• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • No wreszcie

    Może to utemperuje choć część szarżujących Januszy i Grażyn...

    • 1 2

  • Co za matoł

    Nir potrafił zrobić tabeli tych statysyk tylko skądś to wkleił bezposrednio jako tekst.
    Rownie dobrze moglo by tego nie byc

    • 1 0

  • Dla niezorientowanych: jeśli policja nie potrafi / nie chce ustalić prawdziwej przyczyny zdarzenia drogowego (1)

    do rubryki wpisuje się domyślnie "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu". Dlatego jest to "główna" przyczyna wypadkow drogowych w Polsce. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, wg raportu NIK sprzed paru lat główną przyczyną jest zły stan dróg. Z oczywistych przyczyn raport ten został zakwestionowany i przemilczany przez "czynniki decyzyjne". Przecież nie będą nękać karnie własnych kolegów "ze świecznika", odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową. Lepiej zrobić kozła ofiarnego ze zwykłych, nieposiadajacych "pleców" kierowców. Łupać ich mandatami, za byle przewinienie zamykać w więzieniach. Lud gupi wszytko kupi.

    • 0 3

    • z drogami jest jak jest ale grzanie 150 nie pomaga

      • 2 0

  • xxxx (1)

    co oni zrobia jak wszyscy beda przepisowo jechac, a wypadki dalej beda sie zdarzac. na co beda zwalac statystyki jak przekroczenia predkosci juz nie bedzie?

    • 1 1

    • Dramat, jak żyć?

      • 1 0

  • Bardzo dobra decyzja,może to zakończy wyścigi białych aut bmw audi itp

    • 1 4

  • A gdzie psy w swoich BMW?

    W krzakach?

    • 0 2

  • (1)

    Przyczyna kolizji na obwodnicy 3city i nie tylkoo, nie tkwi w predkosci ale w braku sygnalizowania manewru i/lub spogladaniu w lusterka. Wiecej uwagi i skupienia oraz cierpliwości.

    • 0 0

    • Sami znawcy

      Jak będziesz jechał przepisowo to nawet jak ktoś Ci manewru nie zasygnalizuje i nie spojrzy w lusterko - masz dużo większą szansę uniknięcia kolizji niż grzejąc 160

      • 2 0

  • proste pytania

    podróżowałem w czwartek 20 grudnia całą obwodnicą - do Gdyni i z powrotem- maksymalna prędkość w panujących warunkach (opady śniegu) dochodziła na lewym pasie do - uwaga - 90 do 100 km/h. minimalna w rejonie najważniejszych węzłów spadała do 20, 40 km/h. czy wszyscy dotarli tam gdzie chcieli? czy doszło do wypadku i ktoś został poszkodowany? a może doszło do karambolu kilkunastu samochodów?
    warunki drogowe spowodowały że wszyscy jechali ostrożniej niż zwykle. ale także z większą uważnością lub jak kto woli skupieniem. odcinkowy pomiar prędkości? tak, ale dodałbym do tego ograniczenie nie do 100 ale 90 km/h - 80 dla ciężarowych z kategorycznym zakazem "wyścigów słoni". czyli oznaczałoby to zmianę kategorii obwodnicy z ekspresowej na zwykłą krajową - w domyśle drogę którą wszyscy gdzieś dojadą, zamiast stać w koszmarnych korkach tylko dlatego że jakiś pajac pędził wężykiem i spowodował kolizję kilku lub kilkunastu aut....
    aha ograniczenie prędkości miałoby charakter czasowy - do momentu otwarcia obwodnicy metropolitalnej...

    • 3 0

  • Miliony w przysłowiowe błoto (1)

    Obwodnica i tak większość czasu stoi w korku, to co ten monitoring ma za przeproszeniem monitorować - korki???? Większość wypadków akurat zdarza się w czasie godzin dziennych a w szczególności godzin szczytu, kiedy ciężko rozwinąć prędkość 40 czy 50 nawet. A nie nocą gdy jest w miarę pustawo i jedyny czas gdy można pojechać z dozwolonymi prędkościami. Najłatwiej postawić idiotyczny zakaz czy nakaz i od razu obok patrol policji aby go pilnował. Bo na pewno nie w celu poprawy bezpieczeństwa. I problem nie leży w prędkości ale w intensywności ruchu. Instalowanie czegoś takiego to jest typowy przykład bezmyślności urzędników, wyrzucania pieniędzy w błoto. Bezpieczeństwa nie poprawi na pewno, a urzędnicy pochwalą się inwestycjami w bezpieczeństwo. Tak zwana sztuka dla sztuki i pójście na łatwiznę.

    • 1 1

    • Śmiem myśleć, że pomiar odcinkowy utemperuje jednak większość oszołomów. Nie będzie im się już tak spieszyło, więc nie będzie sensu siedzenia na zderzaku, więc zdarzeń będzie mniej.
      PS: Też bym chciał żeby obwodnica miała 4 pasy ale spójrzmy realnie, w najbliższym czasie to mało prawdopodobne a chyba każdy woli uniknąć korków.

      • 1 1

  • porąby (1)

    I jeszcze 60 na godzinę i będzie super!

    • 1 4

    • Wolę jechać 60 niż wcale. Za granicą znaki zmienne wyświetlają czasami ograniczenie do 60 dzięki czemu zapobiegają korkom poprzez płynną regulację ruchu w szczycie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane