• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczne przejście na wysepkę we Wrzeszczu?

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej wymaga od pieszych sporej dozy cierpliwości, ponieważ kierowcy nie chcą zatrzymać się przed zebrą.


Tzw. wysepka we Wrzeszczu wreszcie doczeka się bezpiecznego przejścia przez al. Grunwaldzką. Zarząd Dróg i Zieleni obiecuje w przyszłym roku montaż sygnalizacji świetlnej, która ukróci niebezpieczne zachowania na przejściu na wysokości ul. Jesionowej.



Wysepka we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, czyli obszar położony pomiędzy dwiema jezdniami alei Grunwaldzkiej oraz dodatkowo przecięty torami tramwajowymi, nigdy nie był terenem łatwo dostępnym pieszo.

Istniejące przejścia przez aleje nie należą do bezpiecznych ze względu na brak sygnalizacji, trzy pasy ruchu do pokonania przez pieszych oraz spore prędkości rozwijane przez kierowców, którzy ruszając spod świateł przy ul. Klonowej zobacz na mapie GdańskaDe Gaulle'a zobacz na mapie Gdańska lub Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska zwalniają dopiero na kolejnych światłach.

Kilka dni temu opublikowaliśmy film od czytelnika, który pokazuje zachowanie kierowców na przejściu w rejonie ul. Jesionowej zobacz na mapie Gdańska. Nasz czytelnik zatrzymał się, aby przepuścić pieszych, podczas gdy na sąsiednich pasach alei kierowcy nawet nie zwolnili. Do tego niezwykłe szczęście miał pieszy, który nieodpowiedzialnie się odwrócił na pasach i szedł tyłem.

Pieszy na przejściu zachował się wyjątkowo bezmyślnie, ale jeszcze większą nieodpowiedzialnością wykazali się kierowcy, którzy nawet nie zwolnili, gdy zatrzymało się auto naszego czytelnika.


- Tego typu zachowanie kierowców jest niestety normą na tym przejściu. Do tego jest ono bardzo chętnie wybierane przez pieszych ze względu na szeroki chodnik po tej stronie alei, a także szybsze dojście do przystanków tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - mówi Lidia Makowska, przewodnicząca Zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Chodnik po stronie wysepki jest nie tylko szeroki, ale przede wszystkim niezastawiony przez auta. Po drugiej stronie alei piesi mają do dyspozycji wąski chodnik, zajęty co najmniej w połowie przez samochody - o ile oczywiście wszyscy zaparkują równolegle do jezdni. Ponadto wraz z przebudową skrzyżowania z Trasą Słowackiego, przejście piesze przez południową nitkę alei zobacz na mapie Gdańska przesunięto bardziej na północ zobacz na mapie Gdańska i rozbito aż na dwie fazy.

Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników. Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników.
- Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę Zarządowi Dróg i Zieleni na niebezpieczeństwo na przejściu na wysokości ul. Jesionowej. Wnioskowaliśmy, by chociaż w pierwszej fazie, przy zaangażowaniu niewielkich środków finansowych rady dzielnicy, wprowadzić dodatkowe oznakowanie np. kocie oczka lub dodatkowe oświetlenie - dodaje Makowska.

Zarząd Dróg i Zieleni stoi jednak na stanowisku, by nie stosować półśrodków, lecz zainstalować tam docelowo sygnalizację świetlną.

- Jest już gotowy projekt i wszystkie uzgodnienia. Ponieważ skrzyżowanie to będzie wpięte do systemu Tristar, musimy poczekać na odbiory systemu i dopiero wówczas montować nowe urządzenia. Istnieje szansa, że sygnalizacja dla pieszych pojawi się w tym miejscu już w przyszłym roku - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Czytaj też: Zmiany na Hallera. Bezpieczeństwo kosztem płynności

Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń. Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń.
Ale nie tylko to przejście na wysepkę jest niebezpieczne. Bez sygnalizacji funkcjonuje także dojście na wysokości ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zapędy kierowców studzi nieco skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a, które jest sterowane sygnalizacją świetlną. Jednocześnie jednak piesi mają bardzo ograniczone pole obserwacji alei od strony ul. Lendziona przez drzewa, krzaki (szczególnie w porze wiosenno-letniej) oraz oznakowanie wzdłuż jezdni.

- Sprawę krzaków przekazana została inspektorom zieleni. Nie mieliśmy dotychczas zgłoszeń o potrzebie ich ścięcia, ale jeśli teren należy do nas, zobaczymy co da się tam zrobić - zapewnia Kaczmarek.

Warto dodać, że wspomniana niska zieleń znacznie ogranicza też doświetlenie chodnika wzdłuż alei i drogi rowerowej, która akurat w tym miejscu poprowadzona jest z dość sporym łukiem.

Światło czerwone i sygnalizacja z sygnałem zakazu przejazdu dla tramwaju na skrzyżowaniu z ul. De Gaulle'a świecą się na tyle długo, by móc wyznaczyć w tym miejscu przejście dla pieszych, ułatwiające dojście na wysepkę oraz przez ul. Lendziona do dworca kolejowego.


Czy przejścia na wysepkę we Wrzeszczu powinny być wyposażone w sygnalizację świetlną?

Wspomniane skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a mogłoby też ułatwić dostęp do wysepki właśnie od strony tej ulicy zobacz na mapie Gdańska. Już teraz ruch samochodów w stronę centrum i tramwajów miasta jest tutaj wstrzymywany światłami.

W czasie, gdy pali się światło czerwone, piesi mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię w kierunku centrum miasta, w żaden sposób nie pogarszając sytuacji w ruchu aut i pojazdów szynowych. Na przeszkodzie stoi jednak brak dodatkowego sygnalizatora oraz fizycznie wyznaczonej zebry.

Wcześniej, na podobnej zasadzie - bez wpływu na ruch samochodów, udało się wykonać przejście na wysepkę od strony przystanku tramwajowego Klonowa.

- Taki pomysł też zgłaszaliśmy do Zarządu. Ten obiecał sprawę przeanalizować i skonsultować z innymi instytucjami miasta, ale do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie - mówi przewodnicząca zarządu RDWG.

Na realizację tej propozycji nie ma jednak póki co szans - Nie planujemy wprowadzać w tym miejscu nowych rozwiązań - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Miejsca

Opinie (263) 3 zablokowane

  • nowe światełka (Wrzeszcz, Przymorze), a aut i tramwajów coraz więcej (5)

    Grunwaldzka się zatka bez bezkolizyjnych rozwiązań

    • 9 8

    • bezkolizyjne rozwiązania tworzą korki

      • 3 7

    • i dobrze moze czesc osob zmadrzeje i przesiadzie sie na komunikacje publiczna

      a dzieci posle do szkoly w poblizu a nie 10 km od domu.

      • 3 9

    • okej, zaczynamy tworzyć sieć bezkolizyjnych dróg w Gdańsku

      w tym celu zaczynamy wyburzać domy, żeby je jakoś zmieścić. Gdzie mieszkasz? Mam wrażenie, że gdzieś za Bojanem

      • 3 2

    • grunwaldzka już jest zatkana w godzinach porannego szczytu (1)

      tylko promocja tempa 30 km/h może przyczynić się do zwiększenia przepustowości i oczywiście bezpieczeństwa pieszych (kierowców również).

      • 2 7

      • prękością większą niż 30 rzadko mogą tam przejechać,

        ale minusują i tak

        • 0 1

  • XXX

    Zawsze się zastanawiałem co za ch.... nie mają co robić tylko wypisują te brednie !

    • 1 5

  • a gdzie to jest

    • 0 3

  • jako kierowca i czasami piechur na tym przejściu twierdzę że to przejście jest

    bardzo niebezpieczne dla pieszego i czasami dla kierowców.Aż dziw że jest tak mało wypadków w tym miejscu.

    • 4 3

  • zlikwidowac to "przejście" (3)

    • 9 7

    • (1)

      może ciebie zlikwidować to korki będą trochę mniejsze

      • 0 4

      • dziduś, z tatusiem nie gadasz,

        • 2 0

    • Zlikwidować pieszych, każdy osobnik bez samochodu to przestępca!

      • 0 0

  • Światła to horror.

    To jakaś bzdura.Przejście jest przy głownym skrzyżowaniu.Tutaj można przejść jak jest czerwone na krzyżówce.

    • 11 3

  • I jak tu się nie wku...ać !!! Na trasie Gdynia-Sopot- Gdańsk ,co 200 m. światła !!! Może tak jakiś tunel ,jak kiedyś obiecywano przy "Manhattanie " ! Ten wasz TRISTAR możecie sobie rozbić o kant du...y !!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 4

  • To mam być upłynnienie ruchu ? Tego co wymyślił światła w tym miejscu powinni zwolnić dyscyplinarnie ! Świateł w Trójmieście mamy i tak za dużo bo miasto nie buduje tuneli,kładek ,czy bezkolizyjnych skrzyżowań !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 7

  • Co za bzdura

    Czy w tym kraju ludzie zaczną myślec? Przecież to jest bezpieczne przejście i mało uczęszczane! Wcześniej samochody stoją na czerwonym świetle i mozna bezpiecznie przejść! Jeszcze trochę to w tym kraju bedą same hopki i światła! Moze urzędnicy pomyślą o prostych chodnikach, koszach na smieci itp? Nie jeżdzę autem, ale wkurza mnie taka głupota i wyrzucanie pieniędzy na bzdurne pomysły!!!

    • 9 4

  • zamiast przejść, lepiej wprowadzić tempo 30 km/h (2)

    od skrzyżowania z Kościuszki/Słowackiego do skrzyżowania z ulicą Do Studzienki. Jazda wolniejsza daje większą płynność i paradoksalnie przyczynia się do poprawy przepustowości.

    • 5 9

    • (1)

      a teraz zmień leki

      • 4 4

      • I wylacz gre. Wroc do reala.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane