• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • przecież to ma kierowcę

    więc jaka przyszłość?

    • 2 1

  • Kupujcie Niemieckie Autobusy bo Trzeba Wspierać Niemiecką Gospodarkę i Budować Wielkie Silne oraz Bogate Niemcy

    • 3 1

  • kupowac wszszystko co Niemieckie

    • 0 4

  • kolejny niemiecki produkt

    rozwijamy wszystkie gospodarki świata tylko nie nasza polska, wstyd

    • 3 1

  • gdansk nigdy tego nie kupi przeciez hahahhahahhahah wiocha

    • 0 1

  • Dziwacznie piszesz redktorku: Zwykli pasazerowie.

    Oni sa celem dla transportu wiec nie sa zwykli bo bez nich transport autobusowy by nie istnial. Piszesz kiepsko.

    • 0 1

  • I tak zaraz zostanie zdemolowany przez januszy, brajanki, dzesiki i karyny wraz z Grażynami. Po co kupować nowe. Dawać stare bo lud i tak niczego ani nikogo nie szanuje

    • 1 3

  • Trzeba odjąć jeszcze dojazd

    z/do zajezdni. No i mamy realny przebieg na trasie. Czyli krótki

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

    Pojazd przyszłosci ? Te autobusu od wielu lat jezdza w zachodnich miastach a od niedawna w Polskich! (1)

    • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

      Dokładnie

      Stara technologia

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

    A w jakim okresie (1)

    taki chociaż jeden pojazd się z "amortyzuje" ???
    Wszyscy podniecają się, że ten nowy to nie emisyjny...Mi tam żadna emisyjność nie przeszkadza ,a ważne aby to to jechało co jeżdzi na codzień i w granicach (+- 1,5 %odchyłki) rozkładu jazdy. Autobusy jak mają już normę Euro 5 lub Euro 6 to już nie kopcą (Solaris, mercedes Citaro,MAN itp.). Dzieli je od Jelczy 023 , Jelczy Berlietów PR 110 oraz Autosanów H 9/07 i Ikarusów Z 260/280 co najmniej epoka lodowcowa....
    Martwi mnie susza.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane