli prokuratura znajdzie wałki Ci ludzie powinni odpowiedzieć własnym majątkiem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane