• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus hybrydowy w Gdyni. Jest doskonały, ale drogi

Michał Sielski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu. Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu.

Ekologiczny, cichszy i przede wszystkim tańszy w użytkowaniu jest testowany w Gdyni autobus Man Lion's City Idas. Na razie jednak Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej go nie kupi, bo jest za drogi.



Czy spółki przewozowe powinny kupować ekologiczne autobusy?

Autobus ma napęd hybrydowy, czyli spalinowo-elektryczny. Gdy hamuje, wytworzona podczas hamowania energia elektryczna jest magazynowana w zasobniku "ultracap". Potem służy do napędzania silnika elektrycznego.

Gdy autobus jedzie "na prądzie", silnik spalinowy jest automatycznie odłączany. Energia zmagazynowana w zasobniku pozwala na nie włączanie silnika spalinowego na krótszych trasach oraz przy ruszaniu. Dzięki temu autobus jeździ ciszej i emituje mniejszą ilość spalin.

- Autobus spala najwięcej paliwa podczas ruszania. Dlatego w cyklu miejskim napęd elektryczny to doskonałe rozwiązanie - mówi prezes PKM Kazimierz Gałkiewicz.

W Gdyni jeżdżą już autobusy napędzane gazem,Sopocie nawet śmieciarka, ale na hybrydy jeszcze trochę poczekamy. Napędzany także prądem MAN jest tańszy w eksloatacji o 25-30 proc. od gazowych, ale o 45 proc. droższy.

- Kupimy go, gdy zwiększy się jego produkcja i spadnie cena. Pod względem ekologii testowany w Gdyni autobus byłby bowiem zdecydowanie najlepszy - podkreśla Kazimierz Gałkiewicz.

Hybrydowy MAN kosztuje ponad 1,6 mln zł, podczas gdy gazowe, jeżdżące po Gdyni Lion's City, nieco ponad 1,2 mln zł. Za jeżdżące po Gdańsku spalinowe Mercedesy Conecto LF i Conecto G w wersji dłuższej, ZKM zapłacił odpowiednio 723 tys. zł i 995 tys. zł.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Hybrydy to tylko ekologiczny chwyt reklamowy

    To sie zupełnie nie opłaca. Ciekawe ile kosztuje wymiana akumulatorów, bo przecież trzeba je co kilka lat wymieniać. Pewnie tyle co nowy Solaris Urbino. Cena autobusu hybrydowego nigdy się nie zwróci.

    • 1 0

  • tylko się psuje, hahaha :)

    moje dzieciaki chciały się w sobotę przejechać, ale okazało się, że autobus nie pojedzie, bo się zepsuł.....

    • 0 0

  • Na czym jedzie komunikacja miejska? Na 50% deficycie, który musi pokryć samorząd.

    ...

    • 0 0

  • Darmowe bilety,

    MZK.powinni zniesc darmowe bilety dla emerytów.Coraz mniej jezdzą trajtkami ludzie którzy mają placic bilet pełnoplatny,dlaczego ?Trojlebusy i autobusy są oblegane przez emerytów we wszystkich godzinach,co niestety wiąze sie z ich strony z brakiem kultury wobec ludzi którzy pracują.Druga sprawa to, napewno budzet MZK wzróslby, i napewno było by stac na kupno takich HYBRYDOW.Pozdrawiam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane