• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nocne pojadą nawet co 30 minut

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut. Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut.

Od 15 grudnia szykuje się znaczna poprawa częstotliwości kursowania komunikacji nocnej w Gdańsku. Na niemal wszystkich liniach autobusy będą jeździć przez cały tydzień co godzinę, a w niektórych relacjach nawet co pół godziny. Dodatkowo zmianie ulegają trasy wielu linii.



Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia. Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia.
Bezpośrednim przyczynkiem do wprowadzenia nowego rozkładu jest zmiana rozkładów kolejowych, w tym także Szybkiej Kolei Miejskiej. - Z uwagi na koordynację pociągów SKM z liniami nocnymi w rożnych węzłach przesiadkowych, zmianie ulegną również rozkłady jazdy autobusowych linii nocnych. To idealny moment, aby przy okazji wprowadzić kompleksowe modyfikacje w rozkładach jazdy i trasach wszystkich linii nocnych, albowiem zmiany te wymagają wymiany informacji przystankowej w całym Gdańsku i gminach ościennych - dodaje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Dlaczego takie zmiany nie są wprowadzane w okresie wiosenno-letnim, kiedy linie nocne cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż zimą? Jak informuje ZTM, prace nad taktem godzinnym zainicjowano już w 2009 r., ale urzędnicy musieli uwzględnić możliwości finansowe pozostałych podmiotów zrzeszonych w metropolitalnym związku komunikacyjnym. Nie bez znaczenia były i są także wciąż rosnące przychody ze sprzedaży biletów i coraz większa liczba pasażerów.

- Wprowadzana obecnie nowa oferta będzie obowiązywała w przyszłorocznym sezonie wiosenno-letnim. Należy też pamiętać, że czas adaptacji pasażerów do nowych rozkładów jazdy i tras to około dwa miesiące, a turyści planujący przyjazd do Gdańska w sezonie 2014 r. już teraz zaczynają sprawdzać i oceniać ofertę przewozową - tłumaczy Zomkowski.

Jak oceniasz nową ofertę komunikacji nocnej w Gdańsku?

Oprócz zmian czasu odjazdów autobusów wszystkich linii i dostosowania większości z nich (tj. N1, N2, N3, N4, N5, N6, N8, N12 i N13) do nowego 60-minutowego taktu, zmianie ulegają także trasy przejazdów autobusów linii:

Autobusy linii N1 pojadą w obu kierunkach od dworca głównego trasą: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa - Trakt Św. Wojciecha - Podmiejska - Małomiejska - zajazd: Platynowa - Uranowa - Krzemowa - Platynowa - Świętokrzyska - zajazd: Bergiela - Porębskiego - Bergiela - Świętokrzyska - Guderskiego - Jaworzniaków. Na odcinku Dworzec Główny - Osowa przez Zaspę-Przymorze trasa pozostaje bez zmian.

Autobusy linii N2 nie będą już dojeżdżać do Migowa-Jasieńskiej, ale w zamian linia zostanie wydłużona do dzielnic południowych oraz Nowego Portu. Trasa nowej nocnej "dwójki" to: Łostowice Świętokrzyska - Havla - Łostowicka - Nowolipie - Rakoczego - Bulońska - Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Konopnickiej - Zator-Przytockiego - Wrzeszcz PKP - Lendziona - Grunwaldzka - Kościuszki - Hallera - Hallera Baza ZKM. Wybrane kursy pojadą na wydłużonej trasie: Dworska - PCK - Gdańska - Krasickiego - Wyzwolenia - Mar. Polskiej - Wolności (powr. Władysława IV - Na Zaspę) - Nowy Port.

Autobusy linii N4 od połowy grudnia będą kursować nie od pętli przy ul. Kaplicznej, a od pętli tramwajowej Jelitkowo, a następnie trasą: Kapliczna - Piastowska - Obrońców Westerplatte (powrót: Polanki - Rybińskiego) - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Okopowa - Zaroślak - Stoczniowców - Wronki (powrót Reformacka) - Buczka - Worcella - Cienista - Witosa - Wilanowska - Havla - Łódzka - Warszawska - Piotrkowska. Wybrane kursy będą wydłużone ulicami: Warszawska - Jabłoniowa - Przywidzka - Czermińskiego (czyli tak jak linia 156).

Autobusy linii N5 na terenie Pruszcza Gdańskiego zamiast do Urzędu Pocztowego, pojadą pętlą uliczną: Chopina - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - i dalej po stałej trasie do Gdańska. Na zmodyfikowanej trasie zostanie uruchomiony nowy przystanek "1 Maja" w ciągu ul. Wojska Polskiego.

Linia N6 zostanie skrócona ze względu na wydłużenie trasy N13. Autobusy kursować będą na trasie: Dworzec Główny - Wały Jagiellońskie - Hucisko - Nowe Ogrody - Powstańców Warszawskich - Beethovena - Trzy Lipy - Piecewska (powrót Rakoczego) - Bulońska - Rakoczego - Potokowa - Góralska - Niedźwiednik.

Na linii N12 nadal obowiązywać będzie zmiana trasy wymuszona budową ul. Nowej Wałowej. W kierunku Jasieńskiej między przystankami Swojska a Dworzec Główny autobusy jeździć będą przez Kliniczną - Zwycięstwa - Błędnik bez przystanków pośrednich. W kierunku przeciwnym, obowiązuje stała trasa Wały Piastowskie - Jana z Kolna.

Trasa linii N13 zostaje wydłużona w kierunku północnym. Autobusy tej linii poruszać się będą trasą: Żabianka SKM - Subisława - Pomorska - Chłopska - Obrońców Wybrzeża - Dąbrowszczaków - Kołobrzeska - Bażyńskiego - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Armii Krajowej - Sikorskiego - Witosa - Havla - Świętokrzyska - Niepołomicka - zajazd: Kampinoska - Srebrna - Niepołomicka - Przebiśniegowa - Wielkopolska - Ofiar Grudnia 1970 r.

W ciągu tygodnia większość kursów na wszystkich liniach nocnych będzie realizowana standardowym taborem 12-metrowym. W weekendy, tj. w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę, na liniach N1, N4 oraz N12 planuje się wprowadzenie taboru 18-metrowego, przegubowego.

- Warto pamiętać, że na liniach nocnych wszystkie przystanki posiadają status "na żądanie", z wyjątkiem Dworca Głównego, Bramy Wyżynnej, Huciska, Portu Lotniczego oraz przystanków początkowych i końcowych. Obowiązują także bilety zgodne z taryfą nocną - przypomina zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czytaj też: Czy komunikacja nocna jest bezpieczna?

Komunikacja nocna w Gdyni

W Gdyni wielkich zmian nie będzie, bo odjazdy nocnych autobusów częściej niż co godzinę to od lat nic nadzwyczajnego. Pojazdy najpopularniejszej linii N10 kursującej od Kaczych Buków przez centrum do Babich Dołów, jeżdżą obecnie co 40 min. w wieczorno-nocnym szczycie pomiędzy godz. 23 a 2 w nocy, a potem co godzinę, ale za tydzień rozkład się zmieni. Niewiele rzadziej jeździ N20, kursujący pomiędzy Chwarznem, także przez centrum oraz Chylonię do Pustek Cisowskich. W nowym rozkładzie będzie jeździł w takcie co 60 minut. Pozostałe linie są uzupełnieniem ofery i jeżdżą rzadziej, a wszystkie są na bieżąco dostosowywane do zmian w rozkładzie SKM, który zmieni się także za tydzień.

Miejsca

Opinie (217) 2 zablokowane

  • (1)

    "...W Gdyni zmian nie będzie, bo odjazdy nocnych autobusów częściej niż co godzinę to od lat nic nadzwyczajnego. Pojazdy najpopularniejszej linii N10 kursującej od Kaczych Buków przez centrum do Babich Dołów, jeżdżą co 40 min..."

    Ależ całkowita prawda, tylko te pojazdy jeżdżą co 40 min od godz 0.40, wczesniej między ost kursem dziennym w stronę Kaczych Buków jest 1h przerwa. SKM o 23.56 z Sopotu w kieurnku Gdyni, nie jest dopasowany żaden nocny autobus w tamty mkierunku. Kto wymyslił rozkład gdzie więcej kursów jest po godz. 0.40 niż między 23 a 0.30 ? Zawsze wydawało mi się że wtedy jeździ więcej ludzi

    Poza tym, w Gdansku też jest takt 40 min na głównych trasach, po prostu tam jest więcej linii które się pokrywają ( N1,N4,N13) a w Gdyni są dwie linie na glównych ciągach komunikacyjnych ( reszta to dopelnienie ) dlatego tam takst jest 40 minutowy dla 1 linii , wiec w czym problem ?

    Czy nie możnaby dodać tego jednego kursu ok 0.05 Z Dworca Głownego w Gdyni w kierunku Kaczych buków ???

    • 3 2

    • Fatalna komunikacja w Gdyni

      Brakuje połączenia co godzinę na Grabówek i do Witomina. Mam nadzieję, że będą w końcu automaty biletowe, bo kierowcy na nocnych w Gdyni często nie posiadają karnetów.

      • 2 0

  • Nocki za karę (2)

    Wszystko gra ale problem ma ZKM bo nie ma obsady kierowców na linie nocne.Ludzie bronią się rękoma i nogami żeby nie jeździć w nocy.Niestety pasażerom(to duże słowo)bańdziorom i rozwydrzonej pijanej młodzieży korzystającej z autobusów nocnych przewraca się w głowach.Jeden z drugim nie potrafi przez 15 min. jazdy zachować się przyzwoicie.Oczywiście studenci to ostatni sort społeczeństwa którzy sprawiają wrażenie jak by pierwszy raz jechali autobusem.
    Wraz ze zmianami nocni kierowcy bardziej będą przyglądać się pasażerom pijącym alkohol,piwo,i miłosnikom fast foodów.Łamiący przepisy będą wypraszani z autobusu.

    • 19 1

    • taki urok lini nocnych... (1)

      w skm-ce też nie lepiej.ale też nie ma co tak narzekać, niech się bawią, byleby w miare spokojnie i kulturalnie. aczkolwiek przyznam ze jadac nocnym autobusem wkurza mnie darcie mordy. a co do kierowcow nocnych to dać podwyzke i od razu bedzie masa chetnych ;)

      • 2 0

      • Problem w tym że ZKM na wszystko ma pieniądze ale nie na podwyżki dla kierowców.Przecież całą kulą u nogi jest kierowca.

        • 10 0

  • Zmiana n4 (1)

    A jaki autobus nocny będzie wjeżdzał na zakoniczyn?!

    • 2 7

    • N1

      Tak trudno przeczytać? Jest nawet mapa...

      • 4 1

  • Linia N0

    Linia tramwajowa N0 powinna jeździć przez cały czas a nie tylko okazjonalnie w dwóch relacjach Łostowice - Chełm - Śródmieście - Wrzeszcz - Oliwa - Przymorze - Zaspa - Wrzeszcz Dln. - Śródmieście - Chełm - Łostowice oraz Łostowice - Chełm - Śródmieście - Wrzeszcz Dln. - Zaspa - Przymorze - Oliwa - Wrzeszcz - Śródmieście - Chełm - Łostowice czyli tak jak jeździ teraz wtedy mieszkańcy tych dzielnic mieli by połączenie tramwajowe nocą w obu tych kierunkach

    • 2 3

  • Do redakcji (1)

    To co 30 min. (w tytule artykułu) czy co 60 min. (opis pod zdjęciem).

    • 7 3

    • Uczmy się czytać ze zrozumieniem.

      • 5 0

  • (3)

    a co z mackwym jak zawsze gda ma nas gdzies

    • 1 4

    • Do Ukośnej N5 i dalej z buta/z kapcia/pieszo :)

      • 3 1

    • to przecież już Pruszcz gdański:) (1)

      Maćkowy...???... tam juz mają rejestrację GDA?

      • 3 1

      • na czole masz rejestrację debilu?

        • 0 0

  • A co z dziennymi autobusami linii 136?

    Jeszcze w czasie budowy Nowej Słowackiego jeździły 3 na godzinę,potem zmieniono na 2 co pół godziny i tak pozostało.Przecież my tam na górze nie mamy innej komunikacji niż 2 autobusy linii 136 i 183. Nieraz czekamy po 20 min.aby dostać się na górę.

    • 2 4

  • brawo!! wkracza cywilizacja :D

    • 2 0

  • N3

    co z N3

    • 0 3

  • N2 a Myśliwska (1)

    Nie rozumiem... Myśliwska się tak rozbudowała i dalej rozbudowuje,dlatego potrzeba lepszego skomunikowania a oni skracają trasę...współczuję mieszkającym na dole Myśliwskiej... Bo N6 też nie jedzie do końca...Debilizm!

    • 5 3

    • Myśliwska

      Osiedla się rozbudowywują, a ludzie co raz głupsi tam są. Zaorać drogę i z buta na dół do stacji BP zapieprzać !!!!!!!!!!!

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane