• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy kursują do dawnej mleczarni. Mieszkańcy chcą zmian

Krzysztof Koprowski
30 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
  • Mieszkańcy pobliskich osiedli chcą, aby autobusy docierały na ul. Czerską zamiast kończyć bieg przy zlikwidowanej mleczarni.
  • Mieszkańcy pobliskich osiedli chcą, aby autobusy docierały na ul. Czerską zamiast kończyć bieg przy zlikwidowanej mleczarni.
  • Nowe osiedla w rejonie ul. Starogardzkiej, Czerskiej i Kazimierza Wielkiego.
  • Obecnie autobusy zawracają przy dawnej mleczarni. W oknach autobusu odbijają się resztki zabudowy zlikwidowanego zakładu.

Choć po spółdzielni mleczarskiej MaćkowyMapka pozostał tylko gruz, wciąż przed wejściem na teren zlikwidowanego zakładu funkcjonuje pętla autobusowa. Nieco ponad kilometr od tego miejsca znajduje się przystanek-widmoMapka, gdzie dla żartu wywieszono rozkład autobusu linii 189, na przedłużenie której spod dawnej mleczarni czekają mieszkańcy nowych osiedli. Ewentualne zmiany nastąpią jednak najwcześniej w połowie przyszłego roku.



Jak oceniasz komunikację miejską na nowych osiedlach Trójmiasta?

Linia autobusowa 189 stanowi połączenie pomiędzy przystankami "Wały Piastowskie" w centrum Gdańska a "Maćkowy" z wjazdem na pętlę przy dawnym zakładzie mleczarskim. Choć produkcja spożywcza została wstrzymana już w 2017 r., a obecnie niemal cała zabudowa została obrócona w gruz, nie dokonano żadnych zmian jej przebiegu.

- Po zakładzie pozostały już tylko wspomnienia, więc jaki jest sens, aby w tym miejscu nadal kończyły bieg autobusy linii 189? Pasażerowie wysiadający na końcowym przystanku to w większości mieszkańcy pobliskich osiedli, oddalonych o 700-1000 m. Dlaczego nie można przedłużyć linii dalej ul. StarogardzkąMapka do CzerskiejMapkaKazimierza WielkiegoMapka, gdzie wokół powstają nowe budynki? - pyta nasz czytelnik, pan Paweł.
[2021 r.]Znikają budynki spółdzielni mleczarskiej Maćkowy [2021 r.]Znikają budynki spółdzielni mleczarskiej Maćkowy
  • Fikcyjny rozkład linii 189 na przystanku - widmo na ul. Czerskiej.
  • Przystanek - widmo na ul. Czerskiej.
  • Słupi przystankowe w górnym odcinku ul. Czerskiej.
  • Przystanek - widmo na Mapach Google.

Gotowe przystanki muszą poczekać na budowę dróg



Na wspomnianej ulicy Czerskiej ustawione są już słupki przystankowe, natomiast w dolnym odcinku ulicy zamontowano wiatę na "przystanku-widmo", który został oznaczony nawet w Mapach Google. Ponadto, na jej szybie naklejono fikcyjny rozkład linii 189 - przypuszczalnie narysowany przez jednego z młodszych mieszkańców pobliskich osiedli.

Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że docelowo przystanki będą włączone w trasę linii 189, ale wymaga to znacznych nakładów finansowych na rozbudowę układu drogowego.

- Aby możliwe było wprowadzenie autobusów w ul. Czerską, niezbędna jest budowa odcinka drogi od budynku 51 do 37, gdzie obecnie znajduje się tymczasowa droga budowlana z płyt drogowych. Ponadto na planowanym skrzyżowaniu ul. Czerskiej i Władysława Jagiełły [obecnie ulice te nie są ze sobą nawet połączone - dop. red.] musi zostać zbudowane rondo o średnicy umożliwiającej zawracanie autobusów standardowej wielkości - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Odcinek ul. Czerskiej wykonany z płyt drogowych, który wymaga przebudowy celem wprowadzenia ruchu autobusów.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego, która mogłaby pełnić fragment pętli ulicznej (po uporządkowaniu parkowania).

W oczekiwaniu na budowę nowego ronda na Starogardzkiej



Docelowo ZTM planuje wydłużyć trasę autobusu jeszcze dalej - w kierunku ul. StraszyńskiejMapka, gdzie także będzie niezbędne wyznaczenie miejsca dla nawrotu pojazdów.

Nim to jednak nastąpi, istnieje szansa na wydłużenie linii 189 ul. Starogardzką do nowego ronda na przecięciu z ulicą Czerską i NiepołomickąMapka. To właśnie na nim mają zawracać autobusy. Planowane zakończenie jego budowy to czerwiec przyszłego roku.

Budowa ronda przekreśla jednak możliwość tymczasowego wykorzystania do nawrotu pętli ulicznej CzerskaMapka - Kazimierza WielkiegoMapka - Władysława JagiełłyMapka, która pozwoliłaby przedłużyć linię autobusową pod nowe osiedla.

- Na czas budowy nowego ronda zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu w rejonie ul. Czerskiej, która uniemożliwia ruch autobusów - tłumaczy Zomkowski.
Zgoda na budowę ronda Starogardzka - Czerska - Niepołomicka Zgoda na budowę ronda Starogardzka - Czerska - Niepołomicka

Materiał archiwalny z 2020 r.


Materiał archiwalny z 2021 r.


Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • Zamieszkali na polach i zdziwieni

    • 16 17

  • po co czekać do wybudowania ronda do zawracania jak 200 metrów dalej jest rondo w Borkowie? (3)

    i to wystarczające dla przegubowców a nie tylko krótkich autobusów...

    • 29 9

    • Borkowiacy powinni miec przepustki

      Na wjazd za rogatki miasta dla wsiuków

      • 5 6

    • (1)

      No właśnie. W Borkowie. Czyli gmina musi się zgodzić i dopłacać do kursów

      • 8 2

      • Rondo jest centralnie na granicy

        • 3 2

  • Develia, Murapol, Euro Styl - budują w okolicy. (5)

    Ten kawałek Czerskiej serio można było już dawno zbudować przy okazji w parametrach umożliwiających ruch autobusów niekoniecznie ze środków miasta.

    • 96 4

    • (4)

      Masz na myśli z pieniędzy osób, które kupują mieszkania od nich? To i teraz mogą zrobić zrzutkę na tą ulicę. Co stoi na przeszkodzie? Chyba nie myślisz, że deweloperzy ze swoich zapłacą? Czy może jednak tak myślisz?

      • 4 4

      • Toc widzieli, ze kupuja mieszkania w polu bez infrastruktury

        • 9 3

      • (2)

        Skoro miasto wie jaki jest plan zagospodarowania terenów powinno jak to sie robi w cywilizowanych krajach doprowadzić wszelką infrastrukturę na swój koszt a następnie sprzedawać patodeweloperce grunta z odpowiednio wyższą ceną. A nie ze robi się remonty drogi a za poł roku przejdzie deweloper pobuduje 3 bloki obok, rozwali wszystko bo musi pociągnąć jakieś rury lub kable a później miasto musi znowu robić remont.

        • 9 1

        • To nie miasto sprzedaje te tereny, tylko ludzie lub firmy, którzy mieli kilkadziesiat lat temu tam pola czy inne tereny.
          Miasto albo Skarb państwa są jakimś magicznym właścicielem każdego krzaka.

          • 2 2

        • jak by to były miasta grunty to ok, ale to bamber sprzedaje deweloperowi przeważnie

          • 1 0

  • Zart to całe miasteczko cieszę Sue że wyprowadziłem sie

    • 11 7

  • Gdańsk się gdzieś kończy?

    • 25 3

  • Antyarchitektura i antyurbanistyka... kto by myślał, że życie w "wolnym" kraju tak się skończy... (1)

    student architektury sprzed 30 lat

    • 21 6

    • tylko kasa liczy się

      • 3 0

  • To żabki tam nie ma :( (1)

    Nie przeprowadzam się

    • 17 6

    • Poceka, poceka

      Będzie!

      • 1 0

  • Problemy mieszkańców trzeciego świata . (7)

    Zamieszkałem na Zaspie i nie ma to takich jak i innych problemów .

    • 28 22

    • Trafiłeś w punkt! (1)

      • 10 5

      • Buahaaa dobre

        • 0 0

    • Po polsku poproszę.

      • 3 2

    • Nie licząc karaluchów.

      • 6 6

    • nie twój rejon to się nie odzywaj

      • 7 1

    • Zabawne jest to, że Zaspa kiedyś nie wyglądała lepiej

      Ale teraz warto się pochwalić, jakim to się jest wielkomiejskim paniczem, co to na polach mieszkać nie będzie, zwała z Ciebie koleś

      • 14 8

    • masz rację

      ostatnie 20 lat to budowa trzeciego świata na południu miasta. Nowoczesne bloki w polu. Jak czworaki w PGRach. Ale aspiracje do metropolii

      • 1 0

  • Serio? (4)

    Przystanek powinien zostać w tym samym miejscu.
    Po pierwsze obecny przystanek jest usytuowany przy głównej drodze (starogardzkiej).
    Po drugie nie widziałam, żeby w Gdańsku autobusy były kierowane specjalnie przez osiedla.
    Po trzecie to trochę przesada, dojście pieszo z tych osiedli do najbliższych przystanków nie jest daleką trasą do pokonania.
    Po czwarte w przyszłości mogą powstać kolejne inwestycje w kierunku pętli "maćkowy" i dalej przy ul. Starogardzkiej w kierunku św. Wojciecha, i co wtedy znowu będzie trzeba zrobić zmianę trasy na życzenie leniwych?
    Po piąte, kupujecie mieszkania w miejscach bez infrastruktury, a potem żal do miasta o drogi, chodniki itd i wyciąganie kasy z budżetu wszystkich podatników.

    • 30 15

    • Bardzo się zgadzam. (1)

      • 10 2

      • ja też

        • 9 3

    • Bardzo dobrze napisane

      Mieszkam w okolicach i ludzie nie potrafią przejść się 500 metrów na przystanek i od razu wielkie żale. Znajomi jak zamieszkali na Maćkach nie mieli zbyt wiele z komunikacji i zyskiwali na tym, że był zakład. Potem niedawno doszedł pierwszy nocny autobus, ale mówili, że niektórzy non stop się wykłócają o to, że kawałek trzeba na przystanek podejść

      • 10 3

    • W punkt

      Wydłużenie tej trasy na życzenie kilku mieszkańców to absurd. W tym rejonie oprócz przystanku maćkowy po drodze jest też przystanek na żądanie, więc drodzy mieszkańcy nie przesadzajcie. Wydłużanie, czy zmienianie trasy tak by autobus wjeżdżał na nieprzystosowaną drogę przy osiedlach wygeneruje dodatkowe koszta związane z przebudowami ulic i chodników. W planie jest budowa ronda u zbiegu starogardzkiej niepolomickiej czerskiej. Wysuwanie postulatów z budową drogi na czerskiej może za chwilę skomplikować zaplanowane prace lub przedłużyć je w czasie... Obecne rozwiązanie jest optymalne. Tam gdzie zachodzi konflikt interesów ważniejsze jest dobro ogółu, a nie poszczególnych jednostek, którym cztery litery przyrosły do fotela!

      • 7 1

  • (1)

    Za komuny wszystko było planowane także komunikacja teraz buduje się osiedle w szczerym polu i radź sobie sam ze wszystkim

    • 32 9

    • Osiedla buduja teraz prywaciarze wiec niech sobie buduja tez drogi itp

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane