• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez lukru o Gdańsku

Michał Stąporek
16 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Gdańszczanie pochwalają prowadzone w mieście remonty (74 proc. popiera remont Podwala Grodzkiego - na zdjęciu)... Gdańszczanie pochwalają prowadzone w mieście remonty (74 proc. popiera remont Podwala Grodzkiego - na zdjęciu)...
...ale negatywnie oceniają korki, które są nimi spowodowane. ...ale negatywnie oceniają korki, które są nimi spowodowane.
Dobrze, że remontujemy ulice i torowiska, ale niedobrze, że Gdańsk jest sparaliżowany komunikacyjnie. Miasto się szybko rozwija, ale nieharmonijnie. Władze zasługują na trójkę z plusem - taki obraz Gdańska w oczach gdańszczan wyłania się z badań przeprowadzonych przez uniwersyteckich badaczy.

Socjologowie z Pracowni Realizacji Badań Socjologicznych UG już po raz jedenasty zapytali gdańszczan o ich opinie na temat własnego miasta i władz miejskich. Z tysiąca przeprowadzonych ankiet wyłania się obraz niejednorodny, miejscami sprzeczny, z pewnością zasługujący na głębszą analizę.

Na początek warto zauważyć, że spada zainteresowanie lokalną polityką (zadeklarowało je ok. 30 proc w 2001 r., natomiast w 2006 r. już tylko 20 proc.). Gdyby było to równoznaczne - tak jak sugerują badacze - ze spadkiem zainteresowania sprawami miasta, byłby to powód do zmartwień. Jednak dalsza część badań wskazuje, że nie interesujemy się rozgrywkami polityków, ale problemami miasta - jak najbardziej.

Zapytani o sukcesy miasta gdańszczanie wymieniali modernizację torowisk i węzłów komunikacyjnych (28 proc.), modernizację ulic (20 proc.) i budowę ścieżek rowerowych (16 proc.).

Za co gdańszczanie mają pretensje do swoich władz? Przede wszystkim za brak poważnych inwestycji dających miejsca pracy (25 proc.) i brak poprawy bezpieczeństwa w mieście (21 proc.). Komunikacyjny paraliż w centrum oraz brak rewitalizacji starych budynków zajęły czwarte miejsce z 11 proc. głosów.

Urzędnicy pytają mieszkańców o opinię na swój temat by:



- Trudno wyjaśnić to, że gdańszczanie z jednej strony popierają remonty dróg, zaś z drugiej mają pretensje o korki nimi spowodowane - uważa prezydent Paweł Adamowicz.

Być może jednak to tylko pozorny paradoks. Niewykluczone, że gdańszczanie chcą remontów, ale nie w tych miejscach, gdzie je się prowadzi. Wielu kierowców może być zdania, że dla rozładowania korków w mieście o wiele ważniejsze jest np. poszerzenie ul. Łostowickiej niż modernizacja Podwala Grodzkiego. Czy władze biorą pod uwagę taką możliwość?

- Proszę mi wierzyć, że decydując o kolejności remontów kierujemy się racjonalnymi przesłankami. Oczywiście opinia mieszkańców także jest brana pod uwagę, ale nie zawsze ma ona kluczowe znaczenie - tłumaczy prezydent.

Czy badania, za które Urząd Miejski zapłacił ponad 20 tys. zł będą miały wpływ na politykę gospodarczą Gdańska? Urzędnicy zapewniają, że tak. Wyniki badań mają jak najszybciej trafić m.in. do Zarządu Transportu Miejskiego i Zakładu Komunikacji Miejskiej. Powód? Od czterech lat spada odsetek gdańszczan uważających, że komunikacja miejska działa dobrze (41 proc. w 2002 r., 24 proc. w tym roku). Znakomita większość badanych uważa, ze z komunikacją "bywa różnie".

- Te oceny mogą zaskakiwać, bo przecież w ciągu ostatnich lat odmłodziliśmy tabor, a ceny biletów wzrosły w niewielkim stopniu. Być może niektórzy mają pretensje, ze od roku starannie sprawdzamy bilety? Urzędnicy powinni się nad tym poważnie zastanowić - przyznaje Paweł Adamowicz.

Mimo wielu zarzutów gdańszczanie uważają, że ich miasto się rozwija i w wielu dziedzinach widać wyraźną poprawę. Ich zdaniem Gdańsk coraz lepiej wykorzystuje swoje walory turystyczne (47 proc.), handel i usługi są bardziej dostępne (46 proc.), a chodniki i ulice w lepszym stanie (46 proc.) Uważamy także, że Gdańsk jest coraz czystszy (36 proc.) i bezpieczniejszy (30 proc.).

Badania wykonane w grudniu na 1000-osobowej próbie gdańszczan zostały przeprowadzone przez Pracownię Realizacji Badań Socjologicznych UG pod kierownictwem dr. Jarosława Załęckiego.

Opinie (234) 7 zablokowanych

  • PAWEŁ ADAMOWICZ - LECHIA TOBIE DZIĘKUJE

    • 0 0

  • kontrargumenty

    No jasne, znow totalne krytykanctwo. Odpowiem.

    1. Dlaczego tylko remontuje sie tylko juz istniejace drogi, a nie buduje nowe?

    A czy jeden z drugim zauwazyl, jak nasze kochane miasto jest polozone? Z jednej strony morze i bagnisty pas nadmorski. Z drugiej poprzecinany rowami melioracyjnymi przedsionek Zulaw. A z trzeciej, najwazniejszej - siegajace grubo ponad 100 m n.p.m. wzgorza morenowe i Trojmiejski Park Krajobrazowy. A miedzy nimi wcisniety Gdansk. To nie rowninna Lodz, Poznan czy Wroclaw, gdzie nowe drogi mozna projektowac od wyboru do koloru. Gdansk jest pod wzgledem polozenia jednym z najtrudniejszych do planowania infrastruktury miast w Polsce. Gorzej ma chyba tylko Sopot, bo on jest wcisniety jeszcze bardziej. Ale jakos tam nie padaja postulaty dojazdowek do obwodnicy. Gdynia juz ma o wiele lepsza sytuacje, bo na wzgorza morenowe "zakrecaja" na zachod w jej polnocnej czesci i swobodnie moze operowac. Poza tym w Gdyni nie wystepuje problem zabytkow. Tam nie trzeba liczyc sie z konserwatorem. Nie trzeba uwzgledniac badan archeologicznych przy planowaniu zagospodarowania terenu. Gdynia to miasto z XX wieku, a Gdansk jednak ma troche starszy model rozlokowania, nieprawdaz?

    2. Czemu nie remontuje sie w nocy, w zimie?

    No rece opadaja. Tlumaczy sie to i tlumaczy.
    Unia daje kase na remont. Dokladnie oglada kazda wydana zlotowke. I uwierzcie, jesli dostalaby do sfinansowania projekt drozszy o 30% tylko dlatego ze wnioskodawca ma zachcianke by placic ekstra za roboty na 3 zmiany i skonczyc pol roku wczesniej - wysmianoby takiego inwestora. I ta kasa by poszla do innego, ktory takich fanaberii nie mialby. Na zachodzie oczywiscie, remontuje sie drogi rowniez noca. Ale ich na to stac. Maja na to kase. My ciagle musimy ogladac kazde euro po kilka razy nim je wydamy.
    Poza tym oczywiscie jakby jednak remont odbywal sie w nocy, to rownie wiele glosow krytycznych (zapewne i tych samych osob) padloby, ze zakloca sie cisze nocna i ze Adamowicz to ciul.

    3. Dlaczego w Gdansku nie da sie planowac nowych drog - jeszcze jeden argument.

    Ludzie. Mieszkancy.
    Zaplanowano Trase Leborska. Co sie stalo? Protesty. Ekspresowka - tak, ale nie pod moim oknem.
    Zaplanowano Trase Zielona (przedluzenie Trasy Sucharskiego). Juz sie formuja komitety na Przymorzu i Zabiance przeciwko tej budowie.

    Z takim stezeniem malkontenctwa jakie jest wsrod mieszkancow tego miasta nie da sie niczego zaplanowac w atmosferze konstruktywnego dialogu obywatelskiego. Tu po prostu trzeba olac pewne sprawy i robic swoje mimo powszechnej krytyki. A wlasciwie krytykanctwa. Do tego trzeba duzej odwagi.

    Za co wlodarzom miasta jestem wdzieczna...

    • 0 0

  • popatrzcie na Kartuską

    Cóż to za piękna ulica ta Kartuska. Wystarczy do niej dojechać np. z Wrzszcza, przejechac się nią - zobaczyć te wspaniałe walące się chatki 5 km od centrum i to juz wszystko powie i o prezydencie i o Szczycie, którzy najwięcej mają do powiedzenie o komunikacji, o cenach biletów i o rozwoju Gdańska. Pan Prezydent niech trochę pojeździ z przystanku PKS, niech trochę pobiega za autobusikami i trochę w nich posiedzi zanim zdąży na obiadek i do córeczki - wtedy będzie wszystko wiedział jak wspaniale zarząfza.

    • 0 0

  • mozna inaczej

    Taa.. Panie Adamowicz czasami lepiej sie nie odzywac niz gadac glupoty. Posiadam bilet miesieczny a mimo to rano ide do pracy na piechote, bo nie zdarzylo sie w ostatnich wielu miesiacach, zeby autobus byl na czas. Malo tego, zdarzają się opoznienia wieksze niz czas, jaki wedlug rozkladu autobus powinien przejechac cala swoja trase. Te staranne sprawdzanie biletow mam w glebokim powazaniu ze wzgledu na miesieczny. Jedynie lekki niepokoj na poczatku miesiaca, bo nigdy nie wiadomo czy pani w okienku zaladowala mi na karte miejska taki bilet, jaki chcialam. Miały być czytniki dla kupujacego, zeby sobie sprawdzil ale jak nie bylo, tak nie ma. Remonty w Centrum pochwalam ale nie pochwalam paralizujacych drogi korków w miejscach, gdzie remontu nie ma, np z Moreniy do Wrzeszcza i odwrotnie. O samochodzie w takich warunkach można rowniez zapomniec skoro na piechote szybciej. Moze jednak warto sie zastanowic. Co do komunikacji, to proponuje przyjrzec sie jak to wyglada w Poznaniu. Ceny dwa razy nizsze, komunikacja nocna co pol godziny, i co najwazniejsze PUNKTUALNIE!!!

    • 0 0

  • trójka z plusem?

    Dobre, dobre...
    Komunikacja w Gdańsku nie działa dobrze?
    odmłodziliśmy tabor przecież... a w nocnym jeździ się w asyscie radiowozu...
    A korki na Słowackiego?
    A Dolne Miasto?
    A martwe Główne Miasto po 21.00?

    Gdańsk się rozwija, bo cała Polska się rozwija, ale jeżeli ktoś był ostatnio w Krakowie, Wrocławiu lub Poznaniu, to wie, że Gdańsk jest daleko w tyle... Sad but true...

    • 0 0

  • Większość remontów dróg to "działania pozorne"..

    .. kompletnie nie usprawniające układu komunikacyjnego Gdańska i nie zwiększające przepustowości dróg.
    Pisałem o tym już kilka razy, ale większość krzyczy "no przecież robią" Tylko to tak, jakby dziwić się, że od malowania mieszkania nie zwiększa się ilość pokoi.
    Mamy rok 2007 i
    a) ani jednego dwupasmowego połączenia centrum i obwodnicy.
    b) remont Spacerowej - dla dzików, mieszkańców Sopotu i klientów Geanta - zapomniano o położeniu drugiego pasa... a tam nie trzeba wyburzać domków po milion dolców sztuka.
    c) idiotyczny projekt dociągnięcia WZ ki - wpuszczający ją w już gęsty węzeł Karczemki - i znowu nie przybywa połaczeń centrum i obwodnicy
    d) zamieszanie z Kartuską - gdyby nie awantura w prasie to chyba obudzilibyśmy się z ręką w ....
    e) most wantowy donikąd... i znowu " ma być" Trasa Sucharskiego... ile to już lat władze Gdańska nie mają przebicia w Warszawie ?
    długo by wymieniać

    A wykorzystanie możliwości skorzystania z pieniędzy "unijnych" nie jest zasługą ale PSIM OBOWIąZKIEM włądz lokalnych.

    • 0 0

  • inne dzielnice inny gdańsk

    A co miasto robi dla dzielnic Orunia dolna , cały południowy wylot z miasta , nawet nie ma planów zagospodarowania dla gruntów przy Trakcie św. Wojciecha po wyburzonych starych kamienicach , nawet w lecie nie wycinano dzikiej zieleni , która wyrosła .
    Kanalizacja sanitarna kończy się na nr 167 zlikwidowano zlewnie ścieków w pobilżu , i teraz mamy najwiekszą cenę scieków w Gdańsku ok. 20zł za m3. Kanalizacja w projektowaniu od 30lat.
    Ulice poprzeczene nie odwodnione ,kałuże po pas. Trakt św Wojciech 167, pizzernia Karolla .
    i to jest w rejonie 5 min (autobusem )od centrum Gdańska .
    rozwijacie tereny po 60 min od centrum, z nowymi liniami autobusowymi i nowym uzbrojeniem , a tu leżą tereny odłogiem . Nazwa dzielnicy odstrasza , tu nie ma ludzi i znisczonych przez powódz kamienic,i kamienice ,które w dobrym stanie ale są grunty , które powinny być przynajmiej w planach zagospodarowane .....
    w Biurze Planowania to Ś R Ó D M I E S C I E.

    • 0 0

  • osskaa ty debilu i płci niewiadomej

    zajmij się swoją bezinwestycjną szczurolandią.
    Typowy belkot od chylońskiego mędrca.
    Mamy mnóstwo inwestycji w Gdańsku w tym kilkanaście na samym Dolnym Mieście.
    Również na tym portalu były o tym artykuły idioto.
    Niestety picie winiaczy na pekinie bardzo źle wpływa na umysł, a dostęp do komputera to pewnie w ramach rehabilitacji na kursie AA he he

    • 0 0

  • inwestycje na Dolnym Mieście

    Łaźnia?

    • 0 0

  • "odmłodziliśmy tabor, a ceny biletów wzrosły w niewielkim stopniu.."???

    1. Obietnice obniżenia ceny biletu miesięcznego sieciowego (132zł!) w wypadku wzrostu wpływów z biletów (a wzrosły)-a sieciowy nadal skandalicznie drogi. 2. Zapraszamy panie prezydencie do pierwszego z brzegu autobusu komunikacji miejskiej - będzie pan miał szczęscie jak spóźni sie mniej niż 10 min, a wśrodku nie zatruje sie pan spalinami (patrz linia 199 - gdzie te nowe busy??). 3. Po przemyśleniu pierwszych dwóch punktów niech pan... lepiej wogóle się już nie odzywa i nie umniejsza umiejętności Gdańszczan do dokonywania logicznych opinii.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane