• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe linie, ale mniej nowych tramwajów

ms
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (20 lutego 2008)
Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu. Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu.

Gdańsk wciąż ma szanse na unijne pieniądze na rozbudowę sieci linii tramwajowych, ale na pewno nie będzie mógł kupić tylu nowych tramwajów, ile by chcieli urzędnicy. Zamiast 40 będzie ich prawdopodobnie 25 - pisze dzisiejszy Dziennik Bałtycki.



Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku. Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.
Gotowe są już wstępne - ostateczne poznamy w październiku - plany trzeciego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Tym razem miasto będzie się starać o unijne pieniądze na budowę kilku nowych linii tramwajowych i nowe pojazdy.

Jedna z nich ma połączyć Siedlce z Moreną - tramwaj jechałby wzdłuż ul. Rakoczego koło Carrefoura, a potem ulicą Bulońską, gdzie byłaby pętla.

Z kolei z nowej pętli na Chełmie tramwaj pojechałby na zachód, w stronę Ujeściska. Przy ul. Łódzkiej jedna nitka pojechałaby na południe wzdłuż projektowanej ul. Nowej Łódzkiej, druga pojechałaby w stronę obwodnicy, wzdłuż ul. Warszawskiej. W kolejnym etapie GPKM planuje się budowę linii na południe w kierunku Oruni Górnej.

Które trasy będą budowane w pierwszej kolejności okaże się dopiero jesienią. Ale już dziś wiadomo, że o ile z pieniędzmi na nowe linie nie będzie raczej problemu, o tyle ciężko będzie z unijnej dotacji kupić tyle nowych wozów, ile pierwotnie planowali twórcy GPKM.

- Fundusze strukturalne promują rozwój sieci tramwajowych, ale zakup nowego taboru już nie - tłumaczą specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, jednostki badawczej Ministerstwa Transportu, która przygotowuje dokumenty aplikacyjne. I dlatego nowa wersja dokumentu, który trafi do Ministerstwa Infrastruktury zamiast planowanych przez miasto 40 nowych tramwajów, przewiduje zakup jedynie 25 sztuk nowego taboru.

- Gdybyśmy wystąpili o dofinansowanie kupna 40 tramwajów, właściwie przekreślilibyśmy szanse GPKM-u - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za GPKM w gdańskim magistracie.

Władze Gdańska uspokajają, że "zniknięcie" z projektu 15 tramwajów to nie problem. W ostatnich miesiącach gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm.

Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.

Budowa nowych tras tramwajowych wraz z kupnem 25 nowych wozów będzie kosztowała ok. 700 mln zł.
ms

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • Budować, budować

    skoro jest kasa. a jeżeli nie starczy na tramwaje, no cóż, trzeba z własnej kasy dorzucić.
    czy oni sobie myśla, że unia da całą kasę i jeszcze po autku w prezencie?!

    to jest dofinansowanie inwestycji z unii, a nie zfinansowanie, a to jest duża róznica!

    • 0 0

  • a te stare tramwaje z Dortmundu (ciekawe ile lat mają, pewnie z 20), wygladają prawie tak jak nasze najnowsze.
    z tego wniosek, że jesteśmy 20 lat za niemcami (nie wiem czy lepiej brzmi za murzynami czy za niemcami:)))

    • 0 0

  • a na orunie dolna traktem trajtek nie pojdzie??? kiedys dojezdzal do goscinnej...

    • 0 0

  • A we Wrocławiu XXII wiek (1)

    TAm to śmigają tramwaje.Wygląd bajka.Chyba takie jak w Dortmundzie a my kupujemy od nich stare.JAk sobie radzi Wrocław.Może to forum czyta ktoś z ZKM.Nie marudzę ale im sie jakoś to udaje

    • 0 0

    • we wroclawiu tramwaje to tragedia, podobnie w Poznaniu i krakowie

      kilka nowych, reszta to jeszcze starsze niz nasze 105n.(takie okragle , chyba z lat 60 jeszcze maja) w warszawie nigdy w zyciu nie bylem i nie zamierzam, ale w tych 4 miastach gdzie jezdzilem tramami to gdansk wypada najlepiej, i to zdecydowanie

      • 0 0

  • przydal by sie z wrzeszcza na lotnisko :) tam gdzie ogromne korki

    • 0 0

  • Papka

    był tramwaj do Sopotu
    był tramwaj na Orunię -
    był tramwaj z Waryńskiego przez Chrobrego do Brzeźna
    piardut - ni ma!
    Przez 30 lat wybudowali jedną linię przez Zaspę i teraz po okrutnych bólach porodowych, po cesarskim cięciu - "coś" na Chełm!
    Żal odbyt ściska.
    Panowie
    mniej pisania - więcej wykonania!

    • 0 0

  • i wrzeszcza do targu siennego przez suchanino by sie przydał ..... Ehhhhh marzenia ....

    • 0 0

  • A kiedy na Karczemki przez jakis normalny transport dotrze???????? Miało byc połączenie z Moreny przez poligon i co z tym fantem????????? :(

    • 0 0

  • Fajnie, tlyko, zeby to znowu nie skończyło się brakami dla mieszkańcó Łostowic i Kowal.. Autobus na Chełm i przesiadka.. Często tramwaje odjeżdżają sprzed "nosa" ... PORAŻKA

    • 0 0

  • Kiedy przestaniemy jeździć śmierdzącymi, zminymi z otwartymi oknami złomami zwanymi tramwajami?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane