• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstaje pierwsza antyzatoka

Rafał Borowski
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy. Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy.

We Wrzeszczu powstaje nietypowy przystanek autobusowy. Zamiast w budowanej zazwyczaj zatoce autobus będzie zatrzymywał się w... antyzatoce. Co to takiego? - To miejsce do zatrzymywania się autobusów, które tworzone jest poprzez poszerzenie chodników i obustronne zawężenie jezdni - tłumaczą urzędnicy. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Gdańsku, które ma uspokoić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo w okolicy przystanku.



Czy warto budować więcej antyzatok?

Na ul. KochanowskiegoMapka we Wrzeszczu, na odcinku pomiędzy ulicami Kościuszki i Uczniowską, trwa właśnie budowa nowego przystanku autobusowego. Dlaczego tak błaha informacja - tym bardziej że chodzi o ulicę o niezbyt dużym natężeniu ruchu - stała się pretekstem do napisania artykułu?

Drogowcy nie budują bowiem przy ul. Kochanowskiego zatoki, ale... tzw. antyzatokę autobusową. To pierwszy tego typu obiekt w całym Gdańsku.

Wspólny pas dla obu kierunków



- Antyzatoka to "odwrotność" tradycyjnej zatoki autobusowej. Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych - tj. chodnik lub peron przystankowy - oraz obustronnie zawęża jezdnię - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Takie rozwiązanie ma podnieść bezpieczeństwo. W jaki sposób?

- Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki, jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy - tłumaczy Kiljan.

Kierowcy ignorują ograniczenie do 30 km/h



Pozostaje mieć nadzieję, że antyzatoka sprawi, iż kierowcy zaczną wreszcie przestrzegać obowiązującego na ulicy oznakowania. Na omawianym odcinku ul. Kochanowskiego obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, które jest notorycznie ignorowane. Z przeprowadzonych przez GZDiZ analiz ruchu wynika, że średnia prędkość na tym odcinku znacznie przekracza nawet dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym, czyli 50 km/h.

W związku z tym drogowcy zamontują także trzy komplety wyspowych progów zwalniających. Znajdą się one pomiędzy zjazdami do rodzinnych ogródków działkowych "Zaspa", przy skrzyżowaniu z ul. Klonowicza, a także w rejonie posesji przy ul. Grzegorza z Sanoka 6/4.

Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo. Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo.

Wątpliwości okolicznego mieszkańca



Z naszą redakcją skontaktował się pan Maciej, który mieszka w pobliżu budowanego przystanku. Wjazd na jego posesję znajduje się tuż przy budowanym przystanku. Czytelnik przekazał nam swoje wątpliwości dotyczące prowadzonej budowy. Ich treść można streścić krótko - ona stwarza niebezpieczeństwo dla osób kierujących się na jego posesję.

- Na obecnym etapie brakuje wcześniejszej informacji o prowadzonych robotach drogowych z dwóch stron jezdni. To powoduje zagrożenie dla wjeżdżających na posesję przy ul. Wrzeszczańskiej 13Mapka, ponieważ nadjeżdżające samochody z przeciwnej strony, zza zakrętu, często z nadmierną prędkością, wyjeżdżają na zderzenie czołowe. Pozostawiony prosty odcinek za ogrodzeniem robót jest zbyt krótki, w związku z czym nie ma możliwości bezpiecznego skrętu w lewo na posesję - napisał pan Maciej.
Ponadto postuluje zmiany w projekcie inwestycji, m.in. przeniesienie planowanych przystanków na prosty odcinek drogi na wysokości ogródków działkowych czy wprowadzenie czasowych kontroli prędkości.

- Niedługo trzeba było czekać na pierwsze negatywne skutki prowadzonej inwestycji. We wtorek nastąpiło pierwsze naruszenie bezpieczeństwa, udokumentowane zdjęciami. Kierowca, który uderzył w pojazd poprzedzający, oświadczył, że zastanawiał się, czy wjechać w bramę i furtkę, przed którą stał człowiek, czy uderzyć w poprzedzający pojazd. Na szczęście dla mojej rodziny skończyło się to tym razem bezpiecznie, ponieważ samochód uderzył w auto poprzedzające, a nie w mojego syna - kwituje pan Maciej.
Tuż po publikacji artykułu, z naszą redakcją skontaktował się kierowca, który spowodował wspomnianą kolizję. Kategorycznie zaprzeczył, by zaistniało ryzyko potrącenia. Z jego relacji wynika, że w chwili zdarzenia nie było przed maską pojazdu żadnej osoby. - Być może był ktoś za ogrodzeniem, ale na pewno nie tuż przy ulicy - zapewnia sprawca kolizji.

  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.

Urzędnicy zapewniają, że będzie bezpieczniej



Urzędnicy zapewniają, że przyjrzą się zgłoszonym uwagom, i tłumaczą, że po zakończeniu inwestycji nie powinno dochodzić do podobnych zdarzeń.

- W możliwie szybkim terminie odniesiemy się szczegółowo do wątpliwości mieszkańca posesji. Wprowadzane zmiany są odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które podnosi także w swoim e-mailu pan Maciej. Uspokajamy ruch, aby zwiększyć bezpieczeństwo na tej ulicy na dwa sposoby, czyli tworząc antyzatokę i montując progi wyspowe w trzech lokalizacjach. Podkreślić należy, że projekt uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego został poprzedzony analizą i pomiarami ruchu. Kierowcy regularnie przekraczają tam prędkość. Pomiary wykazały, że jeżdżą ponad 50 km/h, podczas gdy na tej ulicy dozwolona maksymalna prędkość wynosi 30 km/h - komentuje rzecznik prasowy GZDiZ.
12:46 16 STYCZNIA 22

Zamknięta ul. Kochanowskiego we Wrzeszczu (18 opinii)

Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.
Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.

Miejsca

Opinie (530) ponad 20 zablokowanych

  • Tam nie ma strefy 30 ani zadnych chodników. Jest za to zakręt ograniczający widoczność. Urzędnicy w ramach eksperymentu "poprawiają" bezpieczeństwo kierując ruch na wspólny pas.. Czyście oczadzieli ?!

    • 6 1

  • ?!

    Wszystko fajnie, tylko kto to wymyślił przed samym zakrętem? To wcale nie będzie bezpieczne, nie widać czy coś jedzie z przeciwka, przynajmniej jadąc w kierunku Uczniowskiej...

    • 3 0

  • Artykuł to brednie

    Jeżdżę tamtędy praktycznie codziennie, ograniczenie do 30km/H kończy się jakieś 200 metrów wcześniej, wiec występuje tam ograniczenie do 50km/h

    • 6 1

  • Idealna propozycja

    Gdańsk to stan umysłu... :D

    • 4 1

  • Jest to kolejny przykład dlaczego nie zagłosuje na PO (1)

    Niestety lewackie pomysły wywracają wszystko do góry nogami. Czas na zmiany, tylko atakują PiS, a rządzą nieudolnie tym miastem od upadku komuny.

    • 7 2

    • A ty wolisz komuchów pisich złodziei! I wszystko jasne!

      • 0 0

  • Rafał

    Na całej długości tego fragmentu ulicy Kochanowskiego brakuje chodnika. Poruszanie się tamtędy piechotą jest wręcz niemożliwe.

    • 5 1

  • Jeden z najbardziej i**otycznych pomyslow

    Jeżdżę ta drogą każdego dnia do okolicznego żłobka. Lokalizacja tej antyzatoki jest chyba w najbardziej i**otycznym miejscu na jaki ktoś mógł sobie pozwolić. Jadąc w kierunku letnicy, nie ma się praktycznie żadnych szans, żeby zobaczyć czy można antyzatoke ominąć. Przede wszystkim, czy można to zrobić bezpiecznie. Poza tym, już widać pierwsze skutki. Gdansk staje się jednym z miast w Polsce, gdzie można tworzyć rankingi najgłupszych rozwiązań i zmian na kierowców. Nawet się zastanawiam, czy nie powinno się wprowadzić rankingu europejskiego...

    • 4 1

  • Czały pion decyzyjny, jeśli chodzi o organizację ruchu w mieście - do wymiany. (1)

    Cierpliwość kiedyś się kończy, a patrząc na to co się ciagle dzieje w ramach utrudniania kierowcom życia, to jakaś urzędnicza schizofrenia z obsesją na punkcie kierowców.

    • 6 1

    • Do wymiany to jest cała sekta pisia! Łącznie z zwitkowa reasumpcja i cooooookies! d**ilami!

      • 0 0

  • "Pomiary wykazały, że jeżdżą ponad 50 km/h, podczas gdy na tej ulicy dozwolona maksymalna prędkość wynosi 30 km/h"

    To zobaczcie ślepcy, że tam gdzie wprowadziliście strefy 30 km/h autobusy miejskie mają nierealnie ustalone czasy przejazdu. Kupy się to nie trzyma. Nie tylko kierowcy aut przekraczają prędkość, kierowcy autobusów również.

    • 5 1

  • Drodzy kierowcy,

    Od kilku lat ktoś niewłaściwy zasiada na stołku zarządzania organizacją ruchu w naszym mieście, a jego chorym priorytetem jest utrudnienie życia kierowcom aut. Liczne przykłady niszczenia ulic poprzez zweżania, odwracanie kierunku ruchu, budowa przejść naziemnych potęgująca korki, kiepska komunikacja miejska, i wiele innych. Ten człowiek, czy ludzie są mianowani przez obecną władzę miasta i mają jej aprobate. Ich program nosi nazwę "antykierowca". Czas zabrać głos w wyborach i wesprzeć program "antywładza"

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane