- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.
Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.
- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r. | |||||
przyczyny wg rodzaju winy | liczba zdarzeń | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba kolizji |
ogółem | 826 | 43 | 1 | 56 | 783 |
z winy kierujących | 743 | 38 | - | 52 | 705 |
gwałtowne hamowanie | 2 | - | - | - | 2 |
inne przyczyny | 21 | 1 | - | 2 | 20 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 256 | 14 | - | 19 | 242 |
nieprawidłowe cofanie | 1 | - | - | - | 1 |
nieprawidłowe omijanie | 9 | - | - | - | 9 |
nieprawidłowe skręcanie | 3 | 1 | - | 1 | 2 |
- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |
Opinie (562) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-20 09:21
bardzo dobrze - to powinno działać od wielu lat
- 4 3
-
2018-12-20 09:21
100 (1)
Jak będzie 100 to dopiero będą korkidd
- 5 7
-
2018-12-20 10:47
Nie. Korki nie biorą się z ograniczenia prędkości. Korki biorą się z: kolizji - spowodowanych prędkością; hamowania - spowodowanego prędkością; opóźnień na węzłach zjazdowych - spowodowanych ogromną ilością samochodów, przeważnie wiozących jedynie kierowcę.
- 0 1
-
2018-12-20 09:24
Trzeci pas. (1)
Najwyższa pora zbudować.
- 5 1
-
2018-12-20 10:45
Najpierw ZOT (OMT) - musi być alternatywa na czas remontu
- 2 0
-
2018-12-20 09:25
BRAWO
szkoda ze tak długo trzeba na to czekac.
Nareszcie nie bedzie zablokowanej obwodnicy przez januszy- 3 5
-
2018-12-20 09:25
super pomysł
że też nikt tego od 5 lat nie sugerował
- 5 0
-
2018-12-20 09:29
Powinno się mierzyć odległość między samochodami
To by rozwiązało problem, bo na zatłoczonej obwodnicy i tak nie da się rozpędzić. Przyczyną wypadków są zbyt mała odległość między pojazdami oraz Janusze.
- 12 0
-
2018-12-20 09:29
Do wszystkich zwolenników pomiaru predkosci (4)
Jeśli myślicie że dzięki pomiarowi prędkości nagle znikną z obwodnicy wszelkie wypadki i kolizje drogowe to jesteście zwykłymi Januszami za kierownicą. Większość kolizji i wypadków na obwodnicy jest spowodowana tym że ludzie nie potrafią się włączyć do ruchu, nie zachowają należytej odległości od auta jadącego przed nim, nie sygnalizują zmiany pasa ruchu, używają telefonu podczas jazdy albo poprawiają make-up, stan techniczny aut (układ hamulcowy niesprawny w 100%), łyse opony, zaparowane szyby przez ktore nie widac co sie wkolo auta dzieje, wymieniać dalej? Nadmierna prędkość jest dopiero na dalszych pozycjach przez które dochodzi do wypadków na obwodnicy zamontowanie systemu pomiarowego będzie miało tylko jedno na celu doic kierowców na mandaty. Ale janusze jezdzace 70km/h i tak tego nie zrozumieją
- 11 7
-
2018-12-20 09:47
Nie rozumiesz to ty (3)
Nadmierna prędkość jest jedną z przyczyn wypadków i już z tego powodu warto ją wyeliminować. Nawet jeśli jedna osoba z tego powodu ocaleje (może ktoś tobie bliski) to warto.
Pamiętaj : "w ocenie Sądu Najwyższego kierowca, który przekracza prędkość, nie może łamać zasad ruchu w sposób nieumyślny " więc nie przekraczaj, jeździj przepisowo 100-120, bo jeśli z powodu Twojej nadmiernej prędkości ktoś zginie zakwalifikują Ci to jako działanie umyślne!- 6 0
-
2018-12-20 10:48
¼ wypadków drogowych jest spowodowana przez nadmierną prędkość.
- 0 1
-
2018-12-20 11:14
(1)
haha banda d**ili tak sobie powiedziała nadmierna prędkość jest przyczyną wypadków i taki palant jak ty w to uwierzył.Wierzysz też pewnie idioto że Polak ma inny organizm od Niemca czy Anglika że tamten może mieć 0,5 promila i jechać normalnie a tu robi się z kogoś takiego przestępcę
- 3 3
-
2018-12-20 11:37
szkoda słów...
- 2 1
-
2018-12-20 09:30
kolizje rosna z roku na rok :D (1)
slabo
- 1 1
-
2018-12-20 10:48
Liczba aut też
- 1 0
-
2018-12-20 09:31
A po co na obwodnicy WGL samochody? (1)
Proponuję złożyć wniosek o zmianę obwodnicy z drogi ekspresowej w chodnik. Wówczas gwarantuję, że liczba wypadków spadnie o 100%!
- 4 4
-
2018-12-20 10:49
Słaby troll jest słaby
Shifu
- 1 1
-
2018-12-20 09:39
d**ilny pomysł
ptrzecież tam si e nie da jechać szybciej niz 30-50 km/h..znowu kogoś pogieło
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.