• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Akwarium: będzie cieplej, nie tylko rybom

Michał Sielski
28 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dzięki termomodernizacji Akwarium zaoszczędzi co najmniej 150 tys. zł rocznie. Dzięki termomodernizacji Akwarium zaoszczędzi co najmniej 150 tys. zł rocznie.

Gdyńskie Akwarium szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wykona termomodernizację morskiego ogrodu zoologicznego. Po pracach za 3 mln zł będą spore oszczędności na ogrzewaniu.



Czy termomodernizacja się opłaca?

Na oferty Akwarium czeka do 9 stycznia. Po wybraniu najlepszej, czyli najtańszej, po 30 dniach podpisana zostanie umowa z wykonawcą i prace będą mogły się zacząć.

W ich ramach wykonane zostanie m.in. docieplenie dachów i podłogi, wymienione zostaną okna oraz modernizacja systemu grzewczego, a także zakup i montaż kolektorów słonecznych. Zmodernizowany zostanie również system wentylacji i klimatyzacji.

Całość prac kosztować będzie ok. 3 mln zł. Morski Instytut Rybacki, który zarządza Akwarium otrzymał jednak 1,087 mln unijnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa pomorskiego.

- Remont pozwoli zaoszczczędzić 409,39 MWh rocznie, głównie dzięki temu, że obejmie ponad ponad 5 tys. m kw. powierzchni budynku - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który przyznał dofinansowanie.

Łatwo policzyć, że przy obecnych - i wciąż szybko rosnących - cenach energii, da to ponad 150 tys. zł oszczędności rocznie.

Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2013 roku.

Miejsca

Opinie (64) 3 zablokowane

  • Gdyński "termomodernizm" woła o pomstę do nieba.

    Wiele modernistycznych perełek została zdewastowana przez ten proces.

    BTW, czy Akwarium jest na liście zabytków, czy zupełnie nic nie chroni tego budynku przed termo-gargamelizacją?
    Mam nadzieję, że nie zostanie też zrealizowany projekt rozbudowy Akwarium, który był niezły może w czasach radosnej twórczości plastikowej na początku lat 90-tych, ale obecnie nie spełnia podstawowych kryteriów estetyki obowiązujących w miejscach publicznych.

    • 3 2

  • O Gdyni już tylko się pisze w czsie przeszłym

    W realu i w naturze to miasto zgasiło światło

    • 7 4

  • Planowana rozbudowa Akwarium winna być rekompensatą za zniszczenie przez rząd Dalmoru (9)

    Gdynie się wszystkiego POzbawia nie dając nic lub jakieś ochłapy typu ocieplenie choć to powinno być obowiązkiem gospodarnego rządu.
    Zniszczono jeden z największych zakładów rybołówstwa dalekomorskiego dysponującego jedną z największych flot, a co dano w zamian Gdyni i jej mieszkańcom czy Trój miastowi?
    Nic? I tylko obietnice!
    A miało być tak wspaniale zmodernizowane i rozbudowane OCEANARIUM, które w środku winno być wykorzystane jako swego rodzaju muzeum "RYBOŁÓWSTWA POLSKIEGO". A już widzę, że niektórym zależy , aby pamięć po nim całkowicie zamazać.

    Do tego współcześni turyści preferują bardziej aktywny i poznawczy wypoczynek, a nie leżenie na piasku - a Gdynia to Oceanarium i jaka wspaniała promocja. Tu powinien być symbol poświęcony przemysłowi turystycznemu bo w herbie miasta przecież są i to dwa rekiny.

    Jako że budynek MIR -u wpisany jest do rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków, przy rozbudowie można by było przeprowadzić remont jednolitej i ocieplonej elewacji zgodnie z jego wytycznymi. SAm powiekszony budynek o część szklaną dobudowaną podobną do instnejącej od strony północnej tylko większej miał by ładny modernistyczny tynk i odpowiednie wzory w specjalny sposób poprowadzone, z użyciem miki - minerału, którego okruchy dają efekt rozbłysków w słonecznym świetle a przy dodaniu odpowiednich minerałów wyglądały jak wielki błyskający ocean.
    Gdynio z morza (tylko kiedy go zobaczę?) po pozostają tylko marzenia i dawna pamięć.

    • 7 4

    • O Dalmorze i Akwarium (8)

      To nie rząd PO, jak piszesz, doprowadził do bankructwa przedsiębiorstwo "Dalmor" i to nie rząd PO bezpośrednio zarządza "Gdyńskim Akwarium". Obecny rząd błędnie postępuje próbując prywatyzować "Dalmor", zamiast przekazać go portowi gdyńskiemu. Rządy w Polsce (nie tylko PO) pośrednio odpowiadają za kiepskie zarządzanie "Gdyńskim Akwarium" przez Morski Instytut Rybacki w Gdyni, poprzez to, że Instytut jest własnością Skarbu Państwa i powinien okresowo podlegać rzetelnej kontroli uprawnionych do tego organów (np. NIK). Za taki stan rzeczy odpowiadają też władze samorządowe Gdyni, które, w przypadku "Dalmoru" skutecznie zadziałały wydzierając go z obszaru portu, a w przypadku "Akwarium Gdyńskiego" niezbyt interesowały się tym, co tak naprawdę się z nim dzieje pomimo, że jest on jedną z głównych potencjalnych atrakcji tego miasta. Rozbudowa i przystosowanie Akwarium do współczesnych wymogów edukacyjnych i turystycznych powinna nastąpić już dawno z pomocą miasta i środków unijnych. Do tego potrzebne było oddzielenie podmiotowe Akwarium od Morskiego Instytutu Rybackiego poprzez utworzenie spółki prawa handlowego i częściowe przejęcie jego udziałów przez inne podmioty zainteresowane jego rozwojem. Ewentualne ograniczenia ze strony konserwatora zabytków w przypadku takiego obiektu, jak to Akwarium nie powinny mieć miejsca, ponieważ jego wątpliwa wartość zabytkowa jest niewspółmierna do funkcji, jaką pełni i powinien w przyszłości pełnić ten obiekt po jego poważnej rozbudowie.

      • 2 2

      • "Za taki stan rzeczy odpowiadają też władze samorządowe Gdyni,.." (7)

        Co do jednego widać się zgadzamy tj.Rozbudowy. Ale samorząd nie może cudzego rozbudowywać. Z tego co słyszałem to była taka koncepcja przeprowadzenia MIR-u na ul.Kołłątaja, ale pewnie wynajem się im lepiej opłacał sam MIR to zdaje sie jednostka podległa Ministerstwu Rolnictwa. Szkoda, że za tę unijną i kase z własnych nieruchomożci oraz majatku nie pobudowali tak jak Norwegwie czy nawet Grecy morskich farm rybnych. A budynek przekazali miastu na cele publiczne Akwarium ew. zostawiając sobie jako służebność jakieś laboratorium i część przystani. Na początku łatwiej było Gdyni pozyskać dotacje rozdzielane centralnie, w ramach programów operacyjnych "Infrastruktura i Środowisko" oraz "Innowacyjna Gospodarka". Kłopoty się zaczeły i to zauważyłem jak Marcinkiewicz z PiS-em zaczeli maistrować z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego(pamiętam jak dziś spotkanie w jeszcze do końca nie wyremontowanej Filharmonii, pierwsze zgrzyty, bo zostało na rozdzaił zaledwie jedna trzecia planowanych zamierzeń. No ale miało być "po naszemu" - niej ingerencj w kase przez unie i zakłamane yes, yes, yes.
        Najgorzej gdy do gospodarki łapy wkłada polityka i wiara ;((

        Na dzisiaj to chyba optymalnym rozwiązaniem właśnie jest plan zagospodarowania terenu dla tego gruntu podalmorowskiego całkowicie zdegradowanego a do tego z bombom ekologiczną w tle, zgoda na zgospodarowanie na budowę wysokich, luksusowych budynków z człym gospodarczym zapleczem w tym i publicznym. Sprzedając to dla portu on odsprzedałby innym operatorom gdzie nie mielibyśmy kontroli. A niewykorzystany dziś grunt za kilka lat będzie tętnił życiem i biznesem. Z tego skorzysta także Gdyni bo podatki, prestiż, miejsca pracy, a przede wszsytkim rekultywacja terenu mocno zdegradowanego.
        Tylko aby doszło do przejęcia ziemi przez potężnych inwestorów trzeba trochę iść im na rękę pozwolić na zaudowę budynkami schodkowymi do 6-8 pięter na molo i ca 50 u nasady z tarasem widokowym, restauracjami, kawiarniami na 51 i 52 piętrze. Mam nadzieje, że po wystąpieniu Ministra Skarbu i Prezesa Dalmoru RMGdyni przegłosuje taką koncepcje zachowując układ komunikacyjny taki jaki miasto przedstawiło i wygrany w konkursie proj. zagospodarowania tylko nieznacznie go podwyższając.
        - Fakt, potrzeba będzie jeszcze ze trzy miesiące na dopracowanie szczegółów planu zagospodarowania przestrzennego. W końcu to jeden z najatrakcyjniejszych gruntów nie tylko w Polsce, więc chętnych na zakup nie brakuje mimo kryzysu. Można było zlecić rozmowy ofertowe dla chińczyków podczas ostatniej tam wyprawy handlowej.
        Zainteresowanie może i jest trochę mniejsze, ale po tych zmianach i korektach na pewno wyraża deweloperzy, wznoszący obecnie najpotężniejsze inwestycje na świecie.
        Jeszcze 30 pare lat temu nikt nie wyobrażał sobie, aby ten teren mógł być ogólnodostępny i miastotwórczy, czasy się jednak zmieniają, a miasto może na tym bardzo skorzystać a jeśli miasto to i jego mieszkańcy i turyści. Gospodarka morska też, ponieważ z tej sprzedaży powinno wybudować się całkien nowe nabrzeże wydłużając Francuskie znacznie w kierunku zatoki i uzbrajając je w sprżet najnowszej generacji.

        • 4 1

        • re: (6)

          Port działa zgodnie z ustawą o przystaniach i portach morskich. Port nie sprzedaje swoich terenów, a jedynie wydzierżawia operatorom portowym za zgodą rady nadzorczej i walnego zgromadzenia spółki, bo w takiej formie prawnej działa. O ograniczonych możliwościach rozwojowych portu gdyńskiego nieraz pisałem na tym forum, więc nie będę się znów powtarzał. Dodam jeszcze, że jedynie port jest kompetentny we właściwym zagospodarowaniu nabrzeży po Dalmorze i zrobi to najlepiej, z pożytkiem dla siebie, miasta i kraju. Port gdyński dokonuje w ostatnich latach poważnych inwestycji w swoją infrastrukturę i suprastrukturę, wykorzystując własne i unijne środki w wysokości setek milionów złotych. Włączenie do tych inwestycji terenów po-dalmorowskich w ciągu kilku lat doprowadziłoby do ich korzystnego zagospodarowania.

          • 0 0

          • Zarządzanie to nie tylko dobre wykorzystywanie posiadanych zasobów, czy nawet b.dobra eksploatacja. (5)

            Ja nigdzie nie pisze, że jest inaczej, choc zawsze mój zarzut jest ten sam. NEGOSPODARNOŚĆ TERENEM!
            Popatrz jak wyglądały magazyny i tereny przedwojenne a dziś tylko je betonujecie nawet zniszczyliście korty, boiska i historyczny budynek Domu Kultury Morskiej, aby plac ZABETONOWAĆ.
            Czy to nie rozrzutność? W całym świecie kontenery składuje się na 15-sto piętrowych skomputeryzowanych magazynach. Wy jedziecie po najniższej lini oporu.
            Wstyd!
            Do tego dobre zarządzanie to także wizja rozwoju i wybieganie w przyszłość. Gdańsk wybudował Baze kontynerową a gdzie nowy gdyński port? Mówiło się, że ma powstać za głównym falochronem Gdyni przedłużając nabrzeże Francuskie. Miał być połączony pirsami ze starym portem. Ta inwestycja dałaby całemu Trójmiastu a zwłaszcza Gdyni nowy impuls rozwoju, bo będzie w stanie obsługiwać największe statki jakie wchodzą na Bałtyk.Co sprawiłoby, że jako port stalibyśmy się konkurencyjny dla S-P i uczyniłby polską gospodarkę bardziej konkurencyjną wobec Zachodu, ale i Wschodu.
            Niestety Wasze ambicje to albi uczknąć coś z b.Stoczni Gdynia, albio z b.Dalmoru, POprostu żenada.

            • 2 0

            • jeszcze: (4)

              Widzę, że coś widziałeś, coś słyszałeś, coś sam sobie dopowiedziałeś i już masz gotową opinię na temat rozwoju tego portu. To nie jest miejsce na dokładne wywody o tym, co i dlaczego tak, a nie inaczej jest w porcie robione. Zresztą zapewne mało kto to wszystko czyta. Proponuję Ci przeglądnięcie strony internetowej portu i zapoznanie się z informacjami dotyczącymi strategii tego portu. Dowiesz się tam m. in. o tym, dlaczego zlikwidowano korty (budowa terminali ro-ro). Nie znajdziesz tam projektu budowy kontenerowego terminala głębokowodnego, bo w dotychczasowej strategii rozwojowej stworzonej ładnych kilka lat temu nie przewidziano go. Port gdański dorobił się nowego DCT za pieniądze zewnętrznego inwestora i tamto przedsięwzięcie było znacznie łatwiejsze do zrealizowania. Takiego inwestora dla Gdyni nie widać, a i materia (też formalna), z którą przyszłoby się zmierzyć nie jest prosta. Póki co, zapytaj się swoich władz samorządowych, którędy miałaby ta nowa masa towarowa z Gdyni wyjechać. Astakada Kwiatkowskiego od początku jej otwarcia nie jest przystosowana do dużych obciążeń i co rusz się sypie.

              • 0 0

              • "zapytaj się swoich władz samorządowych, którędy miałaby ta nowa masa towarowa z Gdyni wyjechać" (3)

                A o co ja mam się pytać? Port jest politycznie obsadzony z klucza rządowego a ustawa odnośnie "usamorządowienia" portów raczej za władztwo tej partii nie powstanie. Bajeczki kolego to dla grzecznych dzieci. Do tego macie kategorię „A” międzynarodowego portu morskiego (w rozumieniu Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr: 1692/1996, 1346/2001 i 884/2004 w zakresie portów morskich, portów śródlądowych oraz terminali intermodalnych).
                I tu mi się nie wymiguj, bo jeśli zarząd jest POlityczny i ma przełożenie na transport i infrastrukturę to dawno powinien wszędzie bębnić o znaczeniu trasy komunikacyjnej TEN-T. Do tego obecnie macie Sławcia Nowaka, który kończył WSM w Gdyni czy taak trudno zaspokoić jego próżność?

                Jak widze, a nie muszę czytać Waszego samochwalstwa "ze strony" - no może trochę przesadziłem z tym samochwalstwem, bo jednak dużo robicie i to jest bezsprzeczne, natomiast Szczurek - jako frotmen to wspaniale prowadzi, a od Was żądam konkretów. Tylko widać nawet tego nie potraficie wykorzystać, że Miasto chce nowe drogi dojazdowe do portu, a te które są właściwie eksploatować. Nawet to co piszesz strzelasz sobie chłopie w kolano. W jedności siła, a nie ciche siedzenie pod miotłą bo PO w innym wypadku Was wymiecie.
                Więcej kreatywności wizjii np. mocne postanowienie na "Logistyczną Dolinę" macie wszystkie atuty, tylko nie bójcie się mówić, pisać i planować a następnie realizować, a wtedy nie będzie nic takiego "przystosowana do dużych obciążeń". Na dzisiaj sam się usprawiedliwiasz przed sobą i swoim tumiwisizmem.
                Gdyby tak myślano przy budowie nowego DCT to nigdy by on nie zaistniał, bo z wywiezieniem tam kontenerów były dużo wieksze trudności.
                I jeszcze jedno. Czy Nabrzeże Śląskie będzie właściwym w przyszłej dzielnicy prestizu? A jak mniemam to też pewnie powalczycie o wydłużenie tego nabrzeża a tym samym swojej obecności o tereny po Naucie?

                • 0 0

              • i jeszcze coś (chyba ostani raz) : ) (2)

                Uważam, że porty morskie tej klasy ze względu na duże znaczenia dla całego kraju nie powinny być "usamorządowiane". Chociaż i tak mają, nieproporcjonalnie do ułamka własności wszystkich akcji w portach, znaczące przedstawicielstwo w radach nadzorczych tych portów, włącznie z przewodniczącymi tych rad.

                Niestety, wszystkie dotychczasowe rządy, włącznie z obecnym, nie działały wystarczająco dobrze w kierunku rozwoju polskich portów morskich. To bardziej one same wykuwały swoje powodzenie rynkowe. Sugerowane przez Ciebie tzw. przełożenie personalne na władze centralne nie jest istotne.

                Drogi dojazdowe w obrębie miast leżą w gestii samorządów i wymieniona "niedorobiona" Estakada Kwiatkowskiego również.

                "Logistyczna dolina" jest w obszarze planowania portu, a jej realizacja jest elastycznie dostosowywana do zapotrzebowania rynkowego. Zwracam uwagę też na to, że przeinwestowanie, nie dostosowujące się do pojemności dostępnego rynku, też byłoby niegospodarnością.

                "Przyszła dzielnica prestiżu" jest wyłącznie objawem megalomanii władz Gdyni, nie ma uzasadnienia gospodarczego i rozpatrywanie przyszłości Nabrzeża Śląskiego w tym kontekście nie ma sensu.

                I na koniec, niepotrzebnie piszesz do mnie w liczbie mnogiej. Nie jestem uwarunkowany żadną władzą centralną, ani portową. Na forum wyrażam swoje opinie.

                • 0 0

              • miło było podyskutować. Wszystkiego Najlepszego w Nowym 2012 Roku (1)

                - Przewodniczący RN gdyńskiego Portu (z ramienia gminy)ma przynajmniej doświadczenie:))

                - ""niedorobiona" Estakada..", fakt tylko zauważ, że inne btły wymagania trzydzieści parę lat temu a jeszcze inne będą za 40 lat? Do tego moim zdaniem chcąc rozliczać starostwo/gmine nie można zauważyć, że jest to droga technologiczna specjalnego przeznaczenia. A samorząd obecnie włożył w nią tyle kasy a przez intensywne jej wykorzystanie, eksploatacja też kosztuje. Nie zapominając że część jej jest zużyta technicznie i moralnie.
                Moim zdaniem Gł. Zarząd Dróg powinien ją przejąć w całości w zamian włożonej kasy z samorządu wybudować pierwszy etap OPAT(jako wkład bezgotówkowy) wydłużonej obwodnicy i połączyć ją z planowaną D. czerwoną.

                Nie zgodzę się, że ""Przyszła dzielnica prestiżu" jest wyłącznie objawem megalomanii władz Gdyni," Takie dzielnice są na całym świecie i doskonale nakręcają koniunkturę. TAm gdzie stoją pływające doki Nauty a pirsem powinien powstać nowoczesny terminal promowy i należałoby znaleźć lepsze miejsce na cruiser’y, choć po remoncie i właściwym zagospodarowaniu Muzeum Emigracji może być całkiem znośnie.

                Moim zdaniem popełniono błąd wielki( i tu winę ponosi UM i Szczurek oraz Urząd Morski,...), bo zamiast remontować falochron należało wydłużyć do starego Skwer Kościuszki i tam zrobić dla nich miejsce, a falochron postawić trochę dalej.

                Jeszcze raz pozdrawiam i życzę wszystkiego NAJLEPSZEGO.

                • 0 0

              • Również pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w nowym 2012 roku.

                • 0 0

  • Czy Gdynia się jeszcze kiedyś dżwignie

    Czy to co zniszczono za Najjaśniejszej RP ma szanse jeszcze na odbudowanie, jestem ciekawa ?

    • 1 1

  • akwarium? czy oceanarium? (1)

    Jakiekolwoek modernizacje nastawione na oszczędności nie przekształci tej archaicznej i zacofanej placówki muzealno dydaktycznej w nowoczesne oceanarium. Bez przebudowy ani rusz. Największą porażką jest utrzymywanie instytucji rodem z PRL-u jaka jest MIR, która dzierżawi większość pomieszczeń na działalnośc komercyjną utrzymując etaty swoich pracowników aby dotrwac do emerytury. Zamykając i likwidując praktycznie cały pion naukowo-badawczy. Nowoczesne oceanarium powinno być jak naszybciej wydzielone jako odrębna spółka.

    • 2 0

    • Właśnie dlatego nazywa się dzisiaj ten przybytek Akwarium,

      bo nie spełnia warunków, by nazywać się Oceanarium (choć turyści polscy i tak wiedzą swoje).

      Jak chcesz w Polsce zobaczyć "oceanarium" to pospaceruj sobie ma koniec ścieżki zdrowia w Sopocie, tam je znajdziesz, he he :-)

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane