• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus hybrydowy w Gdyni. Jest doskonały, ale drogi

Michał Sielski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu. Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu.

Ekologiczny, cichszy i przede wszystkim tańszy w użytkowaniu jest testowany w Gdyni autobus Man Lion's City Idas. Na razie jednak Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej go nie kupi, bo jest za drogi.



Czy spółki przewozowe powinny kupować ekologiczne autobusy?

Autobus ma napęd hybrydowy, czyli spalinowo-elektryczny. Gdy hamuje, wytworzona podczas hamowania energia elektryczna jest magazynowana w zasobniku "ultracap". Potem służy do napędzania silnika elektrycznego.

Gdy autobus jedzie "na prądzie", silnik spalinowy jest automatycznie odłączany. Energia zmagazynowana w zasobniku pozwala na nie włączanie silnika spalinowego na krótszych trasach oraz przy ruszaniu. Dzięki temu autobus jeździ ciszej i emituje mniejszą ilość spalin.

- Autobus spala najwięcej paliwa podczas ruszania. Dlatego w cyklu miejskim napęd elektryczny to doskonałe rozwiązanie - mówi prezes PKM Kazimierz Gałkiewicz.

W Gdyni jeżdżą już autobusy napędzane gazem,Sopocie nawet śmieciarka, ale na hybrydy jeszcze trochę poczekamy. Napędzany także prądem MAN jest tańszy w eksloatacji o 25-30 proc. od gazowych, ale o 45 proc. droższy.

- Kupimy go, gdy zwiększy się jego produkcja i spadnie cena. Pod względem ekologii testowany w Gdyni autobus byłby bowiem zdecydowanie najlepszy - podkreśla Kazimierz Gałkiewicz.

Hybrydowy MAN kosztuje ponad 1,6 mln zł, podczas gdy gazowe, jeżdżące po Gdyni Lion's City, nieco ponad 1,2 mln zł. Za jeżdżące po Gdańsku spalinowe Mercedesy Conecto LF i Conecto G w wersji dłuższej, ZKM zapłacił odpowiednio 723 tys. zł i 995 tys. zł.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • brawo, Gdynia zasługuje na wszystko co najlepsze!

    Serce rośnie jak widzę rozwój tego najnowocześniejszego miasta w Polsce! Duma pomorza

    • 4 7

  • To po testować

    skoro od początku wiadomo, że się go nie kupi?

    • 2 0

  • Każdy producent autobusów może wyprodukować hybryde z marszu

    bo autobus mu duży zapas miejsca.
    A firma MAN dla polskich odbiorców produkuje podobnie jak mercedes koszmarnej jakości pojazdy z korodujace zarówno wewnątrz jak i na zewnatrz a szyby w autobusach MAN to tradycyjnie akwaria wypełnione woda i to już po 1 sezonie :-).

    • 2 2

  • Wszystko fajnie, ALE.

    Tak dużo mówi się o ekologiczności hybryd czy smochodów całkowicie elektrycznych. Tyle spalin mniej! Tylko, że jest to lobbing firm je produkujących, którzy jeszcze opłacają ekologów. Ale nikt nie powie o tym, że późniejsza utylizacja akumulatora jest dużo bardziej szkodliwa dla środowiska niż produkowanie spalin przez zwykły samochód przez 50 lat.

    • 6 0

  • co wy macie do tego tarcia?

    po prostu pojazd ma nietypowo duże koło zamachowe, na obwodzie którego zamocowano kilka kotów. ot i cała tajemnica :o)

    • 4 0

  • Totalną głupotą jest dzisiaj szukanie rozwiązania w napędzie hybrydowym

    Najlepszym i TANIM rozwiazaniem jest autobus z silnikiem o zapłonie iskrowym
    zasilanym gazem. Tanie silniki w eksploatacji i tanie paliwo.
    Dzisiaj koszt paliwa ON to 24l x 5,5 =132 zł. Koszt gazu 32 l x 2,80=89,60zł.
    Ale najlepiej wydaje się dużą kasę bo "wziątki" są dużo wieksze i można opowiadać bzdury o nowoczesnosci.
    Hybrydy tak ale za 20 lat.

    • 4 1

  • A co z naprawami tego gluta. Na bank ma akumulatory, których wymiana będzie (3)

    kosztowała 1/4 ceny autobusu. A przy takich przebiegach jak one trzaskają to nastąpi to baaardzo szybko.

    • 3 2

    • (1)

      Na bank ma superkondensatory baaaaaaardzo trwałe

      • 0 1

      • Te kondensatory sie teraz po polsku nazywaja "zasobniki" :)

        Tak przynajmniej jest w artykule, zasobniki "ultracap"

        • 0 0

    • A na serwis będą jeździć na lawecie do Berlina.

      ...

      • 0 0

  • why not solaris!?

    skoro man jest za drogi to dlaczego nie dogadac sie z solarisem... nawet skandynawia z nich korzysta... i jezdza na gazie!:)

    • 1 0

  • Uroczy. Ale sprawia wrażenie, że mógłby się przewrócić w razie gwałtownego hamowania. (7)

    Ten garb stawia opór powietrza. Nie wiem, czy aby nie powoduje większego zużycia energii niż ilość którą pozwala zaoszczędzić zastosowana w nim technologia.

    • 1 7

    • Stary satyr (5)

      Najmniej szkodzą przyrodzie samochody, gdyż w każdym samochodzie siedzi tylko po jednej osobie. Im więcej samochodów tym lepiej. Tym mniej autobusów, pociągów i rowerów. Tym lepiej dla przyrody. Poza tym budowa infrastruktury drogowej przez lasy i tereny cenne przyrodniczo wpływa na ochronę przyrody, gdyż nikt już nie będzie wysypywał gruzu i śmieci do lasów, bo jak? Wysypie na autostradę?

      • 4 1

      • Zanudziłeś mnie na śmierć tym hipisowskim jęczeniem. Zresztą, czy ja tutaj krytykuję transport publiczny? (4)

        Podaj no cytat, łaskawco. Moje pytanie podyktowane jest niepewnością, czy oszczędność benzyny nie jest iluzoryczna.

        • 1 1

        • Stary satyr (3)

          Jakie hipisowskie jęczenie? Gdzie tu hippiesi? Gdzie Rzym, a gdzie Krym? Przecie mi chodzi o to by ludzie wyłącznie jeździli samochodami. Wyluzuj kolego. Ropa się nigdy nie skończy. A ocipenie globalne to wymysł ekolewaków w stylu Dalajlamy

          • 0 2

          • Ponawiam pytanie: W którym miejscu skrytykowałem ideę transportu zbiorowego? (2)

            Nigdzie. Spytałem, czy oszczędność energii nie jest iluzją.

            • 2 0

            • Stary satyr (1)

              Ależ ja nie mówię, że skrytykowałeś. To ja krytykuję transport publiczny jako lewackie i ekoterrorystyczne zło

              • 0 1

              • Obrażasz mnie sugerując, że nie potrafię rozpoznać kpiny.

                • 1 0

    • opory

      przy małej prędkości wpływ oporu powietrza nie będzie mocno istotny. Wydaje mi sie, że masa akumulatorów i dodatkowego układu napędowego sa wiekszym problemem. Poza tym, jak wiele osób zauważa, akumulatory nie są wieczne, są drogie, a ich utylizacja jest kosztowna i niezbyt ekologiczna. "Gazobusy" wydają sie obecnie najrozsądniejsze.

      • 0 0

  • W Poznaniu mają jedną hybrydę

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane