- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (29 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.
Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.
- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r. | |||||
przyczyny wg rodzaju winy | liczba zdarzeń | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba kolizji |
ogółem | 826 | 43 | 1 | 56 | 783 |
z winy kierujących | 743 | 38 | - | 52 | 705 |
gwałtowne hamowanie | 2 | - | - | - | 2 |
inne przyczyny | 21 | 1 | - | 2 | 20 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 256 | 14 | - | 19 | 242 |
nieprawidłowe cofanie | 1 | - | - | - | 1 |
nieprawidłowe omijanie | 9 | - | - | - | 9 |
nieprawidłowe skręcanie | 3 | 1 | - | 1 | 2 |
- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |
Opinie (562) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-21 06:14
Za mała przepustowość odcinka od S7 do Osowej (1)
Ilość samochodów w godzinach szczytów jest tak ogromna że niema innej opcji niż jazda zderzak w zderzak. Dodatkowe 2 pasy i wtedy pomiar prędkości !
- 2 2
-
2018-12-21 07:36
ja ty nie potrafisz nie jechaać zderzak w zderzak, to przesiądź się na PKM
bo na kierowcę się nie nadajesz
- 2 0
-
2018-12-21 07:42
jak zwykle wylewanie dziecka z kąpiela
o ile popieram ograniczenia w godzinach szczytu, które zresztą są oczywiste w takiej Holandii czy Niemczech, to jednak idiotyzmem jest ustawianie stałych organcizen, a pewnie tym się skonczy. i czlowiek bedzie nowym, szerokim odcinkiem pod Ikea się wlókł 100, bo turysci i przedstawiciele nie potrafia jezdzic i wypadki powoduja
- 2 2
-
2018-12-21 08:44
ALe te liczby W tabelkach sie nie zgadzaja -- "Ogulem" nie zgadza sie ze szczeguowymi danymi (1)
- 0 2
-
2018-12-21 17:06
Kup autokorektę!
- 1 0
-
2018-12-21 09:01
Z drugiej strony
Moim zdaniem dużo większe zagrożenie tworzą osoby jadące z prędkością 60 km/h. Szczególnie w niedzielę mnóstwo jest dziadów w tico co rozwijają tak zabójczą prędkość. Za to też powinny być mandaty.
- 3 3
-
2018-12-21 10:39
Wspaniała wiadomość
Najlepszy prezent na święta
- 3 0
-
2018-12-21 13:38
Szukacie winnych tam, gdzie ich nie ma.
A fakt jest taki, że większe zagrożenie stwarza mi lebiega jadąca po południu w dobrych warunkach 60 km/h niż "młody gniewny" jadący 100 km/h wicej. Jazda z prędkością mniejszą jak dla ciężarówek powinna tu być zabroniona, chyba że warunki drogowe by szybciej nie pozwalały. Jak masz dozwolone 120 to nie jedziesz kuchwa 60 i nie blokujesz całego ruchu za sobą jak jakas umysłowa ameba! Wyprzedzanie takich kreatur niesie ze soba wieksze zagrozenie niż jazda z dużą prędkością ale bezkolizyjnie. Meh...
- 8 4
-
2018-12-22 10:40
Katastrofa z tymi kamerami strata kasy
- 4 2
-
2018-12-22 10:41
Drogi budować a nie ludzi wkur......
- 3 0
-
2018-12-22 22:41
Paranoja nie długo najlepiej na piechotę będzie lepiej się przemieszczać
- 3 0
-
2018-12-22 22:43
Patrzą tylko jak nabić kasę w kieszenie bo przecież o to chodzi w tym kraju!!!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.