• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus linii R "na żądanie" pod Urzędem Skarbowym? Miasto mówi "nie"

Szymon Zięba
10 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Uruchomienie warunkowego przystanku I Urząd Skarbowy dla autobusów linii R nie spotkało się z aprobatą Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Uruchomienie warunkowego przystanku I Urząd Skarbowy dla autobusów linii R nie spotkało się z aprobatą Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Nie będzie warunkowego przystanku "I Urząd Skarbowy" w GdyniMapka dla autobusów linii R. Mimo postulatów mieszkańców urzędnicy negatywnie oceniają taki pomysł, zwracając uwagę m.in. na pospieszny charakter połączenia oraz infrastrukturę przystanku.



Czy przekonują cię argumenty urzędników?

Propozycja zmiany w kursowaniu linii R to pokłosie uruchomionej w sieci petycji. Autor zauważa, że przystanki w ścisłym centrum Gdyni to "Armii Krajowej", a potem dopiero "Hala" - ten przystanek jest oddalony od poprzedniego o blisko 1 km. Niezależnie od tego podobne argumenty podnosili inni mieszkańcy miasta, którzy zwracali się w tej sprawie do naszej redakcji.

- Warto, aby linia R zatrzymywała się na przystanku, który i tak mija, a jest on pomiędzy wyżej wymienionymi. Przystanek nazywa się "I Urząd Skarbowy 01". Mogłoby to funkcjonować na zasadzie przystanku "na żądanie" - argumentuje pomysłodawca.
Jego zdaniem autobusowi zajmie zatrzymanie się w tym miejscu kilkanaście, może 20 sekund, a w ten sposób udałoby się np. rozładować ruch na przystanku przy hali...

- ... gdzie niejednokrotnie ciężko jest wsiąść czy wysiąść z autobusu z uwagi na tłum ludzi na "halowych" przystankach w godzinach szczytu - twierdzi nasz rozmówca.

Komunikacja w Trójmieście - rozkłady i informacje



Zauważa, że mimo iż linia R jest linią pospieszną, to i tak zatrzymuje się praktycznie na każdym przystanku, zarówno na Hutniczej, jak i na obrzeżach Gdyni (Dąbrowa/Kacze Buki).

- Tym bardziej dziwi fakt, że "erka" nie zabiera pasażerów z przystanku przy US w ścisłym centrum Gdyni, chociażby tylko w systemie "na żądanie" - stwierdza mieszkaniec Gdyni.
Przekazaliśmy powyższe uwagi gdyńskim urzędnikom. Jak się jednak okazuje, pomysł oceniają oni negatywnie.

Miasto jest "na nie". Dlaczego?



- Po pierwsze, co do zasady linia pospieszna charakteryzuje się ograniczoną liczbą zatrzymań w środku trasy, oferując krótszy czas przejazdu. Uruchomienie postulowanego przystanku nie spowoduje wydłużenia czasu przejazdu tylko o 20 sekund, jak pisze wnioskodawca, o czym szerzej dalej - podkreśla Hubert Kołodziejski, dyrektor zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Zaznacza on, że przywoływanie przykładu ulicy Hutniczej oraz dzielnicy Dąbrowa "nie jest adekwatne do sytuacji w ścisłym centrum Gdyni".

- Linia R obsługuje spory fragment ul. Hutniczej jako jedyna, a na kolejnym fragmencie linia 163 wspomaga ją jedynie w dni powszednie i to tylko w określonych godzinach - podkreśla.
Z kolei - jak wskazuje urzędnik - przystanki wzdłuż ul. Rdestowej usytuowane są przy dużych skupiskach gęsto zabudowanych budynków wielorodzinnych, a linia R zapewnia najczęstsze ich połączenie z centrum.

- W rezultacie z każdego z przystanków korzysta całkiem spora liczba pasażerów - mówi Hubert Kołodziejski.

Przeszkodą infrastruktura przystanku



Przeszkodą w uruchomieniu wspomnianego przystanku dla linii R jest również jego infrastruktura. Wprowadzenie zatrzymania autobusów linii pospiesznych na przystanku przy I Urzędzie Skarbowym objęłoby również linię Z.

- Obie te linie obsługują wyłącznie 18-metrowe autobusy przegubowe. Tymczasem przedmiotowy przystanek ma tylko jedno stanowisko, ze zbyt krótką krawędzią zatrzymania, by mogły tam stawać pojazdy kolejnych linii. Dodatkowe pojazdy przegubowe utrudniłyby korzystanie z tego przystanku w szczytach podaży usług, gdyż nie mogąc zmieścić się na nim za stojącym już autobusem innej linii, oczekiwałyby na pasie ruchu, przed skrzyżowaniem z ul. Wójta Radtkego, na możliwość wjazdu na przystanek po jego zwolnieniu przez inny pojazd - zaznacza dyrektor ZKM.
Jego zdaniem skutkowałoby to permanentną blokadą prawego pasa i mogłoby prowadzić do sytuacji niebezpiecznych - prób omijania autobusów przez samochody osobowe skręcające w prawo (wykonywania manewru skrętu ze środkowego pasa).

- Sytuacja taka wpłynęłaby więc wtórnie na wydłużenie czasu jazdy nie tylko dla autobusów linii R i Z - podsumowuje Hubert Kołodziejski.

Zobacz, jak trolejbus bez szelek pojechał na Pogórze. Materiał z ubiegłego roku.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • no na prawdę mają duży kawał z przystanku na Hali w obu kierunkach, albo na władka

    doszli, że jest na chylonce na hutniczej na żadanie Rki przy II US i jęczą

    • 23 1

  • Rzadko popieram urzędników ale tutaj mają rację.

    Albo to jest linia pospieszna albo nie. To jest komunikacja na większe odległości. Jak komuś nie pasuje to przesiadeczka na linie zwykłe. Jest ich dość.

    • 46 3

  • Niestety (1)

    Jak zwykle nic nie da się zrobić. To w tym mieście standard. 163 jeździ co godzinę, R to osobny bilet. Innych autobusów nie przewidujemy, bo po co mieszkańcy bez samochodu mają odwiedzać US. Niech idą piechotą przez całą Hutniczą. Zmęczą się to odechce im się wszystkiego.

    • 7 39

    • Ahhh czytanie ze zrozumieniem się kłania

      • 8 0

  • każdy by chciał mieć przystanek na wszelkie autobusy pod domem, to zrozumiałe (1)

    ale ten jest krótki, już teraz ledwo mieszczą się tam dwa autobusy i musza często czekać w kolejce. Zawsze można się po prostu przesiąść z R na 152 lub inny autobus, który staje przy US, na przystanku Armii Krajowej. Bez przerwy jakiś podjeżdża, zwykle nie trzeba czekać dłużej niż 2-3 minuty.

    • 115 5

    • Masz rację panienko.

      • 0 2

  • ale wiocha centrum (1)

    maja jeden km do przejscia i problem niech na kacze buki sie przeprowadza tujest jeden przystanek 137n itylko 800m linia najkrutsza w calej polsce i prawie pusto leci co 10min za podatki mieszkancow

    • 26 3

    • krótki masz również rozumek, cieciu.

      • 0 4

  • Pospieszna linia autobusowa....

    ....z osobną taryfy to przeżytek. Gdynia zaściankowa.

    • 9 9

  • R (2)

    A ja robię tak . Wsiadam na przystanku I urząd skarbowy w pierwszy lepszy autobus który podejdzie np 150 ,133,141..... jade nim 1 nim pod halę .czekam chwile i wsiadam w R.nie ma problemu i chodzic też nie trzeba tego kilometra jak jest mało czasu do odjazdu R .trzeba troszkę szybciej wyjść z domu i wszystko jest ok
    Jasne wygodniej by było gdybyś r się zayrzymywala no ale cóż.akoro nie to nie

    • 20 0

    • Jak już to 147, na 141 mozesz się nie doczekać :,-)

      • 8 0

    • Może jeszcze 114

      • 0 0

  • Już dawno te linie psuedopospieszne powinny mieć zmieniony charakter linii

    Co to za pospieszna, jak co chwila dokładają przystanki. Powinny mieć charakter linii przyspieszonej jak zrobiono to z liniami B i C w Gdańsku. Jednak jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi... o finanse, ponieważ wtedy miasto musiałoby więcej dopłacać, co uszczupliło by budżet ZKM, a ten z kolei musiałby robić cięcia na innych liniach. Tylko już nie dokładajcie tych przystanków.

    • 10 3

  • Fajnie, że miasto się rozwija (2)

    Kiedyś była tu taka bieda, że wstyd pokazywać cokolwiek w Gdyni. Sam dworzec odstraszał swoim wyglądem. Teraz, kiedy wymieniono oświetlenie, elewację dworca i nawierzchnię przed budynkiem, mamy zupełnie inaczej.
    Dobrze również, że zniknął budynek Gemini przy Skwerze Kościuszki. Przecież to był jakiś horror. Ten kicz zupełnie nie pasował w tym miejscu.
    Natomiast teraz, kiedy mamy wiele możliwości i duży wpływ na wygląd miasta, powinniśmy to wykorzystać. Wiem, że nie będzie to łatwe. Szczególnie w czasach kiedy przyszła pandemia.. ale mam nadzieję, że wspólnymi siłami da się uratować tę tkankę miasta i zieleń, bo właśnie zieleni brakuje obecnie w Gdyni.
    Bardzo cieszę się również, że po wielu latach zmodernizowano Plac Dworcowy w Chyloni. To, jak wyglądało tam jeszcze przed remontem to jakiś horror. Kompletny nieład, samochody parkowały jak tylko się dało, słupy oświetleniowe były w obrzydliwym stanie, nawierzchnia też fatalna.
    Dziś jest zupełnie inaczej. Wszystko dzięki inwestycjom i wielkim remontom, które w Gdyni można zauważyć m.in. na ulicy Opata Hackiego.
    Ci wszyscy, którzy narzekają na władze i radnych miasta Gdyni nie mają pojęcia jak bardzo miasto zmieniło się na przestrzeni chociażby 5 lat. Tacy ludzie widzą tylko własny czubek nosa.
    Amen

    • 6 10

    • Chyba się zmęczyłeś...

      ... pływaniem na olimpijskiej pływalni, że takie brednie wypisujesz. Chyba, że masz na myśli tego typu zmiany, że 5 lat temu radny działki miejskiej nie miał, a teraz siup i już ma :)

      • 2 1

    • Laurka pochwalna to chyba wg najlepszych wzorców w stylu południowo koreanskim

      • 2 0

  • R-ka jest pośpieszną linią tylko jeśli chodzi o cenę biletów (1)

    Od strony Karwin i Wielkiego Kacka powinna omijać przystanek "Lidzka" - najgorzej zorganizowany przystanek z tunelem nie wiadomo po co. Z-ka jakoś może omijać wszystkie przystanki od PKM do pl. Górnośląskiego. Teraz jeszcze dodano przystanek przy skręcie z Wielkopolskiej w aleję. W efekcie zysk czasowy w stosunku do trolejbusów do 2-3 minuty.

    • 26 0

    • W ogóle gdyńskie linie pospieszne są już dawno przereklamowane, jedyną taką trzymającą poziom jest Z ewentualnie X.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane