• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy i trolejbusy bliżej PKM na Karwinach

Patryk Szczerba
1 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
  • Koncepcja przystanku PKM Stadion.
  • Propozycje rozwiązań na torach na przystanku PKM Karwiny.
  • Wygląd stacji PKM na Karwinach z ulicy.

Gdynia planuje zlikwidować pętlę na Karwinach zobacz na mapie Gdyni i sprzed marketu Tesco przenieść ją na planowany w ramach PKM Węzeł Karwiny zobacz na mapie Gdyni. Wydłużone przy okazji mają zostać trasy części linii. Zmiany mają umożliwić mieszkańcom jak najszybszą przesiadkę z autobusu na pociąg.



Czy budowa przystanków na Karwinach i przy stadionie zwiększy frekwencję w pociągach PKM?

Obecnie funkcjonujące w ramach linii PKM przystanki w Gdyni nie cieszą się jak na razie dużą popularnością. Według danych przewoźnika, od 13 grudnia 2015 roku, kiedy PKM weszła do rozkładu, do końca roku z przystanku w Wielkim Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych. Wiadomo, że promile z wsiadających to pasażerowie ZKM Gdynia. Powód jest prozaiczny: brak odpowiedniego skomunikowania.

Zainteresowanie ma nadejść

Miasto również nie ukrywa, że dopiero budowa nowych przystanków Stadion zobacz na mapie Gdyni oraz Karwiny zobacz na mapie Gdyni za kwotę 33 mln zł może dać szansę frekwencyjne statystki poprawić. Przystanek przy stadionie ma służyć przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców, ale też kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowej infrastruktury nie potrzeba. Chętni zmierzający na al. Zwycięstwa będą mogli się w to miejsce przedostać kładką.

Inaczej sytuacja wygląda na Karwinach, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Przy skrzyżowaniu powstanie przystanek, więc potrzebna jest jego przebudowa. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i buspasów.

Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu. Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu.
Tak duży węzeł nie może obyć się bez pętli autobusowej. Kiedy PKM zacznie zatrzymywać się na przystanku na Karwinach, pętli jeszcze nie będzie, ale jej powstanie w najbliższych latach jest pewne.

- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by zlikwidować w momencie jej powstania pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja w tym miejscu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Dla Chwarzna, Wiczlina i Dąbrowy

Brak pętli w dotychczasowym miejscu nie będzie oznaczał, że wysiadanie w okolicy sklepu nie będzie możliwe. Pozostanie tam przystanek, ale autobusy zamiast kończyć swój kurs przy sklepie w kilkuletniej perspektywie dojadą aż do węzła PKM Karwiny.

Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu. Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu.
Chodzi o linie 171 (jeżdżącą do Oliwy) oraz 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 zaczynają jazdę z dworca w Gdyni, przejeżdżając przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę. Jak zapewniają przedstawiciele ZKM, każda nowa linia uruchamiana w okolicy będzie kierowana na nową pętlę.

W praktyce, dzięki wydłużeniu kursów linii do węzła na Karwinach, pasażerowie z wymienionych dzielnic i miejscowości będę mieli ułatwiony dostęp do pociągów PKM. Obecnie trzeba przejechać całą ul. Wielkopolską i później w zależności od preferencji dotrzeć do Orłowa lub Redłowa. Można też wcześniej przesiąść się na autobus jadący w kierunku Sopotu ul. Sopocką.

Po wybudowaniu węzła i pętli zniknie konieczność dodatkowych przesiadek i skróci się czas przejazdu do sieci kolejowej. To może wreszcie zachęcić do korzystania z PKM nie tylko zmotoryzowanych mieszkańców, ale także pasażerów ZKM. Przy okazji warto zaznaczyć, że z dotychczasowych zapowiedzi przewoźnika wynika przy okazji, że zwiększenie liczby kursów będzie brane pod uwagę, ale dopiero po obserwacji ruchu w pociągach.

Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji. Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji.
Przystanki w 2017 roku, węzeł później

Przypomnijmy, że realny termin wybudowania dwóch gdyńskich przystanków PKM to 2017 rok. Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów.

Trwa weryfikacja wniosków. Wybrane firmy (mogą to być wszystkie) złożą konkretne oferty, zawierające cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Konkretny termin i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Budowa Węzła Karwiny to już zadanie Gdyni i potrwa dłużej. Na razie trwa procedura przetargowa na wybór projektanta. Miasto chce na to przeznaczyć ok. 5 mln zł. Rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec kwietnia. Dokumentacja projektowa pojawi się na biurkach urzędników najpóźniej za rok.

Miejsca

Opinie (108) 1 zablokowana

  • Mega korki

    Juz widzę te piękne korki w stronę Karwin i Dąbrowy, teraz nie jest łatwo a co dopoero jak zacznie się taka duża przebudowa..

    • 2 3

  • To by było na tyle z odnogą torów linii 201 w Małym Kacu w stronę Chwarzna, Wiczlina i może Koleczkowa

    która potem skierowywałaby się na południe, aby połączyć się z linią nr 201 w Wielkim Kacu.

    A miało być tak pięknie.

    • 1 1

  • Nie trafiony rozkład jazdy.

    Bardzo chętnie bym jeździł PKMką, ale nie trafili rozkładem w moje potrzeby. Z okolic Brętowa codziennie jeżdżę na Oksywie i z powrotem. Wracając PKM o 15.05 odjeżdża mi sprzed nosa, a następna jest dopiero za 1h, więc pozostaje mi SKM do Wrzeszcza i tłuc się dalej autobusem.

    • 3 0

  • komunikacja osiedli z PKM

    To samo jest w Gdańsku. Brak komunikacji górnego tarasu ze stacjami PKM (kokoszki, kiełpino górne, karczemki, osowa, Auchan, Park handlowy matarnia. A wystarczyłyby mikrobusy wahadłowe ZKM albo regularne linie objeżdzające osiedla w tym drogi osiedlowe.

    • 0 1

  • Karwiny-Żabianka

    Ja mam pytanie jakie połączenie będzie z Karwin na Żabiankę ?
    Dotychczas jadę z trzema przesiadkami.....tak.

    • 0 0

  • Tempo na miarę Szczurka! 2017 a znając źycie to pewnie gdzieś około 2020.

    • 0 0

  • Przedłużenie 171 i 147, to głupota!!!! (1)

    Przedłużenie linii ok, ale nie wiem czy to dobrze, że np. 171 będzie przedłużona do Karwin. Jeżeli ktoś z Karwin będzie chciał dojechać do np. Chwaszczyna, to będzie mógł sobie pojechać Z, 191 lub 193, których przedłużenie akurat tutaj ma sens. Jeżeli będzie chciał dojechać dalej, do dzielnicy Osowa, albo Oliwy, no to wsiądzie w PKM. Przedłużenie 171, będzie zdublowaniem linii PKM, co znów minie się z celem. Mało tego, autobusy tej linii, które i tak, są już zatłoczone staną się jeszcze większą konserwą, co odbije się na mieszkańcach Chwaszczyna, Dąbrowy, czy Kaczych Buków. Potencjalny pasażer nie wsiądzie w kolejkę, bo nie jest przyzwyczajony, tylko kupi miesięczny ZKM i pojedzie autobusem.
    Dodatkowo przedłużenie 147 to kolejna głupota. Tym razem ucierpią Wiczlino i Chwarzno (duży tłok z Sokółki). Bo jeżeli mieszkaniec Karwin będzie miał ochotę jechać na Wiczlino, będzie mógł wsiąść w 172, a do Chwarzna i Witomina mieszkańcy Karwin, chyba jeździć nie mają ochoty, bo 121 zawsze jedzie puste.
    Na dworzec, to chyba drogą okrężną nikt nie pojedzie. Prędzej wsiądzie w trajtek.
    Wydłużanie linii ok, ale z umiarem.

    • 0 1

    • To zrobić w Małym Kacu odnogę PKM do Chwarzna, Wiczlina i Koleczkowa

      która połączy się na powrót w Wielkim Kacu. I lepsze bilety. To zapewni pasażerów na komfortowych warunkach.

      • 0 0

  • ........

    Po co wydłuzac te trasy. Ktos jadący z Szemuda do Gdanska pojedzie 171 z Chwaszcyna a nie pkm z karwin. Dąbrowa i Karwiny i tak są dobrze skomunikowane ze sobą, wiec po co.

    • 0 1

  • 171 jest jednym wielkim dziwactwem.

    • 2 1

  • Gdynia "zachęca" do korzystania z PKM

    Jadąc z Wrzeszcza do Karwin parę razy skorzystałem z PKM-ki. Czas przejazdu w godzinach szczytu szybciej niż SKM-ką i ZKM. A do tego atrakcje: Oglądanie ładnego zabytkowego zamkniętego dworca na Wlk Kacku , Spacer ulicą z Kamienia Polnego (chyba lata 30 ubiegłego wieku) oraz w zależności od pogody: zimą były zaspy śnieżne "syberii", potem bagna "biebrzańskie"lub piaski"Afryki"w suche dni, Tyle atrakcji na 500m Gdyni Wielkiego Kacka. Gratuluję włodarzą miasta zachęcania do korzystania z PKM-ki, Stacja Karwiny powstanie za 2+x lat (dla x dążącego do nieskończoności),a wybudowanie 500m ulicy plus schody na ul.Kamienną są nieopłacalne- nic dodać, nic ująć,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane