• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baltic Arenę czas zacząć

Michał Stąporek
20 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Lechia Gdańsk

Baltic Arena będzie gotowa na początku 2011 r. - rok później niż chciałaby UEFA. - Na same prace budowlane potrzebujemy 24 miesięcy - tłumaczy Paweł Adamowicz. I niemal miliarda zł.



- Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska. - Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska.
Według kosztorysu opracowanego w maju ub.r. budowa Baltic Areny w gdańskiej Letnicy miała kosztować ok. 666 mln zł (170 mln euro). Najwięcej, bo 305 mln miało iść na czaszę stadionu. Za infrastrukturę zewnętrzną trzeba będzie zapłacić ok. 190 mln zł. Instalacje wewnętrzne kosztowałyby 65 mln. Ogromny byłby nawet koszt przygotowania dokumentacji projektowej - 31 mln zł.

Na płytę trzeba będzie wydać "jedynie" 4 mln zł. Co ciekawe, w dotychczasowym projekcie płyta nie jest podgrzewana. - UEFA tego nie wymaga - tłumaczy autor projektu Wojciech Grabianowski z pracowni RKW. Gdyby natomiast Lechia Gdańsk grała kiedyś w ekstraklasie, musiałaby sobie taką płytę - za dodatkowe pieniądze - sprawić. Takie są wymogi PZPN.

Pieniądze na to gigantyczne przedsięwzięcie mają pochodzić z czterech źródeł: 110 mln zł wyłoży miasto, z dotacji i subwencji powinno dojść ponad 306 mln zł. Środki prywatne - stadion ma powstać bowiem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - to kolejne 250 mln zł.

- Te proporcje mogą się zmienić, bo choć my gwarantujemy 110 mln, dotacje i subwencje z budżetu państwa i środków unijnych mogą być nieco niższe lub wyższe - tłumaczy Paweł Adamowicz.

Pod koniec roku rozpisany zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej i budowę stadionu. Dzięki temu cała procedura ma zostać skrócona.

Niestety trzeba pogodzić się z tym, że wszystkie wymienione koszty, które - przypomnijmy - oszacowano wiosną ub.r., będą znacznie większe. - Spodziewamy się wzrostu nawet do 30 proc. - przyznaje Paweł Adamowicz. Czyli liczba 666 milionów może wzrosnąć nawet do 1 miliarda...

Na pozyskanie terenu pod budowę stadionu miasto przeznaczyło 12,5 mln zł. Gros z tych środków pochłoną przenosiny 487 ogródków działkowych i odszkodowania dla ich użytkowników. Na szczęście miejscy urzędnicy już od roku ustalają z działkowcami całą operację.
Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni. Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni.
Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie. Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie.
- Dzięki temu większość spraw już niemal uzgodniliśmy - przyznaje zadowolony Stanisław Szczepanik, prezes zarządu gdańskiego oddziału Polskiego Związku Działkowców. - Miasto wybuduje nam nowe ogrody na Krakowcu. Myślę, ze wyprowadzimy się z Letnicy najpóźniej jesienią 2008 r.

Czy istnieje ryzyko, że przenosiny zostaną zablokowane przez killu działkowców, którzy dla wyśrubowanego odszkodowania zablokują wymianę gruntów? - Nie, ponieważ decyzję o zamianie podejmuje Rada Krajowa PZD. Jeżeli działkowcy otrzymają w zamian inną działkę, nie mają prawa do protestów.

Euro będzie miało wpływ na rozbudowę gdańskiego lotniska. Władze portu lotniczego już dawno przygotowały aplikacje o środki na rozbudowę. Opiewają one na ok. 400 mln zł. Ich wykorzystanie miało pozwolić zwiększyć przepustowość lotniska do ok. 4-5 mln pasażerów w 2013 r.

- Teraz wiemy, że musimy przyspieszyć nasze inwestycje, tak aby już na mistrzostwa przyjąć więcej samolotów - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Więcej, czyli ile? - Dziś obsługujemy 150 operacji [czyli startów i lądować - przyp. Red.] dziennie. Z nowym terminalem i nową drogą kołowania podwoimy tę liczbę.

Najprawdopodobniej przeprowadzona zostanie reaktywacja linii kolejki z Gdańska Głównego do Nowego Portu przebiegającej obok terenu, na którym stanie Baltic Arena. - Na szczęście tory nie zostały jeszcze rozkradzione. Musimy jednak się przekonać, czy stadion sparwi, ze nawet po mistrzostwach istnienie tej linii będzie miało sens - uprzedza Paweł Adamowicz.

Także inne inwestycje, które będą finansowane z unijnego budżetu na lata 2007-13, zostaną przyspieszone. Np. modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy, która miała trwać do 2015 r. zapewne zostanie zakończona na mistrzostwa.

Cały czas nie wiadomo ile wszystkie przygotowania będą kosztować, ale już wiadomo gdzie będziemy szukać koniecznych pieniędzy: przede wszystkim w funduszach unijnych.

- Wszystkie inwestycje związane z mistrzostwami zyskają priorytet, jeśli chodzi o finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, który nadzoruje zarząd województwa pomorskiego - potwierdza Jan Kozłowski, marszałek województwa.

Dodaje, że będzie namawiał kierownictwo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do wpisania inwestycji związanych z Euro na tzw. listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Co to oznacza? - Wszystkie te inwestycje dostałyby dofinansowanie bez konieczności startowania w konkursach i rywalizowania z innym przedsięwzięciami - tłumaczy marszałek Kozłowski. Jako przykład takiej inwestycji marszałek podał budowę linii kolejowej na gdańskie lotnisko.

Polski sztab Euro 2012 powstanie już wkrótce w ramach kancelarii premiera. W pomorskiem taki sztab zawiążą władze Gdańska z marszałkiem i wojewodą. - W urzędzie powstanie zespół, który będzie zaangażowany wyłącznie w organizację Euro. Wydział Skarbu już na mnie naciska o nowe etaty i chyba będę musiał ulec - przyznaje prezydent Gdańska.

Miejsca

Kluby sportowe

Opinie (340) ponad 100 zablokowanych

  • Ciekawe jak TE DWA(TRZY) GOSTKI

    Gosiewski i Kaczory wezmą się do
    tak poważnego zadania jak Euro 2012.

    Oni potrafią tylko burzyc(lustrowac, LIKWIDOWAĆ)
    NATOMIAST DO ZBUDOWANIE CZEGOŚ NOWEGO
    nie wystarcza głupie miny przed Tv i doktoraty
    z Leninizmu zdobyte przez nich za głębokiej
    jeszcze Komuny.

    Czy starczy im czasu po próbach zmiany konstytucji,
    likwidacji Wywiadu,ochronie plemnika poczętego,
    na pracę twórczą jaką będzie przygotowanie Polski
    do Euro 2012?

    Rozwałka idzie im stosunkowo łatwo.
    Ale zbudowanie czegoś nowego.?

    Przecież ten rząd tego nie potrafi!!!

    • 0 0

  • tia...wybieramy sie z motyka na slonce.fajnie!

    • 0 0

  • ulice

    mam nadzieje ze po gdansku da sie wreszcie jezdzic bez urywania zawieszen w samochodach ! na to najbardziej licze :)

    • 0 0

  • s.dziadu

    No nie umniejszaj zasług Edgara - wybudował /co prawda nie swoimi ręcami/ peron w polu dla dwóch ekspresów!
    Za 3 bańki.
    Teraz wybuduje International Airport im Lecha K.
    A może i stadion we Włoszczowej...

    • 0 0

  • Jaj czytam tych nieudaczników co są wiecznie

    niezadowoleni to mi się chce żygać.
    Jakby Gdańsk nie dostał tych mistrzostw to te wszystkie lamentujące cioty by dosłownie zaszczuły wątek.
    Te teksty o prowincjonalności itd.

    Gdańsk i Polska ma niepowtarzalną szanse i ją wykorzysta.
    Baranki koalicyjne musza się wziąść do prawdziwej roboty i skończyć z kretyńskimi pomysłami typu mundurki, lustracja itd
    Prawdziwa robota przed nimi władze lokalne sobie poradzą

    • 0 0

  • ace

    Bardzo chciałbym Tobie pokazać Twój powyższy post w 2013 roku i zapytać: I co teraz? Ale to strasznie długo. Poglądy zmienisz na pewno wiele razy.

    • 0 0

  • Ace

    Właśnie o tym samym mówimy
    by skończyć z kretyńskimi pomysłami
    mundurki,rejestracja ciężarnych uczennic,
    niesprawiedliwa,zbiorowo-wybiórcza lustracja,
    budowa stacji kolejowej przez Gosiewskiego
    o której wspomniał Bolo
    w szczerym polu itd, itd.

    I oby ta grupa trzymająca władzę
    wzięła sie za BUDOWANIE a nie destrukcję

    • 0 0

  • najpierw reaktywować bar Viking w NEW PORT

    partacze budowlani gdzieś muszą po piwko biegać
    P.S. slyszałem, ze na Marynarki Polskiej zamiast drogi kaktusy i palmy będą sadzić, a Bałtyk będzie podgrzewany moczem budowlańców - taka kultura

    • 0 0

  • Antypolityku

    Zastanawiam się na jedną rzeczą.
    Gdyby Polska nie wygrała "przetargu" na ME, to co działoby się z infrastrukturą?
    Nadal byłby zastój, przepychanki w ministerstwach, samorządach?
    Teraz przez kopanie piłki mamy stać się 2. Portugalią?
    Cud gospodarczy? Już widzę jak Jumbo-jety zwożą emigrantów z Anglii, Irlandii, Niemiec...
    Nie róbcie tego bo UK padnie gospodarczo!

    • 0 0

  • Do autora s.dziadu

    Chłopie a co zrobiła ekipa rządów SLD i PO w ciągu 16 lat istnienia! kukuryku! nic kompletnie! żadnych dróg autostrad, hoteli, mieszkań, bezrobocie katastrofalne! smród i ubóstwo zostawili kaczorom! 16 lat okradania państwa Polskiego i Polakow! Kwaśniewska nawet działki za 17 mln złotych nie chce kupić w Gdańsku! a skąd ta lewa kasa! Przecietny Polak musi pracowac na to 400 lat! A ty gołosłownie wypowiadać się że Kaczorki tego nie zrobią w ciagu 5-ciu lat!!!W ciągu 17 lat komuchy nic nie zrobili tylko okradli Naród Polski!!!Czekam na odpowiedz! Zastanów sie co piszesz i daj mi argumenty co zrobiono w III RP!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane