• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy i trolejbusy bliżej PKM na Karwinach

Patryk Szczerba
1 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
  • Koncepcja przystanku PKM Stadion.
  • Propozycje rozwiązań na torach na przystanku PKM Karwiny.
  • Wygląd stacji PKM na Karwinach z ulicy.

Gdynia planuje zlikwidować pętlę na Karwinach zobacz na mapie Gdyni i sprzed marketu Tesco przenieść ją na planowany w ramach PKM Węzeł Karwiny zobacz na mapie Gdyni. Wydłużone przy okazji mają zostać trasy części linii. Zmiany mają umożliwić mieszkańcom jak najszybszą przesiadkę z autobusu na pociąg.



Czy budowa przystanków na Karwinach i przy stadionie zwiększy frekwencję w pociągach PKM?

Obecnie funkcjonujące w ramach linii PKM przystanki w Gdyni nie cieszą się jak na razie dużą popularnością. Według danych przewoźnika, od 13 grudnia 2015 roku, kiedy PKM weszła do rozkładu, do końca roku z przystanku w Wielkim Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych. Wiadomo, że promile z wsiadających to pasażerowie ZKM Gdynia. Powód jest prozaiczny: brak odpowiedniego skomunikowania.

Zainteresowanie ma nadejść

Miasto również nie ukrywa, że dopiero budowa nowych przystanków Stadion zobacz na mapie Gdyni oraz Karwiny zobacz na mapie Gdyni za kwotę 33 mln zł może dać szansę frekwencyjne statystki poprawić. Przystanek przy stadionie ma służyć przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców, ale też kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowej infrastruktury nie potrzeba. Chętni zmierzający na al. Zwycięstwa będą mogli się w to miejsce przedostać kładką.

Inaczej sytuacja wygląda na Karwinach, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Przy skrzyżowaniu powstanie przystanek, więc potrzebna jest jego przebudowa. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i buspasów.

Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu. Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu.
Tak duży węzeł nie może obyć się bez pętli autobusowej. Kiedy PKM zacznie zatrzymywać się na przystanku na Karwinach, pętli jeszcze nie będzie, ale jej powstanie w najbliższych latach jest pewne.

- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by zlikwidować w momencie jej powstania pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja w tym miejscu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Dla Chwarzna, Wiczlina i Dąbrowy

Brak pętli w dotychczasowym miejscu nie będzie oznaczał, że wysiadanie w okolicy sklepu nie będzie możliwe. Pozostanie tam przystanek, ale autobusy zamiast kończyć swój kurs przy sklepie w kilkuletniej perspektywie dojadą aż do węzła PKM Karwiny.

Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu. Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu.
Chodzi o linie 171 (jeżdżącą do Oliwy) oraz 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 zaczynają jazdę z dworca w Gdyni, przejeżdżając przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę. Jak zapewniają przedstawiciele ZKM, każda nowa linia uruchamiana w okolicy będzie kierowana na nową pętlę.

W praktyce, dzięki wydłużeniu kursów linii do węzła na Karwinach, pasażerowie z wymienionych dzielnic i miejscowości będę mieli ułatwiony dostęp do pociągów PKM. Obecnie trzeba przejechać całą ul. Wielkopolską i później w zależności od preferencji dotrzeć do Orłowa lub Redłowa. Można też wcześniej przesiąść się na autobus jadący w kierunku Sopotu ul. Sopocką.

Po wybudowaniu węzła i pętli zniknie konieczność dodatkowych przesiadek i skróci się czas przejazdu do sieci kolejowej. To może wreszcie zachęcić do korzystania z PKM nie tylko zmotoryzowanych mieszkańców, ale także pasażerów ZKM. Przy okazji warto zaznaczyć, że z dotychczasowych zapowiedzi przewoźnika wynika przy okazji, że zwiększenie liczby kursów będzie brane pod uwagę, ale dopiero po obserwacji ruchu w pociągach.

Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji. Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji.
Przystanki w 2017 roku, węzeł później

Przypomnijmy, że realny termin wybudowania dwóch gdyńskich przystanków PKM to 2017 rok. Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów.

Trwa weryfikacja wniosków. Wybrane firmy (mogą to być wszystkie) złożą konkretne oferty, zawierające cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Konkretny termin i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Budowa Węzła Karwiny to już zadanie Gdyni i potrwa dłużej. Na razie trwa procedura przetargowa na wybór projektanta. Miasto chce na to przeznaczyć ok. 5 mln zł. Rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec kwietnia. Dokumentacja projektowa pojawi się na biurkach urzędników najpóźniej za rok.

Miejsca

Opinie (108) 1 zablokowana

  • Zacznijmy od czytelnego rozkładu jazdy PKM (1)

    Tabele w .pdf, w dobie smartfonów, ta jakaś kpina.

    • 15 1

    • Fachowcy zatrudnieni w skm po znajomosci niczego innego nie potrafia

      • 0 1

  • Prima Aprilis? (1)

    • 4 4

    • też

      się zastanawiam,
      bo to jednak wygląda na żart

      • 3 1

  • PKM na Oksywie (2)

    A kiedy PKM na Oksywie?

    • 14 1

    • (1)

      Kiedy gdynianie zmądrzeją i wybiorą rozsądniejszych włodarzy.

      • 8 0

      • Np. takich, którzy opłacają płatnych trolli, żeby maniuplować opinię publiczną w komentarzach.

        • 1 3

  • ale zapłacze Tesco

    jak można tak robić ????

    • 3 2

  • Ach ta moja Gdynia

    Ciagle planowanie...............
    a kiedy dzialanie ?

    I oczywiscie wszystko od d ...strony.
    Zamiast najpierw porzadnien zaplanowac, przedstawic do uzgodnienia z mieszkancami, a potem zdecydowac o sensie badz bezsensie inwestycji, to Oni najpierw chca zbudowac, a potem znow poprawiac i poprawiac.
    Kasy widac w brud, ale postepu .....zadnego.

    • 9 5

  • A kiedy wreszcie zmadrzejecie i rozplanujecie Gdynie Stadion przy ul. Malokackiej (3)

    Ta lokalizacja nad Luzycka/Gorskiego to PORAZKA.
    W dodatku bedie wtedy przystanek tuz przy przystanku. Pamietajmy tez o Wzgorzu

    • 6 1

    • (2)

      Moim zdaniem przystanek Wzgórze dla PKMki szybko nie powstanie. A lokalizacja Gdyni Stadion jest idealna dla pracujących w PPNT i biurach na Łużyckiej, odwiedzających Eksperyment, itp

      • 1 4

      • Taaa, tysiące ludzi tam pracuja :-) (1)

        Jw

        • 2 1

        • Gdy eurostyl skończy swoje biurowce (chyba przyszły rok)

          To w sumie będzie na łużyckiej ze 4 tys. pracowników

          • 0 2

  • Nowy przystanek PKM (2)

    Proponuję wladzom Gdyni rozważyć opcję stworzenia przystanku PKM Chwarzno/Wiczlino, ponieważ rozrastajaca się dzielnica jest idealnym miejscem na podwyższenie statystyk komunikacyjnych;)
    a linia kolejowa w tym miejscu ulatwilaby podróżowanie w Trójmieście i.. poza nim.

    • 11 0

    • Przystanek chwarzno wiczlino pilnie potrzebny!

      Centrum jest juz dobrze skomunikowane. Z redlowa do wzgorza daleko nie jest. Przystanek między wydaje się zbędny...za to, aby z pkm skorzystać, mieszkajac na Chwarznie trzeba zjechać do centrum...to po co mam wtedy korzystać z pkm, jeżeli wysiadam obok SKM?

      • 1 1

    • I dalej do Bojana

      Linia kolejowa na mapie jest, pasażerów chętnych też sporo.

      • 1 0

  • łatwowierni gdynianie

    który to już przetarg, który to już termin zakończenia przystanków PKM w gdyni
    na marginesie gdzie to wszystko na karwinach ma się zmieścić: nowy węzeł, przystanek PKM, pętla autobusowa, pas skrętu w każdym kierunku, osiedle mieszkaniowe.

    • 3 4

  • poprawa dojazdu do przystanków PKM

    powinna obejmować również poprawę warunków dojazdu rowerami

    lub nawet rowerami wspomaganymi elektrycznie (z racji dużych różnic wysokości w mieście nie wszyscy mają dość motywacji by jechać pod górkę na rowerze konwencjonalnym).

    O strzeżonych (darmowych dla rowerzystek i rowerzystów) parkingach na stacjach PKM i SKM nie wspomnę, bo pierwsze jaskółki takich rozwiązań już się pojawiają.

    • 1 1

  • autobusy bliżej PKM

    Traktowałem to jako żart primaaprilisowy. Opisaliście pięknie dojazd od strony Żukowa i Wiczlina do PKM-ki. Czy pomyślał ktoś co będzie w drugą stronę. Cały transport który zasilał Wielki Kack, Karwiny, Dąbrowę i Dąbrówkę skończy kurs przy PKM-ce. Szczątkowy transport będzie tylko przy okazji zasilania powyższych kierunków ale z przesiadką. Wydłuża to czas podróży a dodatkowo nie wszyscy jeżdżą na bilety miesięczne, podwyższa to koszt podróży o 100 %

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane