• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi. Pojedziemy jesienią, ale... dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem. Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem.

Dopiero w przyszłym roku kierowcy pojadą autostradą bezpośrednio z Trójmiasta do Łodzi. Powód? GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcom trzech odcinków między Toruniem a Kowalem. Dalej do Strykowa autostradą mamy pojechać już w listopadzie, a na południe Polski - dopiero w 2020 r.



Czarne chmury zebrały się nad budową autostrady A1 między Toruniem, a miejscowością Kowal nieopodal Włocławka. W miniony czwartek urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Co ciekawe (a raczej przykre), droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA: z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie-Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Do wykonania pozostało wiele robót. - Należy ułożyć wierzchnie warstwy bitumiczne, wybudować ekrany akustyczne, dokończyć budowę obiektów mostowych i przejść dla zwierząt. Na wielu odcinkach trzeba ponadto uformować nasypy - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

- Na przełomie września i października chcemy ogłosić przetarg na dokończenie robót. Liczymy, że nowy wykonawca wejdzie na plac budowy autostrady A1 wiosną 2013 r. Chcemy także rozpisać przetarg na zabezpieczenie budowy przed skutkami nadchodzącej zimy - mówi Okoński.

W efekcie autostradą miedzy Toruniem, a Włocławkiem pojedziemy jesienią 2013 r.

Co jest bezpośrednia przyczyną opóźnień na budowach dróg?

Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na budowie autostrady A1 na odcinku od Włocławka do Strykowa koło Łodzi. Kierowcy na ten odcinek drogi powinni wjechać jeszcze tej jesieni. Trudno powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszystko zależy od tego jak z robotami uwiną się wykonawcy autostrady między Węzłem Sójki, a Węzłem Kotliska - nieopodal Kutna. Tam z placu budowy zszedł lider konsorcjum. Na szczęście GDDKiA dogadała się z jego partnerami, którzy postanowili dokończyć inwestycję.

Autostrada A1 w Strykowie przetnie autostradę A2. Tam czeka na kierowców drugi, największy w Polsce węzeł drogowy. Jest jedno ale: - Nie będzie można na nim zawracać. Relacje do zawracania zwiększyłyby znacznie koszt budowy węzła. Szacujemy, że w ciągu doby tym węzłem będzie jeździć 150 tys. samochodów - tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. To będzie rekord Polski.

- Dla kierowców m.in. z Trójmiasta, którzy niebawem pojadą nową autostradą w województwie łódzkim mamy ważną informację. Zmienią się nazwy węzłów. Zamiast Węzła Sółki, gdzie wjeżdżamy na drogę nr 60 do Płocka, będzie Węzeł Kutno Północ. Natomiast przecięcie A1 z krajową "dwójką" zyska nazwę Węzeł Kutno Wschód - zaznacza Maciej Zalewski.

By dojechać do Łodzi autostradą A1 z Gdańska w Strykowie kierowcy będą musieli wjechać na autostradę A2 w kierunku Poznania i po przejechaniu
trzech kilometrów powinni zjechać na krajową "czternastkę". Do miasta kierowcy wjadą nie od północnego zachodu jak było w przypadku podróży krajową "jedynką", a od północnego wschodu.

Kiedy autostradą A1 dojedziemy na Śląsk? Póki co jest już gotowy projekt dla budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn. Roboty mają zakończyć się tam latem 2013 r., ale wciąż trwa oczekiwanie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Nie ma jednak najmniejszych szansy by wykonawca - Mostostal Warszawa uwinął się w terminie.

Dalej, aktualnie jadąc z Łodzi w kierunku Śląska wjeżdżamy na 17,5-kilometrową autostradę z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Potem do Częstochowy i okolic Siewierza pozostaje nam "Gierkówka". Plany budowy autostrady są, ale prace póki co zakończyły się na etapie udzielenia decyzji środowiskowej dla inwestycji. Stąd też możliwe, że z północy na południe autostradą pojedziemy wstępnie do 2020 r.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

Całkowita wartość projektu: 5 833 259 686 zł
Dofinansowanie z UE: 3 261 883 690 zł
Koszt budowy: 4 215 988 339,3 zł

I. Województwo kujawsko - pomorskie.


Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim. Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzła Brzezie
Długość: 34,466 km.
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG S.A., APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum PBG S.A. (Lider), APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

II. Województwo łódzkie.


Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim. Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Kowal koło Włocławka - Węzeł Sójki
Długość: 29,950 km.
Wykonawca: Konsorocjum SRB Civil Engineering Ltd - Irlandia (Lider), John Sisk & Son Ltd - Irlandia, Roadbridge - Irlandia, BUDBAUM S.A. - Polska
Koszt budowy: 800 347 584,00 zł brutto

2. Węzeł Sójki - Węzeł Kotliska
Długość: 15,200 km.
Wykonawca: - POLDIM S.A. (Lider), Bogl a Krysl k.s - Czechy, Bogl a Krysl Polska Sp.z o.o.
Po odstąpieniu od kontraktu firmy POLDIM, obowiązki lidera przejął dotychczasowy partner - firma Bogl a Krysl.
Koszt budowy: 542 185 331,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r. - zagrożony.

3. Węzeł Kotliska - Węzeł Piątek
Długość: 9,000 km.
Wykonawca: Konsorcjum Sando Budownictwo Polska Sp. o.o. (Lider), Construciones Sanchez Dominguez-Sando, S.A.
Koszt budowy: 512 255 404,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

4. Węzeł Piątek - Węzeł Stryków
Długość: 21,000 km.
Wykonawca: Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG - Niemcy (Lider), Bunte Polska Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
Koszt budowy: 569 761 061 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • skandal !

    Polacy to naród nieudaczników-tak mówia na zachodzie,przykro to słuchać wszędzie

    • 7 1

  • Panie premierze czy juz nie czas wymienic zderzak ?

    Czy juz nie czas zwalic cała wine na Sławomira Nowaka i wymienic go ? Czy juz nie czas na wymiane zderzaka ?

    • 3 1

  • poczytajcie sobie -

    roko.salon24.pl 245426,tak-sie-to-robi-w-gdansku-a-u-was

    spację zastąpcie znakiem "/"

    • 3 0

  • A bo na zbyt długie odcinki się porywają, a potem nie dają rady...

    Kto to widział rozpisywać przetargi na odcinki po 9km i (o zgrozo) nawet dłuższe? Moim zdaniem powinno być zabronione zrzucanie na barki wykonawcy odcinków przekraczających 100m! Zrobi 100m, może ubiegać się o następne 100, a może nawet 200 metrów!

    • 0 1

  • do tych co odpowiedzieli w ankiecie, ze aneksowanie to problem

    jestem ciekawy, jakbyscie aneksowali gosci, z ktorymi podpisaliscie umowe na budowe domu. Tez byscie im 'aneksowali' na żądanie? Przeciez kazdy aneks to kasa z budzetu, na ktory wszyscy sie skladaja kupujac np. chleb w sklepie.
    Albo inaczej, wyobrazmy sobie ze firma wygrywa dajac niska cene, a potem sobie odbija na aneksach. Przeciez to glupota totalna!

    • 2 0

  • Tera nie budujem

    Bo wszystkie firmy wykonczylim i nikt nie chce nam płacić łapówek.
    musim troche poczekac

    • 5 0

  • jak mam autostradę to jadę przepisowo, a jak nie to już gorzej, więc dajcie mi ich więcej a nie te radary. Ja nie muszę jechać szybciej niż 130 naprawdę taka prędkość mi odpowiada w trasie. Jak jadę autostradą to wszyscy jadą przepisowo (no poza wyjątkami 1 na 40 najczęściej z rejestracja na W), kawałek bez autostrady i wszyscy łamią przepisy...

    • 1 0

  • GTC

    Szkoda że PIS nie dopuścił do tego odcinka GTC. Już byśmy jeździli tak jak obecnym odcinkiem.

    • 4 1

  • Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady. (5)

    Obecnie 1433 kilometrów dróg jest w budowie, 1185 kilometrów dróg już oddano do użytkowania podpisano umowy na kolejne 1791 kilometrów dróg! PAP 24.01.2011 Przyjęty 25.01.2011 przez rząd program budowy dróg gwarantuje stworzenie do końca 2013 r. sieci autostrad o łącznej długości ok. 810,4 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 782,5 km, wybudowanie 26 obwodnic drogowych, przebudowę odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz poprawę stanu nawierzchni na drogach krajowych. W ostatnich trzech latach na budowę dróg wydano w Polsce prawie 52 mld zł. Rząd potwierdził, że ta wielka budowa w Polsce będzie trwała nadal. Rząd zwiększył środki na budowę dróg w Polsce do roku 2013, z 78 mld do 82 mld 800 mln

    Od czerwca do końca września 2012 polska sieć drogowa wzbogaci się o 271 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu, w tym o 101 kilometrów nowych autostrad - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
    "Plan na najbliższy kwartał to oddanie 80 kilometrów autostrady A1 na północ od Łodzi, 21 kilometrów autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 oraz 170 km dróg ekspresowych" - poinformowała GDDKiA.
    Wśród dróg ekspresowych, z których już niedługo będą mogli skorzystać kierowcy, drogowcy wymieniają: S7 Kalsk - Miłomłyn, S8 Rawa Mazowiecka - granica woj. łódzkiego, S8 obwodnice Zambrowa i Wiśniewa, S8 Wrocław - Oleśnica, S8 Piotrków Tryb. - Rawa Mazowiecka, S11 Zachodnia Obwodnica Poznania Złotkowo-Rokietnica i S19 Stobierna - Rzeszów.
    Drogowa dyrekcja wyliczyła, że od początku roku do końca października 2012 udostępni kierowcom łącznie ok. 460 km szybkich tras. "Tylko w pierwszym półroczu 2012 r. sieć dróg krajowych zwiększyła się o blisko 190 kilometrów tras szybkiego ruchu: 120 km autostrad i ponad 68 km dróg ekspresowych" - poinformowała GDDKiA. Jest to np. odcinek autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, A1 od Zabrza do Pyrzowic, część Zachodniej Obwodnicy Poznania w ciągu drogi ekspresowej S11, droga ekspresowa S5 Poznań - Gniezno, zwana wschodnią obwodnicą Poznania, droga ekspresowa S1 Pyrzowice-Lotnisko, czy droga ekspresową S7 Gdańsk - Koszwały. Od listopada 2007 do końca lipca 2012 oddano do ruchu 531,6 km autostrad i 558,4 km dróg ekspresowych. Brawo PO!!!

    • 7 4

    • (4)

      Lepiej napisz w jakim tempie rośnie zadłużenie państwa, bo ta twoja prawicowa propaganda nic nie mówi, że żyjemy ponad stan. A takie myślenie jest dobre, ale na krótką metę, a wtedy Donek poda się do dymisji i powie, że to wina następcy.

      • 4 2

      • (3)

        To nie jest tak, że to dopiero rząd PO-PSL zadłużył Polskę! W porównaniu do rządów PO tempo wzrostu długu publicznego szybsze było za rządów liberalnej minister Zyty Gilowskiej. Dzisiejszy dług publiczny jest tak duży w dużej mierze dzięki wetom Lecha Kaczyńskiego, który - realizując cele opozycji, nie PAŃSTWA POLSKIEGO - blokował większość strategicznych decyzji finansowych, w tym zmierzających do zmniejszenia deficytu (nakręconego także rządami pis ).Podaję fakty i odsyłam do GUS (dane Głównego Urzędu Statystycznego).Tak jest najprościej : 2006 dług publiczny wynosił 47,7 %PKB, 2007 dług publiczny wynosił 45,0%PKB, 2008 dług publiczny wynosił 47,2 PKB, 2009 dług publiczny wynosił 51%PKB, w 2010 wyniósł 53,5 a w 2011 dzięki krokom które podjął rząd w kwestii OFE, według ekspertów będzie zdecydowanie niższy niż limit ustawowy 55% , I - próg ostrożnościowy wynosi 55% PKB, II- 60% PKB . Reasumując - za rządów Kaczyńskiego dług 47,7% PKB - przypominam ,że o kryzysie NIKT nawet nie słyszał .Po dwu latach kryzysu nasz dług publiczny wzrósł zaledwie o ok. 5 proc i to w dużej mierze dzięki wetom Lecha Kaczyńskiego, który - realizując cele opozycji, nie PAŃSTWA POLSKIEGO - blokował większość strategicznych decyzji finansowych, w tym zmierzających do zmniejszenia deficytu (nakręconego także rządami pis ). Jarosław to przecież kwintesencja populizmu - gdyby został prezydentem byłby w tym jeszcze bardziej agresywny - wariant grecki nie był, w przypadku jego wygranej, czczym straszeniem. Większy dług po części wynika z chęci wykorzystania do maksimum kasy z UE. Unia finansuje różne projekty częściowo. Resztę musimy zapłacić sami. Gdy tej kasy nie ma, trzeba ją pożyczyć - proste. Gdyby tego nie robiono, to opozycja dla odmiany krzyczałaby, że nie wykorzystujemy funduszy unijnych. Co istotne - w kwestii deficytu budżetowego i przyrostu długu publicznego Polska jest mniej więcej w połowie stawki europejskiej i teraz gdy przyjęliśmy sposób liczenia, który obowiązuje niemal w całej UE, to mamy powód do satysfakcji, bo jesteśmy w grupie sześciu najlepiej stojących w tej kwestii państw . Jest to ewidentny sukces Polskiej Gospodarki i Rządu Donalda Tuska.

        • 2 3

        • Ale ma też on liczne problemy.

          Głównymi moimi zastrzeżeniami do rządu Tuska jest błędne podejście do łatania budżetu, za dużo tutaj podnoszenia podatków, za mało cięż i oszczędności. Wiem, że jest to obliczona gra polityczna, ludzie w Polsce lepiej reagują na podnoszenie podatków niż na cięcie w socjalu, niestety.

          Głównie jednak mnie boli niepotrzebny rozrost biurokracji, zamiast cięć i upraszczania przepisów. I tutaj nie ma się UE zasłaniać, bo choćby pod ty względem Niemcy już lepiej stoją. Tym bardziej jest to denerwujące, że na oszczędności w tym sektorze najłatwiej byłoby uzyskać przyzwolenie społeczne.

          Tak by nie było za różowo, bo rząd Tuska jest dość przeciętny, niestety obawiam się, że żadnej sensownej alternatywy nie mamy.

          • 3 0

        • wyłącz tvn24 .. proszę! (1)

          chyba zapomniałeś, że wszystkimi danymi można dowolnie manipulować i nie zauważyłeś, ze robią z Ciebie balona, choćby takimi mykami jak ofe.

          • 2 2

          • Oglądam Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, a czasem Informacje dnia na Trwam gdy jestem u teściowej

            I co różnic nie ma dużych. Jedynie co można dostrzec, która telewizja co uwypukla i jaki ma stosunek do polityki.

            Dane Panie kolego są jedne, a różnice są tylko w tym które są publikowane. Jeżeli masz mózg sam możesz sobie je znaleźć.

            I mówienie wyłącz tvn24 światczy tylko o Twojej głupocie i braniu do głowy populistycznej papki, że tylko TVN24 kłamie i nie należy jej oglądać.

            A skąd to się wzieło, a no stąd, że TVN24 złamał zasady o nie atakowaniu środowiska Kibolskiego, które jest bardzo mocno indyktrynowane papką antyTVN.
            Nie to, że bym uwielbiał ten program, bo jest taki jak inne, ale nie cierpie bezmózgiej indoktrynacji.

            • 3 2

  • Górny Śląsk (1)

    Ale zaawansowania na śląskim odcinku A1, to pan M.N. już nie podał...

    • 2 0

    • Tam jest gierkówka więc mało kogo obchodzi ten odcinek autostrady.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane