• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baltic Arenę czas zacząć

Michał Stąporek
20 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Lechia Gdańsk

Baltic Arena będzie gotowa na początku 2011 r. - rok później niż chciałaby UEFA. - Na same prace budowlane potrzebujemy 24 miesięcy - tłumaczy Paweł Adamowicz. I niemal miliarda zł.



- Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska. - Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska.
Według kosztorysu opracowanego w maju ub.r. budowa Baltic Areny w gdańskiej Letnicy miała kosztować ok. 666 mln zł (170 mln euro). Najwięcej, bo 305 mln miało iść na czaszę stadionu. Za infrastrukturę zewnętrzną trzeba będzie zapłacić ok. 190 mln zł. Instalacje wewnętrzne kosztowałyby 65 mln. Ogromny byłby nawet koszt przygotowania dokumentacji projektowej - 31 mln zł.

Na płytę trzeba będzie wydać "jedynie" 4 mln zł. Co ciekawe, w dotychczasowym projekcie płyta nie jest podgrzewana. - UEFA tego nie wymaga - tłumaczy autor projektu Wojciech Grabianowski z pracowni RKW. Gdyby natomiast Lechia Gdańsk grała kiedyś w ekstraklasie, musiałaby sobie taką płytę - za dodatkowe pieniądze - sprawić. Takie są wymogi PZPN.

Pieniądze na to gigantyczne przedsięwzięcie mają pochodzić z czterech źródeł: 110 mln zł wyłoży miasto, z dotacji i subwencji powinno dojść ponad 306 mln zł. Środki prywatne - stadion ma powstać bowiem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - to kolejne 250 mln zł.

- Te proporcje mogą się zmienić, bo choć my gwarantujemy 110 mln, dotacje i subwencje z budżetu państwa i środków unijnych mogą być nieco niższe lub wyższe - tłumaczy Paweł Adamowicz.

Pod koniec roku rozpisany zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej i budowę stadionu. Dzięki temu cała procedura ma zostać skrócona.

Niestety trzeba pogodzić się z tym, że wszystkie wymienione koszty, które - przypomnijmy - oszacowano wiosną ub.r., będą znacznie większe. - Spodziewamy się wzrostu nawet do 30 proc. - przyznaje Paweł Adamowicz. Czyli liczba 666 milionów może wzrosnąć nawet do 1 miliarda...

Na pozyskanie terenu pod budowę stadionu miasto przeznaczyło 12,5 mln zł. Gros z tych środków pochłoną przenosiny 487 ogródków działkowych i odszkodowania dla ich użytkowników. Na szczęście miejscy urzędnicy już od roku ustalają z działkowcami całą operację.
Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni. Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni.
Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie. Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie.
- Dzięki temu większość spraw już niemal uzgodniliśmy - przyznaje zadowolony Stanisław Szczepanik, prezes zarządu gdańskiego oddziału Polskiego Związku Działkowców. - Miasto wybuduje nam nowe ogrody na Krakowcu. Myślę, ze wyprowadzimy się z Letnicy najpóźniej jesienią 2008 r.

Czy istnieje ryzyko, że przenosiny zostaną zablokowane przez killu działkowców, którzy dla wyśrubowanego odszkodowania zablokują wymianę gruntów? - Nie, ponieważ decyzję o zamianie podejmuje Rada Krajowa PZD. Jeżeli działkowcy otrzymają w zamian inną działkę, nie mają prawa do protestów.

Euro będzie miało wpływ na rozbudowę gdańskiego lotniska. Władze portu lotniczego już dawno przygotowały aplikacje o środki na rozbudowę. Opiewają one na ok. 400 mln zł. Ich wykorzystanie miało pozwolić zwiększyć przepustowość lotniska do ok. 4-5 mln pasażerów w 2013 r.

- Teraz wiemy, że musimy przyspieszyć nasze inwestycje, tak aby już na mistrzostwa przyjąć więcej samolotów - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Więcej, czyli ile? - Dziś obsługujemy 150 operacji [czyli startów i lądować - przyp. Red.] dziennie. Z nowym terminalem i nową drogą kołowania podwoimy tę liczbę.

Najprawdopodobniej przeprowadzona zostanie reaktywacja linii kolejki z Gdańska Głównego do Nowego Portu przebiegającej obok terenu, na którym stanie Baltic Arena. - Na szczęście tory nie zostały jeszcze rozkradzione. Musimy jednak się przekonać, czy stadion sparwi, ze nawet po mistrzostwach istnienie tej linii będzie miało sens - uprzedza Paweł Adamowicz.

Także inne inwestycje, które będą finansowane z unijnego budżetu na lata 2007-13, zostaną przyspieszone. Np. modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy, która miała trwać do 2015 r. zapewne zostanie zakończona na mistrzostwa.

Cały czas nie wiadomo ile wszystkie przygotowania będą kosztować, ale już wiadomo gdzie będziemy szukać koniecznych pieniędzy: przede wszystkim w funduszach unijnych.

- Wszystkie inwestycje związane z mistrzostwami zyskają priorytet, jeśli chodzi o finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, który nadzoruje zarząd województwa pomorskiego - potwierdza Jan Kozłowski, marszałek województwa.

Dodaje, że będzie namawiał kierownictwo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do wpisania inwestycji związanych z Euro na tzw. listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Co to oznacza? - Wszystkie te inwestycje dostałyby dofinansowanie bez konieczności startowania w konkursach i rywalizowania z innym przedsięwzięciami - tłumaczy marszałek Kozłowski. Jako przykład takiej inwestycji marszałek podał budowę linii kolejowej na gdańskie lotnisko.

Polski sztab Euro 2012 powstanie już wkrótce w ramach kancelarii premiera. W pomorskiem taki sztab zawiążą władze Gdańska z marszałkiem i wojewodą. - W urzędzie powstanie zespół, który będzie zaangażowany wyłącznie w organizację Euro. Wydział Skarbu już na mnie naciska o nowe etaty i chyba będę musiał ulec - przyznaje prezydent Gdańska.

Miejsca

Kluby sportowe

Opinie (340) ponad 100 zablokowanych

  • DO autora "co autor?"

    No tym co napisałeś to jestem zdruzgotany! Chwalisz Millera, Łobuzka,Belkę, Balcerowicza! to woła pomstę do nieba!Przecież to oni wespół z innymi okradli Polskę!Podaj przykłady co dobrego zrobiono w okresie ich 17-to letnich rządów! Dosłownie nic kompletne bagno i szambo! Belka do tej pory nie rozliczył sie z Instytutu frakcjonowania osocza w której to budżet państwa wydał 70 mln zl.Miller i inni dygnitarze pozostawili Polske po 17-tu latach jej okradania taką jaka teraz widzimy!!!Bezrobocie pozostawili takie że ludzie młodzi i nie tylko zaczęli w 2004/05 wyjeżdżać na zachód za chlebem! budownictwo mieszkaniowe katastrofalne, brak perspektyw na mieszkania, nie zbudowano prawie żadnych dróg i autostrad, katastrofalny niż demograficzny, brak infrastruktury, zadłużenie Polski sięgnęło 200 mld dolarów pomimo rzekomego jego spłacania! afery sięgające zenitu i wiele wiele innych wynaturzeń! I pan ma czelność głosić i pisać na łamach mediów że były to dobre rządy!!! Ile strat niepowetowanych poniosła Polska gospodarka w okresie tych postkomunistycznych rządów to do tej pory nie jest w stanie IV RP oszacunkować!!!Niech pan spojrzy na własne podwórko jak wygladają dzielnice Gdańska np.Letniewo, N.Port tam nic nie robiono przez 17 lat tzw rządów III RP!A teraz w ciagu 5 lat ma powstać piekny obiekt i rozbudowa. Żeby się nie rozpisywać więcej napiszę panu krótko III RP! - TO był Raj dla złodziei, oszustów, kombinatorów, łajdaków, bandziorów, przestępców itp.

    • 0 0

  • ok

    byłem z synem na ostnich MŚ w Hanowerze trzy dni nocowałem na polu namiotowym,kanjp było dużo mniej niż unas myśle o pasie nadmorskim,Głownym Mieście ,Sopocie.Hotele i tak powstaną
    A dzielnice peryferyjne? wszystkieo nie zrobią w 4-5 lat
    O stadion się nie martwię
    jedynie to drogi i te obskurene budynki może je odnowią
    głowa do góry będzie super

    • 0 0

  • Tak trzymać!

    Popieram zdecydowanie przedmówcę

    • 0 0

  • Polak gorszy od chińczyka!?

    Oni potrafią przenieść całe fabryki (a jest tego zgoła więcej niż teren całego Gdańska) żeby nie było smogu podczas igrzysk, a my się zastanawiamy czy nam się uda "zdążyć" wybudować jeden stadion. Jedyną ich przewagą jest siła robocza. U nas albo wszyscy powyjeżdżali, albo siedzą sobie na kanapie przed TV i przepijając kolejny zasiłek "kibicują" przygotowaniom. Nie namawiam nikogo do wstępowania do OHP, ale każdy z nas w jakiś sposób może się przyczynić do tego, aby się udało. Ci najmniej inteligentni mogliby na przykład przestać mącić, siać pesymizm i swym gadaniem nie zniechęcać innych do działania.

    • 0 0

  • przelot z mostu wantowego

    Myślę,że otwarta będzie trasa z W-wy przez most wantowy na þrom Wisłoujście do Baltic Areny.Trzebaby uruchomić ze trzy promy,lub zmontować tymczasowy most.Aby tylko samochody nie musiały przejeżdżać przez centrum.
    pozdrawiam Halina

    • 0 0

  • ???????????

    A co się stanie, jak nie wybudują tych stadionów???

    • 0 0

  • sdc453

    Chyba nie uważałeś na tej lekcji. Jak coś jest tanie to wszyscy to kupują. Jak kupują to podnosi się ceny. Jak ceny są wyższe to nagle popyt zaczyna słabnąć i ceny się normują. Firmy, które coś chcą sprzedać wykorzystują fakt, że mają zbyt i chcą szybko zarobić. Taka jest rzeczywistość.

    • 0 0

  • tak, tak Stalinku

    Dodaj że przez 17 lat była wyłącznie ciemnota, nic nie zbudowano, ponad milion ludzi wyjechał za pracą w 1997 roku, a do NATO i UE wprowadzili nas bracia mniejsi do spółki z panią MSZ,
    teraz gospodarka się toczy jak konie po betonie,
    mamy 3 miliony mieszkań, 1500 km autostrad, 6 tys. km dróg ekspresowych, pociągi mkną 250 km/h, bezrobocie wynosi 3,5%, bezpłatna służba zdrowia,
    I do tego wszystkiego bracia załatwili nam Euro 2012,
    Europa leży u naszych stóp...

    • 0 0

  • kiki

    bedzie smiesznie

    • 0 0

  • Chudy128

    Nie do końca o wszystkim decyduje wolny rynek. Właśnie zdanie: "Miasto jako takie powinno mieć ogólną wizje zabudowy aby powstawało to wszystko z sensem,a nie na chybił-trafił" przeczy temu. Czysty rynek zdecydowałby właśnie, aby miasto rozwijałoby się baz ładu i składu.

    Występują pewne ograniczniki dzikiego rozwoju, chociażby w dziedzinie ochrony środowiska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane