• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bardziej komfortowa jazda po zakończeniu remontu mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
13 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Gotowy most w Sobieszewie nad Martwą Wisłą.


Kończą się problemy komunikacyjne mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Drogowcy zakończyli w tym tygodniu naprawę przęseł mostu pontonowego prowadzącego na wyspę. Utrzymanie tej przeprawy, a także okazjonalne uruchamianie sąsiedniego promu kosztuje rocznie ok. 800 tys. zł.



Kierowcy podczas remontu mostu w Sobieszewie musieli korzystać z sąsiedniego promu.

Wreszcie mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej mogą odetchnąć. Zakończył się bowiem prawie roczny remont przęseł i nawierzchni mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Roboty, których inwestorem był Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, a wykonawcą firma MTM z Gdyni, zakończyły się z ok. dwumiesięcznym opóźnieniem i pochłonęły z kasy miasta 4,8 mln zł.

Jednak dzięki remontowi podniesiona została dotychczasowa nośność mostu z 10 do 30 ton. Most zyskał nową, stalową nawierzchnię. Zastąpiła ona mocno zużytą jezdnię wykonaną z desek.

Wraz z tymi pracami zostało naprawionych osiem przęseł nowego mostu. Każde z nich składa się z typowych elementów mostu składanego oraz indywidualnie zaprojektowanych belek poprzecznych oraz elementów przegubowych.

Bez zarzutów działa też uchylne skrzydło mostu posadowione na pontonie wyposażonym w silnik elektryczny, dzięki czemu żeglarze i statki białej floty mogą bez problemu pokonywać przeprawę.

Czy koszt 800 tys. zł za roczne utrzymanie Mostu Sobieszewskiego to dużo?

Wróćmy na chwilę do opóźnień przy remoncie. Głównym ich powodem były błędy w projekcie, które ujawniono w maju. Wykonawca - firma MTM z Gdyni - zgłosił do inwestora - Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - trudności w spojeniu nowego przęsła z dotychczasową konstrukcją mostu. W związku z tym inwestor zdecydował, że trzeba poprawić dokumentację, a roboty zostały wstrzymane na ok. dwa miesiące.

Dlatego zakończenie prac przeniesiono z 30 czerwca na 30 września. Opóźnienia jednak udało się ostatecznie zmniejszyć.

- Zgodnie ze zgłoszeniem wykonawcy, rezygnujemy z planowanych zamknięć całodobowych mostu, przewidzianych w dniach 16-19 września - informuje Izabela Jaworska, szefowa Działu Inwestycji ZDiZ prowadzącego roboty.

Dalsze prace odbywać się będą przy otwartej przeprawie, choć w niektórych momentach konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Choć po remoncie most wygląda znacznie solidniej, a jazda po nim jest znacznie bardziej komfortowa, to wciąż sam obiekt i ruch na nim sterowany jest ręcznie. Brakuje na nim nadal m.in. automatycznie opuszczanych szlabanów, automatu do unoszenia i opuszczania klap przy obracanym pontonie. Dziś przy moście pracują nawet cztery osoby, które dodatkowo w razie awarii przyprawy uruchamiają sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi to wydatek 800 tys. zł.

Przypomnijmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni posiada projekt budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jego realizacja jest wstępnie planowana na lata 2014-2020 i potrzeba na nią ok. 75 mln. Władze samorządu województwa - także wstępnie - zgodziły się dołożyć do inwestycji 40 mln zł.

Tak ma wyglądać nowy most na Wyspę Sobieszewską.



W nocy z 17 na 18.09 (godz. 22.00-5.00) odbywać się będzie wymiana jednego z pontonów mostu w Sobieszewie. W związku z tym, przeprawa będzie zamknięta dla ruchu. Podczas prac most nie będzie również otwierany dla jednostek pływających.

Na czas zamknięcia, uruchomiony zostanie prom linowy (dla pojazdów o całkowitej masie własnej do 3,5 tony). Objazd dla samochodów cięższych - przez Przejazdowo-Cedry Małe-Świbno.

Miejsca

Opinie (87) 1 zablokowana

  • (1)

    Chcemy TUNELU zamiast tego złomu nazywanego mostem.

    • 10 0

    • Choć to drogie rozwiązanie, to w tym miejscu wyjątkowo praktyczne. Ruch jaki panuje na wodzie i lądzie wymaga rozwiązania, gdzie obie drogi nie będą z sobą kolidować. Mieszkam przy centrum, ale doceniam wyspę sobieszewską jako unikatową dzielnice Gdańska i nie popieram jej zaniedbywania!

      • 2 0

  • Na wyspę powinny być czółna prywatne i nic więcej.

    Głosują ciągle na tę ciapę prezydenta.

    • 8 5

  • x

    to czemu te pajace z zkm-u dalej nie daja długich autobusow?? czy wyspa sobieszewska to trzeci swiat ktory mozna miec w d---e?

    • 6 1

  • Tam jest potrzebny nowy most .Zresztą potrzeb mostowych w Gdańsku jest bez liku ,choćby na Przeróbce !

    • 5 0

  • Brawo!

    Piękny mościk. Dziękujemy naszemu szlachetnemu, odważnemu i mądremu Panu Prezydentowi oraz troskliwym radnym miejskim. Dziękujemy też za wsparcie moralne pozostałym mieszkańcom Gdańska. Tego dzieła nie da się zapomnieć!. Niech wam jacyków błogosławi!

    • 6 0

  • Mi brakuje turkotu (2)

    tych deseczek.

    • 2 5

    • sam jesteś turkot buuuhaha

      • 1 0

    • to chyba dawno nie byłeś ?

      te gumy po remoncie co je dali, turkoczą równie pięknie jak deseczki

      • 0 0

  • A co z zkomunikacją?

    A puszczą przeguby autobusów? Może w końcu nie będzie trzeba czekać na następny kurs bo nie ma miejsca w autobusie....

    • 2 1

  • Szczególnie łączenia przęseł

    piękne garby na nim są to też chyba idiota projektował i kto zrobił tego odbiór

    • 4 1

  • Piękny drewniany pontonowy most

    z dobrymi tradycjami, przynajmniej wiadomo, że to Sobieszewo i potem turyści mają co opowiadać namawiając następnych.

    • 1 0

  • My tym remontem zamykamy usta niedowiarkom. I to nie jest ostatni remont tego mostu

    Na ten remont patrzy cała Europa, co tam Europa, patrzą nawet Jamajczycy i Gabończycy i wiecie co? Oni nam tego remontu zazdroszczą!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane