- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (408 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (248 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (49 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (153 opinie)
- 5 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (53 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (61 opinii)
Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach
Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.
- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?
Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.
Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.
Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.
Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".
Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.
- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.
Dofinansowanie ma zamortyzować koszty
Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).
Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.
- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.
Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów
Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.
Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-12 10:45
Szkoła pieniędzy (11)
Szkoda pieniędzy na takie zakupy. Technologia autobusów elektrycznych jest daleka od doskonałości. Trzeba poczekać aż wejdą na rynek bardziej efektywne rozwiązania. Miasto ma ograniczone środki a potrzeby są duże. Można lepiej spożytkować środki finansowe
- 125 14
-
2023-12-13 02:30
Polecam powròt do tramwajòw...
konnych. Będzie jeszcze taniej.
- 1 1
-
2023-12-12 14:04
Na tym właśnie zarabiają różnej maści eko aktywiszcza.
- 12 3
-
2023-12-12 13:25
Tak liczą pieniądze urzędnicy.
Koszt przejechanego kilometra spadnie bo dostaną dotację.
Pieniążki z dotacji to skąd? Z nieba? Nie z budżetu państwa czyli naszych podatków.- 17 2
-
2023-12-12 13:13
To zmień ustawę o elektromobilności z 2018 roku
- 4 5
-
2023-12-12 11:21
Pełna zgoda ale rozumiesz koledzy z Niemiec wyprodukowali tego badziewia tyle że ktoś musiał to wziąć. No i wzięli do Gdańska. (6)
- 19 7
-
2023-12-12 20:12
Misiek, te autobusy produkują Polacy w Starachowicach
Brak ci podstawowej wiedzy, a wystarczyło o to zapytać wujka Go.gle
- 1 1
-
2023-12-12 15:19
(1)
Yhy, jasne, MAN produkuje autobusy niczym gwoździe i potem czeka kto je od nich kupi. I jeszcze wpływa na ogłaszających przetargi, aby to jego właśnie produkty wygrywały.
- 5 1
-
2023-12-13 02:33
Może przedstaw...
dowody co ?
- 0 0
-
2023-12-12 13:26
ZTM powinien sobie przy siedzibie postawić wiatraki :)
- 14 1
-
2023-12-12 13:19
Fajnie, tylko autobusy są produkowane na zamówienie. (1)
- 8 3
-
2023-12-12 16:16
Tak jak każda fabryka. Pytanie jakim trzeba być d.... żeby taki szmelc z Niemiec zamówić.
- 3 3
-
2023-12-20 09:59
Ale wiecie, ze
póki mamy prąd z węgla, to te autobusy nie rozwiązują żadnego problemu, za to tworzą kilka nowych?
- 4 0
-
2023-12-12 11:33
Niech nagrzewają wnętrze przy podpiętym zasilaniu (3)
Potem już tylko wystarczy utrzymywać temperaturę. Mam nadzieję, że nie używają drutu oporowego, tylko stosują energooszczędny wymiennik ciepła, jak Tesla
- 16 11
-
2023-12-12 13:45
Jak nie możesz uruchomić autobusu podpiętego do ładowarki
- 5 0
-
2023-12-12 13:35
Ja bym pozakładał kozy na drewno. Komin
z nierdzewki, a popiołem można spać śliskie chodniki. Takie ogrzewanie w kamperach na dalekiej północy to norma.
- 11 0
-
2023-12-12 12:32
No rewelacja
Nagrzej sobie chatę kopciuchem na ful a następnie podgrzewaj elektrycznie otwierając co 2 min wszystkie okna na oścież
- 10 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.