• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywne przejście dla pieszych. Będzie ich więcej?

Maciej Naskręt
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku. Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku.

Na Morenie powstało pierwsze w Trójmieście tzw. aktywne przejście dla pieszych. Czy instalacja zwiększy poziom bezpieczeństwa?



Czy aktywne przejście dla pieszych zwiększy poziom bezpieczeństwa?

Co to takiego? Instalacja wyposażona jest w detektory ruchu, które wykrywają osoby zbliżające się do pasów na jezdni. Gdy osoba znajdzie się w zasięgu sensorów, uruchamiają one światła ostrzegawcze dla nadjeżdżających kierowców. Zarząd Dróg i Zieleni w ten sposób chce poprawić poziom bezpieczeństwa na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, na której dochodziło do wielu potrąceń.

Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni. Po drugie, na krótkim odcinku drogi są ostre zakręty - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu gdańskiego ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną.

Jednak mieszkańcy, których spotkaliśmy przy nowym przejściu, uważają, że urządzenie nie sprawdza się w trakcie dnia. - Światła ostrzegawcze są niewyraźne, trudno je dostrzec kierowcom w świetle dziennym. Z tego powodu kierujący pojazdami nie zatrzymują się. Na szczęście w nocy widać je doskonale, kierowcy zwalniają przed przejściem - mówi pani Joanna.

Co na to ZDiZ? - Badamy sytuację. Czekamy na sugestie od mieszkańców - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Jeśli aktywne przejście na ul. Piecewskiej zda egzamin, ZDiZ ma zamiar uruchomić kolejne tego typu przejścia w innych rejonach miasta.

Jak funkcjonuje aktywne przejście dla pieszych?

Aktywne przejście dla pieszych. Aktywne przejście dla pieszych.
Na maszcie przy przejściu dla pieszych zamontowane są detektory ruchu. Wykrywają one osobę zbliżającą się do pasów na jezdni. Gdy pieszy znajdzie się w odległość ok. 2 m od drogi, sensory uruchamiają przepływ prądu do sygnalizacji. Pulsować zaczynają wtedy żółte światła umieszczone na maszcie, tuż przy znaku informującym o przejściu dla pieszych.

Gdy przechodzeń oddali się w bezpieczne miejsce, światło ostrzegawcze dla kierowców wyłącza się.

Praca aktywnego przejścia dla pieszych zazwyczaj zasilana jest z sieci, ale może też wykorzystywać energię słoneczną, jak jest to właśnie na ul. Piecewskiej.

Miejsca

Opinie (156) 3 zablokowane

  • niech ZDiZ wyremontuje ten odcinek Piecewskiej!!!!!! (2)

    jeden wielki wstyd! szczegolnie ze obok taki okazaly i slynny park technologiczny..

    • 10 1

    • (1)

      Ale po co remontować?
      Jak powstaną wszystkie budowane teraz na Morenie wieżowce , to wszyscy będą stali w korku na każdym dojeździe. Wtedy gładka nawierzchnia nie będzie potrzebna do niczego.

      • 5 1

      • Idzie krach

        Nic się nie bój, idzie kryzys, ludzi nie będzie stać na paliwo, to ani o korkach, ani o większym ruchu nie będzie mowy ;) Nie mówiąc o niedokończonych inwestycjach deweloperskich, na które już w tej chwili pieniędzy nie ma. Może wtedy ta banda darmozjadów z urzędów się ruszy do roboty zza swoich biureczek. Gumami do żucia i papierkami po słodyczach załatają niejedną dziurę ;)

        • 3 1

  • ul. świętokrzyska (3)

    Na ul. Świętokrzyskiej od dawna jest już tego typu przejście. Pod względem bezpieczeństwa nic się nie zmieniło. Kierowcy nadal pędzą jak oszalali za nic mają pieszych, którzy czekają (czasem bardzo długo) aby przejść przez jezdnię.

    • 7 1

    • (2)

      czy ja wiem? ja tam jadę z normalną prędkością (50-60), jak światła migają to zwalniam i w sumie spodziewam się pieszego na pasach. z tego co widzę wielu kierowców zwalnia tam jak światła migają. jeżdżę tam przynajmniej dwa razy dziennie.

      • 2 0

      • A ja się zgadzam z monik (1)

        Szczerze mówiąc do mnie też przemawiają.

        • 2 0

        • Parę razy zdarzyło się, że światła migały a pieszego nie było.
          Najgorzej jest jednak wtedy, kiedy nocą pieszy stoi na czarno ubrany, zlewa się ze wszystkim... a ten wynalazek nie miga ;(

          • 0 0

  • kabelki

    a czy przypadkiem te kabelki i przewoduy nie powinny byc jakos zabudowane? przeciez jak są tak na widoku to pierwszy lepszy pijak albo inny element moze je poprzecinac albo wyrwac i miesiac bedzie trwala naprawa a koszt wyniesie 10.000 zł

    • 3 0

  • jeszcze raz 8)

    "Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną."

    Chcecie powiedzieć, że przejście dla pieszych ze światłami kosztuje 150 tys. zł ? Rozumiem że same sygnalizatory są drogie - bo muszą być odpowiednio niezawodne itd., ale aż tyle?

    • 2 0

  • Pomysl fajny (3)

    ale czy poruszajace sie jezdnia samochody nie beda na okraglo "wyzwalaly" czujnika ruchu i swiatla nie beda migaly non-stop? Bo jesli kierowcy przyzwyczaja sie, ze te swiatla zawsze migaja to przestana na to zwracac uwage i wrocimy do punktu wyjscia....

    • 3 0

    • (2)

      z tego co rozumiem to światła wyzwalają tylko piesi. Tam jest chodnik dochodzący do przejścia (nie wzdłuż) jezdni więc powinny być wyzwalane tylko jak pieszy zbliża się do przejścia. Pomysł mi się podoba zobaczymy jak będzie

      • 0 0

      • czyli jak pieszy jest na przejsciu...

        to już nie miga?:)

        • 0 0

      • Ciekawe czy czujnik zareaguje na...

        Koty, psy, liście na wietrze, deszcz... Jak śnieg spadnie i zrobi się zaspa to będzie ciągle migało bo automat go wyczuje

        • 0 0

  • (1)

    jeździjcie kierofffcy dalej 70km/h w miescie w ciasnych uliczkach...trąbcie na tych, którzy jeżdżą zgodnie z przepisami, trąbcie na tych co w korku zatrzymują się przed przejściem dla pieszych/skrzyżowaniami, przejeżdżajcie dalej na "wczesnym" żółtym, wyprzedzajcie jak oszołomy, dalej się zastanawiajcie co dalej kiedy zielone wskoczy...

    • 5 2

    • Niedzielny kierowca ma kompleksy ; DDD

      • 0 2

  • JA MAM SUGESTIĘ! (1)

    a raczej pytanie. Skoro nie można postawić progów zwalniających to dlaczego na ostrym spadku na ul. Wawelskiej na Górnej Oruni takowe istnieje od lat???
    Na Piecewskiej obowiązują inne przepisy???

    • 4 1

    • może dlatego, że nie jeżdżą tam autobusy? tak mi się wydaje.

      • 2 0

  • to oszustwo na myśliwskiej jest próg zwalniający i jest blisko skrzyżowanie oraz mocne pochylenie (1)

    drogi chyba największe w Gdańsku bo 10% czyli kazdy urzednik interpretuje sobie jak chce - ot prywata urzedników a teraz poprosze o wasze negatywy bo i tak ciągle siedzicie na necie za moje podatki i od 2001 kiedy było was 300000 przybyło do dzisiaj 100 000 i teraz jest was 400 000 . Też bym tak chciał 7-15 ale nie mam kumpli w urzedzie co mi to załatwią :))

    • 0 2

    • Dodawać umiesz. Może na księgowego do UM?

      • 0 0

  • zbyt szybka jazda

    "Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. " Jeśli ktoś chce zgubić zawieszenie to jedzie szybko.... ale tam się nie da rozwinąć dużych prędkości. Droga jest do remontu, są takie koleiny i dziury...

    • 3 0

  • WCALE NIE PIERWSZE. POZA TYM TO NIE DZIAŁA (1)

    Co najmniej jedno już takie jest na Świętokrzyskiej przy skrzyżowaniu z Wieżycką. Po kilku miesiącach diody ukryte w jezdni zostały wklejone pod naciskiem jadących pojazdów skutecznie w asfalt i albo wcale nie migają albo czasami żyją własnym życiem i migają nawet jak nikt nie przechodzi przez przejście. Wieczorem są dobrze widoczne, w dzień prawie wcale.

    • 0 4

    • jeździsz tamtędy? ja przynajmniej dwa razy dziennie. diody są widoczne, choć mi w sumie wystarczą światła migające nad znakiem. wiem, że ktoś tam stoi lub za chwilę znajdzie się na pasach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane