• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bieg na orientację we Wrzeszczu. Z którego peronu jedzie ta PKM-ka?

Maciej Korolczuk
10 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Choć perony na dworcu we Wrzeszczu lśnią nowością, wciąż jest tam wiele do poprawienia. Choć perony na dworcu we Wrzeszczu lśnią nowością, wciąż jest tam wiele do poprawienia.

Z pierwszego peronu, a może z drugiego? - takie pytanie pojawia się w głowie niejednego pasażera, który z dworca we Wrzeszczu zamierza jechać pociągiem PKM. - Dlaczego przy wejściu na peron w tunelu podziemnym nie ma migających strzałek informujących, z którego peronu odjedzie następna kolejka? - dopytują zdezorientowani pasażerowie.



Czy brak informacji, z którego peronu odjeżdża kolejka jest problemem?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej jeżdżące po torach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odjeżdżają z dworca we Wrzeszczu z dwóch peronów: pierwszego i drugiego. Z dwóch platform odjeżdżają także kolejki SKM na dworcu głównym w Gdańsku, gdzie podróżnych o tym, z którego peronu odjedzie najbliższa kolejka informuje migający sygnał umieszczony tuż nad wejściem na 1 lub 2 peron. Na brak tego bardzo prostego, a przy tym znacznie ułatwiającego podróż pasażerom rozwiązania zwrócił uwagę pan Marcin.

- Na dworcu we Wrzeszczu nie ma żadnych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Dodatkowo chciałbym zauważyć, że brakuje kasowników przy wejściu na perony, przy których staje PKM. Trzeba lecieć przez cały tunel, skasować bilet przy wejściu na peron SKM i jeszcze dopytywać innych, z którego peronu rusza dany skład. Jako turysta byłbym bardzo zdenerwowany i zestresowany, gdybym trafił nie tam gdzie trzeba, a za godzinę miałbym odprawę - irytuje się nasz czytelnik.
Rozkład za winklem lub w kasie. Aplikacja nieaktualna.

W środę wybraliśmy się na dworzec sprawdzić, czy w drugim tygodniu kursowania kolejek PKM udało się wyposażyć przystanek we Wrzeszczu - dla wielu pasażerów początkowy - w niezbędną infrastrukturę.

O tym, z którego peronu odjedzie skład w kierunku Gdańska Osowej można dowiedzieć się na kilka sposobów. Żaden z nich nie jest jednak doskonały.

Pasażer może stanąć w kolejce po bilet i zapytać kasjerkę. Można też odnaleźć we wnęce mini-poczekalni gablotę z godzinami odjazdów i przy konkretnym kursie odszukać symbol peronu. Przy większej liczbie pasażerów lub osób oczekujących w poczekalni może być to jednak kłopotliwe.

Gabloty z rozkładami wiszą w załamaniu ściany w mini-poczekalni. Nie dla wszystkich są one czytelne. Gabloty z rozkładami wiszą w załamaniu ściany w mini-poczekalni. Nie dla wszystkich są one czytelne.

Można też skorzystać z internetu i odszukać szczegółowe informacje na stronie internetowej SKM. Jest to sposób mało intuicyjny i wyklucza osoby, które z różnych względów mogą nie mieć w danej chwili dostępu do internetu.

W tym miejscu warto też dodać, że, niestety, nieprzydatna okazuje się tutaj także - pomocna zazwyczaj - aplikacja mobilna SKM KomPas. Na liście przystanków wciąż brakuje linii PKM, a podróżnych w błąd wprowadzają np. tabele opłat za bilety (bilet miejski wciąż kosztuje w niej 3 zł, podczas gdy od 1 września cena wzrosła do 3,5 zł).

- Aktualizacja aplikacji nastąpi w grudniu. Wówczas będzie można w niej bezpośrednio sprawdzić rozkład jazdy naszych pociągów po torach PKM, zmienimy też tabele cennikowe biletów - wyjaśnia Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM. Dlaczego zmiany nastąpią tak późno? - Korekta w aplikacji wydaje się kosmetyczna, ale żeby ją przeprowadzić, potrzeba czasu. Zmiany wymaga bowiem cały silnik, na którym pracuje aplikacja.
Przy wejściu na perony brakuje informacji, z którego z nich odjedzie kolejka PKM. Nie ma też kasowników. Przy wejściu na perony brakuje informacji, z którego z nich odjedzie kolejka PKM. Nie ma też kasowników.

Co z kasownikami biletów na PKM, których również brakuje przy wejściu na peron?

- Kasowniki znajdują się w tunelu podziemnym przy sąsiednim wejściu na peron SKM. Nie ma konieczności, by instalować tam dodatkowe urządzenia - dodaje Głuszek.
Zawodne jest też poleganie na komunikatach wyczytywanych z głośników na peronie. Może się bowiem okazać, że nasz pociąg odjedzie, ale z peronu obok. Na niewiele może zdać się również sugerowanie obecnością kolejki PKM na peronie. Bo który wybrać, gdy oba tory są zajęte?

Przyda się żelazna kondycja

O odpowiedź, kiedy na dworcu pojawi się system informacji pasażerskiej zapytaliśmy wczoraj Polskie Linie Kolejowe. Niestety, pasażerowie do biegania między peronami będą się musieli przyzwyczaić.

- System dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku. - informuje Karol Jakubowski z Biura Prasowego PKP PLK.

Opinie (323) 3 zablokowane

  • Prezesi, dyrektorzy, kierownicy i inna kadra zarządzającą spółkami komunikacyjnymi powinna mieć nakaz korzystania z własnych usług we wszelkich podróżach służbowych i przy dojazdach do pracy.

    Wówczas sytuacja by się błyskawicznie poprawiła. Co mogą wiedzieć o komunikacji zbiorowej ci, którzy rzadko z niej korzystają?

    • 18 0

  • jeee...

    dawać szcz*łkę z kartonu! Atrakcja turystyczna na świat cały.

    • 9 0

  • (2)

    A nie ma zapowiedzi głosowych przez głośniki?

    • 2 1

    • (1)

      Są i to częste, na przystanku PORT LOTNICZY, ale tam jest tylko jeden peron w stronę Gdańska i nawet głucha c*otka wie gdzie stanąć.

      • 3 0

      • O rety, nawet o c*otce nie wolno pisać

        • 1 0

  • Napisałbym: infrastruktura z wieku XXI, obsługa z XIX ale obraziłbym ówczesnych kolejarzy, powszechnie szanowanych i wzorowo zdyscyplinowanych. Ponieważ za PRL montowano powszechnie tzw pragotrony z obrotowymi tabliczkami z nazwą stacji, też nie mogę porównać tego braku informacji do tamtej epoki.

    • 8 0

  • Mam śłenczeć przed rozkładem w gablocie gdzie jest robaczkiem napisane. Szukać ?

    Albo stanąć w kolejce do kasy. Stać, żeby zadać jedno głupie pytanie. Dla mnie wcale niegłupie. Do diaska! To powinno być jak byk napisane PRZED WEJŚCIEM NA PERONY.
    A najlepiej - podświetlone. Migająco. Myśleć, panowie z Kolei. Myśleć!

    • 16 0

  • Więcej bubli (2)

    Warto byłoby spojrzeć na przejazd PKM-ką (SKM-ką) - kto w końcu jest operatorem (?)- oczami zwykłego Klienta. O stacji Wrzeszcz nie wspominam bo już dużo uwag było. Ostatnio jechałam ze stacji Strzyża- stoję z dziećmi na dole i czytam, że do Osowy jedziemy z peronu 1, tylko że na dole (do pokonania 2 kondygnacje schodów) nie ma oznakowania który peron jest 1 a który 2gi. Może warto pomyśleć o takim drobiazgu???
    Kolejna rzecz - stacja Gdańsk-Osowa. Drodzy Operatorzy-małe pytanie: gdzie można zaparkować samochód przed stacją?!! Ponoć założeniem nowej kolei było aby klient podjechał po stację, zostawił tam samochód i dalej jechał pociągiem. Być może w przyszłości będzie tam jakiś parking, ale do tego czasu większość zrezygnuje z nowego transportu. Powiem wam jaki będzie scenariusz-po dwóch miesiącach braku jakiegokolwiek parkingu ci, którzy starali się "przenieść" na pociąg wrócą do starych przyzwyczajeń i dojazdów samochodem do pracy etc. A przejazdy co 15 minut nagle zrobią się nieopłacalne bo nie będzie chętnych. BAŁAGAN to delikatne określenie.
    I oczywiście nie ma odpowiedzialnych za ten stan rzeczy

    • 15 1

    • To nie jest propozycja dla zmotoryzowanych

      Kilkanaście miejsc parkingowych nie zapełni nawet jednego wagonu. Ma być sprawna komunikacja autobus/tramwaj z okolicznych osiedli do przystanku PKM.

      • 0 0

    • Daj im jeszcze czas..

      otworzyli z wielka pompa (jak w PRLu) ... przystanek w Osowie to... ogolnie "Polska w ruinie"... wiec... trzeba czekać aż sie to pobuduje.. szkoda, bo tyle gadki a.... wyszlo jak zwykle.

      • 0 0

  • Konia z rzędem temu,

    kto stojąc pod przystankiem PKM na Strzyży (czyli z poziomu ulicy) wie, który to peron 1 , a który to peron 2. Czy iśc po schodach na lewo, czy na prawo? Tubylcy mogą się zorientować, że kolejka w stronę Wrzeszcza odjedzie z peronu na prawo , a w stronę Osowej z peronu na lewo. Brakuje oznaczeń z numerami peronów.

    • 18 0

  • (1)

    A ja podejrzewam,że to skutek jakiegoś konfliktu interesów. Chyba ci z PKM zarabiają więcej niż ci z SKM a ci z kolei mają mniej niż PKP Dworce, ale trochę więcej niż PKP Tory, przez co nie rozmawiają z tymi z PKP Bilety, co denerwuje tych z PKP Informatyka. Na złość robią tym SKM Pasażerom.

    • 21 1

    • Nareszcie Grześ trafnie to ujął. Jedni robią drugim pod górę. Medale i piękny biurowiec dostało PKM a my mamy za nich informować pasażerów. Niech się gonią!

      • 2 0

  • we wrzeszczu

    w kasach powinna byc jakas bardziej jasna informacja na temat taryf i biletów na Pkm przecież nie każdy siedzi w temacie i wszystko wie

    • 6 0

  • komunikaty

    Z głośników nic nie można rozumieć... Czasem słychać, jak dzwoni komórka do pani speakerki, ale pozostaje nam słuchanie bełkotu.. Czy to też wymaga czasu do połowy przyszłego roku?

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane