• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi. Pojedziemy jesienią, ale... dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem. Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem.

Dopiero w przyszłym roku kierowcy pojadą autostradą bezpośrednio z Trójmiasta do Łodzi. Powód? GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcom trzech odcinków między Toruniem a Kowalem. Dalej do Strykowa autostradą mamy pojechać już w listopadzie, a na południe Polski - dopiero w 2020 r.



Czarne chmury zebrały się nad budową autostrady A1 między Toruniem, a miejscowością Kowal nieopodal Włocławka. W miniony czwartek urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Co ciekawe (a raczej przykre), droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA: z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie-Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Do wykonania pozostało wiele robót. - Należy ułożyć wierzchnie warstwy bitumiczne, wybudować ekrany akustyczne, dokończyć budowę obiektów mostowych i przejść dla zwierząt. Na wielu odcinkach trzeba ponadto uformować nasypy - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

- Na przełomie września i października chcemy ogłosić przetarg na dokończenie robót. Liczymy, że nowy wykonawca wejdzie na plac budowy autostrady A1 wiosną 2013 r. Chcemy także rozpisać przetarg na zabezpieczenie budowy przed skutkami nadchodzącej zimy - mówi Okoński.

W efekcie autostradą miedzy Toruniem, a Włocławkiem pojedziemy jesienią 2013 r.

Co jest bezpośrednia przyczyną opóźnień na budowach dróg?

Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na budowie autostrady A1 na odcinku od Włocławka do Strykowa koło Łodzi. Kierowcy na ten odcinek drogi powinni wjechać jeszcze tej jesieni. Trudno powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszystko zależy od tego jak z robotami uwiną się wykonawcy autostrady między Węzłem Sójki, a Węzłem Kotliska - nieopodal Kutna. Tam z placu budowy zszedł lider konsorcjum. Na szczęście GDDKiA dogadała się z jego partnerami, którzy postanowili dokończyć inwestycję.

Autostrada A1 w Strykowie przetnie autostradę A2. Tam czeka na kierowców drugi, największy w Polsce węzeł drogowy. Jest jedno ale: - Nie będzie można na nim zawracać. Relacje do zawracania zwiększyłyby znacznie koszt budowy węzła. Szacujemy, że w ciągu doby tym węzłem będzie jeździć 150 tys. samochodów - tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. To będzie rekord Polski.

- Dla kierowców m.in. z Trójmiasta, którzy niebawem pojadą nową autostradą w województwie łódzkim mamy ważną informację. Zmienią się nazwy węzłów. Zamiast Węzła Sółki, gdzie wjeżdżamy na drogę nr 60 do Płocka, będzie Węzeł Kutno Północ. Natomiast przecięcie A1 z krajową "dwójką" zyska nazwę Węzeł Kutno Wschód - zaznacza Maciej Zalewski.

By dojechać do Łodzi autostradą A1 z Gdańska w Strykowie kierowcy będą musieli wjechać na autostradę A2 w kierunku Poznania i po przejechaniu
trzech kilometrów powinni zjechać na krajową "czternastkę". Do miasta kierowcy wjadą nie od północnego zachodu jak było w przypadku podróży krajową "jedynką", a od północnego wschodu.

Kiedy autostradą A1 dojedziemy na Śląsk? Póki co jest już gotowy projekt dla budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn. Roboty mają zakończyć się tam latem 2013 r., ale wciąż trwa oczekiwanie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Nie ma jednak najmniejszych szansy by wykonawca - Mostostal Warszawa uwinął się w terminie.

Dalej, aktualnie jadąc z Łodzi w kierunku Śląska wjeżdżamy na 17,5-kilometrową autostradę z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Potem do Częstochowy i okolic Siewierza pozostaje nam "Gierkówka". Plany budowy autostrady są, ale prace póki co zakończyły się na etapie udzielenia decyzji środowiskowej dla inwestycji. Stąd też możliwe, że z północy na południe autostradą pojedziemy wstępnie do 2020 r.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

Całkowita wartość projektu: 5 833 259 686 zł
Dofinansowanie z UE: 3 261 883 690 zł
Koszt budowy: 4 215 988 339,3 zł

I. Województwo kujawsko - pomorskie.


Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim. Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzła Brzezie
Długość: 34,466 km.
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG S.A., APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum PBG S.A. (Lider), APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

II. Województwo łódzkie.


Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim. Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Kowal koło Włocławka - Węzeł Sójki
Długość: 29,950 km.
Wykonawca: Konsorocjum SRB Civil Engineering Ltd - Irlandia (Lider), John Sisk & Son Ltd - Irlandia, Roadbridge - Irlandia, BUDBAUM S.A. - Polska
Koszt budowy: 800 347 584,00 zł brutto

2. Węzeł Sójki - Węzeł Kotliska
Długość: 15,200 km.
Wykonawca: - POLDIM S.A. (Lider), Bogl a Krysl k.s - Czechy, Bogl a Krysl Polska Sp.z o.o.
Po odstąpieniu od kontraktu firmy POLDIM, obowiązki lidera przejął dotychczasowy partner - firma Bogl a Krysl.
Koszt budowy: 542 185 331,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r. - zagrożony.

3. Węzeł Kotliska - Węzeł Piątek
Długość: 9,000 km.
Wykonawca: Konsorcjum Sando Budownictwo Polska Sp. o.o. (Lider), Construciones Sanchez Dominguez-Sando, S.A.
Koszt budowy: 512 255 404,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

4. Węzeł Piątek - Węzeł Stryków
Długość: 21,000 km.
Wykonawca: Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG - Niemcy (Lider), Bunte Polska Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
Koszt budowy: 569 761 061 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • Gdy się zagłębić w drogowy biznes to można zauważyć że niczym się on nie różni od Amber Gold.

    To wielka piramida finansowa - wyciąganie kasy z naszych podatków, UE, następnie niewypłacanie pieniędzy podwykonawcom i postawienie takiego PBG czy Hydrobudowy w stan likwidacji/upadłości. Niejeden prezes nieźle zarobił na tych bankructwach. Te wielkie korporacje budowlane to najczęściej zgraja prezesów, dyrektorów i prawników, których jedynym celem jest wydojenie Państwa i puszczenie podwykonawców z torbami.

    • 6 1

  • Metoda (4)

    Oczywiscie A-1 powstanie w przewidywalnym już terminie, ale obecne problemy, tak jak i na A-2 i A-4 ewidentnie pokazują, jak niewydolna jest GDDKiA oraz system wykonywania prac w drodze publicznych przetargów przez państwo. Dodatkowo potem kolejne przetargi, wybory dotyczące systemu poboru opłąt i wykonawców i kolejne lata, w których inwestor nie będzie pobierał opłat. Dla kierowców to frajda,bo za utrzymanie nie zapłacą oni, ale podatnicy, ale z punktu widzenia efektywności - porażka. Nikt w biurokracji nie liczy tych kosztów. Bezwzględnie wydolniejszy jest system koncesyjny, dodam - poprawnie ustrukturyzowany, i kto bez emocji do tego podejdzie widzi, jak dobrze funkcjonuje północny odcinek A-1.

    • 1 3

    • (3)

      Cytat
      Dla kierowców to frajda,bo za utrzymanie nie zapłacą oni, ale podatnicy,

      Mądry kolega zapomniał ze kierowca też jest podatnikiem, do tego połowa ceny benzyny to też podatek, więc z tym nie płaceniem przez kierowców to lekka przesada.

      • 0 0

      • nie zapomniałem (2)

        O niczym nie zapomniałem. Jest niesprawiedliwe, by podatnik z Łowicza płacił za przejazd kierowcy z Gdańska tak samo jak nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na benzynę, gdy nie jest to konieczne.Oszczędzone środki będą wydawane gdzie indziej i bardziej efektwnie.

        • 1 0

        • (1)

          Powiadasz że nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na benzynę. Zastanów się co by się stało z budżetem jeśli by zabrakło pieniędzy z akcyzy w paliwie. Niestety jest wiele osób które muszą wydać pieniądze na paliwo bo inaczej nie dojadą do pracy.

          • 0 0

          • tak nie powiedziałem

            Powiedziałem, że w gospodarce środki należy wydawać efektywnie, to znaczy nie wydawać na ZBĘDNĄ benzynę a na inne dobra, które są też opodatkowane. Jeżeli z Częstochowy ktoś dziś wysyła samochód po świeże ryby nad morze i kierowca musi nocować, a ryby dowożone są po dwóch dniach, to teraz ten sam samochód będzie jechał na jeden dzień i nie będzie nocował. Może hotel okaże się z czasem zbędny,ale jest po prostu niepotrzebny. Zwolnione środki zostaną przez przedsiębiorcę wydaktowane na inne, zgodne z potrzebami potrzeby. Tak się nakręca rozwój.

            • 1 1

  • I wszystko wróciło do normy (1)

    Na początku tego roku prawie dostałem zawału gdy w na stronie autostrady przeczytałem że odcinek do Strykowa ma być oddany przed Euro 2012.
    Nie mogłem w to uwierzyć bo odcinek do Torunia męczony był wiele lat, a ogromny udział w tym opóźnieniu miał z tego co pamiętam pan Polaczek z PIS, dzięki któremu autostrada była droższa i z opóźnieniem.
    Na szczęście wszystko wróciło do normy autostrada będzie za rok lub za dwa.

    Może ktoś odpowiedziałby na pytanie dlaczego A1 przez długi czas budowana była tylko z jednej strony. Od strony Łodzi do zeszłego roku praktycznie nic się nie działo.

    Ciekawostką jest też że najpóźniej będzie oddany odcinek pozwalający ominąć Włocławek. Każdy kto jechał przez Włocławek wie w czym rzecz.

    Odcinek za Łodzią mogą sobie robić ile chcą tam jest całkiem przyzwoita dwupasmówka tzw Gierkówka.

    • 2 2

    • tak tak a przyjazd przez Łódź

      to makabra

      • 0 0

  • Jak wygladasz? (1)

    No i jak wygladasz ojcze Józefa Bąka,ze swoimi obietnicami?

    • 2 0

    • Jak każdy polityk.

      P pierwszych wyborach, przegranych z PiS nakłamał stosunkowo mało w stosunku do innych partii (choćby nadpopulistyka PiS wtedy) i przegrał, wyciągnął wnioski, że wyborcy nie lubią szczerości a wolą jak politycy im dużo obiecują i jak się okazało słuszne.

      • 0 0

  • oplaty za przejazd (2)

    Ostatnio za ok 100 Gdansk-Torun zaplacilam dokladnie tyle ile za prawie 300 mil z Daytona do Miami.

    To byl pierwszy i ostatni raz. Nie lubie tego przykrego uczucia ze ktos mnie okrada....

    • 1 1

    • ?

      Okradanie ma miejsce wtedy, gdy dzieje sie coś takiego przeciw woli zainteresowanego. Masz wybór i zapłaciłeś z własnej kieszeni.

      • 0 0

    • Wszystko ładnie, ale zapomniałeś dodać, że jechałeś drogami ekspresowymi, a nie autostradami

      Płatny jest tam tylko ten odcinek autostrady koło Miami, a potem jest już bezpłatna ekspresówka. Dodaj do tego, że prędkość dopuszczalna na tej ekspresówce to tylko 75mil, a na tej krótkiej autostradzie to 80 mil. Czyli autostradą tam jechałeś 120km/h z małym narzutem, bo tam o te 5 mil każdy dorzuca. A na ekspresówce 110km/h nie przekroczyłeś.

      Nie pisz tylko bajek, że jechałeś ile fabryka dała, bo zapytam się jak tam wydatki na mandaty, bo stanach łatwo się je dostaje.

      Idąc twoim tokiem, mogę powiedzieć, że u nas jest jeszcze tańsza droga, którą jest s7 z nowo oddanym odcinkiem koło elbląga i jeździ się nim za 0zł.

      • 2 0

  • Jeszcze z 1 string-modela niech ryży poSTAWI na "szefa",to za 10 lat nie będzie

    szans na 'nołmalność'!!!

    • 0 2

  • A-1

    To jest sabotaż i celowe opóźnianie rozwoju Pomorza! Precz z GDDKiA!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • w samo południe

    naprawdę, Panie Premierze, ŻENADA.

    • 0 2

  • Pan Nowak do dymisji

    Model z Sopockiego molo / minister Nowak / do dymisji !

    • 0 1

  • Jak zwykle pisowce maja najwiecej do powiedzenia,

    a jezdza autobusami.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane