• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nocne na nowych trasach i z nowym rozkładem

Krzysztof Koprowski
23 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Niemal wszystkie autobusy linii nocnych zmieniają rozkład jazdy, a wiele z nich zyska także nowy przebieg trasy. Niemal wszystkie autobusy linii nocnych zmieniają rozkład jazdy, a wiele z nich zyska także nowy przebieg trasy.

W nocy z piątku na sobotę (23 na 24 grudnia) w życie wchodzą nowe rozkłady nocnej komunikacji autobusowej w Gdańsku. Kursy będą lepiej dopasowane do odjazdów pociągów. Pojawi się też nowa linia nocna w kierunku Południa.



Aby pobrać nowy schemat nocnej komunikacji, kliknij w grafikę  tutaj (pdf) . Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest już na  stronie internetowej ZTM Gdańsk . Aby pobrać nowy schemat nocnej komunikacji, kliknij w grafikę  tutaj (pdf) . Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest już na  stronie internetowej ZTM Gdańsk .
Największą nowością jest uruchomienie linii autobusowej N13 w kierunku osiedli na tzw. Łostowicach Południowych, do pętli ulicznej na osiedlu Cztery Pory Roku. Połączy ona ten rejon miasta ze Śródmieściem, Wrzeszczem oraz Przymorzem.

- Nasze badania wykazały, że istnieje zapotrzebowanie na takie połączenie. Jest to rejon, w którym powstaje coraz więcej domów zamieszkiwanych przez młode osoby, które najczęściej korzystają z komunikacji nocnej nie tylko w ramach dojazdu na imprezy, ale również do lub z pracy - tłumaczy powód uruchomienia nowego połączenia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Trasa nowej linii N13 (w obu kierunkach): Olimpijska - Ofiar Grudnia '70 - Wielkopolska - Niepołomicka - Srebrna - Kampinoska - Świętokrzyska - Nowa Łódzka - Witosa - Sikorskiego - Armii Krajowej - Dworzec Główny - Zwycięstwa - Grunwaldzka - Wojska Polskiego - Wita Stwosza - Bażyńskiego - Kołobrzeska - Dąbrowszczaków - Przymorze Wielkie (tj. skrzyżowanie ul. Dąbrowszczaków/ul. Obrońców Wybrzeża - przy supermarkecie spożywczym).

Na liniach nocnych zmianie ulegają rozkłady jazdy, które mają być w zamierzeniu lepiej skoordynowane z odjazdami pociągów. Dodatkowo kilka linii zmienia przebieg trasy: N1, N3, N4 oraz N5. Jedyną linią, której nie dotkną żadne zmiany w zakresie rozkładu i przebiegu, jest N11.

Kiedy najczęściej korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

Linia N1 zostanie skierowana na oddaną do ruchu al. Vaclava Havla, a wracać będzie przez ul. Witosa oraz ul. Wilanowską. Dodatkowo zostanie wprowadzana modyfikacja trasy na terenie Sopotu (dotyczy to kursów realizowanych na trasie z Oruni Górnej do Osowej przez Sopot-Gdynię). Od al. Niepodległości autobusy tej linii pojadą ul. Wejherowską, ul. Obodrzyców, ul. Kolberga i dalej ul. Malczewskiego, dzięki czemu nocną obsługą komunikacyjną zostaną objęci mieszkańcy Kamiennego Potoku i Brodwina. Pojawi się też nowy przystanek w ciągu ul. Obrońców Westerplatte w Oliwie, przed skrzyżowaniem z ul. Wita Stwosza (dla kierunku Jelitkowo), co pozwoli na dogodną przesiadkę w kierunku Wrzeszcza oraz Osowy.

Autobusy linii N3 odjeżdżające o godz. 2:40 spod Dworca Głównego zamiast skończyć bieg na Jasieniu, pojadą do dworca we Wrzeszczu okrężną trasą przez lotnisko. Odjazd spod dworca zostanie też opóźniony o 5 minut - na godz. 2:45.

Linia N4 pojedzie na wydłużonej trasie aż do Jelitkowa (dotychczas kończy bieg przy dworcu głównym) przez al. Zwycięstwa - al. Grunwaldzką - al. Wojska Polskiego - ul. Wita Stwosza - ul. Obrońców Westerplatte - ul. Polanki - ul. Opata Rybińskiego (powrót bezpośrednio przez al. Grunwaldzką - ul. Obrońców Westerplatte i dalej ul. Wita Stwosza) - ul. Piastowską. W drodze powrotnej z Jelitkowa, od przystanku Tysiąclecia do przystanku Oliwa pętla tramwajowa, wybrane kursy realizowane będą przez ul. Chłopską - ul. Pomorską - al. Grunwaldzką. Autobusy tej linii pojadą także inaczej na Ujeścisku - zamiast przez al. Armii Krajowej, zostaną skierowane na trasę Witosa - Łostowicka - Armii Krajowej - Jabłoniowa - Warszawska - Ujeścisko Piotrkowska - Łódzka - Nowa Warszawska - al. Vaclava Havla - Świętokrzyska.

Trasa linii N5 zostanie znacznie skrócona. Autobusy będą kończyć bieg już na dworcu głównym, a nie w Jelitkowie. Nowa trasa N5 to: Pruszcz Gdański CER - Św. Wojciech - Lipce - Orunia - Gdańsk Dworzec Główny. Ponadto celem poprawy obsługi komunikacyjnej Oruni, zostanie wprowadzony kurs tej linii spod dworca głównego o godz. 23: (po przyjeździe pociągu SKM o godz. 22:50) tylko do Oruni Gościnnej. Z Oruni Gościnnej do dworca głównego autobus odjedzie o godz. 23:14.

Niestety, nowy rozkład nie uwzględnia utworzenia nocnych linii podmiejskich do ościennych gmin. Mieszkańcy takich miejscowości jak Banino, którzy osiedlili się na przedmieściach, chcą jednak nadal korzystać z uroków życia nocnego Gdańska. - W rejonie Rębiechowa i Banina osiedla rosną w ogromnym tempie, przybywa ludzi, a wciąż ogromnym kłopotem jest powrót późnymi godzinami wieczornymi ze względu na brak komunikacji nocnej. ZTM powinien uruchomić kursy pojazdów w tym kierunku - skarży się pan Tomasz, czytelnik Trojmiasto.pl

Na to na razie nie ma jednak szans. - Podstawową zasadą jest, by gminy po których poruszają się autobusy (w tym też nocne) partycypowały w ich finansowaniu. Jeżeli gmina zechce zapłacić za takie kursy, a jednocześnie nasze badania marketingowe potwierdzą zasadność uruchomienia takiej linii, to wówczas taką ofertę możemy wprowadzić. Obecnie nie otrzymaliśmy ani jednego wniosku w tym zakresie. Co więcej, napełnienie linii 126, kursującej w tym kierunku, w godzinach wieczornych to przeciętnie ok. 5-10 osób - kończy Zomkowski

Opinie (137) 2 zablokowane

  • Niech dostosują też tramwaje. (2)

    Bardzo często jeżdżę z Uniwersytetu Medycznego albo Traugutta do Gdańska Głównego żeby przesiąść się na N6. Jednak ostatnia możliwość jazdy tramwajem jest o 23:10 i wtedy muszę 15 min czekać na N6. Wszytko było by fajnie gdyby nie to że:
    - Linia 8 która na przystanku powinna być o 23:10 przyjeżdża nawet o 23:05 i nie raz nie zdążę na nią. Następnego tramwaju nie ma więc na N6 muszę biec.
    - Jeżeli chciał bym jechać późniejszym N6 to też muszę iść piechotą bo nie ma tramwaju ani możliwości przesiadki np. z N1 który do dworca dojeżdża w momencie odjazdu N6
    - Na Suchanino nie dojadę niczym innym tylko N6 tak że może ktoś z ZTM pomyśli nad jakimś rozwiązaniem. Jakiś czas temu był tramwaj 23:14 albo tramwaj nocy ale oczywiście trzeba było go zlikwidować.

    • 3 3

    • W Gdańsku jeździ ok. 90 linii i nie da się rozkładów ułożyć tak, aby wszystkim pasowało.

      • 5 2

    • no to wielkie masz problemy

      "być o 23:10 przyjeżdża nawet o 23:05"
      Zdając sobie sprawę, że jest to ostatni tramwaj dobrze być na przystanku te kilka minut wcześniej.

      "N1 który do dworca dojeżdża w momencie odjazdu N6"
      Może w końcu czas nauczyć się korzystać z nocnej komunikacji miejskiej w Gdańsku?

      Dworzec Główny jest przystankiem przesiadkowym, wszystkie autobusy odjeżdżają z niego o tej samej porze a przyjeżdżają odpowiednio wcześniej tak by można było się bez problemu przesiąść.

      Wie o tym chyba każdy kto kiedykolwiek korzystał w nocy z tego przystanku.

      Jeśli nawet autobus którym jedziemy jest opóźniony to można spytać kierowcę czy poprosi przez radio by autobus na który chcemy się przesiąść poczekał.

      "Na Suchanino nie dojadę niczym innym tylko N6"
      A ile Twoim zdaniem linii powinno obsługiwać tę wielką dzielnicę?

      Generalnie N6 (jak i pozostałe linie) mogłoby jeździć nieco częściej ale i tak ma większą częstotliwość kursowania niż inne nocne.

      Co do zdążania na to N6 to teraz będziesz mieć dodatkową linię nocną jadącą przez Aleję Zwycięstwa do dworca więc naprawdę nie masz co marudzić.

      • 1 1

  • brzeźno (1)

    • 1 1

    • a czemu nie ma bezposredniego połaczenia wrzeszcza z brzeznem? :(

      • 2 5

  • JELITKOWO (5)

    Jedyny autobus którym mogłam nocą dojechać z centrum na Żabiankę - skrócono :( jestem wściekła.

    • 1 8

    • o co kaman???

      • 2 0

    • Hmm, no i jak tu teraz dojechać nocnym z centrum na Żabiankę? (1)

      • 2 1

      • Hmm, no i jak tu teraz dojechać nocnym z centrum na Żabiankę?

        Niech zgadnę, N4?

        • 4 0

    • skm

      • 0 0

    • Nie wiem czy gorsza

      Ale na pewno głupsza.

      • 2 0

  • kilka uwag

    n4 obowiązkowo częściej to raz...
    n2 do brzeźna wszystkie kursy to dwa...
    n13 to strzał w dziesiątkę to trzy..

    a że współczuje mieszkańcom dzielnicy Osowa to cztery

    • 7 1

  • N1/154/Orunia Górna (3)

    Uważam za dość niestosowne ograniczanie możliwości komunikacji tak dużej dzielnicy jak Orunia Górna. Ostatni dzienny autobus z Gdańska Głównego odjeżdża o 22 43. Pierwszy nocny N1 dopiero o 00:05.
    To ponad godzinna dziura komunikacyjna o stosunkowo wczesnej porze. Nie wspomnę nawet o likwidacji kursu linii N1 o 00:40, którą jeździło naprawdę sporo osób.
    Z góry nie przyjmuję tłumaczenia że została dodana linia N13, mieszkańców Górnej Oruni w żaden sposób ona nie satysfakcjonuje. Od przystanku Nowa Łódzka do np. okolic Gimnazjum nr 7 jest bardzo duża odległość.

    • 2 2

    • No tak (1)

      Bo teraz to proszę z dostawą pod dom. Nie przesadzaj, 15min piechotą ciebie nie zbawi.

      • 5 1

      • hmm

        Poczekamy jak któregoś pięknego dnia będziesz musiał wrócić nocnym wypchanym po brzeg bo poprzedni był 1 godzinę temu, albo się nie zmieścisz do nocnego. Nocne w gdańsku do koszmar. A skoro spacerek nie zbawia to może w ogóle zrezygnujmy z komunikacji miejskiej bo i po co w końcu spacerek nikogo nie zbawia.

        • 2 2

    • To proponuję N5 o 23.15 na Gościnną

      Dalej skromne 15 minut z buta.

      • 0 0

  • N13 przez Małomiejska powinien jechać!

    • 7 1

  • Poczekajcie (2)

    Ruszy linia tramwajowa na Chełm,wtedy limit kilometrów busów kursujących w tym rejonie Gdańska,zostanie znacząco zmniejszony ( większość kursów będzie kończyć na pętli ) wtedy też dołożą kursów nocnych.
    Dziwię się,że nikt tej tezy nie poruszył w wypowiedzi dla portalu.
    Także cierpliwości; zresztą przykład pokazuje,że mieszkańcy Łostowic czy CPR dreptali ponad 30 minut Wielkopolską w górę i to prawie 4-5 lat...

    • 1 0

    • CHODZIŁO OCZYWIŚCIE O LINIĘ TRAMWAJOWĄ NA ORUNIĘ GRN. (1)

      • 1 0

      • na ŁOSTOWICE, żadną tam Orunię...

        • 0 1

  • ostatni N6 do Brętowa lekko po 1

    dzięęęki. Super rewolucja. Żenada.

    • 2 0

  • szczerze...

    dopóki się przewoźnicy naprawdę nie dogadają, to będzie burdel.

    nie rozumiem dlaczego ZTM dostosowuje się do SKM. SKM ma nocny rozkład totalnie do bani, na ten przykład dwugodzinna przerwa w odjazdach z Gdańska Głównego, między 00:45 a 02:45.

    ZTM Gdańsk powinien usiąść z SKM i ZKM Gdynia i ustalić sensowny rozkład. najsensowniejsze wydają mi się kursy o stałej częstotliwości, najlepiej z cyklem odjazdów 60-minutowym.

    • 2 0

  • Ten schemat linii jest nieczytelny. Do d*py. Niech ZTM w Gdańsku bierze przykład z ZKM w Gdyni: Na oficjalnej stronie klika się (1)

    "mapa" i wybiera dowolną linię. Jej przebieg jest ślicznie pokazany. A nie że wszystko naraz. To o wiele wygodniejsze nie tylko od tego bezużytecznego schematu, ale też od listy ulic.

    • 4 4

    • No i ten schemat nie zawiera mapy. Tylko jakiś czwartorzędny szkic.

      O!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane