• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstaje pierwsza antyzatoka

Rafał Borowski
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy. Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy.

We Wrzeszczu powstaje nietypowy przystanek autobusowy. Zamiast w budowanej zazwyczaj zatoce autobus będzie zatrzymywał się w... antyzatoce. Co to takiego? - To miejsce do zatrzymywania się autobusów, które tworzone jest poprzez poszerzenie chodników i obustronne zawężenie jezdni - tłumaczą urzędnicy. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Gdańsku, które ma uspokoić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo w okolicy przystanku.



Czy warto budować więcej antyzatok?

Na ul. KochanowskiegoMapka we Wrzeszczu, na odcinku pomiędzy ulicami Kościuszki i Uczniowską, trwa właśnie budowa nowego przystanku autobusowego. Dlaczego tak błaha informacja - tym bardziej że chodzi o ulicę o niezbyt dużym natężeniu ruchu - stała się pretekstem do napisania artykułu?

Drogowcy nie budują bowiem przy ul. Kochanowskiego zatoki, ale... tzw. antyzatokę autobusową. To pierwszy tego typu obiekt w całym Gdańsku.

Wspólny pas dla obu kierunków



- Antyzatoka to "odwrotność" tradycyjnej zatoki autobusowej. Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych - tj. chodnik lub peron przystankowy - oraz obustronnie zawęża jezdnię - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Takie rozwiązanie ma podnieść bezpieczeństwo. W jaki sposób?

- Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki, jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy - tłumaczy Kiljan.

Kierowcy ignorują ograniczenie do 30 km/h



Pozostaje mieć nadzieję, że antyzatoka sprawi, iż kierowcy zaczną wreszcie przestrzegać obowiązującego na ulicy oznakowania. Na omawianym odcinku ul. Kochanowskiego obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, które jest notorycznie ignorowane. Z przeprowadzonych przez GZDiZ analiz ruchu wynika, że średnia prędkość na tym odcinku znacznie przekracza nawet dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym, czyli 50 km/h.

W związku z tym drogowcy zamontują także trzy komplety wyspowych progów zwalniających. Znajdą się one pomiędzy zjazdami do rodzinnych ogródków działkowych "Zaspa", przy skrzyżowaniu z ul. Klonowicza, a także w rejonie posesji przy ul. Grzegorza z Sanoka 6/4.

Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo. Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo.

Wątpliwości okolicznego mieszkańca



Z naszą redakcją skontaktował się pan Maciej, który mieszka w pobliżu budowanego przystanku. Wjazd na jego posesję znajduje się tuż przy budowanym przystanku. Czytelnik przekazał nam swoje wątpliwości dotyczące prowadzonej budowy. Ich treść można streścić krótko - ona stwarza niebezpieczeństwo dla osób kierujących się na jego posesję.

- Na obecnym etapie brakuje wcześniejszej informacji o prowadzonych robotach drogowych z dwóch stron jezdni. To powoduje zagrożenie dla wjeżdżających na posesję przy ul. Wrzeszczańskiej 13Mapka, ponieważ nadjeżdżające samochody z przeciwnej strony, zza zakrętu, często z nadmierną prędkością, wyjeżdżają na zderzenie czołowe. Pozostawiony prosty odcinek za ogrodzeniem robót jest zbyt krótki, w związku z czym nie ma możliwości bezpiecznego skrętu w lewo na posesję - napisał pan Maciej.
Ponadto postuluje zmiany w projekcie inwestycji, m.in. przeniesienie planowanych przystanków na prosty odcinek drogi na wysokości ogródków działkowych czy wprowadzenie czasowych kontroli prędkości.

- Niedługo trzeba było czekać na pierwsze negatywne skutki prowadzonej inwestycji. We wtorek nastąpiło pierwsze naruszenie bezpieczeństwa, udokumentowane zdjęciami. Kierowca, który uderzył w pojazd poprzedzający, oświadczył, że zastanawiał się, czy wjechać w bramę i furtkę, przed którą stał człowiek, czy uderzyć w poprzedzający pojazd. Na szczęście dla mojej rodziny skończyło się to tym razem bezpiecznie, ponieważ samochód uderzył w auto poprzedzające, a nie w mojego syna - kwituje pan Maciej.
Tuż po publikacji artykułu, z naszą redakcją skontaktował się kierowca, który spowodował wspomnianą kolizję. Kategorycznie zaprzeczył, by zaistniało ryzyko potrącenia. Z jego relacji wynika, że w chwili zdarzenia nie było przed maską pojazdu żadnej osoby. - Być może był ktoś za ogrodzeniem, ale na pewno nie tuż przy ulicy - zapewnia sprawca kolizji.

  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.

Urzędnicy zapewniają, że będzie bezpieczniej



Urzędnicy zapewniają, że przyjrzą się zgłoszonym uwagom, i tłumaczą, że po zakończeniu inwestycji nie powinno dochodzić do podobnych zdarzeń.

- W możliwie szybkim terminie odniesiemy się szczegółowo do wątpliwości mieszkańca posesji. Wprowadzane zmiany są odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które podnosi także w swoim e-mailu pan Maciej. Uspokajamy ruch, aby zwiększyć bezpieczeństwo na tej ulicy na dwa sposoby, czyli tworząc antyzatokę i montując progi wyspowe w trzech lokalizacjach. Podkreślić należy, że projekt uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego został poprzedzony analizą i pomiarami ruchu. Kierowcy regularnie przekraczają tam prędkość. Pomiary wykazały, że jeżdżą ponad 50 km/h, podczas gdy na tej ulicy dozwolona maksymalna prędkość wynosi 30 km/h - komentuje rzecznik prasowy GZDiZ.
12:46 16 STYCZNIA 22

Zamknięta ul. Kochanowskiego we Wrzeszczu (18 opinii)

Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.
Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.

Miejsca

Opinie (530) ponad 20 zablokowanych

  • Mickiewicza

    Dziennikarze trojmiasto przyjrzyjcie się ul Mickiewicza! Absurdalne korki poprzez zablokowanie możliwości jazdy samochodom po torach tramwajowych. Przez pl komorowskiego są dwa pasy do wjazdu na rondo i wcześniej samochody tam się ustawiały teraz porobili przeszkody i zmienili malowanie pasów. W drugą stronę Mickiewicza przed Hallera prawy pas powinien być wyłącznie do skrętu w prawo a ten na torach do jazdy prosto lub w lewo. Chore są również zwężenia Hallera jak kiedyś tędy będzie np objazd to będzie problem

    • 4 1

  • IQ

    To ciekawe że tyko jak człowiek trafi do urzędu to IQ spada do poziomu złotej rybki
    Nie ma co rozpisywać się przy tak zadziwiająco durnej decyzji i imponującej inwestycji.
    Ciekawe dlaczego wszystko odbywa się kosztem kierowców .
    A bynajmniej skąd czerpią tak doskonałe pomysły urzędowe tuzy .
    Ale spoko tik tak tik tak wybory coraz bliżej

    • 7 1

  • i**otyczny pomysł

    Może następnie antyprzystanek zrobicie?

    • 5 1

  • Jak zwykle :( (1)

    Sama antyzatoka to w sumie nic niezwykłego tylko dlaczego umieszczać to w okolicy zakrętu? Naprawdę nikomu z urzędników nie zapaliło się światełko ostrzegawcze, że taka lokalizacja może powodować niebezpieczne sytuacje?

    • 3 1

    • Przecież urzędnicy jeżdżą wyłącznie na tylnym siedzeniu służbowych samochodów Urzędu,

      więc nie mają zielonego pojęcia o bezpieczeństwie czy zasadach ruchu drogowego. Ot, po prostu trafił się kolejny pretekst, żeby obrzydzić życie w Gdańsku kierowcom, to się z niego skwapliwie korzysta.

      • 2 0

  • przestańcie już utrudniać życie kierowcom! (1)

    • 6 3

    • za mało im się utrudnia bandyterkę drogową

      • 3 0

  • Kompletny absurd

    Zeby wymysic spowolnienie ruchu dopuszczamy mozliwosc zderzenia czolowego. Gdyby ktokolwiekz mojej rodziny poniosl powazna szkode w takim zdarzeniu drogowym pozwalbym miasto za celowe spowodowanie zagrozenia. Sposoby podnoszenia bezpieczenstwa na drodze wedlug wladz miasta: piesi na jezdnie to kierowcy zwolnia bo beda sie bali ze zabija pieszego, likwidacja skrzyzowan bezkolizyjnych bo jak bedzie ryzyko kolizji to kierowcy zwolnia. Ze swojej strony w celu ograniczenia predkosci na sciezkach rowerowych proponuje zakaz wyposazania rowerow w hamulce - jak ktos sie bedzie bal ze sie nie zatrzyma to nie bedzie szybko jezdzil.

    • 5 1

  • Kolejny akt bezmyślnej wrogości miasta Gdańska wobec kierowców. (1)

    • 8 1

    • Hau hau hau pisi hejterze! Bezmózgowcu!

      • 0 1

  • ...

    Najgorsze, że ktoś będzie musiał zginąć w tym miejscu, żeby postawić zarzut urzędnikowi który to wprowadził.

    • 6 1

  • i to wszystko z waszych podatków buahahahaha

    • 5 1

  • Dość z politykami na urzędzie (1)

    Międzynarodowy konkurs na Prezydenta Gdańska.

    • 3 1

    • I tak ją wybierzecie. Ostatnio pokazywali sondaż. Ludziom podoba się takie zarządzanie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane