• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Będą musieli założyć bramki na wszystkich zjazdach bo inaczej mogą nam skoczyć z tym pomiarem. Wjeżdżam na bramkę i dalej cisnę aż do zjazdu przed kolejna branką i pomiaru nie ma.

    • 5 3

    • Nie martw się. Będzie więcej bramek i nie pocisniesz ;) Do Januszy można dotrzeć tylko przed ich kieszeń. Rozumu nie mają.

      • 3 2

    • Typowe w tym kraju...

      ...tylko patrzy jak oszukać innych i będzie z siebie zadowolony jaki to cwany

      • 1 0

    • (1)

      haha ty to jesteś jednak inteligenty hehe ile masz zjazdów i wjzadów na obwodnicy na kazdej bedzie kamerka

      • 1 1

      • No ile?

        Myślisz że nie ma systemów gdzie jest 300 i więcej kamer?

        • 1 0

  • Brednie. W dobie smartfonów nie ma problemu (2)

    żeby wstawić znaki - tablice wyświetlające prędkość w zależności od natężenia ruchu - takie znaki stoją przy tunelu pod Martwą Wisłą. Obcinanie prędkości do 100 km/h zawsze to absurd. Często obwodowa jest pusta i można jechać spokojnie 120 km/h. Takie tablice nie wykluczają odcinkowego pomiaru. Trzeba to tylko zrobić z głową i podnieść mandaty za niewskazanie.

    • 8 2

    • (1)

      Mówisz o tym tunelu co jak było ograniczenie do 50 to wszyscy jechali 70 a jak podnieśli do 70 to teraz jada 90?

      • 3 0

      • No to właśnie sam potwierdzasz moją tezę. System bada średnią - zapierniczają

        120 km/h - chcesz uzyskać 100 km/h - tp tablice wyświetlają 80 km/h.
        Nadążasz?

        • 0 0

  • Super! (2)

    I jeszcze dobrze by było żeby system mierzył odległość między samochodami. Najpierw będą duże wpływy do kasy z mandatów a potem znacznie zmaleje liczba wypadków. Jak już Janusze nauczą się jeździć zgodnie z przepisami i zdrowym rozsądkiem.

    • 14 3

    • Nie wiem czy latwo można rozwiązać taką sytuację.

      Wyprzedzasz lewym, ruch jest gęsty, trzymajasz odpowiedni dystans, a tu jełop wyprzedza po prawej i pakuje się przed maskę skacząc z pasa na pas.

      • 4 2

    • A ddr

      A droga dla rowerow tez powstanie ??

      • 1 2

  • Wystarczy zrobić płatny wjazd dla gka, gwe, gpu

    • 6 4

  • statystyki (2)

    Ogółem 826 zdarzeń
    z winy kierujących 743
    + niedostosowanie prędkości 256
    = 999

    czy liczba ogółem nie powinna zgadzać się z sumą wyszczególnionych przypadków? :D

    • 5 3

    • Wszystko się zgadza.

      Wszystkie wypadki z powodu nadmiernej prędkości są z winy kierującego. Ale nie wszystkie wypadki z winy kierującego wynikają z nadmiernej prędkości. Logika się kłania. Tu nie ma prostej zależności a + b = c

      • 2 0

    • No tak, bo niedostosowanie prędkości = kierowca niewinny... Czas rzewnie zapłakać nad stanem edukacji w Polsce!

      • 1 0

  • Może ograniczenie do 40, aczkolwiek też można zrobić z obwodnicy deptak. To nie prędkość jest powodem tylu wypadków, tylko (1)

    • 11 5

    • Masz rację, gość, a konkretnie gość pozbawiony wyobraźni, za to z ciężką stopą.

      • 1 3

  • Problemem jest brak 3 albo i 4 pasa a nie prędkość :). Póki dalej będą w większości długości obwodnicy 2 pasy nic a nic się nie zmieni

    • 10 4

  • pytanie (5)

    zagadka.... jazda z przepisową prędkością obliguje kierowcę do zachowania bezpiecznego odstępu około 50-70 m w zależności od prędkości...
    cała obwodnica ma około 40 km
    długość pojazdu to 5 metrów
    ciągnika siodłowego z naczepą to ~15-20m
    doba ma 24h
    prędkość dopuszczalna to 100-120km/h
    ile pojazdów w takim razie jest w stanie przejechać w ciągu doby?
    dla porównania ilość pojazdów, które przejechały obwodnicą jednego dnia ponad 100 tys.

    • 1 5

    • (4)

      Sofiat. Zachowanie odległości nie ma wpływu na "przepustowość". Natomiast kolizje spowodowane nie zachowaniem odległości - i spowodowane nimi zatory - jak najbardziej.

      • 1 1

      • (3)

        po polonistyce?
        czy marketingu?
        dyskalkulia?

        • 1 2

        • (2)

          Sam jesteś "dys". Przy prędkościach obwodnicowych bezpieczny odstęp to ok. 25 metrów, nie "70". A nawet niech kierowniki zachowują połowę tego, bo przeważnie nie mają nawet 1 długości samochodu rezerwy. Bierzesz sobie wyliczenia z kosmosu pod teorię i jeszcze bulgoczesz.

          Obwodnica to 38 km, w obu kierunkach, po dwa pasy. Czyli 152000 metrów jezdni. Czyli z zachowaniem bezpiecznego odstępu jest to 5066 trzydziestometrowych (25 metrów odstępu i 5 metrów na pojazd) odcinków. Przejechanie 38 km z prędkością średnią ok. 110 km/h to ok. 21 minut, czyli w ciągu doby jest 68,5 takich cykli, czyli przejedzie do 347 tys. pojazdów.

          Oczywiście całe to wyliczenie jest z d**py, bo te "sto tysięcy" a) nie jedzie całej długości trasy i b) nie rozkłada się równomiernie na dobę c) jest to rekord z lipca, gdy ludzie jadą masowo "nad morze", a nie średnia dobowa, która jest ok. ¼ niższa

          A na przepustowość wpływa to, jak szybko samochody przejeżdżają i opuszczają drogę, a nie ile się ich da wepchnąć na jezdnię. Odstępy ułatwiają wjazd, zjazd, zapobiegają kolizjom i zatorom

          • 1 0

          • krzychu (1)

            O Bożesz jakie humanistyczne obliczenia. Co ma do tego długość i pojemność obwodnicy :) Przy odległościach pomiędzy pojazdami 60 m ( w tym długość pojazdu dla uproszczenia), , i średniej prędkości 110 km. - 86400 pojazdów,. Dwoma pasami! Jak by było 347 tysięcy to odległość pomiędzy pojazdami musiała by być ok. 15 metrów. Wyszło mi to samo co poprzednikowi, ale liczone w jednym miejscu, bo jak obwodnica by miała 20-czy 50 km? Co to ma do rzeczy :)

            • 1 0

            • Doczytaj do końca i ze zrozumieniem - właśnie nic nie ma do rzeczy, bo przepustowość nie bierze się z wciskania aut gęsto na asfalt, tylko z płynnego przejechania trasy, bez hamowania, kolizji i zatorów - a temu właśnie sprzyja zachowanie bezpiecznej odległości. Poguglaj "phantom traffic jam".

              • 1 0

  • we Francji ostatnio ozniszczyli polowe fotoradarow:) (1)

    trzeba bedzie wziac przyklad....... 100km/h na calej obwodnicy to absurd!!!

    • 10 6

    • Radary we Francji zarabiają miliard euro rocznie. U nas też niech tak będzie, to będzie kasa na remonty dróg :)

      • 1 3

  • Ograniczyc do 50 (1)

    A z poboczy zrobic droge dla rowerow co wy na to

    • 7 3

    • Słaby troll jest słaby

      Sensei

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane