• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczne przejście na wysepkę we Wrzeszczu?

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej wymaga od pieszych sporej dozy cierpliwości, ponieważ kierowcy nie chcą zatrzymać się przed zebrą.


Tzw. wysepka we Wrzeszczu wreszcie doczeka się bezpiecznego przejścia przez al. Grunwaldzką. Zarząd Dróg i Zieleni obiecuje w przyszłym roku montaż sygnalizacji świetlnej, która ukróci niebezpieczne zachowania na przejściu na wysokości ul. Jesionowej.



Wysepka we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, czyli obszar położony pomiędzy dwiema jezdniami alei Grunwaldzkiej oraz dodatkowo przecięty torami tramwajowymi, nigdy nie był terenem łatwo dostępnym pieszo.

Istniejące przejścia przez aleje nie należą do bezpiecznych ze względu na brak sygnalizacji, trzy pasy ruchu do pokonania przez pieszych oraz spore prędkości rozwijane przez kierowców, którzy ruszając spod świateł przy ul. Klonowej zobacz na mapie GdańskaDe Gaulle'a zobacz na mapie Gdańska lub Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska zwalniają dopiero na kolejnych światłach.

Kilka dni temu opublikowaliśmy film od czytelnika, który pokazuje zachowanie kierowców na przejściu w rejonie ul. Jesionowej zobacz na mapie Gdańska. Nasz czytelnik zatrzymał się, aby przepuścić pieszych, podczas gdy na sąsiednich pasach alei kierowcy nawet nie zwolnili. Do tego niezwykłe szczęście miał pieszy, który nieodpowiedzialnie się odwrócił na pasach i szedł tyłem.

Pieszy na przejściu zachował się wyjątkowo bezmyślnie, ale jeszcze większą nieodpowiedzialnością wykazali się kierowcy, którzy nawet nie zwolnili, gdy zatrzymało się auto naszego czytelnika.


- Tego typu zachowanie kierowców jest niestety normą na tym przejściu. Do tego jest ono bardzo chętnie wybierane przez pieszych ze względu na szeroki chodnik po tej stronie alei, a także szybsze dojście do przystanków tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - mówi Lidia Makowska, przewodnicząca Zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Chodnik po stronie wysepki jest nie tylko szeroki, ale przede wszystkim niezastawiony przez auta. Po drugiej stronie alei piesi mają do dyspozycji wąski chodnik, zajęty co najmniej w połowie przez samochody - o ile oczywiście wszyscy zaparkują równolegle do jezdni. Ponadto wraz z przebudową skrzyżowania z Trasą Słowackiego, przejście piesze przez południową nitkę alei zobacz na mapie Gdańska przesunięto bardziej na północ zobacz na mapie Gdańska i rozbito aż na dwie fazy.

Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników. Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników.
- Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę Zarządowi Dróg i Zieleni na niebezpieczeństwo na przejściu na wysokości ul. Jesionowej. Wnioskowaliśmy, by chociaż w pierwszej fazie, przy zaangażowaniu niewielkich środków finansowych rady dzielnicy, wprowadzić dodatkowe oznakowanie np. kocie oczka lub dodatkowe oświetlenie - dodaje Makowska.

Zarząd Dróg i Zieleni stoi jednak na stanowisku, by nie stosować półśrodków, lecz zainstalować tam docelowo sygnalizację świetlną.

- Jest już gotowy projekt i wszystkie uzgodnienia. Ponieważ skrzyżowanie to będzie wpięte do systemu Tristar, musimy poczekać na odbiory systemu i dopiero wówczas montować nowe urządzenia. Istnieje szansa, że sygnalizacja dla pieszych pojawi się w tym miejscu już w przyszłym roku - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Czytaj też: Zmiany na Hallera. Bezpieczeństwo kosztem płynności

Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń. Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń.
Ale nie tylko to przejście na wysepkę jest niebezpieczne. Bez sygnalizacji funkcjonuje także dojście na wysokości ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zapędy kierowców studzi nieco skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a, które jest sterowane sygnalizacją świetlną. Jednocześnie jednak piesi mają bardzo ograniczone pole obserwacji alei od strony ul. Lendziona przez drzewa, krzaki (szczególnie w porze wiosenno-letniej) oraz oznakowanie wzdłuż jezdni.

- Sprawę krzaków przekazana została inspektorom zieleni. Nie mieliśmy dotychczas zgłoszeń o potrzebie ich ścięcia, ale jeśli teren należy do nas, zobaczymy co da się tam zrobić - zapewnia Kaczmarek.

Warto dodać, że wspomniana niska zieleń znacznie ogranicza też doświetlenie chodnika wzdłuż alei i drogi rowerowej, która akurat w tym miejscu poprowadzona jest z dość sporym łukiem.

Światło czerwone i sygnalizacja z sygnałem zakazu przejazdu dla tramwaju na skrzyżowaniu z ul. De Gaulle'a świecą się na tyle długo, by móc wyznaczyć w tym miejscu przejście dla pieszych, ułatwiające dojście na wysepkę oraz przez ul. Lendziona do dworca kolejowego.


Czy przejścia na wysepkę we Wrzeszczu powinny być wyposażone w sygnalizację świetlną?

Wspomniane skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a mogłoby też ułatwić dostęp do wysepki właśnie od strony tej ulicy zobacz na mapie Gdańska. Już teraz ruch samochodów w stronę centrum i tramwajów miasta jest tutaj wstrzymywany światłami.

W czasie, gdy pali się światło czerwone, piesi mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię w kierunku centrum miasta, w żaden sposób nie pogarszając sytuacji w ruchu aut i pojazdów szynowych. Na przeszkodzie stoi jednak brak dodatkowego sygnalizatora oraz fizycznie wyznaczonej zebry.

Wcześniej, na podobnej zasadzie - bez wpływu na ruch samochodów, udało się wykonać przejście na wysepkę od strony przystanku tramwajowego Klonowa.

- Taki pomysł też zgłaszaliśmy do Zarządu. Ten obiecał sprawę przeanalizować i skonsultować z innymi instytucjami miasta, ale do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie - mówi przewodnicząca zarządu RDWG.

Na realizację tej propozycji nie ma jednak póki co szans - Nie planujemy wprowadzać w tym miejscu nowych rozwiązań - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Miejsca

Opinie (263) 3 zablokowane

  • światła , wysepki, progi zwalniające a na koniec SriStar

    • 8 1

  • (1)

    Zobaczycie, że nadejdą czasy, że przez miasto będzie się jechało 30km/h, tak jak teraz mamy to w wielu miastach w Niemczech. Ruch miejski to ruch lokalny, nie powinno być tranzytu, a jeśli już to jakąś trasą szybkiego ruchu z bezpiecznymi skrzyżowaniami, odizolowaną od ruchu rowerowego i pieszego. To jeszcze długo Trójmiastu nie grozi. A w mieście niestety pierwszeństwo powinna mieć komunikacja, rowery i piesi. Jestem za zamontowaniem tam sygnalizacji, bo od lat widzę tam niebezpieczne sytuacje. Przyznaję się, że w pierwszych dniach pobytu w Polsce mam nawyki niemieckie i zawsze zatrzymuję się przed przejściem, żeby przepuścić pieszych, ale po paru dniach odpuszczam, bo widzę, że mogę tym przyczynić się do jakiegoś wypadku. Moim marzeniem jest uczciwa i rzetelna polska policja, która potrafiłaby ukarać tych wszystkich asów drogowych, których spotykam na polskich drogach. Przepraszam za kiepski styl tej wypowiedzi, ale starałem się jak mogłem, żeby było w miarę zrozumiałe. Pozdrawiam

    • 4 8

    • Może i jeżdzi się tam 30 km/h bo jest dużo stref 30,

      ale nie głównych ulicach. Nie uprawiaj propagandy. Wczoraj po dłuższej przerwie jechałem tramwajem z Przymorza do przystanku przy Bramie Wyżynnej. Dramat. W tramwaju gorąco nie do wytrzymania, a czas podrózy bardzo długi. Pijana laska głośno opowiadała ile i jakich piw i wódek od rana już się napiła itp rzeczy.

      • 2 1

  • zróbmy w tym miejscu deptak, przecież można zrobić objazd

    • 9 1

  • Barierki po co powywozic auta pare razy to sie nauczą a i pare zł miasto zarobi

    • 0 0

  • Mam pomysła w stylu ZDiZ

    Wprowadzić w centrum Wrzeszcza skrzyżowania równorzędne. Będzie najtaniej i jak spowolni ruch !!!

    • 2 0

  • Jo zlikwidować wszystkie nie będzie wtedy wypadków bo piesze nie będą się pałętać po ulicy

    • 3 0

  • Paniska kierowcy! Na tym odcinku jechać 50, a jak trzeba to i 30. Grunwaldzka to centrum miasta, a nie autostrada!

    • 2 2

  • W CZYM JEST PROBLEM ? (2)

    Jak ktoś jest ciotą i nie umie przejść przez przejście to niech nie wymyśla głupot. Przechodzę przez to przejście dwa razu dziennie a jakoś ciągle żyje. Wyremontujcie drogi a nie stawiacie sygnalizacje !

    • 5 2

    • gdy wielu kierowców to tacy kretyni jak widać z niektórych komentarzy powyżej,

      to remontowanie dróg prowadzi do zwiększonej śmiertelności, właszcza wśród pieszych.

      • 2 2

    • Swiatla,lub likwidacja

      Moze dla pryszczatego dresa to przejscie nie stanowi problemu niemniej dla osob starszych czy kobiet z dzieckiem moze to stanowic jakis problem.

      • 1 1

  • Bezpieczeństwo

    Po pierwsze drugie i trzecie: B E Z P I E C Z E Ń S T W O - nie chcielibyście żeby was czy kogoś z bliskich przechodzących prawidłowo po przejściu dla pieszych rozjechał idiota z drugiego lub trzeciego pasa.
    Te niewiniątka są zazwyczaj bardzo skruszeni w sądach. Cóż z tego życia i zdrowia to nie przywraca.

    • 1 4

  • To jakis żart (1)

    A jak to będzie do pięknego Tristar sie Mieć ? Do zielonej lini to zaraz korek będzie znów większy bo geniusze światła wprowadzają a paręnaście metrów dalej jest krzyżówka ze światłami Ciężko przejść. W druga stronę koło galerii No nie wierze ze to tak daleko te światła to najgłupsza rzecz jaka moze wymyślić zarząd dróg niech zbadają najpierw ile ludzi tam przechodzi a dopiero potem podejmijcie decyzje bo jak mówią ze będzie zielona od Gdańska do Sopotu. To co światła będą tak ustawione ze ładować będziemy na jednym cyklu na czerwonym a potem co programowanie pod nas ze świateł czerwonych na zielona fale

    Paranoja zamiast świateł i tych zwalniaczy to zlikwidować to przejście bo jest zbędne ile ludzi przechodzi co dziennie garstka bo na pewno nie tyle co od Manhattanu czy od galerii

    Większej bzdury nie słyszałem

    Zaraz bedzie tak ze niedługo rowerem pojedziemy szybciej niż samochodem

    Bo co chwile stać na światłach czerwonych

    • 3 0

    • i stójcie do cholery!!!!! tam mieszka duzo starszych osob! spieszy ci sie kierowco ? to kup sobie pistolet i walnij sobie w leb zdala od rodziny. A bedziesz szybciej na miejscu ! A rower to samo zdrowie !!!!! i zacznij sie ruszac niz siedziec na d*pie caly czas i pic piwsko! Auto ma zadanie dowiesc na miejsce bez pospiechu, przez takich jak wy sa wypadki i ludzie umieraja bo kierowca A chcial byc szybciej w domu od kierowcy B.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane