• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywne przejście dla pieszych. Będzie ich więcej?

Maciej Naskręt
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku. Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku.

Na Morenie powstało pierwsze w Trójmieście tzw. aktywne przejście dla pieszych. Czy instalacja zwiększy poziom bezpieczeństwa?



Czy aktywne przejście dla pieszych zwiększy poziom bezpieczeństwa?

Co to takiego? Instalacja wyposażona jest w detektory ruchu, które wykrywają osoby zbliżające się do pasów na jezdni. Gdy osoba znajdzie się w zasięgu sensorów, uruchamiają one światła ostrzegawcze dla nadjeżdżających kierowców. Zarząd Dróg i Zieleni w ten sposób chce poprawić poziom bezpieczeństwa na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, na której dochodziło do wielu potrąceń.

Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni. Po drugie, na krótkim odcinku drogi są ostre zakręty - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu gdańskiego ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną.

Jednak mieszkańcy, których spotkaliśmy przy nowym przejściu, uważają, że urządzenie nie sprawdza się w trakcie dnia. - Światła ostrzegawcze są niewyraźne, trudno je dostrzec kierowcom w świetle dziennym. Z tego powodu kierujący pojazdami nie zatrzymują się. Na szczęście w nocy widać je doskonale, kierowcy zwalniają przed przejściem - mówi pani Joanna.

Co na to ZDiZ? - Badamy sytuację. Czekamy na sugestie od mieszkańców - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Jeśli aktywne przejście na ul. Piecewskiej zda egzamin, ZDiZ ma zamiar uruchomić kolejne tego typu przejścia w innych rejonach miasta.

Jak funkcjonuje aktywne przejście dla pieszych?

Aktywne przejście dla pieszych. Aktywne przejście dla pieszych.
Na maszcie przy przejściu dla pieszych zamontowane są detektory ruchu. Wykrywają one osobę zbliżającą się do pasów na jezdni. Gdy pieszy znajdzie się w odległość ok. 2 m od drogi, sensory uruchamiają przepływ prądu do sygnalizacji. Pulsować zaczynają wtedy żółte światła umieszczone na maszcie, tuż przy znaku informującym o przejściu dla pieszych.

Gdy przechodzeń oddali się w bezpieczne miejsce, światło ostrzegawcze dla kierowców wyłącza się.

Praca aktywnego przejścia dla pieszych zazwyczaj zasilana jest z sieci, ale może też wykorzystywać energię słoneczną, jak jest to właśnie na ul. Piecewskiej.

Miejsca

Opinie (156) 3 zablokowane

  • migające żółte światła mają być uszanowane przez (7)

    PODLUDZI? Śmiech na sali. Efekt będzie taki, że światła będą sobie migać, a kierowcy jechać dalej. W końcu to polacy. W Niemczech nie potrzeba takich świateł. Kilkukrotnie byłem świadkiem gdy ZBLIŻAJĄCY się przechodzień powodował dość gwałtowne zatrzymanie się pojazdów, ale to Niemcy... cywilizacja mentalna.

    • 13 3

    • (6)

      A może to kwestia prawa, które każe ustąpić pieszemu zbliżającemu się do przejścia? U nas pieszy może co najwyżej wtargnąć pod nadjeżdżający pojazd, a pierwszeństwo ma dopiero gdy już jest na przejściu dla pieszych.

      • 6 3

      • nieprawda (2)

        pierwszeństwo ma już wtedy, gdy stoi przed pasami i chce przejść.

        • 3 4

        • DOŁĄCZ DO KLUBU ZAWSZE ZATRZYMUJĄCYCH SIĘ PRZED PRZEJŚCIEM

          • 1 1

        • pierszeństwo ma jak jest na drodze.

          • 0 1

      • możliwe, ale w Szwajcarii to prawo jest identyczne jak w Polsce (2)

        a również kierowcy zatrzymują się przed zbliżającym się pieszym, a kierowcy tam są naprawdę słabi, jeśli chodzi o umiejętności. Poza tym u nas rządzi zasada - Przejdziesz kiedy JA przejadę, bo JA jestem najważniejszy. i to nie jest kwestia prawa, a mentalności. Możesz stać na przejściu a i tak znajdzie się jeszcze kilku, którzy niby nie zdążą wyhamować, albo się wezmą za wyprzedzanie przed przejściem.

        • 7 0

        • Wystarczy jak Ty i ja zawsze zatrzymają sie przed przejściem. (1)

          Zawsze mimo ciśnienia z tyłu tych co by pojechali dalej bez ustępowania pieszemu.

          • 2 0

          • mój brat też się tak zatrzymywał. do czasu jak jakiś łoś za nim się zagapił i powiedział mu dzień dobry od tyłu.

            • 1 0

  • potrzebne też na ul. świętokrzyskiej - przed skrętem w ul. Guderskiego (3)

    przejscie takie przydałoby sie na ul. świętokrzyskiej tuz przed skrętem w ul. Guderskiego, jadąc w kierunku Kowal. Po zmroku czy tez rano piesi sa po prostu totalnie niewidoczni. Musza o to zawalczyc skutecznie sami mieszkańcy, którzy muszą przejśc na przystanek na druga strone ulicy świetokrzyskiej.

    • 6 0

    • Potwierdzam

      Zgadzam się z tą opinią - tam bezwzględnie powinno być chociaż takie oświetlenie, bo w kółko dochodzi tam do potrąceń

      • 3 0

    • (1)

      poniżej pisałam o tym samym. tam MUSI stanąć choćby zwykła latarnia.

      • 0 0

      • póki co odblaski

        bądźmy widczni

        • 0 0

  • Sygnalizacja świetlna (4)

    Dlaczego nie można zastosować "klasycznej" sygnalizacji świetlnej a można światła ostrzegawcze? zastąpić sygnalizatory żółte sygnalizatorami pełnymi, które zmieniają światło na czerwone jeśli do przejścia zbliży się pieszy. Bezpieczeństwo z pewnością wzrośnie, kosztem dwóch sygnalizatorów za 10 tys. zł.

    • 4 6

    • (3)

      Przepisy, które stawiają sygnalizacji świetlnej określone wymagania. Tak prosto legalnie się tego zrobić nie da. Zresztą przepisy z logiką też widać nie mają dużo wspólnego, bo przejście dla pieszych w tym miejscu może być, ale z sygnalizacją już jest problem bo zakręty i spadek ;) Czyli domniemywa się, że kierowca miał by problem z zatrzymaniem się na światłach, ale z przejściem dla pieszych nie ma tego problemu?

      • 3 0

      • spadek terenu za duży? a dla garba na myśliwskiej to już nie jest za duży?

        to może nie może być garba, bo autobusy jeżdżą? a może by zrobić garba tylko po środku pasa, nad którym autobus przejedzie, a osobówka zwolni?

        • 0 0

      • (1)

        Zimą na tym spadku autobus by nie ruszył jakby się zatrzymał. Wtedy pieszy poczeka trudno. Przy zwykłych światłach musiałby się zatrzymywać czy to lato czy to zima

        • 1 0

        • Autobus

          Jak pieszy będzie na przejściu to każdy autobus musi się zatrzymać. I co potem?

          • 3 0

  • Kierowcy wogóle nie puszczają pieszych na przejściu dla pieszych.

    Trza im przed maskę wyleść to wtedy dopiero raczą się zatrzymać!

    • 10 3

  • jakie pierwsze?
    jest takie przejścia na świętokrzyskiej, na wysokosci wieżyckiej.
    powinni oswietlić (latarnią, nie tym wynalazkiem) przejście dla pieszych na wysokości przystanku os. świętokrzyskie. latarnie są daleko, piesi głównie ubrani na ciemno, naprawdę nietrudno tam o tragedię.

    • 3 2

  • 5x mniej ? to normalne 150tys? a czemu kolo Teatru miniatura chcieli 1mln? (2)

    zapewne to te bloczki betonowe tyle kosztują...yhm szyszko jaszne

    • 2 4

    • bo tam jest droga wąska po jednym pasie, a przy miniaturze mamy po 3 w każdą stroną więc różnica spora. (1)

      • 1 1

      • Bo tam trzeba było jeszcze przebudować jezdnie, tak aby były wyspy miedzy jezdnią i torowiskiem. Pokazywali projekty na trojmiasto.

        • 3 1

  • wypowiedzi ZDiZ jak zwykle nie da się czytać... (1)

    "Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni." - jakoś na ulicy Myśliwskiej, pod którą nawet latem trudno podjechać, a co dopiero zimą, jak jej nie odśnieżacie, tam Wam ten spadek nie przeszkadzał w umieszczeniu progu???

    • 16 1

    • dokladnie,

      tez mi w pierwszej kolejnosci ten sk***ki gar na mysliwskiej przyszedl do glowy, ja rozumiem dla tych jadacych w dol, ale pod tak stroma gore?! ZDiZ - zwykla pozostalosc po PRL

      • 4 2

  • DOBRE.

    • 3 0

  • pomysł bardzo dobry,reszta zależy od kultury jazdy innych kierowców. (3)

    kochani,jak widzicie ludzi czekających przy przejściu by przedostac sie na drugą strone to zatrzymajcie się ,zobaczycie jak jest miło i fajnie na duchu, czasami może miec to wpływ na wasze samopoczucie całego dnia. bądzmy dla siebie lepsi. WESOŁYCH ŚWIĄT.

    • 12 0

    • KIEROWCO !!!!! DOŁĄCZ do klubu ustępujących pieszym pierwszeństwa przejścia. (1)

      • 0 3

      • Weź już wyluzuj z tym klubem bo to zaczyna być męczące.

        • 2 0

    • masz rację

      to bardzo fajne uczucie - i te zaskoczone miny czekających, skinienie głową w podziękowaniu. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby ktoś w żaden sposób nie podziękował. chociażby uśmiechem. Narzekacie na autobusy, ale tu podobnie, praktycznie zawsze dziękują za umożliwienie włączenia się do ruchu. Jeżdżę wprawdzie dopiero od 4 miesięcy, niedawno zrobiłam prawko - i na pewno brakuje mi jeszcze dużo obycia z samochodem i umiejętności, ale staram się robić wszystko, żeby nie można mi było zarzucić braku kultury na drodze. Fajnie by było, gdybyśmy WSZYSCY byli dla siebie nieco bardziej uprzejmi i życzliwi.

      • 3 0

  • Przyciski na słupkach do uruchamiania zielonego światła (1)

    to najlepsza droga do zarażenia się chorobami zakaźnymi. Jedynym rozwiązaniem jest nie przeprowadzanie remontów dróg w pobliżu przejść dla pieszych. Gdy stan nawierzchni będzie w katastrofalnym stanie grożacym uszkodzeniem samochodu piesi będą bezpieczni.

    • 4 4

    • Nie powiedziabym, że będą bezpieczni

      Kto raz próbował hamować na nierównej powierzchni, to drugi raz, o ile nie będzie zmuszony, tego doświadczenia nie powtórzy - więc pieszym zostaje albo desperacki rzut na maskę, albo trenowanie cierpliwości.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane