• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (375)
Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny. Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny.

Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.



Czy miasto powinno kupować już wyłącznie autobusy elektryczne lub wodorowe?

Władze Gdańska i spółki GAiT nie ukrywają, że z dziennikarzami chciały się spotkać kilka tygodni wcześniej, zaraz po pierwszych doniesieniach mediów o kłopotach z nowym taborem. Konferencję jednak odwołano, by w warunkach zimowych zebrać więcej danych i przekazać je mediom.

- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych. Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych.

Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?



Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.

Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.

Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.

Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".



Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.

- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.

Dofinansowanie ma zamortyzować koszty



Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).

Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.

- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.


Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów



Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.

Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.

Miejsca

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • (16)

    To lansowanie pseudoeko nic nie da...prawda jest taka że produkcja utylizacja i eksploatacja tych autobusów nie zmienia kompletnie nic w ekologii ba nawet jest dla niej bardziej szkodliwa...

    • 105 11

    • Ale POtomkowie (1)

      IG Farben dostają naszą kasę z tzw unii. I o to chodzi. Ta kasa ma wrócić do krzyżaków.

      • 19 6

      • Potomkowie IG Farben na spółkę z w sporej części niemieckim Orlenem próbują żałośnie pchać ludziom wodór.

        Więc kompletne pudło.

        • 3 10

    • No nie wiem (2)

      Jednak w czasie użytkowania nic nie emituje.

      • 3 8

      • Emituje (1)

        Pan "dziennikarz" nie napisał że podkręcono piec zasilany dieslem do ogrzewania wnętrza

        • 9 4

        • W którym miejscu to napisał?

          • 1 7

    • 'czerwona fala' w Gdańsku (7)

      To może wreszcie Gdańsk zrobi coś z 'czerwona falą', którą funduje kierowcom prawie na każdych swiatłach o kazdej porze dnia i nocy ?
      To na pewno poprawiłoby zasiegi autobusów elektrycznych.
      p.s.
      Dlaczego Tristar nie działa ?

      • 9 0

      • (6)

        Tristar nie powoduje, że na twojej trasie zawsze będzie zielone

        • 0 4

        • Będziesz miał zielone dopóki nie zmienisz kierunku jazdy. (4)

          Jeden warunek - trzeba jechać nieco poniżej limitu i nie dać się zablokować komuś kto musi zdążyć na czerwone.

          W praktyce - wykonalne w dzień tylko jednośladem, przeciskając się między samochodami na skrzyżowaniu, albo samochodem w nocy.

          • 1 4

          • (3)

            Gwarantuję, że na Morenie tego nie uzyskasz, nawet jednosladem.

            • 0 0

            • Całą Rakoczego, potem Łostowicką? Spoko. (2)

              Bulońską do góry też się da. Jeżeli dokładnie nie trzymasz prędkości, zatrzymasz się na początku Adamowicza, ale tam do Jabłoniowej już masz znowu cały czas zielone.

              W dół podobnie - czasem się zdarzy stanąć przed skrzyżowaniem z Myśliwską.

              Jaśkowa - tu nie wiem, bo przez ten kocioł nie idzie się jednośladem przecisnąć i stoję grzecznie w korku :)

              • 0 1

              • (1)

                "Całą Rakoczego, potem Łostowicką? Spoko. " - to zaledwie uamek Moreny. Spróbuj przejechać od Carrefura do Ronda DeLaSalle. Przynajmniej 3-4 przystanki gwarantowane. Nawet w niedzielę o 8.00

                • 0 0

              • Nie da się przejechać Moreny bez zmiany kierunku ruchu.

                Geometrii ulic nie oszukasz.

                • 0 1

        • Słyszałem od ludzi 'którzy znają ludzi', że Tristar jest wyłączony, ponieważ nie ma kompetentnej ekipy, która mogłaby z nim pracować.

          • 1 0

    • czerwona fala na drogach Gdańska (1)

      To może wreszcie Gdańsk zrobi coś z 'czerwona falą', którą funduje kierowcom prawie na każdych swiatłach o kazdej porze dnia i nocy ?
      Dlaczego Tristar nie działa ?

      • 4 2

      • Jak powiedzieć "ciągle przekraczam dozwoloną prędkość" nie mówiąc "ciągle przekraczam dozwoloną prędkość" :)

        • 1 1

    • Zmienili ustawienia...

      Każdy kto się zna na bateriach wie, że niemożliwie jest zwiększenie zasięgu w ten sposób. Pewnie zwiększyli limit ładowania co skutkuje mniejszą żywotnością baterii...

      • 2 0

  • Te autobusy to kompletna niegospodarnosc (4)

    Ale przynajmniej są. FALI nie ma , a pieniądze zostały wydane. Miała być już w roku 2021. Teraz zastanawiają się jak to ma działać. W związku z tym mam pytanie. Czy NIK przygląda się sprawie ? A może inne sluzby na 3 litery ? Bo przecież to ociera się o gruby przekret. Po co jest ta spółka innobaltica ? Nic nie robią a grube pensje lecą.

    • 92 8

    • > Po co jest ta spółka innobaltica ? Nic nie robią a grube pensje lecą.

      Sam sobie odpowiedziałeś/-aś.

      • 17 1

    • Zaraz nie będzie

      firm na trzy litery

      • 3 3

    • To może wreszcie Gdańsk zrobi coś z 'czerwona falą', którą funduje kierowcom prawie na każdych swiatłach o kazdej porze dnia i nocy ?
      To na pewno poprawiłoby zasiegi autobusów elektrycznych.

      • 2 1

    • i co z tego że są, skoro to bubel???

      • 1 0

  • Gdańsk stać na takie fanaberie (4)

    Pan zapłaci, pani zapłaci. Wszyscy zapłacimy.

    • 91 7

    • Urzędnicy powinni ze swojej kieszeni pokrywać określony procent (czy nawet może wystarczy promil) kosztów ich decyzji. Błyskawicznie by się okazało, ile z nich okazałoby się zbędnymi.

      • 15 0

    • Tylko żaglobusy mają przyszłość nad morzem.

      Trzy żagle i śmiga jak Dar Pomorza

      • 7 0

    • Fanaberie ?

      Słyszałeś o ustawie o eletromobilności ?
      Obowiązuje od 2018 roku .......

      • 1 7

    • Przyszłość

      To chyba lepiej płacić w podatkach niż w zdrowiu, tak? Czy może trójmiasto.pl jest pełne szurów anty-ekologicznych nie wierzących w globalne ocieplenie?

      • 0 2

  • Gienek hamuj silnikiem, silnikiem (3)

    • 46 3

    • A nie nogom? :)

      • 4 0

    • Dynamicznie, Gienek, dynamicznie!

      Odzyskuj całą energię!

      • 0 0

    • Genek, nie żaden Gienek

      • 1 0

  • Dlaczego (2)

    ja temu Panu nie wierzę ?

    • 89 3

    • i tak to będą forsować - tak jak te wiatraki głupie

      we Francji teraz afera bo okazało się, że pod grupą wiatraków zbiera się ponad tysiąc martwych ptaków rocznie - a mimo starannej cenzury ktoś puścił farbę i informacja rozeszła się po ludziach.
      A w Chinach co tydzień dwie nowe elektrownie węglowe - by sprostać zamówieniom na eko-szajs.

      • 4 1

    • Bo masz instynkt samozachowawczy. A do tych ludzi naprawdę z dystansem i silnie ograniczonym zaufaniem.

      • 1 0

  • Mam koncepcję usprawniającą (23)

    Baterie osiągają najbardziej optymalne wyniki zużycia wtedy, gdy autobus stoi wyłączony w zajezdni. Trzeba zrezygnować więc z puszczania ich na trasę, a wtedy będzie najbardziej ekologicznie i energooszczędnie. Taką mam koncepcję.

    • 179 21

    • Tym powinien NIK się zająć. (20)

      Jak można wydać 4mil.na jeden autobus z Niemiec jak można za połowe tej sumy mnieć naszego Solaria z większym zasięgiem ?

      • 27 6

      • Solarisa, który ostatecznie będzie kosztował parę milionów więcej przez koszt paliwa?

        Tak, to by była "gospodarność".

        • 3 17

      • A patriota słyszał o przetargach i zamówieniach publicznych?

        Piszesz bzdury, no i masz anty niemiecką fobie jak jeden niechlujny facet z Żoliborza.

        • 8 14

      • Naszego Solarisa? To już od dawna nieaktualne. One są obecnie hiszpańskie. (12)

        Polskich porządnych autobusów już nie ma. Co najwyżej montowane w Polsce.

        • 9 2

        • Najważniejsze że są dużo lepsze od Niemieckich złomów. (11)

          Oszuści z Niemiec oferowali pojazdy o zasięgu 300 do 400 km na jednym ładowaniu.
          Problem w tym że ta wyższa wartość jest dla Niemieckiego złoma nie osiągalna.
          Jak przeszkolą dodatkowo kierowców i skierują je tylko na wybrane trasy to z trudem przekroczą 300 km.
          Czyli nawet ta wartość jest nie osiągalna gdyby nie kierować Niemieckiego wraka na wybrane trasy na których mogą przekroczyć minimum.
          Słabe te Niemieckie złomy.

          • 9 6

          • Mówisz o tych Solarisach, co to się rozsypały przy próbie przejazdu do Warszawy? (10)

            Taaak, widać jakość :D

            • 3 6

            • Tylko solarisy (1)

              Tylko te solarisy co nie które to miały niby już po około 20 lat.

              • 4 1

              • Ale przecież teraz się nie robi samochodów jak kiedyś, tamte są lepsze :)

                • 1 5

            • (2)

              Rozsypał się jeden Solaris i jeden Man. Także zła teoria.

              • 3 0

              • Awarie pojazdów nawet nowych były są i będą. Ale oszustwem producenta jest w dane techniczne wpisywanie kłamstw. (1)

                Te pojazdy w 100 % sprawne w mieście nie są wstanie przejechać 300-400 km tylko ich zasięg jest max 300 km i to jak autor pisze na wybranych liniach nie na wszystkich. Trzeba tym Niemieckim pojazdom zorganizować dobre warunki by były w stanie przejechać 75% tego co nakłamał producent.

                • 0 0

              • A skąd pewność że Solaris też nie nakłamał?

                • 0 1

            • Nie pisałem o Solarisach tylko o szmelcu Niemieckiej produkcji który jest droższy pod każdym względem. (4)

              A dodatkowo nie osiąga danych producenta bo Niemiecki producent ordynarnie kłamie.
              Te pojazdy co wiem od kierowców nigdy na jednym ładowaniu nie przejadą w mieście 400 km .
              Nie robią tego w Gdańsku nie robią i w Niemczech. To jest zwykłe oszustwo Niemieckiego producenta.

              • 2 0

              • W Niemczech ten sam autobus przejechał na teście 550km. (2)

                • 0 1

              • W laboratorium to może i 1000 km polecieć. Tylko że autobus miejski ma jeździć w warunkach miejskich a tam 300 km to max.

                • 0 0

              • Było z górki

                • 0 0

              • Bez pasażerów

                I przy ograniczonym ruchu na potrzeby testu

                • 0 0

      • (2)

        Przeczytaj dokumentację przetargową (jest jawna i dostępna w internecie), Solaris startował ale nie był lepszy.

        • 5 2

        • Man obiecywał zasięg pojazdów 300-400 km w rzeczywistości jest do osiągnięcie 50% tych wartości (1)

          75% na wybranych trasach czyli GAiT musi Niemieckie złomy użytkować w specjalnych warunkach by osiągnęły 75% tego co nakłamał Niemiecki producent. Czyli teraz do 10 pojazdów elektrycznych trzeba będzie dokupić jeszcze kilka spalinowych by mieszkańcy zimą nie pozostali na przystankach. A ty piszesz że wygrali przetarg?
          Bo nakłamali w dokumentacji przetargowej te pojazdy powinny na każdej linii robić 300-400 km w tym przedziale powinna być średnia a nie rekordowy przejazd.

          • 0 1

          • Jedno ładowanie na dzień miało być

            I jest tylko że autobusy nieraz ledwo jeden kurs robiły, w zasadzie proszę o info ile dziennie wożą pasażerów i czy nocne 1 ładowanie starcza na dzień jazdy?

            • 0 0

      • Für Deutschland (1)

        A samochód też masz polski?

        • 0 1

        • Japoński

          Nie kupuje kopciuchów od VW, bo mają wyrok w USA za oszustwa, na parkingach zlomuje się w USA kilka mln aut praktycznie nowych z oszukany i testami emisji.

          • 0 0

    • Brak koncepcji

      Po co takie komentarze, szkoda prądu i Internetu na to.

      • 0 2

    • Mniej więcej o tym mówi

      Tzn inaczej przeliczają postój z obciążeniem, czyli jak równoważnik kilometrów, kierowcy mają zakaz hamowania, jeżdżą jak na testach w diselgate toż to Niemcy, to tak ustawią test że wynik wyjdzie. Pamiętajmy że 90% tych Man jest w Chinach robionych

      • 0 0

  • Elektryki od....Makreli (3)

    • 49 11

    • bo to jest to słynne KPO - raptem kilka tys. na każdego obywatela

      a do tego większość to pożyczki, reszta to dotacje - ale na ściśle określony cel (niemieckie autobusy czy wiatraki) a w zamian za to zobowiązaliśmy się między innymi nałożyć podatek od aut czy wprowadzić strefy czystego transportu.

      • 6 3

    • Zbudowane w Polsce przez tania sile robocza

      • 1 0

    • Man płakał jak sprzedawał

      To ustawiają teraz ja VW w testach diselgate. Czyli próby np na trasach. Nocnych

      • 0 0

  • (1)

    Czyli kolejne góry publicznych dopłat aby użytkować tę ślepą uliczkę motoryzacji. Wspaniale.

    • 81 4

    • No ale beda tansze

      Dla mieszkanca... prawda?

      • 1 2

  • ...autobus bateryjny... (2)

    Co to za nazwa? Nie wygląda na prawidłową. Autobus akumulatorowy, elektryczny, ale bateryjny?

    • 37 4

    • przynajmniej mówią po polsku, a nie electric busy

      • 0 0

    • Bateria to zestaw ogniw.

      Czyli dokładnie to, co jest w autobusie :)

      • 0 0

  • (4)

    > Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii

    Tyle, że patrząc pod kątem zanieczyszczania powietrza spalinami, akurat w korkach elektryki mają jakikolwiek sens bytu.

    • 66 3

    • To się okazało, że nie mają. (1)

      Zasięg tych elektryków zwiększono przez to że wnętrze nie jest ogrzewane z baterii, a piecem spalinowym

      • 13 1

      • No tak, po co ogrzewać je chłodząc silnik. To by było zbyt oczywiste.

        Lepiej wymyślić sobie historyjkę z Webasto z Passata, bo to do Janusza trafia :)

        • 2 8

    • Czyli gdańskie "uspokajanie ruchu" jest anty-ekologiczne?

      Cóż za zaskoczenie. Kierowcy w ogóle nie mówili o tym wcześniej.

      • 1 0

    • Jak stoi w korku to oszczędza prąd

      Zatem może kilometrów mniej, ale powinien móc w korkach jechać dłuższy czas, a tu nie czy korek czy trasa to zmiany nie wytrzyma i stoi pod ładowarką i nie pracuje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane