• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Akcja antyreklamowa

AMB
17 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
W niedzielę 16 listopada - w 8 miastach Polski (Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk, Sopot, Gdynia, Wrocław, Białystok) - odbyła się równocześnie akcja pod kryptonimem "i chuj". Na wielu billboardach przy głównych trasach komunikacyjnych tych miast pojawiły się plakaty wielkości A2 z tym właśnie napisem.

Napis "i chuj" dodawany przez nas do haseł reklamowych stanowi dla nich komentarz, lecz jednocześnie wchodzi z nimi w dyskurs - niwelując reklamową funkcję przekazu. Niejednokrotnie oba napisy - hasło reklamowe i dodatek - zestawione ze sobą tworzą nowe i ciekawe konteksty ich wspólnego odczytania (interesujące z semantycznego punktu widzenia), obnażając przy tym retorykę i stylistykę języka reklamy.- twierdzą organizatorzy akcji.

Czy taki napis na billboardzie to zwykły wandalizm? Anonimowi autorzy twierdzą, że ich celem jest swoisty happenning, mający na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na indoktrynację reklamową, której są biernie poddawani codziennie na ulicach. Interesują ich szczególnie: interakcja pomiędzy treścią billboardu i napisem oraz reakcje ich odbiorców.

Akcja ma charakter spontaniczny i oddolny, nie jest skierowana przeciwko konkretnej firmie reklamowej czy jednostkowemu reklamodawcy.

same plakaty - powstało ich na potrzeby akcji około 1000 - wydrukowane są ręcznym sitodrukiem na papierze z recyklingu.

Zdjęcia billbordów oklejonych w Trójmiescie - www.ichuj.org
AMB

Opinie (188) ponad 100 zablokowanych

  • a ja czuje w tym palec.....

    • 0 0

  • Kryśka powiedz: dupa a wygrasz wycieczkę na Karaiby.

    • 0 0

  • Krysko - faktycznie - inny swiat - lutczyna nie powazam w ogole, lutko jest za miekki. dosadnosc to czesto jedyny srodek gdy (za Toba) rece opadaja. reszta to kwestia poczucia humoru - jak dla mnie go nie masz.

    subadvertising - to nie ja to tak nazwalem - od wielu lat ta forma wyrazu tak sie nazywa.

    "niszczenie legalnej przestrzeni itd." tak sie sklada, ze legalnosc prawna nie pokrywa sie tutaj z moralna. spec od reklamy nie jest "gorszy", zdecydowanie zas gorsza jest postawa akceptujaca konsumpcjonizm - ogladaj, kupuj, zyj, my zadbamy o reszte.

    graffiti tez nie jest legalne a jednak znany napis "tu se pomaluj" (trawestacja) chyba sie Tobie podoba? (przy torach skm, miedzy sopotem wyscigi a glownym, na starych wagonach stojacych na bocznicy)

    Krysko, podoba sie Tobie czy nie jest to srodek przekazu, proba dotarcia z pewna trescia do ludzi, okazuje sie ze dosc skuteczna (w wielkiej brytanii co lepsze suby wchodza do jezyka potocznego), co do legalnosci - autorzy ryzykuja poniesienie konsekwencji swoich czynow - problem z glowy.

    skomentuj jeszcze prosze cos takiego - nabazgranie czegos na zabytku jest znacznie mniej karalne niz zniszczenie billboardu - czy to nie piekny obraz "wartosci" uznawanych przez nasza cywilizacje? nie wszyscy musza sie zgadzac z "prawem", i nie musza mu sie podporzadkowywac.

    • 0 0

  • no i fajno, nie używajcie sobie-ale nie róbmy odrazu świętej wojny całej reszcie...
    Ja też zazwyczaj wyrażam sie w sposób cywilizowany, ale czasem w odpowiedniej sytuacji dobrze sobie mięsem rzucić i nie uważam, ze to coś złego.

    • 0 0

  • jujka miekki nie lutko

    • 0 0

  • grisza

    "tu se pomaluj" mi się podoba tylko dlatego, że zawiera (taka jest moja interpretacja tego "dzieła") sporą dawkę autoironii.
    "co do legalnosci - autorzy ryzykuja poniesienie konsekwencji swoich czynow - problem z glowy." czy jeżeli napiszę jakieś swoje hasło (niekoniecznie wulgarne) na Twoim czole i szybko niezauważona ucieknę (to jest oczywiście pytanie hipotetyczne) to też uznasz, że "problem z głowy"?
    W końcu "nie wszyscy musza sie zgadzac z "prawem", i nie musza mu sie podporzadkowywac."

    • 0 0

  • tak Krysko - uznam ze problem z glowy - nie zlapie , a na wscieklosc szkoda zdrowia. poza tym to z lekka nieporownywalne - jaki cel chcialabys osioagnac piszac mi cos na czole? zas minujac reklamy jakis cel sie osiaga - chocby Twoje oburzenie

    zajrzyj na subvertise.org i sama powiedz czy wszystkie te przerobki sa glupie, wulgarne i bezsensu, inaczej trudno mi z Toba dyskutowac

    • 0 0

  • Reklama

    Czy dobrze zrozumiałem, że akcja ta ma na celu pokazanie ludziom jak "bzdetne" są reklamy? Chciałbym dodać, że z tymi reklamami wiąże się wiele miejsc pracy: od marketnigowców, poprzez grafików, firmy osługujące outdoor (tych, którzy drukują i wyklejają te billboardy). Nie wiem czy wiecie ile ludzi pracuje obecnie dzięki takim kampaniom reklamowym? Przecież nikt nie każe wam ślepo kupować to co się reklamuje!!! Ma pomóc Ci tylko w wyborze..

    • 0 0

  • 1. grisza - zdajesz sobie sprawę, jaką kasę kosztuje taki bilboard?! więc nie mów mi, że to "nieszkodliwa" akcja
    2. nie rozumiem z czym wchodzić w dyskurs i jak może komentować cokolwiek napis pod logo? ? ? (tam nie ma żadnego hasła)
    3. też jestem przeciwna wulgaryzmom - nawet jeśli czasem używam (bardzo bardzo rzadko) to uważam że rozpowszechnianie wulgaryzmów to bardzo zły pomysł (a potem się dziwić, że dzieci nie widzą nic złego w wulgaryzmach?)
    4. ch...wa akcja i tylko o tym moge powiedzieć

    • 0 0

  • i nawet "tu se pomaluj" rozumiemy inaczej - to nie autoironia a nabijanie sie z ludzi potepiajacych graffiti i widzacych je jako samo zlo. pomijajac juz, ze to obrazek autorstwa niejakiego tuse'go

    tego samego autora - troche dalej w strone sopotu fioletowa twarz czarnego dzieciaka, obrazek na budynku przy zejsciu do przejscia podziemnego na przystanku skm zabianka i jeszcze kilka innych

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane