• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

    Sami też możemy

    Nie potrzebujemy Niemców do tego, żeby nam autobusy budowali. Uczmy się wspierać nasze, bo jak będziemy bezgranicznie pozwalać na odpływ kapitału, to tu nigdy dobrze nie będzie.PS a w autobusie to najważniejsze, by było czysto i spokojnie. Nic więcej nam nie trzeba.

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

    Trojlebusy indukcyjne to przyszłość...

    Mamy przecież trajtki wyposażone w baterie dzięki nim po za trakcją elektryczną są w stanie przejechać 15Km. Po powrocie na trakcję rozpoczyna się proces ładowania i normalna jazda. To dopiero jest super Eko. Nie dajmy sobie wciskać przestarzałej niewydajnej technologii. Zgłaszam stanowczy sprzeciw. Można by popracować nad trakcją indukcyjną dla trajtków.

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prezentacja autobusu elektrycznego w Gdyni

    Bezemisyjny???

    Pojazd bezemisyjny??? A Webasto w jaki sposób działa??? Niestety na ropę:)

    • 0 0

  • Brzydzę się siadać w komunikacji miejskiej

    Wszystko fajnie, tylko znowu te welurowe obicia siedzeń, trudne do utrzymania w czystości, z czasem robiące się niesamowicie obleśne. Fakt, widać, że od czasu do czasu fundujecie im pranie, ale w starszych autobusach aż śmierdzi od tych siedzeń. Nie lepiej zrobić takie, które można choćby codziennie na koniec dnia szmatą oblecieć i wyczyścić? Takie, których brud się tak nie czepia? Wystarczy, że usiądzie sobie "Pan Żur", a welurek capi i błyszczy nieczystościami do następnego prania. Ja osobiście w gdańskiej komunikacji nie siadam, choćbym z nóg padała...

    • 1 0

  • Elektryczny solaris

    solaris już dawno wprowadził do eksploatacji i produkuje takie autobusy

    • 2 0

  • Kiedy wreszcie będą polskie?

    Dlaczego nie jeździmy autobusami polskiej konstrukcji, produkowanymi w polskich fabrykach?

    • 2 0

  • Dleczego ten?

    Dlaczego niemiecki?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane