• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (375)
Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny. Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny.

Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.



Czy miasto powinno kupować już wyłącznie autobusy elektryczne lub wodorowe?

Władze Gdańska i spółki GAiT nie ukrywają, że z dziennikarzami chciały się spotkać kilka tygodni wcześniej, zaraz po pierwszych doniesieniach mediów o kłopotach z nowym taborem. Konferencję jednak odwołano, by w warunkach zimowych zebrać więcej danych i przekazać je mediom.

- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych. Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych.

Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?



Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.

Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.

Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.

Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".



Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.

- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.

Dofinansowanie ma zamortyzować koszty



Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).

Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.

- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.


Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów



Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.

Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.

Miejsca

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Władze miasta tak mówią? Borawski tak mówi? Ha ha ha ha.

    Bardziej ekologiczna jazda i hamowanie silnikiem, ha ha ha.
    Na jak Piotruś tak mówi to na pewno tak jest, w mieście Serdeczności nie ma miejsca na krętactwa
    Oni naprawdę maja nas za i**otów.

    • 30 1

  • modyfikacja (2)

    jeżdżą szybciej i nie hamują

    • 4 0

    • (1)

      Powinni teraz podnieść limity pędkości w miescie do 80 km/h bo tak jest ekologicznie.

      • 2 0

      • Nie jest. Większa prędkość to większe spalanie.

        Minęły czasy wielkich silników, które paliły od groma na samo kręcenie wałem.

        • 0 4

  • grupa SPEED (2)

    od nowego roku będzie na sygnale konwojować te autobusy żeby nie wytracały prędkości

    • 12 0

    • To wcale niegłupie :)

      W końcu by była jakaś alternatywa dla kiśnięcia w korkach.

      • 0 0

    • O! I to jest właśnie ta wlasciwa metoda.

      • 0 0

  • Nic nie warci złodzieje

    jak w temacie

    • 8 0

  • Od kiedy zmiana trasy (na mniej wymagającą) i hamowanie silnikiem jest zmianą konfiguracji?

    • 17 0

  • Dlaczego zimą zasięg samochodów elektrycznych jest mniejszy? (1)

    Potwierdzają to ostatnie badania amerykańskiej organizacji Recurrent.

    W ujemnych temperaturach i to nawet kiedy mróz jest umiarkowany, zasięg aut na prąd potrafi spaść nawet o blisko 1/3.

    Łącznie przebadano ponad 7000 egzemplarzy i trzynaście różnych modeli użytkowanych w Stanach Zjednoczonych. Zasięg badano w temperaturze: dodatniej na poziomie 21 stopni Celsjusza; ujemnej między -1 a -7 stopni Celsjusza.

    W autach z silnikami spalinowymi generowane ciepło nagrzewa także pasażerów w kabinie.
    W elektryku do ogrzania kabiny wykorzystuje się osobne urządzenia grzewcze pobierające prąd z akumulatorów trakcyjnych.

    Jak przyjdzie zima z temperaturami -20 to trzeba w kurtce, czapce i rękawiczkach jeździć.

    • 15 0

    • Cytat z artykułu to prawda, twój złośliwy dopisek już nie

      "Jak przyjdzie zima z temperaturami -20 to trzeba w kurtce, czapce i rękawiczkach jeździć." - nieprawda, wystarczy skierować autobusy na krótsze trasy. W lecie odwrotnie - elektryczne na długie trasy, diesle na krótkie, bo po co przepłacać za paliwo. Poza tym policz dni z ostatnich kilku lat, w których była temperatura -20. Kilka lat temu było bardzo mroźno i było wtedy chyba -13.

      • 0 4

  • No i proszę cyk i wszystko działa no problem. Dobry piar. (4)

    No proszę, cyk i wszystko działa. No problem. Grunt to dobry piar. Wybory samorządowe w kwietniu.

    • 53 5

    • Szkolenie kierowców (3)

      tylko szkolenie kierowców pomogło :)

      • 6 5

      • Nie było żadnego szkolenia. Zmiana w oprogramowaniu pomogła i faktycznie mniej energii zużywają na tych samych trasach. Przestali też wysyłać te busy na zbyt długie zadania :).

        • 2 0

      • Zaprośili by jednego kierowce, co by sie wypowiedizał.

        Jak jest, bo politykom ludzie nie wierzą.

        • 5 0

      • Nie bylo zadnych szkolen

        • 1 0

  • Kłamią i tyle w temacie (3)

    Gait kazał ograniczyć wydajność bateri do 75 % a teraz czepiają się że tak mało kilometrów robią

    • 15 2

    • (2)

      Wolisz wierzyć trolom anonimowym z Bartoszyc :P włącz myślenie, poczytaj fachowe artykuły - elektromobilność to przyszłość

      • 3 10

      • Przyszłość to wodór chlopcze (1)

        • 2 4

        • Ty myślisz, że wodór się spala czy jak? xD

          • 2 0

  • Czekam tylko jak te autobusy będą stawać na drogach i blokować ulice (1)

    Kierowcy zostali przeszkoleni, ha ha ha, skąd macie fachowców? Jeszcze więcej zacznijcie narzucać to odejdziemy z pracy.

    • 13 2

    • Fachowcy

      Przecież "panowie" się wypowiedzieli że spośród kierowców wybiorą jednego który będzie szkolił pozostałych prawdopodobnie za "frajer" wraca stare-nowe,Ty wykonasz robotę,ja wezmę pieniądze !

      • 3 0

  • GAIT po zmianach personalnych może też lepiej dzialal

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane