• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł

MKo
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.   Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.



W podróżowaniu pociągiem najważniejsze jest:

Oferty w przetargu na zakup elektrycznych pociągów rozstrzygnięto pod koniec maja, a dziś urzędnicy poinformowali o wyborze oferty.

Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.

To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.

Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.

Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów



- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag. Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
MKo

Miejsca

Opinie (174) 6 zablokowanych

  • To jeszcze skm do Nowego Portu (dawnego przystanku Brzeźno). (2)

    • 12 5

    • (1)

      Jezeli juz do do rozebranego przystanku, czyli do samego konca.

      • 8 1

      • i zgodnie z planami lat '70

        tunelem na drugą stronę i przez Olszynkę do Śródmieścia.

        Jeśli ktoś myśli, że ekipa Budynia była tak super innowacyjna, to się myli.
        Wiekszość spektakularnych realizacji z "karnawału Euro" to projekty z lat '70.

        Problem w tym, że mało który nie został spieprzony. Tak jak połaczenie "małej" i "dużej" obwodnicy południowej w jedną... Gdyby zrealizowano pierwotną koncepcję, przejścia naziemne na Przedmiejskim byłyby oczywistością...

        • 13 2

  • SKM (21)

    Pociagi SKM kursują ze sporymi przerwami. Ilość waganów jest mniejsza niż za komuny. Pociągi bez klimatyzacji. Może to było super 50 lat temu, ale teraz jest porażką. Czekam aż Pan Marszałek podejmie decyzję i kupi wreszcie nowoczesne wagony SKM w odpowiedniej liczbie.

    • 64 13

    • (6)

      Niech PKP kupi. Im płacimy

      • 21 11

      • płacisz za realizację usługi (4)

        I jest ona realizowana tak, jak jest umówiona i zapłacona...

        • 11 3

        • No ciężko, żeby była realizowana inaczej, jak SKM ma tylko to w ofercie. Innych spółek nie ma, szczególnie że właścicielem 250 jest też SKM.

          • 7 2

        • SKM dostało w perspektywie 2014-2021 dofinansowanie unijne na zakup pociągów (2)

          To niech kupuje. Gdy dofinansowanie dostaje marszałek to kupuje.
          Skończy się tym, że powstaną koleje pomorskie, a SKM nie będzie miała kontraktu na przewozy.

          • 4 2

          • a kto za te koleje zaplaci?!

            Koleje pomorskie istnieja, nazywaja sie PKM.
            I co? I do rymu...
            Wynajmuja zalogi od Regio i SKM.

            Fajnie sie ubierac w piorka omnipotencji, szczegolnie jak mozna to robic "jak na swoim", czyli za cudze pieniadze. Bez ryzyka i odpowiedzialnosci.
            Jak dzialaja samorzadowe spolki, dobrze wiemy i nie nalezy miec zludzen do funkcjonowania takich tworow.

            Niech samorzad porzuci mocarstwowe tony i siadzie z kontrahentami do stolu na rozmowy o konkretach.

            • 3 1

          • dofinansowanie dostało ale zbyt mało aby samodzielnie je zrealizować

            A na rocznym kontrakcie kredytu na resztę nie dostaną.
            Takie warunki wymusza samorząd.

            • 0 0

      • Struk nie ogarnia

        Marszalek placi i wymaga. Wystarczy zawrzec odpowiednie standardy do przetargow a potem ich scisle przestrzegac.ale albo kumpluje sie albo trzesie portkami przed slynnym betonem

        • 5 9

    • (13)

      SKM nie podlega Marszałkowi to jest spółka z większościowym (66%) udziałem PKP

      • 25 5

      • no...

        i?

        Rynek budują kooperujące podmioty. Jaka kooperacja, taki rynek i usługi...

        • 9 4

      • (10)

        I co z tego? Ale to marszalek zleca uslugi wybranej firmie. Dlaczego jako jedyne eojewodztwo poza sciana wschodnia nie mamy kolei pomorskich?? Dlaczego zlecono obsluge pkm skm a nie np arrivie, uniemozliwisjsc praktycznie im szanse wziecia udzialu w przetargu? Czy wszystkie codzienne opoznienia i Niewykonane kursy poflegaja karom umownym, ktore faktycznie sa wykonywane??

        • 1 4

        • w regionie masz racje, dawno trzeba było to zrobić i pogonić PR (5)

          w przypadku SKM, Marszałek jest niewolnikiem pkp skm, do nich należy linia kolejowa od Gdańska do Rumii więc zlecenie tego komumkolwiek innemu nie wchodzi w gre. Komunalizacja byłaby rozwiązaniem ale pomorskie pachołki przespały czas kiedy byłoby to możliwe (do 2015)

          • 4 1

          • Dlaczego nie wchodzi w grę jeżdżenie przez inną firmę po torach SKM? (4)

            Akurat nie tu leży problem.

            • 1 2

            • dlaczego nie wchodzi w gre? (3)

              Bo to nie w interesie pkp skm - armia pracowników, tabor, zaplecze na Cisowej + pewien wpływ Centrali PKP na Pomorskie. Dlaczego mają nagle degradować się do poziomu wyłącznie zarządcy mocno zdegradowanej linii? Obecnie zarabiają dzięki pozycji monopolisty, jakość ich nie interesuje. Zresztą to nie tak że by jasno zabronili, po przegranej zwyczajnie krzykneliby absurdalną stawke za dostęp do torów, zaplecze w Cisowej zapewne nowy przewoźnik też musiałby podnajmować. Rachunek zysków i strat, Pomorskie jest zakładnikiem SKM... a defacto PKP i Ministerstwa Infarstuktury.

              • 2 3

              • jakos UKE i URE daly rade takim praktykom (2)

                I ucywilizowaly dostep do infrastruktury.
                To nie jest tak, ze mozesz wistowac dowolne ceny.
                Poza tym, samorzad moze budowac wlasne linie. Ale bardziej woli je zamykac.

                • 2 3

              • żadne UKE i URE (1)

                Przy tej skali przewozów wystarczy choćby niby niewielka indywidualna podwyżka stawki dla SKM żeby mocno podwyższyć koszta Pomorskiego. Uzasadnienie ze strony SKM, zły stan infry, utrata dochodów z części przewozowej i wszystko zostaje w rękach UTK...a nikt w nim nie będzie umierać za interes Marszałka.

                • 1 0

              • jak już wspomniałem, inne branże dały radę...

                Ale masz rację, w nich chodzi o interes znacznie szerszy i ogólniejszy niż marszałkowy... ;)

                • 1 0

        • Arriva nie wystartowała w przetargu (3)

          Zresztą trudno jakiejś innej firmie wystartować w przetargu gdy potrzeba naraz wielu EZT i trzeba jeździć po torach SKM.
          Pierwszy błąd to, ze SKM nie została usamorządowiona.
          Państwo mówiło kupujcie udziały w SKM, z czasem przekroczycie 50% i będziecie decydować, ale jak przyszedł PiS to powiedział, że dalej udziałów nie będzie sprzedawać i co mi zrobicie. A te udziały co kupiliście to możecie sobie ...

          • 0 3

          • samorzad nie byl zainteresowany SKM (2)

            Bo w tym czasie raczej pozbywal sie komunikacji, niz ja pielegnowal. No i byl to czas "karnawalu Euro" kiedy byly dostepne znacznie ciekawsze "zabawki" i zajecia... Nalezy sie dziwic, ze powtalo PKM, bo plany byly zupelnie inne. Obecnie ta firma pokazuje, gdzie lezy problem z komunikacja, jej utrzymanie kosztuje.
            Administracja ma z tym problem, bo usluga jest bardzo potrzebna i trafina, ale slabo z bilansowaniem finansowym...

            • 3 1

            • Marszałek krzyczy ,że nie ma wpływu na SKM. (1)

              Miał razem z Nowakiem(tym od zegarków) 8 lat, gdy PO była u władzy ,by usamorządowic skmkę. Teraz się obudził?

              • 2 0

              • Przespali ten czas POwiacy

                Po prostu wtedy myśleli "władzy raz zdobytej nie oddamy nigdy", a teraz reka w nocniku

                • 0 0

      • Struk jest organizatorem przewozów

        Organizator ustala trasy, rozkłady i ceny biletów. On jest odpowiedzialny za to co mamy na pomorskiej kolei.Przewoźnicy (SKM i Polregio) muszą realizować życzenia organizatora.

        • 2 0

  • obywatele dokładają .... może by tak poprawić redakcji! (1)

    urząd nie ma swoich pieniędzy.

    • 2 11

    • Sądzisz, że ludzie są aż tak głupi,

      aby tego nie wiedzieć?

      Ludzie wybierają przedstawicieli i powierzają im w zarząd majątek, dobro wspólne.
      To raczej ci przedstawiciele nie maja wiedzy i świadomosci, że mają reprezentować interesy wyborców, a nie rządzić się "jak na swoim"...
      Bez ryzyka i odpowiedzialności...
      Dlatego tak chętnie wchodzi się w eksperymenty typu np. paliwo wodorowe...

      • 11 1

  • Opinia wyróżniona

    SKM to spółka przede wszystkim rządowa, samorządy mają symboliczne udziały (7)

    Samorządy powinny ewentualnie dokładać do zakupu nowych pociągów proporcjonalnie do udziałów!! Skoro nie mają nic do powiedzenia a rząd nie chce przekazać tej spółki do województwa to niech sam kupuje nowe pociągi. Rząd nie chce nawet zwiększyć udziałów za zakupione przez marszałka nowe pociągi.

    • 12 24

    • A jakie to ma... (3)

      znaczenie?

      Znajdź innego przewoźnika albo dogadaj sie z obecnym.

      • 15 4

      • Marszałek nie umie.

        Ani tego ani tego. Akurat inflacja idzie w górę więc będzie miał na co zwalić 20letnie zaniedbania.

        • 20 3

      • A znajdziesz innego operatora torów niż PKP? (1)

        • 2 2

        • a to jest zmartwienie Marszałka

          Jakoś UKE i URE ucywilizowało dostęp do infrastruktury i operatorzy potrafią ją współdzielić.
          Z drugiej strony, dlaczego wnikać jak właściciel dysponuje swoją własnością?
          Zechce, to zepsuje... Tak działa "święte prawo własności"...

          • 2 1

    • symboliczne?!

      ponad 40%

      Ale fakt, to nie pozwala się "szarogęsić" "jak u siebie"...

      • 9 2

    • I co z tego, to Struk faworyzuje skm (1)

      To niech marszalek zleci obsluge regio i pkm innej firmie albo sam stworzy koleje pomorskie jak we wszystkich bogatszych i kreatywnych wojewodztwach. To marszalek wojewodztwa odpowiada za organizacje transportu w regionie.

      • 2 7

      • Struk faworyzuje SKM??

        Dowcip roku! Od kilku lat blokuje SKM zakup nowych pojazdów, a jak sam kupił 10 nowych pociągów, to wszystkie wydzierżawił Polregio.

        • 2 0

  • APEL do członków PiSu i ich troli (5)

    Domagajcie się od swoich posłów , Morawieckiego i Sasina oraz Kaczyńskiego jak przyjedzie do Trójmiasta nowych pociągów dla SKM. Piszcie o tym na wszystkich portalach i pamiętajcie przy następnych wyborach!!!

    • 9 20

    • od tego mamy tutejszych "wybrańców"

      To ich "brocha" i zobowiązanie...
      Jeden bryknął "w senatory", drugi obiecał PKM na Południu i Północy.
      Oraz połaczenie do Bytowa...
      Gdzie "bryknie"?

      • 21 1

    • Pomorze nie może kupić pociągów od 20 lat

      PiS rządzi od ośmiu. Dobrze się czujesz?

      • 23 0

    • Kto rządzi w tym województwie od 30 lat?

      • 23 0

    • POKOelemimg dlaczego ty sie nigdy niczego nie domagałes od POlityków przecież połowa tej parti jest z Pomorskiego!!

      Dlaczego jak zarzadzili kilkanascie lat nic niezrobili dla tego miasta! A miastem rzadza ponad 40lat!A no tak bo najpierw musiał bys miec mózg

      • 17 1

    • Kontrapel

      Apel do wszystkich zwolennikow KO i ich troli: apelujcie do Tuska, Pomaskiej i reszty aby wymusili na marszalku wojewodztwa uteorzenie kolei pomorskich jak w innych wojewodztwach poza sciana wschofnia lub wybor alternatywnego przewoznika zamiast SKM. To organizator przewozow, czyli marszalek wybiera prxewoznika, okresla standardy i karze (powinirn karac) za zle wywiazywanie sie z umowy

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Siedzenia by było jak w metrze! SKM to nie regio!! miejsca brak, rowery też za bardzo się nie mieszczą z tego co widzę.
    Jak jest więcej ludzi, czyli standardowo aktualnie, to nie ma gdzie stać.

    • 16 1

  • Ciekawe czy Kaczyński w ciągu swoich rządów jechał chciaż raz pociągiem (2)

    • 8 10

    • No jak?

      Wagon jest za mały, żeby pomieścić wszystkich jego ochroniarzy. Poza tym ktoś mógłby złośliwie uchylić okno i jeszcze by go przewiało.

      • 6 7

    • To będzie miał okazję

      z Tuskiem i Sterczewskim. Jeden jedzie na bani, drugiemu zabrali prawo jazdy.

      • 9 2

  • Bez ekspertyzy inżyniera kolejnictwa nie

    podejmę żadnej decyzji przez najbliższe 5 lat.

    • 2 3

  • Trzeba powołać Pomorską Kolej Regionalną (1)

    z przekształcenia skm, pkm, polregio w jedną samorządową firmę. I po kłopocie.

    • 4 13

    • wielbiciel "zaczarowanego ołówka" i "magicznej różdżki"

      Mamy samorządową firmę i co? I... do rymu...
      Do obsługi jednej linii wynajmują ludzi z Regio i z... SKM.

      Problem jest oczywisty, nas nie jest stać na dobrą komunikację zbiorową.
      Województwo, które ma "ambicje" żyć z turystyki, na pewno nie zarobi na infrastrukturę. A w centrali nie mamy takich "chodów" jak górale czy poleszuki, więc nic nie ugramy... Takich "polityków" tam mamy...

      • 12 2

  • A co z pociągami skm przeciez to jeżdżący złom

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane