- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.
Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.
- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r. | |||||
przyczyny wg rodzaju winy | liczba zdarzeń | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba kolizji |
ogółem | 826 | 43 | 1 | 56 | 783 |
z winy kierujących | 743 | 38 | - | 52 | 705 |
gwałtowne hamowanie | 2 | - | - | - | 2 |
inne przyczyny | 21 | 1 | - | 2 | 20 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 256 | 14 | - | 19 | 242 |
nieprawidłowe cofanie | 1 | - | - | - | 1 |
nieprawidłowe omijanie | 9 | - | - | - | 9 |
nieprawidłowe skręcanie | 3 | 1 | - | 1 | 2 |
- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |
Opinie (562) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-20 13:32
na 743 zdarzenia z winy kierujących (1)
256 były spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków jazdy
to około 1/3
więc pogląd, że zbyt duża prędkość jest przyczyną większości wypadków jest nieuzasadniony
pozostałe 2/3 to używanie komórek, bezmyślna zmiana pasa, wymuszanie pierwszeństwa itp - te manewry wcale nie muszą być wykonywane przy nadmiernej prędkości, by stanowiły zagrożenie- 3 3
-
2018-12-20 13:37
Ale prędkość najczęstsza, czyli eliminując te wypadki pomoże się najbardziej
- 1 2
-
2018-12-20 13:33
Czy GDDKiA ma Polaków za idiotów????
To teraz za unijne środki będzie radarowa kontrola prędkości pod przykrywką ""Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym"?!
- 5 3
-
2018-12-20 13:39
Ktoś kasę łyknie
Na obwodnicy i tak się jeździ 80km/h. Jak na Hokejowej :-)
- 3 3
-
2018-12-20 13:42
Jedyne wyjście
Szkoda tylko, że wszyscy zamiast 120 będą jechać max 100 (bo może mnie chwyci). Paraliż i korki murowane!!
- 9 1
-
2018-12-20 13:48
Jechać
Nauczyć się jezdzić i tyle
- 2 0
-
2018-12-20 13:58
Będzie więcej wyopadków
- 2 2
-
2018-12-20 14:07
Czysty zarobek ?
Dwa auta z fotoradarem i z policjantami. 18 godzin na dobę. Zautomatyzowany system wystawiania mandatów. Myślę, że trzy mandaty na godzinę dla jednego zespołu to byłby realny wynik. Powiedzmy 300 zł x 2 x 18 = 10800 zł za dzień. Gwarantuje, że po miesiącu przychód spadłby o połowę, a kierowcy zaczęliby zachowywać się zgodnie z przepisami.
- 1 2
-
2018-12-20 14:18
Za 2 lata Janusze. Nie mielcie teraz językiem
- 2 0
-
2018-12-20 14:30
Wypadek
Definitywnie wypadek spowodowała ciężarówka , chcąc ponownie wrócić na swoj pas ruchu !!! Teraz kierowcy tirów to wielkie zagrożenie ! Młodzi niedoświadczeni kierowcy i pośpiech i widać skutki .
- 3 0
-
2018-12-20 14:31
Droga szybkiego ruchu aleją paralitów.
Zamiast wyrzucać pieniądze w błoto, zacznijcie rozbudowę dróg, bo aut przybywa. Kiedy obwodnica zostanie prawidłowo oznakowana od początku do końca? Brak oznaczeń zjazdów nad obwodnicą odpowiednio wcześnie i ich powtórzeń, to jedne z przyczyn wielu kolizji, brak znaków zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe w niektórych miejscach.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.