• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • Niemożliwe, w statystykach nie występuje coś takiego jak

    niezachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu. W innych krajach jest to główna przyczyna wypadków, a w Polsce udajemy że tego nie ma. Jak w statystykach nie ma, to problem nie istnieje? To jest fikcja i oszukiwanie ludzi. Prędkość nie ma nic wspólnego z wypadkami.

    • 3 3

  • A ile kolizji jest spowodowane nadmierną prędkością??? (1)

    Bzdura, tłok na obwodnicy robi swoje! Najczęściej to najechanie na tył przez brak odległości między autami i gapiostwo kierowców.Popatrzcie ile ludzi w czasie jazdy bawi się telefonem itd. Wywalenie kasy !!!

    • 4 0

    • Jednak gdy ktoś jedzie 150 szansę najechania na tył ma większą niż ten co jedzie 110.

      • 2 0

  • super

    tym nie rozladuja korkow d**ile jak zwykle zaczynaja od mandatow podobno radiowozy nieoznakowane mialy poprawic bezpieczenstwo a tu d*pa. Tylko rozbudowa obwodnicy pomoze taka jest prawda !!!!!

    • 8 0

  • Te tabelki powyzej to paranoja- brak najwazniejszej przyczyny (1)

    Zgadzam się, że szybkość BYWA niebezpieczna, ale na obwodnicy zdecydowana większość wypadków spowodowana jest najechaniem. Przy odstępach kilkumetrowych jakie stosują kierowcy, szczególnie na lewym pasie, nawet łagodne hamowanie prowadzi do karambolu. No i jeszcze smsik do znajomej bo przeciez jedziemy tak wolno. Wypadek na filmie to nie wynik nadmiernej prędkości tylko własnie najechanie przy zmianie pasa.

    • 2 0

    • Zapomniałeś o tirach które nie trzymają odstępów tylko jedzie kolumna i weź dołącz wtedy z pasa wjazdowego.

      • 0 1

  • moze lepiej nie ujawniać światu

    średniej prędkości przejazdu bo będzie wstyd? coś koło 50?

    • 3 0

  • Dojenie społeczeństwa z kasy !!!!!!

    No Comment !

    • 3 0

  • (1)

    100 na godzinę? Chyba was po_pie_olilo, to jest droga szybkiego ruchu, 80 macie w mieście barany.

    • 8 3

    • Jakbyś nie zauważył, na tej drodze szybkiego ruchu obowiązuje Cię miejscowe ograniczenie prędkości do 100km/h.

      Przypominam, że "w ocenie Sądu Najwyższego kierowca, który przekracza prędkość, nie może łamać zasad ruchu w sposób nieumyślny ", więc jeśli przekroczysz prędkość i spowodujesz wypadek - mogą zakwalifikować ci to jako działanie umyślne

      • 2 1

  • GDDKiA chce byśmy jeździli po drodze szybkiego ruchu z prędkościami zbliżonymi do miastowych zamiast proponować prawdziwe rozwiązania. Co za darmozjady. Najprościej obłożyć mandatami. Dobrze. Będziemy was rozliczać z wszystkich waszych obowiązków tak skrupulatnie że się załamiecie. Koniec pobłażania dla intelektualnych miernot.

    • 4 0

  • temat zastępczy !!!

    Panowie od strategi - obwodnica wyczerpała możliwości modernizacyjne / można oczywiście robić kolejne prowizorki i inne ograniczenia np. kamery z rejestracją prędkości / , należy:
    - przyznać sie do remontowego bubla z końca lat 90-tych,
    - oboodnicę należy rozbudować do 4-ro pasmowej drogi szybkiego ruchu - a nie biadolić

    - panowie od strategi z GDDiA do pracy !!!

    • 4 0

  • To nie prędkość jest problemem, ale nie trzymanie odległości od poprzedzającego pojazdu!

    Znaczna większość zdarzeń na obwodnicy to tzw. wjechanie w tył poprzedzającego pojazdu. Wynika z tego, że kierowcy siedzą sobie na zderzaku, a nie że obydwoje jadą 130 km/h.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane