• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nocne pojadą nawet co 30 minut

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut. Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut.

Od 15 grudnia szykuje się znaczna poprawa częstotliwości kursowania komunikacji nocnej w Gdańsku. Na niemal wszystkich liniach autobusy będą jeździć przez cały tydzień co godzinę, a w niektórych relacjach nawet co pół godziny. Dodatkowo zmianie ulegają trasy wielu linii.



Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia. Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia.
Bezpośrednim przyczynkiem do wprowadzenia nowego rozkładu jest zmiana rozkładów kolejowych, w tym także Szybkiej Kolei Miejskiej. - Z uwagi na koordynację pociągów SKM z liniami nocnymi w rożnych węzłach przesiadkowych, zmianie ulegną również rozkłady jazdy autobusowych linii nocnych. To idealny moment, aby przy okazji wprowadzić kompleksowe modyfikacje w rozkładach jazdy i trasach wszystkich linii nocnych, albowiem zmiany te wymagają wymiany informacji przystankowej w całym Gdańsku i gminach ościennych - dodaje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Dlaczego takie zmiany nie są wprowadzane w okresie wiosenno-letnim, kiedy linie nocne cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż zimą? Jak informuje ZTM, prace nad taktem godzinnym zainicjowano już w 2009 r., ale urzędnicy musieli uwzględnić możliwości finansowe pozostałych podmiotów zrzeszonych w metropolitalnym związku komunikacyjnym. Nie bez znaczenia były i są także wciąż rosnące przychody ze sprzedaży biletów i coraz większa liczba pasażerów.

- Wprowadzana obecnie nowa oferta będzie obowiązywała w przyszłorocznym sezonie wiosenno-letnim. Należy też pamiętać, że czas adaptacji pasażerów do nowych rozkładów jazdy i tras to około dwa miesiące, a turyści planujący przyjazd do Gdańska w sezonie 2014 r. już teraz zaczynają sprawdzać i oceniać ofertę przewozową - tłumaczy Zomkowski.

Jak oceniasz nową ofertę komunikacji nocnej w Gdańsku?

Oprócz zmian czasu odjazdów autobusów wszystkich linii i dostosowania większości z nich (tj. N1, N2, N3, N4, N5, N6, N8, N12 i N13) do nowego 60-minutowego taktu, zmianie ulegają także trasy przejazdów autobusów linii:

Autobusy linii N1 pojadą w obu kierunkach od dworca głównego trasą: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa - Trakt Św. Wojciecha - Podmiejska - Małomiejska - zajazd: Platynowa - Uranowa - Krzemowa - Platynowa - Świętokrzyska - zajazd: Bergiela - Porębskiego - Bergiela - Świętokrzyska - Guderskiego - Jaworzniaków. Na odcinku Dworzec Główny - Osowa przez Zaspę-Przymorze trasa pozostaje bez zmian.

Autobusy linii N2 nie będą już dojeżdżać do Migowa-Jasieńskiej, ale w zamian linia zostanie wydłużona do dzielnic południowych oraz Nowego Portu. Trasa nowej nocnej "dwójki" to: Łostowice Świętokrzyska - Havla - Łostowicka - Nowolipie - Rakoczego - Bulońska - Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Konopnickiej - Zator-Przytockiego - Wrzeszcz PKP - Lendziona - Grunwaldzka - Kościuszki - Hallera - Hallera Baza ZKM. Wybrane kursy pojadą na wydłużonej trasie: Dworska - PCK - Gdańska - Krasickiego - Wyzwolenia - Mar. Polskiej - Wolności (powr. Władysława IV - Na Zaspę) - Nowy Port.

Autobusy linii N4 od połowy grudnia będą kursować nie od pętli przy ul. Kaplicznej, a od pętli tramwajowej Jelitkowo, a następnie trasą: Kapliczna - Piastowska - Obrońców Westerplatte (powrót: Polanki - Rybińskiego) - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Okopowa - Zaroślak - Stoczniowców - Wronki (powrót Reformacka) - Buczka - Worcella - Cienista - Witosa - Wilanowska - Havla - Łódzka - Warszawska - Piotrkowska. Wybrane kursy będą wydłużone ulicami: Warszawska - Jabłoniowa - Przywidzka - Czermińskiego (czyli tak jak linia 156).

Autobusy linii N5 na terenie Pruszcza Gdańskiego zamiast do Urzędu Pocztowego, pojadą pętlą uliczną: Chopina - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - i dalej po stałej trasie do Gdańska. Na zmodyfikowanej trasie zostanie uruchomiony nowy przystanek "1 Maja" w ciągu ul. Wojska Polskiego.

Linia N6 zostanie skrócona ze względu na wydłużenie trasy N13. Autobusy kursować będą na trasie: Dworzec Główny - Wały Jagiellońskie - Hucisko - Nowe Ogrody - Powstańców Warszawskich - Beethovena - Trzy Lipy - Piecewska (powrót Rakoczego) - Bulońska - Rakoczego - Potokowa - Góralska - Niedźwiednik.

Na linii N12 nadal obowiązywać będzie zmiana trasy wymuszona budową ul. Nowej Wałowej. W kierunku Jasieńskiej między przystankami Swojska a Dworzec Główny autobusy jeździć będą przez Kliniczną - Zwycięstwa - Błędnik bez przystanków pośrednich. W kierunku przeciwnym, obowiązuje stała trasa Wały Piastowskie - Jana z Kolna.

Trasa linii N13 zostaje wydłużona w kierunku północnym. Autobusy tej linii poruszać się będą trasą: Żabianka SKM - Subisława - Pomorska - Chłopska - Obrońców Wybrzeża - Dąbrowszczaków - Kołobrzeska - Bażyńskiego - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Armii Krajowej - Sikorskiego - Witosa - Havla - Świętokrzyska - Niepołomicka - zajazd: Kampinoska - Srebrna - Niepołomicka - Przebiśniegowa - Wielkopolska - Ofiar Grudnia 1970 r.

W ciągu tygodnia większość kursów na wszystkich liniach nocnych będzie realizowana standardowym taborem 12-metrowym. W weekendy, tj. w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę, na liniach N1, N4 oraz N12 planuje się wprowadzenie taboru 18-metrowego, przegubowego.

- Warto pamiętać, że na liniach nocnych wszystkie przystanki posiadają status "na żądanie", z wyjątkiem Dworca Głównego, Bramy Wyżynnej, Huciska, Portu Lotniczego oraz przystanków początkowych i końcowych. Obowiązują także bilety zgodne z taryfą nocną - przypomina zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czytaj też: Czy komunikacja nocna jest bezpieczna?

Komunikacja nocna w Gdyni

W Gdyni wielkich zmian nie będzie, bo odjazdy nocnych autobusów częściej niż co godzinę to od lat nic nadzwyczajnego. Pojazdy najpopularniejszej linii N10 kursującej od Kaczych Buków przez centrum do Babich Dołów, jeżdżą obecnie co 40 min. w wieczorno-nocnym szczycie pomiędzy godz. 23 a 2 w nocy, a potem co godzinę, ale za tydzień rozkład się zmieni. Niewiele rzadziej jeździ N20, kursujący pomiędzy Chwarznem, także przez centrum oraz Chylonię do Pustek Cisowskich. W nowym rozkładzie będzie jeździł w takcie co 60 minut. Pozostałe linie są uzupełnieniem ofery i jeżdżą rzadziej, a wszystkie są na bieżąco dostosowywane do zmian w rozkładzie SKM, który zmieni się także za tydzień.

Miejsca

Opinie (217) 2 zablokowane

  • Na razie dzienne nie jeżdżą.

    45min czekam na 169 albo 171. Tytuł na czasie...

    • 4 1

  • Bezpośrednim przyczynkiem do wprowadzenia nowego rozkładu jest zmiana rozkładów kolejowych

    • 0 0

  • "Bezpośrednim PRZYCZYNKIEM do wprowadzenia nowego rozkładu jest zmiana rozkładów kolejowych,"

    A nie PRZYCZYNĄ? Autor chyba nie bardzo wie co znaczy słowo PRZYCZYNEK, polecam słownik języka polskiego, dzięki niemu można się ustrzec pisania głupot.

    • 1 0

  • Gdańsk to nie tylko tzw. dzielnice południowe (2)

    Jak w tytule: Szanowne ZTM ( chociaż raczej powinno być ludzie którzy biorą pieniądze za myślenie o poprawie komunikacji ) z tego oto miejsca przekazuję swoją gorącą prośbę - zwróćcie uwagę na fakt iż Gdańsk to nie tylko Ujeścisko, Kowale i inne nowe osiedla!

    • 4 6

    • ale i szadółki

      • 2 0

    • Kowale to juz gmina Kolbudy...

      • 2 1

  • n2

    Autobusy linii N2 nie będą już dojeżdżać do Migowa-Jasieńskiej, ale w zamian linia zostanie wydłużona do dzielnic południowych oraz Nowego Portu - super, świetna zamiana, zwłaszcza jak ktoś mieszka koło Jasieńskiej

    • 4 3

  • 174

    a linia 174 w sobote iniedziele dalej bez rozkladu

    • 1 1

  • Statystyka (1)

    Stan istniejący: Gdynia: 5 linii, 17 kursów, 248 574 mieszkańców. Gdańsk: 11 linii, 49 kursów, 460 517 mieszkańców. W Gdyni przypada aż 49 714 mieszkańców na 1 linię, w Gdańsku mniej, bo 41 865, czyli w Gdańsku bogatsza oferta. W Gdyni aż 14 622 mieszkańców przypada na jeden kurs, w Gdańsku, jak łatwo policzyć, 9 398. I znowu Gdańsk ma lepszą ofertę, bo ma większe nasycenie komunikacją nocną niż Gdynia. W Gdańsku, na wszystkich głównych ciągach już dziś zauważymy kursy co 40 minut (a będzie co 30 minut) przez całą noc. Czy Gdynia też wprowadzi kursowanie co 30 minut?

    • 1 0

    • Tylko, że nie można przeliczać bezpośrednio. Ważna jest jeszcze dostępność komunikacyjna. Czyli np. średnia odległość od przystanku. Zasadniczo więc komunikacja nocna jest porównywalna, chociaż z niewielką przewagą Gdańska.

      • 0 0

  • mężczyzna

    jest jak autobus,zawsze bedzie następny

    • 2 0

  • Ha Ha Ha

    W dzień (poza szczytem) autobus z centrum na moje osiedle jeździ raz na godzinę, to po co w nocy ????

    • 0 1

  • Jeśli już to najdłuższa linia nie jest do Sobieszewa ale do Przegaliny - 112

    Z Sobieszewa do Przegaliny będzie jakieś 15 km. jeszcze.

    Pewnej zimowej nocy 1998r. szedłem z Sobieszewa na pieszo do Gdańska. Samotnie.

    Wałami - trasa 186 - Wałowa - Sobieszewo.

    Nawet szybko mi to zeszło mimo że napotkały mnie pewne przygody po drodze...

    a autobusy w tamtych czasach , jadące do Sobieszewa zimą miały po 15 -20 cm lodu na szybach... - Ikarusy.

    gdy w nocy doszedłem do Gdańska mleko z butelki litrowej miało bajkowo orzeźwiający smak...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane