- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Auta przestaną jeździć przez Bramę Nizinną
Zapowiadana w 2016 roku budowa objazdu Bramy Nizinnej w końcu doczeka się realizacji. Jeszcze w tym roku, a najpóźniej na początku przyszłego, mają ruszyć prace budowlane. Dzięki temu samochody ominą wyremontowany cztery lata temu zabytek.
Teraz pojawia się jednak światełko w tunelu i szansa na zmiany. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska czeka na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla zadania pn. "Budowa objazdu Bramy Nizinnej w Gdańsku".
- Plan minimum na ten rok to uzyskanie ZRID-u i wyłonienie wykonawcy - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Potem przystąpimy do realizacji, środki na to zadanie mamy zabezpieczone.
Według szacunków sprzed dwóch lat budowa objazdu po dawnym moście kolejowym nad Opływem Motławy, który zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt, ma kosztować ok. 10 mln zł.
Nowa droga przebiegać będzie częściowo po terenach należących do PKP. Proces wykupu gruntów przez miasto był elementem, który opóźniał do tej pory rozpoczęcie tej inwestycji. Dyrektor Bartosiewicz zapewnia, że jest porozumienie z kolejarzami w tej kwestii.
Historia Bramy Nizinnej
Brama Nizinna, znajdująca się przy ul. Dolna Brama, na pograniczu Starego Przedmieścia i Oruni, to jedna z czterech nowożytnych bram Gdańska (wzniesiono po jednej na każdą stronę świata) w otaczającym miasto pierścieniu wałów ziemnych. Została wybudowana na początku XVII wieku w stylu renesansowym, a jej architektem był Jan Strakowski. Obiekt niemal bez szwanku przetrwał II wojnę światową.
Opinie (150) ponad 10 zablokowanych
-
2020-07-03 13:04
Mam Pomysł
Jeżeli auta osobowe nie będą jeździć przez historyczną renesansową Bramę Nizinną to należy ten obecny dojazd od strony fosy do tej bramy zrekonstruować na ten pierwotny - most dla pieszych i wozów z zaprzęgami konnymi - jaki w okresie renesansu funkcjonował. Konstrukcja tego mostu oczywiście była drewniana jak w tamtym okresie, w razie inwazji można było zamknąć bramy i spalić most. To byłby doskonały prezent dla turystów koneserów.
- 12 1
-
2020-07-03 13:05
Bardzo dobrze
- 5 2
-
2020-07-03 13:13
W USA jakby mieli tego typu czy rodzaju zabytek TO
To autem nie podjechałbyś na 300 metrów pod niego, u nas po wojnie a zwłaszcza za kadencji PA niestety zniszczony dużo bardzo wartościowych zabytków, bardzo dużo.
- 10 6
-
2020-07-03 13:24
Ta Brama nadaje się do Super scenariusza promującego Gdańsk...
Młody chłopak, albo i dziewka, wchodzi do Bramy, wielki drzwi się otworzyły i on wchodzi do Bramy, drugie ujęcie ukazuje go już jak wchodzi przez drzwi do Forum Raduni i tu rozpoczyna się film, można by z retrospekcją lub bez... Okrasić wszystko wielką miłością i tak zaintrygować wielkich producentów, by zabrali się za scenariusz zatrudniając gwiazdy z USA.
Genialny scenariusz można z tego zrobić a zakończyć mocnym akcentem np zabójstwem PA. ?
Hit gwarantowany a do Gdańska zjeżdżaliby się ludzie chcący zobaczyć nie tylko Drzwi Bramy Nizinnej...- 3 3
-
2020-07-03 13:30
gdzie podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN? (2)
Dla przypomnienia: Po długotrwałym oblężeniu Gdańska przez wojska napoleońskie w roku 1807 podpisany był pokój w Tylży (dziś Sovietsk k/Kaliningradu). Skutkiem tego w latach 18071814 istniało Wolne Miasta Gdańsk (Ville libre de Dantzig).
Kilka lat temu, tuż przed remontem Bramy Nizinnej na skrzydłach bardzo dobrze zachowanych dębowych, masywnych wrót zamykających oba wjazdy można było odczytać nazwiska i liczne napisy w języku francuskim wycięte nożykiem w drewnie przed ponad dwustu laty. Musiały być pozostawione na pamiątkę przez żołnierzy napoleońskich. Oczywiście nie o te francuskie inskrypcje tu przede wszystkim chodzi.
Te piękne masywne wrota (były nadal w bardzo dobrym stanie technicznym) były osadzone pod Bramą Nizinną przed ich demontażem. Autor napisał, że remont bramy ukończono w w 2016. Czy zapomniano je przywrócić?
Drogi Redaktorze proszę ustalić i napisać czytelnikom kiedy zabytkowe kilkusetletnie wrota zostaną ponownie zainstalowane na swoje właściwe miejsce w Bramie Nizinnej ?
Chodzi tu o piękno starego Gdańska i szacunek dla jego historii. Mam nadzieję nie była to decyzja administracyjna podjęta ad hoc, a zabytkowe wrota zostaną przywrócone.- 12 1
-
2020-07-03 13:34
Pisałem o drzwiach kilka stron wstecz -
i komuś odpwiedziałem: Są w magazynach konserwatora, spaliny je niszczyły.
- 2 1
-
2020-07-03 13:46
Są zabezpieczone w pracowni konserwatorskiej.
Wrócą na swoje miejsce po zamknięciu dla ruchu bramy.
- 2 1
-
2020-07-03 13:53
to że Bartosiewicz po skandalach i niegospodarności z Palmiarnią
ale i wielu innych, choć choćby fatalna realizacja falochronu w Brzeźnie, fatalne, tandetne rewitalizacje (Łąkowa, Wajdeloty, Bogusławskiego) jest jeszcze w DRMG to kosmos.
- 9 5
-
2020-07-03 14:32
Pod Zrębem woła o pomstę
przy okazji prac remontowych nowego objazdu Bramy Nizinnej zainteresujcie się odcinkiem między Dolną Bramą, a ul. Pod Zrębem. Dół za dołem i same wyboje
- 11 2
-
2020-07-03 15:00
A mury zabytykowej bramy kolejowej zostana czy nie?
A mury zabytykowej bramy kolejowej zostana czy nie?
- 7 1
-
2020-07-03 15:19
(1)
Zaraz konserwator-szkodnik zablokuje decyzję o budowie drogi.Blokuje wszystko co korzystne dla Gdańska.
- 6 11
-
2020-07-03 22:38
Ciebie tródno pomylić
chyba że z kamieniem polnym.
- 2 0
-
2020-07-03 15:53
I jak zawsze
Na drogę 10 milionów zawsze się znajdzie, na alternatywy kasy brak.
A nieświadomi niczego mieszkańcy będą stać w korkach, dusić się w spalinach oraz kurzu i będą zadowoleni jak to miasto się pięknie rozwija.- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.